Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

IsKr

Medlem
Klassiska tillbehör som kapris, äggula osv. vetetusan om de kommer gifta sig med så jättebra, kan du inte köra en Champagne som välkomstskål och sen ta nåt annat till förrätten?

Har följande rätter
Sikrom med cf och rödlök, dill och citron
Räkcanapéer
Till dessa André Jacquart bdb
Älgråbiff
Ankbröst
Ostar
Kaffeost till kaffe och tårta

Kan ju alltid ändra tillbehören till råbiffen. Kan ju servera den med en lätt dijonmajo, persilja, friterad lök, citronzest och lite äpplig svampkräm

Deutz är trevlig Champagne, men jag håller med Poussard; kan bli lite marigt att få ihop med klassiska tillbehör. Jag tänker annars dolcetto eller Beaujolais cru till råbiffen, kanske tom en anständig PN, varför inte köra olika årgångar Felton Road till förrätt och varmrätt?

Till saken hör att jag inte hunnit köpa på mig värst mycket PN. Nästan ingen alls faktiskt. Det lilla jag har ska helst ligga några år till. Felton har jag ju inte heller varken smakat eller köpt än. Blir nog att köpa i år tror jag.
Då mitt lokala bolag inte har något större urval när det kommer till PN så tar jag gärna emot andra förslag också. Det släpps Newton Johnson PN på fredag som jag kan få köpt på mitt bolag. Kan det vara något? Mitt bolag är det nordligaste i Sverige
 
Skulle oavsett säga pn till både råbiff och anka. Personligen skulle jag dra åt amerikansk eller forna öst (nåja, Tyskland och Österrike funkar nog med), kanske mest undvika bgn och aus. Nz tycker jag är svårare att generalisera, har inte riktigt känt att stilen är lika tydlig där.
Både för att jag allmänt föredrar lite lättare stil, men tycker kryddigheten kommer fram mer och passar bra till båda rätterna
 

IsKr

Medlem
Skulle oavsett säga pn till både råbiff och anka. Personligen skulle jag dra åt amerikansk eller forna öst (nåja, Tyskland och Österrike funkar nog med), kanske mest undvika bgn och aus. Nz tycker jag är svårare att generalisera, har inte riktigt känt att stilen är lika tydlig där.
Både för att jag allmänt föredrar lite lättare stil, men tycker kryddigheten kommer fram mer och passar bra till båda rätterna

Jag har kvar en flaska 2016 Willi Bründlmayer blauburgunder, den kan ju kanske vara något i så fall. Min känsla är också på andra sidan Atlanten eller kanske Nz, utan att jag har konsumerat några större kvantiteter.
 

The Wall

Medlem
Skulle oavsett säga pn till både råbiff och anka. Personligen skulle jag dra åt amerikansk eller forna öst (nåja, Tyskland och Österrike funkar nog med), kanske mest undvika bgn och aus. Nz tycker jag är svårare att generalisera, har inte riktigt känt att stilen är lika tydlig där.
Både för att jag allmänt föredrar lite lättare stil, men tycker kryddigheten kommer fram mer och passar bra till båda rätterna

Anthill Farm är en rätt ok amerikansk PN, kanske i yngsta laget, men klart godkänd. Finns att beställa i webblagret. Ojai kan ju tjänstgöra som Plan B. Gillar man Tyskland brukar Friedrich Becker vara pålitlig. Det var dock ett tag sedan jag testade hans vassare alster. Steinwingert finns att tillgå i webblagret.
 

Funcadelic

Medlem
I helgen blir det längdskidor på schemat och raclette på menyn. Ganska tung mat, med mycket salt, fett ioch syra (smält ost, kallskuret, syltlökar/cornichons). Det kommer dessutom vara i ett sällskap med inte så vinintresserade individer, så jag siktar på flaskpriser under 150 kr. Ska inhandlas under morgondagen, så bör finnas i SB OS.

Hittade några tips här: https://vinbanken.se/2019/02/25/vintips-till-raclette/. Håller ni med? Något att komplettera med?
 

Wintermute

Medlem
Vi drack österrikisk Riesling till för en vecka sedan. Det känns som att hög syra är en tillgång, vilket gör mig lite skeptisk till en del av valen i artikeln.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
I helgen blir det längdskidor på schemat och raclette på menyn. Ganska tung mat, med mycket salt, fett ioch syra (smält ost, kallskuret, syltlökar/cornichons). Det kommer dessutom vara i ett sällskap med inte så vinintresserade individer, så jag siktar på flaskpriser under 150 kr. Ska inhandlas under morgondagen, så bör finnas i SB OS.

Hittade några tips här: https://vinbanken.se/2019/02/25/vintips-till-raclette/. Håller ni med? Något att komplettera med?
Petite Arvine, men tyvärr finns den druvan bara i BS och lite över budget.
https://www.wine-searcher.com/grape-1919-petite-arvine
 

Funcadelic

Medlem
Petite Arvine, men tyvärr finns den druvan bara i BS och lite över budget.
https://www.wine-searcher.com/grape-1919-petite-arvine

Tur då att jag äter raclette flera gånger per år :) Tack för tipset!

Vi drack österrikisk Riesling till för en vecka sedan. Det känns som att hög syra är en tillgång, vilket gör mig lite skeptisk till en del av valen i artikeln.

Jag håller med om syran. Drack Pouilly-Fumé till en gång, och vill minnas att det passade bra. Kanske blir en sådan och en Riesling så får vi se vad som passade bättre.
 

Tom436

Medlem
Till helgen tänkte vi laga Grekisk plåt med lammkorv, oliver, fetaost, rödlök med tzatziki som tillbehör. Mycket tacksam för tips på rött vin till detta. Gärna med flaskpriset under 250 kr och tillgänglig på SB.
 

The Wall

Medlem
Till helgen tänkte vi laga Grekisk plåt med lammkorv, oliver, fetaost, rödlök med tzatziki som tillbehör. Mycket tacksam för tips på rött vin till detta. Gärna med flaskpriset under 250 kr och tillgänglig på SB.

Poliziano Viti Nuove (150-160 kr) eller Poliziano Vino Nobile (om det finns kvar) är två idéer.
 

Poussard

Medlem
Till helgen tänkte vi laga Grekisk plåt med lammkorv, oliver, fetaost, rödlök med tzatziki som tillbehör. Mycket tacksam för tips på rött vin till detta. Gärna med flaskpriset under 250 kr och tillgänglig på SB.
Jag tror att en Syrah skulle kunna spela bra ihop med lamm och oliver. Gärna nåt lite klunkigare utan ny ek. Har dock inget specifikt svar från SB.
 

john b

Medlem
Har åkt på att bestämma vin till denna pastarätt med ugnsbakade grönsaker, oliver och fetaost;

Screenshot_20200222-100510_Chrome.jpg


Vad tror ni på till detta?
 

john b

Medlem
Har inget specifikt tips men skulle gå på italienskt, helst sangiovese tänker jag.

Tack för tipset. Du var inte ensam om att föreslå sangiovese. I efterhand skulle jag kanske tagit det.

Jag hade nog gått på ett kraftigare vitt vit. En lätt ekad Chardonay brukar funka bra med fetaosten som jag gissar kommer slå igenom smakmässigt.

Tack för tipset! Bland vänner och på forumet spridda förslag. På systembolagets matcha dryck till mat-sajt föreslog man faktiskt kraftigt vitt.



Efter mycket velande och ångest blev det till slut vad en amerikansk hemsida skrev som svar på mitt googlande om grönsaker, sallad och fetaost etc.
Pinot noir. Tog en lättillgänglig NZ PN. Gott. Ingen krock någonstans. Ej heller knakelibraksuccé iofs.
Gästerna blev såklart stormförtjusta. Men det blir fan de flesta som inte druckit annat än chillout när man dunkar fram smeksamma lättillgängliga mellanklassviner.

När sedan amarone från 1999 åkte fram till osten gick de upp i brygga typ.
 

aldenniklas

Medlem
Tack för tipset. Du var inte ensam om att föreslå sangiovese. I efterhand skulle jag kanske tagit det.

Efter mycket velande och ångest blev det till slut vad en amerikansk hemsida skrev som svar på mitt googlande om grönsaker, sallad och fetaost etc.
Pinot noir. Tog en lättillgänglig NZ PN. Gott. Ingen krock någonstans. Ej heller knakelibraksuccé iofs.
Gästerna blev såklart stormförtjusta. Men det blir fan de flesta som inte druckit annat än chillout när man dunkar fram smeksamma lättillgängliga mellanklassviner.

När sedan amarone från 1999 åkte fram till osten gick de upp i brygga typ.

Underbart :D

Vill du verkligen göra en homerun så serverar du pizza och detta vin nästa gång: https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/pizza-wine-7513001
Då kommer de att gå ner i spagat av upphetsning över din förmåga att matcha vin och mat också!
 

zippan

Medlem
Vad köper jag för och dricker till följande rätter en kväll i Mars?

  • Chips & dipp smaksatt med löjrom, citron, schalottenlök och dill.
  • Nötkött, picanha eller flankstek. Hasselbackspotatis, rödvinssås alternativt bearnaise och tomatsallad.
  • Creme brulee smaksatt med vanilj och citron.

Köp på systembolaget, BS och ordinarie.
Tänker max 1500 pix och 3-4 flaskor.

Tack!
 
Toppen