Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Silex

Medlem
Tar tacksamt emot förslag på bra matchning till ceviche med pilgrimsmusslor, lime, avokado, mango. Skall vara någon typ av stilla vitt vin.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Potatisvåffla smaksatt med gräslök, citronsmetana, rödlök och Kalixlöjrom. Sist drack vi Heidsieck NV och tyckte den skar sig lite. Någon som har en match made in heaven till löjrom?
Hade samma upplevelse idag på ungefär samma rätt: jag tror att det är rödlöken som som tar udden av champagnen.
 

IsKr

Medlem
Inte för att jag har druckit mycket skumpa, men kanske en bdb som bara har legat på ståltank? Hade jag varit mer intresserad av dryck när jag jobbade som kock så hade man kanske haft lite bättre koll. Sålde ju trots allt närmare hundra kilo löjrom i löpet av en vintersäsong. Så jag har ätit desto mer löj och sikrom.
 

Poussard

Medlem
Löken behövs, och jag skulle heller inte byta till picklad lök, din ursprungliga fråga kvarstår.
Senaste gången jag åt en liknande rätt (det var dock blinier) var det med picklad rödlök och Riesling Trocken. Funkade bra enligt mig.

Om man kollar på t.ex. löjromschips, vilket förvisso är ett snack och ingen maträtt, så saknas ju där lök och det är väl aldrig något problem, nåt man måste ha?
 
Älskar skumpa och löjrom med tillbehör! Älskar också Charles Heidsieck skumpa.

Löjrom funkar enligt min erfarenhet mycket bra både med litet mer kralliga skumpor och mer rena ståltankade syrabomber. Nyckeln är att smörsteka toast eller blinier eller råraka och inte snåla med smöret. Smetana (vanlig) med betydligt högre fetthalt än vanlig gräddfil eller créme fraîche är den andra nyckeln. Sedan tror jag på att ha citron vid sidan av så att man får välja dosering. Tror också på att välja antingen gräslök eller annan lök, inte både och. Brukar gilla vanlig gul lök som finhackas riktigt fint. Behövs inte så mycket lök som man kan tro. Låt gästerna bestämma själva. Salt och vitpeppar efter tycke och smak. Senast vill jag minnas att vi drack en Damien Hugot VV 2009 till löjromstoasten - riktigt bra.

Hur gör du din potatisvåffla? Min erfarenhet är att det bästa är att riva potatis, salta, krama ur vätska efter en stund och sedan steka rätt hårt i smör. Potatis som inte är riktigt genomstekt/frasig eller som görs som en mer kompakt kaka med t ex äggstanning, mjölblandning av någon sort etc kan också ha en litet besk effekt på vin.

Slutligen - även NV-varianten av Charles Heidsieck görs sig bra med ett par års lagring efter inköp... just saying. Brukar dock få svårt med tålamodet själv i det avseendet.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag byter ut rödlöken mot schalottenlök, den är rundare i smaken tycker jag.

Sen kan jag ju bara instämma med ovanstående talare både gällande smetana, lagring av CH samt svårigheten i att inte dricka upp alla flaskorna alldeles för fort :)
 

Gradin

Medlem
Tar tacksamt emot förslag på bra matchning till ceviche med pilgrimsmusslor, lime, avokado, mango. Skall vara någon typ av stilla vitt vin.

Liknande rätt(carpaccio) utan lime, med koriander till var med delmomenten i Sommelier VM Finalen då de tre finalisterna föreslog följande till:
Silvaner från Franken 2014
Assyrtiko från Grekland 2016
Riesling kabinett från Mosel 2016
 
Last edited:
Testade laga Shortribs idag, jag valde att laga det i Sous-Vide.. 70 grader i 22timmar, gjorde det väldigt basic eftersom detta var en testrunda och jag förstod att det skulle bli fettigt med tanke på hur ribsen såg ut men så fettigt som det blev räknade jag inte med, helt underbart.. blev lite paff att jag inte hade ett glas rött till bara såå min fråga är.

ska man kolla på något Shiraz? Cabernet Sauvignon/Franc? Malbec? eller kanske Pinot Noir?
det jag är ute är iaf ERT BÄSTA vin till detta, tänkte skriva att det får kosta bäst det vill men jag kan tänka mig en 300-500kr helst att det finns på systemet/bs

Ha det fint
 

Attachments

  • IMG_E3010.jpg
    IMG_E3010.jpg
    42,2 KB · Visningar: 228
  • IMG_3023.jpg
    IMG_3023.jpg
    84 KB · Visningar: 236

Poussard

Medlem
Jag tänkte mest köra en enkel sallad med tomat, lök och parmesan.

Efter att ha ätit den idag med klyftpotatis till så kände jag att det räcker med en enkel sallad
Inget vin funkar väl exemplariskt med råa salladsblad och rå tomat, så just det tillbehöret kanske gjorde varken till eller från för pairingen. Är köttet bara sousvidat och sen klart, så det finns ingen maillard, inget bränt, ingen olja eller smör? Hur är det med kryddningen?
 
Inget vin funkar väl exemplariskt med råa salladsblad och rå tomat, så just det tillbehöret kanske gjorde varken till eller från för pairingen. Är köttet bara sousvidat och sen klart, så det finns ingen maillard, inget bränt, ingen olja eller smör? Hur är det med kryddningen?


Mer än ett par råa salladsblad, tomat och parmesan behövs egentligen inte, eftersom detta va min tillagningsmetod nu första gången så vet jag inte hur det blir andra gången, får väl klura ut kryddningen men tror det mest blir smör och olja, salt och peppar..som det blir efterbrynt i, kanske någon typ av barbecuekrydda men får nog återkomma med kryddningen
 
Toppen