Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Tips på dessert till tokaj?
beror verkligen på om det är en 3 puttonyos med minst 60 gram socker/liter (bär och glass!) eller om det är en Eszencia med över 450 gram socker/liter (drick bara som den är, liknar närmast lyxig lönnsirap). Min sweet spot är väl 5-6 puttonyos med sötare efterrätt typ creme caramel eller blåmögelost. Till saken hör att de ändrat sockernivåerna över tid så inte samma sak med Eszencia nu och för trettio år sedan om du köpt äldre tokaji. nu finns också många som helt enkelt kör utan botrytis och gör någon variant av Late Harvest. Som alltså inte blir lika syrlig och balanserad och elegant eftersom den lutar sig mer mot sockerhalten (finns väl i och för sig olika varianter av Late Harvest också....).
 

Martin F

Medlem
Tackar för svar. Tänker mig något som dels är sött och dels har en syrlighet. Såg att jag hade rabarber i frysen från i somras. Kanske en hederlig rabarberpaj med smulpaj och karamelliserat socker ovanpå och vaniljglass till.

beror verkligen på om det är en 3 puttonyos med minst 60 gram socker/liter (bär och glass!) eller om det är en Eszencia med över 450 gram socker/liter (drick bara som den är, liknar närmast lyxig lönnsirap). Min sweet spot är väl 5-6 puttonyos med sötare efterrätt typ creme caramel eller blåmögelost. Till saken hör att de ändrat sockernivåerna över tid så inte samma sak med Eszencia nu och för trettio år sedan om du köpt äldre tokaji. nu finns också många som helt enkelt kör utan botrytis och gör någon variant av Late Harvest. Som alltså inte blir lika syrlig och balanserad och elegant eftersom den lutar sig mer mot sockerhalten (finns väl i och för sig olika varianter av Late Harvest också....).

Ser av en slump att din recension är den senaste på CT på flaskan jag hade i åtanke :D

https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=1924070

Tycker det är knepigt att matcha dessert-/förstärkta/söta viner generellt. Tar helst egentligen en öl till efterrätten, typ en belgisk quadruppel, en stout eller för den delen en kaffe. Nästan så att det söta vinet hellre dricks *mellan* rätterna eller snarare till ett tilltugg mer än en rätt eller för den delen en cigarr.
 
Tackar för svar. Tänker mig något som dels är sött och dels har en syrlighet. Såg att jag hade rabarber i frysen från i somras. Kanske en hederlig rabarberpaj med smulpaj och karamelliserat socker ovanpå och vaniljglass till.

Nästan så att det söta vinet hellre dricks *mellan* rätterna eller snarare till ett tilltugg mer än en rätt eller för den delen en cigarr.

jag brukar faktist också göra så med söta dessertviner - att det blir bättre för sig och efterrätten för sig oftast. Men ibland blir det en bra match. Tycker rabarber-smulpaj med vaniljglass och Oremus 5 puttisar låter som en potentiellt grym kombo. Jag har druckit Oremus 5 puttonyos årgång 2006 flera gånger, både utan något till, med bara glass, och med tarte tatin. Väldigt gott överlag. Har en flaska 2006 som ligger och väntar i källaren...
 

IsKr

Medlem
Tänkte laga lammracks med pumpapure, rödvinssås smaksatt med bakad vitlök och lite grönt och nån potatis. Funderar på côtes du rhone men jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Vilka druvor och områden rekommenderar forumet?
 

Boletus

Medlem
Tänkte laga lammracks med pumpapure, rödvinssås smaksatt med bakad vitlök och lite grönt och nån potatis. Funderar på côtes du rhone men jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Vilka druvor och områden rekommenderar forumet?
Låter fantastiskt gott och tycker du är helt rätt ute. Till lamm med hösttillbehör som pumpa kan jag inte tänka mig en bättre matchning än södra Rhone även om norra säkert går bra också.
 

The Wall

Medlem
Tänkte laga lammracks med pumpapure, rödvinssås smaksatt med bakad vitlök och lite grönt och nån potatis. Funderar på côtes du rhone men jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Vilka druvor och områden rekommenderar forumet?
Södra Rhône, tex något från Gigondas (Santa Duc) eller Vacqueyras. Givetvis funkar även även Ch9dP. Som plan B skulle jag nog satsa på en amerikansk cab som jag upplever kan vara ilte småsöt och "extra allt" eller en Rioja alternativt Ribera del Duero.
 

Dejzan

Medlem
Tänkte laga lammracks med pumpapure, rödvinssås smaksatt med bakad vitlök och lite grönt och nån potatis. Funderar på côtes du rhone men jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Vilka druvor och områden rekommenderar forumet?
Rhone låter bra, jag hade försökt få in lite syra i pumpapurén så att det inte blir för sött. Jag gillar också @The Wall tanke på jänkare cab just med tanke på lite extra fruktsötma.
 

Johan L

Medlem
Tänkte laga lammracks med pumpapure, rödvinssås smaksatt med bakad vitlök och lite grönt och nån potatis. Funderar på côtes du rhone men jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Vilka druvor och områden rekommenderar forumet?

Jag har med framgång matchat liknande rätter med vin från både rioja och ribera del duero, utöver förstås rhoneare.
 
Tänkte laga lammracks med pumpapure, rödvinssås smaksatt med bakad vitlök och lite grönt och nån potatis. Funderar på côtes du rhone men jag vet inte riktigt. Vad tycker ni? Vilka druvor och områden rekommenderar forumet?
+1 på @The Wall om grenache-baserade grejer snarare än Syrah och +1 på @Dejzan om att försöka få in litet syra i pumpapurén.
En hel del sötma i grillat lamm, pumpa, rödvinssås och bakad vitlök (härligt och höstigt!). Gillar också idén med fruktig och ekad Tempranillo samt sötfruktig amerikansk cabbe. Litet traddo-Barossa-shiraz kanske också funkar?

Sen ska jag vara ärlig: med ett matlagningsintresse större än mitt vin-intresse och med minst ett dussin tacksägelsemåltider lagade i demokratins vagga (nej, inte Aten) och efter ändlösa försök att göra något vettigt matlagningsmässigt med pumpa så har jag till slut gett upp och använder nu enbart denna vackra grönsak som en läskig värmeljushållare. Låt oss veta hur det går!
 

Boletus

Medlem
Sen ska jag vara ärlig: med ett matlagningsintresse större än mitt vin-intresse och med minst ett dussin tacksägelsemåltider lagade i demokratins vagga (nej, inte Aten) och efter ändlösa försök att göra något vettigt matlagningsmässigt med pumpa så har jag till slut gett upp och använder nu enbart denna vackra grönsak som en läskig värmeljushållare. Låt oss veta hur det går!
Älskar pumpa men de flesta sorter är ganska menlösa. Den gröna kultivar som går under namnet Delica här är favoriten i mitt hushåll då den är närmast den pumpa man konsumerar i Japan. Gjorde bl.a. pumpa-tempura i veckan som var magnifik.
 

Poussard

Medlem
+1 på @The Wall om grenache-baserade grejer snarare än Syrah och +1 på @Dejzan om att försöka få in litet syra i pumpapurén.
En hel del sötma i grillat lamm, pumpa, rödvinssås och bakad vitlök (härligt och höstigt!). Gillar också idén med fruktig och ekad Tempranillo samt sötfruktig amerikansk cabbe. Litet traddo-Barossa-shiraz kanske också funkar?

Sen ska jag vara ärlig: med ett matlagningsintresse större än mitt vin-intresse och med minst ett dussin tacksägelsemåltider lagade i demokratins vagga (nej, inte Aten) och efter ändlösa försök att göra något vettigt matlagningsmässigt med pumpa så har jag till slut gett upp och använder nu enbart denna vackra grönsak som en läskig värmeljushållare. Låt oss veta hur det går!
Jag gjorde ungefär pommes frites-form av jättepumpa och körde i ugnen ihop med lite annat, och jag tyckte inte alls det var nämnvärt sött. Pumpa var över all förväntan för mig. Ska tilläggas att jag drack det inte med vin men ser (från minnet) inga problem, lika lite som med morot eller lök i ugn, skulle nog nästan säga att pumpa är lättare än morot att paira.
 

IsKr

Medlem
Tack för alla tips, det blev en väldigt lyckad kombo. Jag valde Domaine santa duc côte du rhône les quatre terres 2018. Tyckte att frukten och syran i vinet bar upp maten bra. Det passade framförallt ytterst bra tillsammans med pumpan, såsen och köttet. Hade dessutom bakad lök och bakad morot till. Pumpan bakades först tillsammans med lite apelsin och mixades med lite creme fraiche till rätt konsistens och syranivå. Kul med så många svar och förslag, då har man lite att välja på till nästa gång.
 
Toppen