Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Niklas.Ö

Medlem
Champagne! Tänkte testa att öppna en Clos des bergeronneau 2009 pinot meunier. Första 100% pinot meunier vi ska dricka. Testade att skicka meddelande till importören för att ev få något tips men fick tyvärr inget svar där så ställer frågan här. Tar gärna emot förslag på hur den ska avnjutas... Före maten som den är eller med tilltugg och isf vilket? Till förrätten och vilken förrätt isf? Eller till någon form av varmrätt?
Mvh Niklas
 

Per Stade

Lege artis
Champagne kan drickas före och till maten och till i stort sett vilken förrätt och vilken varmrätt som helst.
Till söta efterrätter bör champagnen också vara söt.
 

Poussard

Medlem
Champagne! Tänkte testa att öppna en Clos des bergeronneau 2009 pinot meunier. Första 100% pinot meunier vi ska dricka. Testade att skicka meddelande till importören för att ev få något tips men fick tyvärr inget svar där så ställer frågan här. Tar gärna emot förslag på hur den ska avnjutas... Före maten som den är eller med tilltugg och isf vilket? Till förrätten och vilken förrätt isf? Eller till någon form av varmrätt?
Mvh Niklas
Skulle mer ta i beaktande att den är Brut än just Pinot Meunier när jag avgör pairingen.
 

Niklas.Ö

Medlem
Skulle mer ta i beaktande att den är Brut än just Pinot Meunier när jag avgör pairingen.

Tycker du generellt så med champagne att dosagen har större betydelse än druvsort vad gäller pairing?
Provade den dels för sig själv som välkomstskål och sen till en toast skagen med ganska hög syra i skagenröran. För dålig på att beskriva smak/doft så kan inte ge mig på några noter men avsevärt bättre till förrätten i min mun. Ihop med skagenröran lyftes smakerna i champagnen och framförallt eftersmaken blev mycket bättre ("renare och tydligare")
 

Poussard

Medlem
Tycker du generellt så med champagne att dosagen har större betydelse än druvsort vad gäller pairing?
Provade den dels för sig själv som välkomstskål och sen till en toast skagen med ganska hög syra i skagenröran. För dålig på att beskriva smak/doft så kan inte ge mig på några noter men avsevärt bättre till förrätten i min mun. Ihop med skagenröran lyftes smakerna i champagnen och framförallt eftersmaken blev mycket bättre ("renare och tydligare")
Svår fråga. Det optimala är väl om man kan väga in alla parametrar, även sånt som ålder, ekfat osv.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Champagne! Tänkte testa att öppna en Clos des bergeronneau 2009 pinot meunier. Första 100% pinot meunier vi ska dricka. Testade att skicka meddelande till importören för att ev få något tips men fick tyvärr inget svar där så ställer frågan här. Tar gärna emot förslag på hur den ska avnjutas... Före maten som den är eller med tilltugg och isf vilket? Till förrätten och vilken förrätt isf? Eller till någon form av varmrätt?
Mvh Niklas
Har provat 2008:an. Den var hyggligt kraftig och hade lite av de "jordiga" toner Pinot Meunier kan ha ibland (den andra varianten är mer inslag av tropisk/exotisk frukt), men det kanske inte säger så mycket om du inte provat någon druvren sådan förut. ;) Skillnaden mot en Pinot Noir-dominerad skumpa är inte alltför stor. Den kommer rimligen att ligga lägre i syra än en typisk Blanc de Blancs p.g.a. att det är Meunier och ett varmt år, men inte alltför lågt eftersom det är en årgångschampagne från nordsidan av Montagne de Reims.
Använd den på samma sätt som du skulle använt en Pinot Noir-dominerad champagne så blir det säkert bra. Hårdost tycker jag alltid passar bra till champagne med lite tyngd i.
 

Funcadelic

Medlem
Nyårsmiddag hägrar, vi ska fixa vinet. Förrätten blir "tacos med hummerkött smaksatt med yuzu, en kräm på avokado och wasabi, koriander, ananas och lime".
Jag tänkte spontant på Albariño, och några andra gäster föreslog Riesling (antar ganska torr i så fall?). Vi har dock dålig koll - vad säger ni? :)
 
Nyårsmiddag hägrar, vi ska fixa vinet. Förrätten blir "tacos med hummerkött smaksatt med yuzu, en kräm på avokado och wasabi, koriander, ananas och lime".
Jag tänkte spontant på Albariño, och några andra gäster föreslog Riesling (antar ganska torr i så fall?). Vi har dock dålig koll - vad säger ni? :)
låter som en riktig symfoni av smaker. Tror svårt att hitta något vin som passar perfekt till en kombo av hummer, avokado, wasabi, koriander, ananas och lime. Lika bra att öppna något du gillar och dricka som aperitif för att sedan dra en ljus lager till maten :)
 

Kolsyra

Kolsyra
Nyårsmiddag hägrar, vi ska fixa vinet. Förrätten blir "tacos med hummerkött smaksatt med yuzu, en kräm på avokado och wasabi, koriander, ananas och lime".
Jag tänkte spontant på Albariño, och några andra gäster föreslog Riesling (antar ganska torr i så fall?). Vi har dock dålig koll - vad säger ni? :)

Sake kanske ?
 
Ska bjuda svärföräldrarna på en liten vinprovning. Till det tänkte vi slänga ihop lite tapas/småtillbehör. Vad skulle ni rekommendera som tilltugg?

Det kommer drickas Barolo, chianti classico, amarone och en pava från Sicilien på Nero D’avola.
 

downtown

Medlem
Hej vinvänner!
Jag behöver vintips till förrätten på nyår. Det blir Myllimäkis Pilgrimsmussla Rossini med tryffelsås, dvs. halstrad pilgrimsmussla och halstrad anklever på rostad bröd med tryffelsås. Kombinationen känns inte helt lätt att tillgodose vinmässigt. Champagne funkar ju till det mesta, så det får bli en sista utväg om ni inte kan tipsa mig om något som passar bättre.
Tips mottages tacksamt :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hej vinvänner!
Jag behöver vintips till förrätten på nyår. Det blir Myllimäkis Pilgrimsmussla Rossini med tryffelsås, dvs. halstrad pilgrimsmussla och halstrad anklever på rostad bröd med tryffelsås. Kombinationen känns inte helt lätt att tillgodose vinmässigt. Champagne funkar ju till det mesta, så det får bli en sista utväg om ni inte kan tipsa mig om något som passar bättre.
Tips mottages tacksamt :)

Bästa vinval borde vara en Chardonnay (från bgn) eller ett rose bubbel eller en PN om man föredrar rött
 

Vingubben

Medlem
Nyårsmiddag hägrar, vi ska fixa vinet. Förrätten blir "tacos med hummerkött smaksatt med yuzu, en kräm på avokado och wasabi, koriander, ananas och lime".
Jag tänkte spontant på Albariño, och några andra gäster föreslog Riesling (antar ganska torr i så fall?). Vi har dock dålig koll - vad säger ni? :)
Du skall nog inte vara så rädd för lite restsötma med tanke på att rätten har lite hetta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hej vinvänner!
Jag behöver vintips till förrätten på nyår. Det blir Myllimäkis Pilgrimsmussla Rossini med tryffelsås, dvs. halstrad pilgrimsmussla och halstrad anklever på rostad bröd med tryffelsås. Kombinationen känns inte helt lätt att tillgodose vinmässigt. Champagne funkar ju till det mesta, så det får bli en sista utväg om ni inte kan tipsa mig om något som passar bättre.
Tips mottages tacksamt :)
Jag skulle kanske separera ingredienserna till två rätter istället men det var ju inte frågan. :rolleyes: Förmodligen en kraftig Pinot-dominerad champagne.
 

Funcadelic

Medlem
låter som en riktig symfoni av smaker. Tror svårt att hitta något vin som passar perfekt till en kombo av hummer, avokado, wasabi, koriander, ananas och lime. Lika bra att öppna något du gillar och dricka som aperitif för att sedan dra en ljus lager till maten :)

Sake kanske ?

Du skall nog inte vara så rädd för lite restsötma med tanke på att rätten har lite hetta.

Jag skulle också gå på det, Riesling Kabinett eller feinherb.

Spontant tänker jag på en kabinett med ordentlig mognad.

Tack för era svar och förslag! Ny på forumet och uppskattar uppslutningen :)
Blev lite ont om tid igår, så knep en flaska på rekommendation från medarbetare på PK-huset. Han trodde Oliver Zeter Sauvignon Blanc Fumé skulle passa bra (om jag skulle ha vin och inte öl). @Omar Khayyam, du som testat vinet - någon kommentar på valet?

Och tack för tipset @Kolsyra, har en liten flaska sake hemma - tar med den också!
 
Toppen