Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

The Wall

Medlem
Tänkte till helgen laga fläskfile med sås av balsamvinäger och vitlök och till detta servera kantareller, sidfläsk och syrligt äpple.
Mycket tacksam för rött vintips runt 200 kr.
Fläskfilé påminner lite om kalv och då föreslår jag per automatik Chianti Classico eller Chiara Condello (Emilia-Romagna), men sedan är ju tillbehören en icke oväsentlig faktor. Är det bara balsamvinäger i såsen, förutom vitlök, eller är det något mer? Skysås eller gräddsås? Det jag är lite fundersam till är det syrliga äpplet som jag inte vet hur jag skulle hantera vinmässigt.
 

lukastollig

Pudelfantast
Tänkte till helgen laga fläskfile med sås av balsamvinäger och vitlök och till detta servera kantareller, sidfläsk och syrligt äpple.
Mycket tacksam för rött vintips runt 200 kr.
Mycket svårmatchat. Både sött och surt. Kanske nån Syrah med lite bärsötma, speciellt om fläsket är grillat och såsen lite åt det brända hållet.
 

Poussard

Medlem

The Wall

Medlem
Med honungen blev det ännu krångligare. Då vill man ju ha lite sötma i vinet, tänker jag. Men det finns ju en del röda viner som faktiskt har lite restsötma utan att för den delen vara lågkvalitativa appassimento.
Jag var faktiskt inne på någon vettig ripasso ett tag. Har dock inte läst receptet ännu.
 

lukastollig

Pudelfantast
Med honungen blev det ännu krångligare. Då vill man ju ha lite sötma i vinet, tänker jag. Men det finns ju en del röda viner som faktiskt har lite restsötma utan att för den delen vara lågkvalitativa appassimento.
Servera med surkål och drick en mosel tradkabinett med lite restsötma. Borde funka. Inte rött dock, vilket efterfrågades.

Vill du göra receptet med vinvänligt, skippa äpplet, minska eller ta bort honungen och servera med potatisgratäng. Då funkar nog rätt mycket rött. En chianti, nån nebbiolo eller pinot hade jag valt.
 

The Wall

Medlem
Servera med surkål och drick en mosel tradkabinett med lite restsötma. Borde funka. Inte rött dock, vilket efterfrågades.

Vill du göra receptet med vinvänligt, skippa äpplet, minska eller ta bort honungen och servera med potatisgratäng. Då funkar nog rätt mycket rött. En chianti, nån nebbiolo eller pinot hade jag valt.

Chianti till fläskfilén, nebbiolo till gratängen och pinot till svampen.

När jag läste igenom receptet var min första reaktion att det var väldigt många smak- och texturkomponenter och en del känns dessutom inte helt vinvänliga. Sötma och syra i balsamvinägern, sötma i honungen, sälta i fläsket, syra och tuggmotstånd i äpplet, beska i ruccolan och sedan krämig gratäng på det.

I mån av tid skulle jag nog testlaga sås och fräsa på någon kantarell med fläsk och blanda med lite äpple och ruccola för att få en smakbild innan jag letar vin. Såsen borde för övrigt kunna lagas någon/några dag/ar i förväg så det lär inte göra något om den redan är klar innan helgen.
 

matage

Medlem
När jag läste igenom receptet var min första reaktion att det var väldigt många smak- och texturkomponenter och en del känns dessutom inte helt vinvänliga. Sötma och syra i balsamvinägern, sötma i honungen, sälta i fläsket, syra och tuggmotstånd i äpplet, beska i ruccolan och sedan krämig gratäng på det.

Jag har suttit och försökt föreställa mig smakerna och när man kollar på proportionerna är det ganska lite äpple jämfört med fläsk så jag skulle nästan kunna bortse från det till viss del och då drar mina tankar mot Amarone...
Bra kraft & frukt för att stå upp mot balsamvinäger, honung och fläsk och ofta hyfsad syra som borde kunna balansera både äpple och fet gratäng... eller är jag ute å cyklar?
 

The Wall

Medlem
Jag har suttit och försökt föreställa mig smakerna och när man kollar på proportionerna är det ganska lite äpple jämfört med fläsk så jag skulle nästan kunna bortse från det till viss del och då drar mina tankar mot Amarone...
Bra kraft & frukt för att stå upp mot balsamvinäger, honung och fläsk och ofta hyfsad syra som borde kunna balansera både äpple och fet gratäng... eller är jag ute å cyklar?
Låter rätt resonerat tycker jag. Enda problemet är faktorn "pris"; Amarone runt 200 kr har väl inte någon karnevalsstämpel direkt...?
Kanske en zinfandel av lite bättre kvalitet kan vara ett alternativ, typ Seghesio för 223 kr. Ännu bättre är om den har lite ålder så att den ungdomliga vrålsyltigheten har dämpat sig något.
 

matage

Medlem
Låter rätt resonerat tycker jag. Enda problemet är faktorn "pris"; Amarone runt 200 kr har väl inte någon karnevalsstämpel direkt...?
Kanske en zinfandel av lite bättre kvalitet kan vara ett alternativ, typ Seghesio för 223 kr. Ännu bättre är om den har lite ålder så att den ungdomliga vrålsyltigheten har dämpat sig något.
Ah... pris...

I sann FW-anda hamnade det kriteriet i blinda fläcken :D
 

Indre By

Medlem
Hej!

Första posten på detta eminenta forum!

Ropade in en Domaine J-L Chave Hermitage Rouge 1998 idag på Bukowskis. Jag föreställer mig att flaskan kommer att ingå i en lite mer omfattande matodyssé under en kväll med en likasinnad vän, kanske komma in som tredje vin och chocka. Men vad skulle ni äta till denna förmodade pärla? Mkt tacksam för inspiration.
 

Dejzan

Medlem
Hej!

Första posten på detta eminenta forum!

Ropade in en Domaine J-L Chave Hermitage Rouge 1998 idag på Bukowskis. Jag föreställer mig att flaskan kommer att ingå i en lite mer omfattande matodyssé under en kväll med en likasinnad vän, kanske komma in som tredje vin och chocka. Men vad skulle ni äta till denna förmodade pärla? Mkt tacksam för inspiration.
Jag skulle säga vilt, svamp och tryffel i någon kombination, kanske något försiktigt rökigt också med betoning på försiktigt.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hej!

Första posten på detta eminenta forum!

Ropade in en Domaine J-L Chave Hermitage Rouge 1998 idag på Bukowskis. Jag föreställer mig att flaskan kommer att ingå i en lite mer omfattande matodyssé under en kväll med en likasinnad vän, kanske komma in som tredje vin och chocka. Men vad skulle ni äta till denna förmodade pärla? Mkt tacksam för inspiration.

Jag skulle säga vilt, svamp och tryffel i någon kombination, kanske något försiktigt rökigt också med betoning på försiktigt.
Grattis!! J-L C the king of Hermitage! Håller med @Dejzan också med försiktigheten. Kött, svamp men inte för kraftigt. Denna flaska har troligen utvecklat en tertiär mogenhet. Även om flaskan håller länge än (om den förvarats väl) så skulle jag inte vänta alltför länge.

Edit! Välkommen till forumet:)
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Hej!

Första posten på detta eminenta forum!

Ropade in en Domaine J-L Chave Hermitage Rouge 1998 idag på Bukowskis. Jag föreställer mig att flaskan kommer att ingå i en lite mer omfattande matodyssé under en kväll med en likasinnad vän, kanske komma in som tredje vin och chocka. Men vad skulle ni äta till denna förmodade pärla? Mkt tacksam för inspiration.

Vi hade lite rödvinsrester över sedan helgen (ähum, överflödig information) som vi återanvände till kvällens benfria kotlettrad och svamprisotto. Jag fick en, enligt mitt tycke, briljant idé och spetsade såsen med lite rökt sidfläsk, såväl brynt som "rått" fick puttra med en stund i såsen, vilket gav den en rökig ton. Lysande idé om vi hade druckit ett vin med lite rökta charktoner i, typ en Nordrhônare. Men nu var det enkom pinot till maten. Nåväl, det lär nog inte skada att få till lite finstämd rökighet i något av tillbehören, förslagsvis såsen, till vinet. Övriga tidigare förslag är helt klart spot on, min idé om lite chark-rökig, och väldigt koncentrerad, sås är mer tänkt som en förhoppningsvis god idé. Serveras förslagsvis som en liten smak-klutt vid sidan av övriga ingredienser på tallriken.
 

AAF

Medlem
Jag har en lite tvärt om fråga. Ska snart ha födelsedagsmiddag för min far och han ÄLSKAR Chablis. Jag är generellt sett en vinälskare men tycker va någon outgrundlig anledning inte om Chablis alls. Så, vad har ni för tips på goda maträtter eller smaker som jag kan kombinera med en god Chablis och göra honom nöjd? Tänker laga 5-6 rätter så helst något som inte är för tungt :)
 

Robbes

Medlem
Jag har en lite tvärt om fråga. Ska snart ha födelsedagsmiddag för min far och han ÄLSKAR Chablis. Jag är generellt sett en vinälskare men tycker va någon outgrundlig anledning inte om Chablis alls. Så, vad har ni för tips på goda maträtter eller smaker som jag kan kombinera med en god Chablis och göra honom nöjd? Tänker laga 5-6 rätter så helst något som inte är för tungt :)
Har du en yngre chablis med hög syra och mineralitet så lirar det fint med lite skaldjur. Är vinet mer moget och utvecklat lite mer tertiära aromer så funkar även kalv och kyckling.
 

The Wall

Medlem
Jag har en lite tvärt om fråga. Ska snart ha födelsedagsmiddag för min far och han ÄLSKAR Chablis. Jag är generellt sett en vinälskare men tycker va någon outgrundlig anledning inte om Chablis alls. Så, vad har ni för tips på goda maträtter eller smaker som jag kan kombinera med en god Chablis och göra honom nöjd? Tänker laga 5-6 rätter så helst något som inte är för tungt :)
Vi brukar köra J-M Brocard Chablis Vielles Vignes Sainte Claire till räkor med citronaioli på Göteborgs Rågkex eller Dinkelkex som en liten aptitretare/aptitdödare (retare när vi har gäster/dödare för att stilla den värsta hungern innan maten är klar) innan middagen.

Om man gillar, och även serverar, ostron kan man tex servera en lämplig Premier cru om man skippar Champagne-spåret.

Har man en Grand cru med lite ektoner (lite taskigt sagt "budget-Chassagne") kan nog en smörig sås fungera till lämplig fisk eller skaldjur.

På tal om taskig, enklare Chablis brukar vara rätt bra som ingrediens i såser som ska innehålla den ibland odefinierbara ingrediensen "vitt vin", så du skulle ju kunna göra en vitvinssås på tex Petit Chablis (till någon lämplig vit fisk) och sedan servera riktig Bourgogne till maträtten. Win-win. Kanske.
 

Dejzan

Medlem
Det beror lite på vilken chablis du tänker servera. Men jag hade kört ungefär så här:
Naturella ostron
Räkor, hummer, havskräfta med majjo och citron
Syrlig jordärtskocksoppa (gräddig) med halstrad pilgrimsmussla eller med bakat äpple
Röding, beurre blanc, någon kaviar eller löjrom i såsen, blomkålskräm
Friterad kalvbräss, med kanske en emulsion på brynt smör, kantareller och lite rökt fläsk hårt stekt.
Feta och krämiga ostar
 
Toppen