Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Vinocognito

Medlem
Tips på tilltugg till den här?
Försöker bli bättre på sherry och har aldrig druckit en av den här stilen förr.
Jag är lite i samma läge och har efter en väldigt lång "vinkarriär" börjat att älska torr sherry av god klass.
I mitt tycke så behövs det ingen mat, även om jag kan hålla med om de förslag som kommit. För mig är det oftast ett gott slut på en god kväll!
 

The Wall

Medlem
Jag är lite i samma läge och har efter en väldigt lång "vinkarriär" börjat att älska torr sherry av god klass.
I mitt tycke så behövs det ingen mat, även om jag kan hålla med om de förslag som kommit. För mig är det oftast ett gott slut på en god kväll!
Testa att inleda kvällen med torr sherry och småtugg som ett alternativ till Champagne.
 

Michael_M0!

Medlem
Tips på tilltugg till den här?
Försöker bli bättre på sherry och har aldrig druckit en av den här stilen förr.

Tonfiskfiléer med sötpotatis och Hollandaisesås, eller en svampsoppa.
Eller med ost och gröna vindruvor (pröva, det är sjukt gott).

Och just ja - Börja med att dricka den ordentligt kall! (jag brukar lägga in mina i frysen..) :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är lite i samma läge och har efter en väldigt lång "vinkarriär" börjat att älska torr sherry av god klass.
I mitt tycke så behövs det ingen mat, även om jag kan hålla med om de förslag som kommit. För mig är det oftast ett gott slut på en god kväll!
Eller till starten om vi pratar fino. En av de bästa kombinationer med fino jag provat är neutrala, mineralstinna ostron. :)
 
Jag har lovat bokcirkeln att kombinera en förkörare med ngn variant av minivinprovning - temat är Mosel och planen är att låta dem blint smaka på Joh. Jos Prüm Graacher Himmelreich Kabinett, Spätlese och Auslese för att förstå och jämföra de olika uttrycken/söthetsnivåerna.

Funderar på att servera något litet att knapra på vid sidan om - ev halstrad foie gras på toast, eller pilgrimsmusslor halstrade med mirin, soja och litet färskriven ingefära. Eller att sippa utan tilltugg i egen hög majestät, både före och efter middagen (som jag inte ansvarar för i övrigt). Vad tänker Forumet?
 

Pontus

Medlem
Jag har lovat bokcirkeln att kombinera en förkörare med ngn variant av minivinprovning - temat är Mosel och planen är att låta dem blint smaka på Joh. Jos Prüm Graacher Himmelreich Kabinett, Spätlese och Auslese för att förstå och jämföra de olika uttrycken/söthetsnivåerna.

Funderar på att servera något litet att knapra på vid sidan om - ev halstrad foie gras på toast, eller pilgrimsmusslor halstrade med mirin, soja och litet färskriven ingefära. Eller att sippa utan tilltugg i egen hög majestät, både före och efter middagen (som jag inte ansvarar för i övrigt). Vad tänker Forumet?
Jag hade kört på pilgrimsmusslorna.
 

Adamanko

Medlem
Ikväll blir det halstrad tonfisk, färskpotatis och avokado. Tror ni på Crystallums chardonnay The Agnes-18 eller Henri Goutorbes skumpa från -08 till? Något jag ska tänka på då det blir första gången jag gör tonfisk själv. Dock ätit ett antal gånger.
 

Johan L

Medlem
Ikväll blir det halstrad tonfisk, färskpotatis och avokado. Tror ni på Crystallums chardonnay The Agnes-18 eller Henri Goutorbes skumpa från -08 till? Något jag ska tänka på då det blir första gången jag gör tonfisk själv. Dock ätit ett antal gånger.

Rimma gärna firren innan. Jag brukar köra på torrimning, dvs salta rikligt (rikligt!) runt om hela, låt ligga i kylskåp en halvtimme och skölj sen av allt salt. Klappa torr med papper innan stekning. Stek snabbt i rykande het panna.
 
Toppen