Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

The Wall

Medlem
Vad dricker jag till halstrad tonfisk? är Chablis funkis? Eller något kraftigare?
Som @Wintermute säger; det beror på tillbehören. Och lite på tillagningen; även om du halstrar firren kan den halstrade ytan ge ett kalv-/fläskköttsintryck samtidigt som den råa (eller näst intill råa) inre delen av firren är "fiskig". Förutom riesling och Champagne (gärna med mognad) även chenin blanc eller sauvignon blanc (kanske från Nya Zeeland för lite mer umph än finess). Ekad chardonnay funkar bra till fisk och sås, men kan nog riskera att krocka med tillbehören, tex sallad är inte helt lyckat oavsett hur mycket citronolja man häller på salladen.
 

Michael_M0!

Medlem
Gott, körde nyligen halstrad med sesamfrön, asian style med chili, ingefära, lime, soya, snabb-blancherade grönsaker och glasnudlar. Även chili och sesammayo till det (två separata). Drack 2016 Veyder-Malberg Grüner Veltliner Hochrain som var toppen och 2017 St. Urbans-Hof Bockstein Riesling Großes Gewächs som inte var lika bra, eller kändes dyrt relativt vad man fick...

Låter sjukt gott! Tack för tipset.
Kanske läge att köpa på sig lite Gruner också.
 
  • Like
Reactions: ZQT

The Wall

Medlem
Hade ursprungligen tänkt något så enkelt som Hollandaise med rostade potatisar/grönsaker/rotfrukt. Men blev inspirerad av JakobZ, kanske köra med lite asiatisk twist.
Skarp (=bättre) riesling är klockren till hollandaise, men med rostade rotsaker behövs nog något "köttigare" vin. Tror att GV skulle funka bra till det och även till asiatiska touchen. Å andra sidan; varför begränsa sig till bara ett vin...?
 

Michael_M0!

Medlem
Skarp (=bättre) riesling är klockren till hollandaise, men med rostade rotsaker behövs nog något "köttigare" vin. Tror att GV skulle funka bra till det och även till asiatiska touchen. Å andra sidan; varför begränsa sig till bara ett vin...?

Tack! Menar du i torraste laget då alltså?
Haha, där har vi nog lösningen :D. Fler viner.
 
  • Like
Reactions: ZQT

The Wall

Medlem
Tack! Menar du i torraste laget då alltså?
Haha, där har vi nog lösningen :D. Fler viner.

Tänker närmare på tex Schäfer-Fröhlich Felseneck eller något av liknande kaliber. Vi har testat den till hollandaisesås och det var klockrent. Har även testat Breuers Riesling Sauvage till samma sås och Breuern var helt klart för klen, och den går ju knappast att benämna som usel.
 

Poussard

Medlem
Tänker ni ofta på sockerhalten i Champagne när ni parar med mat? Exempelvis foie gras funkar sämre med en Brut Nature eller om man kör en Brut Nature till toast Skagen så får man vara försiktig med vissa tillbehör som kan ha sötma i sig eller kompensera med extra citron?
 

lukastollig

Pudelfantast
Tänker ni ofta på sockerhalten i Champagne när ni parar med mat? Exempelvis foie gras funkar sämre med en Brut Nature eller om man kör en Brut Nature till toast Skagen så får man vara försiktig med vissa tillbehör som kan ha sötma i sig eller kompensera med extra citron?

Brukar nog inte tänka så mycket på just sockerhalten. Den upplevda torrheten korrelerar naturligtvis i viss mån till sockerhalten men tycker personligen att producentens stil har större inflytande, framför allt om/hur mycket ek vinerna har sett. Även en Brut nature kan upplevas rik med mycket toast, speciellt med lite ålder.

Men visst kan det vara knepigt ibland. Jag försöker alltid köpa minst 3-4 flaskor, gärna 6, om jag har råd, av flera anledningar, varav en är att kunna få till riktigt bra matchningar med mat. Det är så mycket lättare om man druckit vinet tidigare.
 

Elvis

Medlem
Tänkte korka upp en William Fevre Montée de Tonnerre 2014 ikväll och dricka den tillsammans med min fru. Vad ska jag laga för mat till?
 

lukastollig

Pudelfantast
Tänkte korka upp en William Fevre Montée de Tonnerre 2014 ikväll och dricka den tillsammans med min fru. Vad ska jag laga för mat till?

Inled med ett par ostron och kanske en kräfta eller två, följ upp med hastigt stekta vaktelbröst i mild gräddsås och blancherad savoykål. Då kan ni dessutom följa upp med en flaska lättare rött, alternativt inleda med lite bubbel. En flaska gör ju ingen middag! :p

Fast pankopanerad hälleflundra med romsås, potatis och ärtor är inte fel det heller..
 

The Wall

Medlem
Tänkte korka upp en William Fevre Montée de Tonnerre 2014 ikväll och dricka den tillsammans med min fru. Vad ska jag laga för mat till?
Först potatischips med löjrom och creme fraiche sedan ostron, sedan hälleflundra eller piggvar eller kanske torskrygg med vitvinssås och slutligen sista tredjedelen av flaskan helt naturell i solskenet. Eller den andra flaskan i solskenet om man råkade överdosera lite tidigare på kvällen.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Halloj forumiter!
@feskhandlarn , @v00alex ,@Beo , @Sörplarn, @Thirsty & @Vingubben

Tankenöt för vinnördar. Behöver lite input på hur följande viner ska matchas med maten. 11 champagner från 1996 och 9 rätter exklusive dessert. Inte helt lätt att ro ihop den optimala kombon. Därför frågar jag er för att få nya infallsvinklar.

Har spånat och lutar själv åt följande ordning ( inom parentes har jag skrivit det som på pappret ska försöka vara orsaken till att vinet matchar maten):

Mingel med Kalix löjrom - Paillard BdB eller St. Vincent (lättast eller yngst stil )

***

Tartar på havskräfta, rökt tomat, mandel & ingefära - Dom Ruinart (rök/krut med rökt tomat)

Hälleflundra, grillad grädde, fänkål, rålakrits & pistage - Enchanteleur (krut och kraft till kraftiga smaker)

Svensk bläckfisk, broccoli & konjakssås - Duval Leroy, Femme (ingen aning om stilen...)

Eldad havskräfta, grönsparris, granskott, äggula & ängsyra - St. Vincent magnum (magnum bör matcha ängsyran bäst) eller RD

Rotselleritagliatelle, ostron, hjärtmusslor, salicorn & torkad tång - Jacquesson & Jacquesson Rosé (någonstans ska de vara...)

Vitsparris, beurre blanc, löjrom, gräslök & brödsmulor - Bollinger R.D. (brödig) eller Paillard BdB

*** De här vinerna känns som enklaste/bästa matchningen

Kalvbräss, hasselnöt, riven ost, svartvitlök & sherrysky - Grande Année (hasselnöt, sherry)

Kyckling jordärtskocka, champinjon & dragon - Dom Perignon (champinjon)

Korv på hängmörad entrecôte - Krug (Krugparfymen kan påminna om oxbuljong)

***


Mörk choklad, hallon & fryst grädde - Rieussec jero

Färskostglass, kolasås & lakritsmaräng - Rieussec jero

Lagrad hushållsost, spritade gula russin, selleri & rågbröd - Rieussec jero

***


Bonusflaskor!



Vad har ni som vet för förslag på ordning. Eventuellt kan man även flytta rätter men tänkte att det är lite överkurs. Kombinationerna är många och det blir svårt att inte få några svarta får alls.:)
 

Thirsty

Smygnykterist
Halloj forumiter!
@feskhandlarn , @v00alex ,@Beo , @Sörplarn, @Thirsty & @Vingubben

Tankenöt för vinnördar. Behöver lite input på hur följande viner ska matchas med maten. 11 champagner från 1996 och 9 rätter exklusive dessert. Inte helt lätt att ro ihop den optimala kombon. Därför frågar jag er för att få nya infallsvinklar.

Har spånat och lutar själv åt följande ordning ( inom parentes har jag skrivit det som på pappret ska försöka vara orsaken till att vinet matchar maten):

Mingel med Kalix löjrom - Paillard BdB eller St. Vincent (lättast eller yngst stil )

***

Tartar på havskräfta, rökt tomat, mandel & ingefära - Dom Ruinart (rök/krut med rökt tomat)

Hälleflundra, grillad grädde, fänkål, rålakrits & pistage - Enchanteleur (krut och kraft till kraftiga smaker)

Svensk bläckfisk, broccoli & konjakssås - Duval Leroy, Femme (ingen aning om stilen...)

Eldad havskräfta, grönsparris, granskott, äggula & ängsyra - St. Vincent magnum (magnum bör matcha ängsyran bäst) eller RD

Rotselleritagliatelle, ostron, hjärtmusslor, salicorn & torkad tång - Jacquesson & Jacquesson Rosé (någonstans ska de vara...)

Vitsparris, beurre blanc, löjrom, gräslök & brödsmulor - Bollinger R.D. (brödig) eller Paillard BdB

*** De här vinerna känns som enklaste/bästa matchningen

Kalvbräss, hasselnöt, riven ost, svartvitlök & sherrysky - Grande Année (hasselnöt, sherry)

Kyckling jordärtskocka, champinjon & dragon - Dom Perignon (champinjon)

Korv på hängmörad entrecôte - Krug (Krugparfymen kan påminna om oxbuljong)

***


Mörk choklad, hallon & fryst grädde - Rieussec jero

Färskostglass, kolasås & lakritsmaräng - Rieussec jero

Lagrad hushållsost, spritade gula russin, selleri & rågbröd - Rieussec jero

***


Bonusflaskor!



Vad har ni som vet för förslag på ordning. Eventuellt kan man även flytta rätter men tänkte att det är lite överkurs. Kombinationerna är många och det blir svårt att inte få några svarta får alls.:)
Känner mig bekväm med att instämma i Rieussec matchningen. :rolleyes:
Övriga matchningar är over my level. :blyg:
 

lukastollig

Pudelfantast
Halloj forumiter!
@feskhandlarn , @v00alex ,@Beo , @Sörplarn, @Thirsty & @Vingubben

Tankenöt för vinnördar. Behöver lite input på hur följande viner ska matchas med maten. 11 champagner från 1996 och 9 rätter exklusive dessert. Inte helt lätt att ro ihop den optimala kombon. Därför frågar jag er för att få nya infallsvinklar.

Har spånat och lutar själv åt följande ordning ( inom parentes har jag skrivit det som på pappret ska försöka vara orsaken till att vinet matchar maten):

Mingel med Kalix löjrom - Paillard BdB eller St. Vincent (lättast eller yngst stil )

***

Tartar på havskräfta, rökt tomat, mandel & ingefära - Dom Ruinart (rök/krut med rökt tomat)

Hälleflundra, grillad grädde, fänkål, rålakrits & pistage - Enchanteleur (krut och kraft till kraftiga smaker)

Svensk bläckfisk, broccoli & konjakssås - Duval Leroy, Femme (ingen aning om stilen...)

Eldad havskräfta, grönsparris, granskott, äggula & ängsyra - St. Vincent magnum (magnum bör matcha ängsyran bäst) eller RD

Rotselleritagliatelle, ostron, hjärtmusslor, salicorn & torkad tång - Jacquesson & Jacquesson Rosé (någonstans ska de vara...)

Vitsparris, beurre blanc, löjrom, gräslök & brödsmulor - Bollinger R.D. (brödig) eller Paillard BdB

*** De här vinerna känns som enklaste/bästa matchningen

Kalvbräss, hasselnöt, riven ost, svartvitlök & sherrysky - Grande Année (hasselnöt, sherry)

Kyckling jordärtskocka, champinjon & dragon - Dom Perignon (champinjon)

Korv på hängmörad entrecôte - Krug (Krugparfymen kan påminna om oxbuljong)

***


Mörk choklad, hallon & fryst grädde - Rieussec jero

Färskostglass, kolasås & lakritsmaräng - Rieussec jero

Lagrad hushållsost, spritade gula russin, selleri & rågbröd - Rieussec jero

***


Bonusflaskor!



Vad har ni som vet för förslag på ordning. Eventuellt kan man även flytta rätter men tänkte att det är lite överkurs. Kombinationerna är många och det blir svårt att inte få några svarta får alls.:)

Låter som en mycket trevlig meny, för att inte tala om trevliga viner. Hur säkrar man inbjudan? :rolleyes:;)

Vad gäller matchningarna vet jag inte om jag har så mycket att bidra med men personligen hade jag kanske tänkt ett stramare vin än RD till sparrisrätten. Brödsmulorna och smöret rundar väl av en del men det är en del syra i rätten. Hade jag valt vin helt fritt hade det blivit en riesling. Även rätten med grön sparris och kräfta har rätt mycket syrliga inslag (förutom ängssyran speciellt granskotten, som dessutom är åt det sträva, tanniniga hållet och inte helt lätta att matcha med vin) och av samma anledning hade jag nog inte valt RD där heller. Har druckit -96:an två gånger och bägge gångerna upplevt den rätt maffig, eller i alla fall långt från stram och syradriven.

Jag hade övervägt att ta in ett yngre vin eller modifiera rätterna. Något mer fett till havskräftan: lardo, brynt smör eller liknande och ev avstå äggulan eller välja vaktelägg (=mindre gula). Ytterligare en tanke, och mycket lyckad kombo, är kräfta och morot. Brässera morötterna på låg värme mycket länge (1 timme minst) i smör med valda färska örter. Morötterna drar åt sig smöret och blir infunderade av örterna. Mycket gott med salvia eller lavendel, även om kanske dill och dillfrö matchat rätten bättre här. Kanske också avstått gräslöken till den vita sparrisen (eller varit mycket sparsam med den) och sett till att hålla ner syran i beurre blanc. Man kan ju välja lite hur syrligt man gör det.

Med det sagt, min erfarenhet av att matcha en meny med genomgående champagne, dessutom relativt mogen sådan, är obefintliga.
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Jag tänkte bjuda några vänner på grillade lammracks. Är det någon som har bra tips på var man kan köpa riktigt bra lammracks i Stockholm? (Gärna innanför tullarna)

Är även mycket tacksam för förslag på recept och bra vinmatchning om någon råkar sitta på ett vinnarrecept. Några alternativ jag funderar på är att grilla med marinad (rosmarin, vitlök etc) eller någon form av honungsglaze. Eller något helt annat?

Misstänker att vinmatchning skiljer sig en del för de två alternativen.
 
Jag tänkte bjuda några vänner på grillade lammracks. Är det någon som har bra tips på var man kan köpa riktigt bra lammracks i Stockholm? (Gärna innanför tullarna)

Är även mycket tacksam för förslag på recept och bra vinmatchning om någon råkar sitta på ett vinnarrecept. Några alternativ jag funderar på är att grilla med marinad (rosmarin, vitlök etc) eller någon form av honungsglaze. Eller något helt annat?

Misstänker att vinmatchning skiljer sig en del för de två alternativen.


Köttkompaniet i hötorgshallen är en favorit, även Ag’s kötthandel på s:t eriksgatan!
Även grandgourmet vid mariatorget kan ha bra lamm men där är jag mer osäker på om dom alltid har det
 
Toppen