Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Robbes

Medlem
Det beror lite på vilken chablis du tänker servera. Men jag hade kört ungefär så här:
Naturella ostron
Räkor, hummer, havskräfta med majjo och citron
Syrlig jordärtskocksoppa (gräddig) med halstrad pilgrimsmussla eller med bakat äpple
Röding, beurre blanc, någon kaviar eller löjrom i såsen, blomkålskräm
Friterad kalvbräss, med kanske en emulsion på brynt smör, kantareller och lite rökt fläsk hårt stekt.
Feta och krämiga ostar
Låter kanon, vilken tid ska jag komma förbi ;)
 

matage

Medlem
Planen för dagen är smörstekt rödtunga, färskpotatis, nån typ av Beurre Blanc, lite lättrökta räkor (mao jag kallröker kokta räkor så det är bara en svag not av rök). Sannolikt river jag över lite lite gruyere vid uppläggning då jag insett att det kan boosta smakerna plus kanske några droppar brynt smör for good measure. Så havssälta, fett, umami.

Men vad 17 ska jag dricka... Just nu ligger följande på nån typ av shortlist där jag tidigare bara provat de första två och nederdelen av listan är dark horses...
- Heredia Rioja Blanco Gravonia -09
- Kumeu River Estate 2012
- Cartology 2016
- Domaine Cordier Père et Fils Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four 2017
- Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes 2017

Några tips eller synpunkter?
 

The Wall

Medlem
Planen för dagen är smörstekt rödtunga, färskpotatis, nån typ av Beurre Blanc, lite lättrökta räkor (mao jag kallröker kokta räkor så det är bara en svag not av rök). Sannolikt river jag över lite lite gruyere vid uppläggning då jag insett att det kan boosta smakerna plus kanske några droppar brynt smör for good measure. Så havssälta, fett, umami.

Men vad 17 ska jag dricka... Just nu ligger följande på nån typ av shortlist där jag tidigare bara provat de första två och nederdelen av listan är dark horses...
- Heredia Rioja Blanco Gravonia -09
- Kumeu River Estate 2012
- Cartology 2016
- Domaine Cordier Père et Fils Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four 2017
- Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes 2017

Några tips eller synpunkter?
Cordier Pouilly-Fuissé VV 2017.
 

matage

Medlem
Cordier Pouilly-Fuissé VV 2017.
Tog ditt råd på denna och även om vinet uppskattades extremt av sällskapet tyckte jag vinet kändes lite tunn i kroppen... Nu är jag lite småförkyld men det framstod som ganska blygt. Svag flaska, fel förväntningar eller fel glas (Zalto Bgn)? ;)
 

The Wall

Medlem
Tog ditt råd på denna och även om vinet uppskattades extremt av sällskapet tyckte jag vinet kändes lite tunn i kroppen... Nu är jag lite småförkyld men det framstod som ganska blygt. Svag flaska, fel förväntningar eller fel glas (Zalto Bgn)? ;)
Jag lutar nog åt en kombination av fel förväntningar och brist på tålamod; jag brukar uppleva att de unga vita vinerna från södra delen av södra Bourgogne (dvs Mâcon, dit Pouilly-Fuissé sorterar) ofta är lite slankare i kroppen än sina motsvarigheter från södra delen av norra Bourgogne (dvs Côte de Beaune och tex Meursault, Puligny, Montrachet), men över tid (typ 10 år eller mer) växer de "södra Södra" till sig en del. Tror för övrigt att 2018 släpps imorgon.
 

AAF

Medlem
Det beror lite på vilken chablis du tänker servera. Men jag hade kört ungefär så här:
Naturella ostron
Räkor, hummer, havskräfta med majjo och citron
Syrlig jordärtskocksoppa (gräddig) med halstrad pilgrimsmussla eller med bakat äpple
Röding, beurre blanc, någon kaviar eller löjrom i såsen, blomkålskräm
Friterad kalvbräss, med kanske en emulsion på brynt smör, kantareller och lite rökt fläsk hårt stekt.
Feta och krämiga ostar

Låter Super gott! Jag får med andra ord försöka luska ut vad han uppskattar för sorts Chablis och sen planera något utifrån det :)
 

zippan

Medlem
Det har önskats svampsoppa här hemma till helgen. Sherry föredrar många men det går bort då det inte är någon favorit av varken undertecknad eller sambo.

Oklart vad för svamp men har en idé åtminstone. Kantareller, shiitake och möjlitvis Portabello samt skogschampinjon.
Morot, selleri, lök, vitlök, kycklingbuljong, grädde, något "sämre" vin jag har i förrådet, timjan, salt, peppar och kanske lite miso för att få upp mer umami. Ish.

Vad bör vi dricka till?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det har önskats svampsoppa här hemma till helgen. Sherry föredrar många men det går bort då det inte är någon favorit av varken undertecknad eller sambo.

Oklart vad för svamp men har en idé åtminstone. Kantareller, shiitake och möjlitvis Portabello samt skogschampinjon.
Morot, selleri, lök, vitlök, kycklingbuljong, grädde, något "sämre" vin jag har i förrådet, timjan, salt, peppar och kanske lite miso för att få upp mer umami. Ish.

Vad bör vi dricka till?
Skumpa typ Selosse eller ekad Chardonnay ?
 

lukastollig

Pudelfantast
Det har önskats svampsoppa här hemma till helgen. Sherry föredrar många men det går bort då det inte är någon favorit av varken undertecknad eller sambo.

Oklart vad för svamp men har en idé åtminstone. Kantareller, shiitake och möjlitvis Portabello samt skogschampinjon.
Morot, selleri, lök, vitlök, kycklingbuljong, grädde, något "sämre" vin jag har i förrådet, timjan, salt, peppar och kanske lite miso för att få upp mer umami. Ish.

Vad bör vi dricka till?
Vit Bordeaux eller Riesling med ett uns restsötma borde funka. Men inte lika bra som sherry... Vit Vouvray med lite ålder är nog också ett säkert kort.
 

The Wall

Medlem
Vit Bordeaux eller Riesling med ett uns restsötma borde funka. Men inte lika bra som sherry... Vit Vouvray med lite ålder är nog också ett säkert kort.
Chenin blanc med lite ålder är finfint.
För några år sedan (ähum...för sådär 13 år sedan) öppnade vi en för gammal Casal di Serra och den hade förvandlats åt sherryhållet. Har inget med chenin blanc att göra, men den hade nog fungerat rätt bra till svampsoppa.
Champagne med lite ekfatstoner då? Skriker sambon i högan sky eller kan det passera obemärkt? Louis Roederer, Bollinger eller varför inte Mathelin L'Orée des Chênes Brut (77607)?
 

zippan

Medlem
Chenin blanc med lite ålder är finfint.
För några år sedan (ähum...för sådär 13 år sedan) öppnade vi en för gammal Casal di Serra och den hade förvandlats åt sherryhållet. Har inget med chenin blanc att göra, men den hade nog fungerat rätt bra till svampsoppa.
Champagne med lite ekfatstoner då? Skriker sambon i högan sky eller kan det passera obemärkt? Louis Roederer, Bollinger eller varför inte Mathelin L'Orée des Chênes Brut (77607)?
Champagne är det inte lika kinkigt med. Får bli Champagne eller Riesling. Eller kanske båda.

Tack alla för inspel!
 

Poussard

Medlem
Det har önskats svampsoppa här hemma till helgen. Sherry föredrar många men det går bort då det inte är någon favorit av varken undertecknad eller sambo.

Oklart vad för svamp men har en idé åtminstone. Kantareller, shiitake och möjlitvis Portabello samt skogschampinjon.
Morot, selleri, lök, vitlök, kycklingbuljong, grädde, något "sämre" vin jag har i förrådet, timjan, salt, peppar och kanske lite miso för att få upp mer umami. Ish.

Vad bör vi dricka till?
Vit Jura Savagnin eller blend, inte ouillée.
 
Toppen