Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Poussard

Medlem
Tomat och rött vin brukar jag ha svårt för. Blir en metallisk kombination som skär sig. Om man måste så tycker jag att man ska salta tomaterna först då.
Om tomat är en stor del av rätten kanske man kan ringla lite olivolja över och matcha till ett vitt vin (finns väl inget med fläsket som säger att ett vitt vin inte kommer funka).

Om tomaten är en ganska i obetydlig del tror jag rätt många röda kommer funka till fläsket, du behöver ju dock inte gå på en kryddig Brunello, Châteauneuf-du-Pape eller Château Musar då det inte finns t.ex. några örtkryddade ugnsrotsaker att komplementera det med, skulle prova nåt lättare, kanske en ren Syrah, Pinot Noir eller Gamay.
 

Johan L

Medlem
Detta kanske är som att svära i kyrkan, men jag skulle helt klart överväga öl istället för vin till shortribs. Särskilt som i detta fall då tänkta tillbehör kan sätta käppar i vinhjulet. Aecht Schlenkerla Rauchbier Kräusen är ett rököl som passar magiskt bra till feta detaljer av fläsk, särskilt om du avslutar på grillen när köttet badat klart. Släpptes i små partier nyligen, finns gott om flaskor i butiker och webblager.
 
Detta kanske är som att svära i kyrkan, men jag skulle helt klart överväga öl istället för vin till shortribs. Särskilt som i detta fall då tänkta tillbehör kan sätta käppar i vinhjulet. Aecht Schlenkerla Rauchbier Kräusen är ett rököl som passar magiskt bra till feta detaljer av fläsk, särskilt om du avslutar på grillen när köttet badat klart. Släpptes i små partier nyligen, finns gott om flaskor i butiker och webblager.


Ska kolla på det alternativet! :D

Annars har jag lärt mig något nytt idag då jag mer eller mindre alltid trott att man ska gå efter ”proteinet/huvudingrediensen” när man väljer vin!

Tack
 

Johan L

Medlem
Allmän konsumentupplysning: Short ribs är en väldigt smakrik styckningsdetalj av nötkött, ingår ex ofta i köttblandningen till bättre burgare. Det är alltså inte fläsk.

Ha, jag var visst lite för snabb i tanken. Nåväl, mitt öltips funkar bra även till short ribs, även om det är till fläsk som det verkligen skiner.
 

Poussard

Medlem
Allmän konsumentupplysning: Short ribs är en väldigt smakrik styckningsdetalj av nötkött, ingår ex ofta i köttblandningen till bättre burgare. Det är alltså inte fläsk.
Haha, oj. Mina kommentarer är dock helt orelaterade till huruvida det är fläsk eller nöt, utan handlade mest om tillbehör, så de är fortfarande lika relevanta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har en flaska Chateau malescot st exupery från 1986 som jag skulle vilja äta något passande till. Någon som har tips?
Jag hade valt en lätt kryddad köttbit (stek i ugnen) med rotfrukt, svamp och relativt snäll sås (sky) för att inte dränka den förmodat sköra frukten i vinet. Hade troligtvis valt att vänta till hösten och en grådassig dag som behöver piffas upp med buteljerat solsken. :)
 

PJSL

Medlem
Godkväll! Det här med att para mat och vin ordentligt är en vetenskap, speciellt i inledningen av min vinresa.

Sitter och lurar lite på vin till en meny till nästa helg. Sällskapet är varierat och menyn eventuellt lite svårmatchad. Tanken är en kompromiss med eventuellt lite olika, 2-3st, till huvudrätten. Budgeten är runt 2000 för flaskorna för 8-9 personer till middagen. Tänker mig kanske 3 flaskor till förrätten och 5-6 till varmrätten och så nått spännande avslut till det hela...

Förrätt - Chevre, rödbeta, honung, pinje & ruccola. Klassiker. Sauvignon blanc..?

Varmrätt - Hjortinnanlår och hjortbiff. Hemmagjorda pommes. Bea. Sparris och tomat. Ska salta och tillaga tomaten så det inte totalskär sig. En mager hjort med en fet bea, och pommes/sparris/tomat på det. Funderade på 2 flaskor malbec, 2 flaskor södra rhone alt chianti och kanske 2 flaskor chardonnay. Totalkluven.

Efterrätt - Chokladmousse med någon variant av jordnötssmörish.
Återigen, lite okänt territorium. Någon madeira? Marsala? Cabernet?! Finns nåt annat sött, gott till detta som avslut. Flera har nog aldrig druckit ett sött vin a la muscat, tokaji eller liknande...

Som sagt, ganska så ny och ber om assistans nu i början. Påbörjat mina egna provningar och en vacker dag hoppas jag kunna återgälda med mer konstruktiva poster!

Tack på förhand,
 

Mattias Schyberg

Administratör
När det gäller varmrätten torde det mesta av lite fylligare/strukturerat rött fungera lysande och så även dina val även om chianti inte hade varit mitt förstaval känslomässigt. Till efterrätt borde ett knäckigt sött bli lysande och varför då inte en madeira med ”malmsey-sötma”, men en tawny-port lär ju fungera minst lika bra och så även marsala.

Till förrätten, med tanke på rödbeta och pinjenöt, hade jag eventuellt satsat på ett vitt med lite fat. Kanske vit bordeaux eller något liknande stilmässigt?

Välkommen hit förresten! :)
 

Wintermute

Medlem
Godkväll! Det här med att para mat och vin ordentligt är en vetenskap, speciellt i inledningen av min vinresa.

Sitter och lurar lite på vin till en meny till nästa helg. Sällskapet är varierat och menyn eventuellt lite svårmatchad. Tanken är en kompromiss med eventuellt lite olika, 2-3st, till huvudrätten. Budgeten är runt 2000 för flaskorna för 8-9 personer till middagen. Tänker mig kanske 3 flaskor till förrätten och 5-6 till varmrätten och så nått spännande avslut till det hela...

Förrätt - Chevre, rödbeta, honung, pinje & ruccola. Klassiker. Sauvignon blanc..?

Varmrätt - Hjortinnanlår och hjortbiff. Hemmagjorda pommes. Bea. Sparris och tomat. Ska salta och tillaga tomaten så det inte totalskär sig. En mager hjort med en fet bea, och pommes/sparris/tomat på det. Funderade på 2 flaskor malbec, 2 flaskor södra rhone alt chianti och kanske 2 flaskor chardonnay. Totalkluven.

Efterrätt - Chokladmousse med någon variant av jordnötssmörish.
Återigen, lite okänt territorium. Någon madeira? Marsala? Cabernet?! Finns nåt annat sött, gott till detta som avslut. Flera har nog aldrig druckit ett sött vin a la muscat, tokaji eller liknande...

Som sagt, ganska så ny och ber om assistans nu i början. Påbörjat mina egna provningar och en vacker dag hoppas jag kunna återgälda med mer konstruktiva poster!

Tack på förhand,
Brachetto a'Acqui kan vara en möjlighet till efterrätten. Lite beroende på hur tung chokladen är.
 

lukastollig

Pudelfantast
Du skulle kunna prova nåt halvtorrt typ en Vouvray eller Mosel-Riesling, jag tänker att sötman i rätten kan göra ett torrt vin surt.

Håller med. Rödbetan är söt i sig och med honung också blir det lätt surt med ett helt torrt vin. En ung kabinett från Mosel skulle jag gå på. Fatad chardonnay som @Mattias Schyberg föreslår kan funka men det finns ofta lite bittra toner från faten också och risken är att de förstärks med den här kombon.

Till huvudrätten funkar väl det mesta rött men med tanke på såsen hade jag gått på något kralligare. Bea är inte direkt vinvänligt och en skir, elegant skapelse kan vika ned sig. En napa cab kanske, eller något maffigt från södra rhone eller languedoc. Eller så byter du till svampsås och kör bourgogne eller piemonte
 

john b

Medlem
Håller med. Rödbetan är söt i sig och med honung också blir det lätt surt med ett helt torrt vin. En ung kabinett från Mosel skulle jag gå på. Fatad chardonnay som @Mattias Schyberg föreslår kan funka men det finns ofta lite bittra toner från faten också och risken är att de förstärks med den här kombon.

Till huvudrätten funkar väl det mesta rött men med tanke på såsen hade jag gått på något kralligare. Bea är inte direkt vinvänligt och en skir, elegant skapelse kan vika ned sig. En napa cab kanske, eller något maffigt från södra rhone eller languedoc. Eller så byter du till svampsås och kör bourgogne eller piemonte

Håller med om allt. Ffa detta med att Bearnaise är svårt ihop med flera rötjut. Jag brukar faktiskt ta annan sås om det är skojigt vin i fokus.
 

PJSL

Medlem
Tack för all input!

Byter eventuell ut det vita mot moselkabinett då kanske. Vad det röda anbelangar så är bearnaise inte utbytbar då jag inte roddar maten, utan förhåller mig till det spikade. Ingen som köpte mitt koncept om ett fett, ekat chardonnay till varmrätten, iaf som ett av 2-3 viner som serveras? Just den feta såsen och det magra köttet, med lite kluriga tillbehör, är svårt. Blir nog Malbec och napacab eventuellt då... Om ingen har något spot on-tips. Har runt 11-1300 kvar efter förrätts- och efterrättsvinerna, till 6 +/- flaskor.

Än en gång, schysst med hjälpen! Följer forumet även om jag är en slowstarter i skrivandet, och uppskattar tonen & hjälpsamheten!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för all input!

Byter eventuell ut det vita mot moselkabinett då kanske. Vad det röda anbelangar så är bearnaise inte utbytbar då jag inte roddar maten, utan förhåller mig till det spikade. Ingen som köpte mitt koncept om ett fett, ekat chardonnay till varmrätten, iaf som ett av 2-3 viner som serveras? Just den feta såsen och det magra köttet, med lite kluriga tillbehör, är svårt. Blir nog Malbec och napacab eventuellt då... Om ingen har något spot on-tips. Har runt 11-1300 kvar efter förrätts- och efterrättsvinerna, till 6 +/- flaskor.

Än en gång, schysst med hjälpen! Följer forumet även om jag är en slowstarter i skrivandet, och uppskattar tonen & hjälpsamheten!
En sak är viktig att inte glömma. Även om det finns vissa teoretiska riktlinjer för att para mat och vin är önskat slutresultat och upplevelsen subjektiv. Välj hellre ett vin som uppskattas för sig själv av ”målgruppen” än efter teoretiska resonemang i kombination till mat som utgångsläge. Givetvis inom rimliga gränser som att ta hänsyn till smakintensitet, sötma, fyllighet och druvfärg.

Ett vin jag gillar mer har oftast bättre förutsättningar att bli lyckat till mat än ett vin jag gillar mindre så länge inte kombinationen är så dålig att vinet tar skada eller tvärt om. Att utmana teoretiska resonemang och fundera på hur man vill styra helhetsupplevelsen får inte glömmas.

Ett vin kan både harmonera, spegla sig och kontrastera till maten. Om man älskar chili och vill maximera hettan i en maträtt är det inte säkert att ett halvtorrt vin fungerar bäst då det mildrar hettan och balanserar helheten och anses vara ”rätt” enligt skolboken. Allt handlar om önskat slutresultat.

Ibland behöver en maträtt adderad syra via vinet likväl som vinet kan ha samma roll som lingonsylten till köttbullarna. En rätt med sötma kan ibland behöva ett vin som ger fräschör snarare än helhetsbalans och så vidare. :)
 

Johan L

Medlem
En sak är viktig att inte glömma. Även om det finns vissa teoretiska riktlinjer för att para mat och vin är önskat slutresultat och upplevelsen subjektiv. Välj hellre ett vin som uppskattas för sig själv av ”målgruppen” än efter teoretiska resonemang i kombination till mat som utgångsläge. Givetvis inom rimliga gränser som att ta hänsyn till smakintensitet, sötma, fyllighet och druvfärg.

Ett vin jag gillar mer har oftast bättre förutsättningar att bli lyckat till mat än ett vin jag gillar mindre så länge inte kombinationen är så dålig att vinet tar skada eller tvärt om. Att utmana teoretiska resonemang och fundera på hur man vill styra helhetsupplevelsen får inte glömmas.

Medan jag håller med om att det här är ett vettigt tankesätt vill jag ändå inflika att jag personligen tycker att det här tillvägagångssättet är bra för att säkra sig från dåliga matchningar men begränsar en lite uppåt också. De riktigt lyckade matchningarna där det blir fyrverkeri i munnen når man sällan på detta vis, i min erfarenhet. Dessutom missar man den där häftiga upplevelsen med att en dryck som man inte är så förtjust när den dricks för sig plötsligt blir fantastisk ihop med rätt mat. Sen är det ju inte helt lätt att få till sådana kombination och risken för att det blir dåligt ökar ju också markant.

Jag tänker att om man nu ska servera 2-3 olika viner till samma rätt kan man gott kosta på sig att något av dem är lite mer riskfylld och kanske inte något man skulle dricka i vanliga fall.
 
Toppen