Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

The Wall

Medlem
Jag har en flaska 2010 JJ Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese som jag vill dricka. Vad ska jag laga för något?
Antingen ingenting och njuta av vinet som en föråkare eller något med lite hetta, typ ceviche? Det skulle nog även funka rätt bra till den tomat- och saffransrisotto som @zippan frågade om nyligen i tråden, dock att man inte behöver hålla igen på pepparoljan. Möjligen kan man ligga lite lägre med tomaterna skulle jag tro.
 

Daniel A

Administratör
Antingen ingenting och njuta av vinet som en föråkare eller något med lite hetta, typ ceviche? Det skulle nog även funka rätt bra till den tomat- och saffransrisotto som @zippan frågade om nyligen i tråden, dock att man inte behöver hålla igen på pepparoljan. Möjligen kan man ligga lite lägre med tomaterna skulle jag tro.

Tyckte att tomat- och saffransrisotto var ett intressant förslag (även ceviche!), men ser i annan tråd att det gick sådär! Jag hann inte göra slag i saken dock (mest av lathet), så det blev lax med täcke av riven sötpotatis blandad med creme fraiche, färskriven ingefära och lime. Med en chili-glasnudelsallad till. Fungerade riktigt fint! Men om sanningen ska fram så har det mesta av flaskan gått idag, medan jag lagade helt annan mat...
 

zippan

Medlem
Julia Childs boeuf bourguignon står och puttrar i ugn och kan inte riktigt bestämma mig vilket vin det ska bli till, har varit sugen på alla 3 en längre tid men ibland måste man välja 1 ;)


2017 Crozes Hermitage, Alain Gralliot - La Guiraude, Syrah
2017 Domaine Raymond, Usseglio La Creation, Grenache
2010 Le Guaite Di Noemi, Ripasso, Blend






Min enda spontana tanke är Franskt till Franskt. Så kör på Alain Grailliot, lät gott.
 

Jesper L

Medlem
Har så smått börjat förbereda förtäring på nyår som jag gärna matchar med dryck.
De två rätterna jag funderar över:
Snacks/förrätt: pizza Bianco med löjrom.
Ser gärna någon magnum butelj till detta. Kanske Palmer BdB 2005 kan funka?

Varmrätten blir i stora drag: oxfilé, potatisgratäng/potatiskaka och rödvinssås. Eventuellt lite haricot verts och något salt griskött lindat runt.
Vad hade ni druckit till detta?
 

The Wall

Medlem
Har så smått börjat förbereda förtäring på nyår som jag gärna matchar med dryck.
De två rätterna jag funderar över:
Snacks/förrätt: pizza Bianco med löjrom.
Ser gärna någon magnum butelj till detta. Kanske Palmer BdB 2005 kan funka?

Varmrätten blir i stora drag: oxfilé, potatisgratäng/potatiskaka och rödvinssås. Eventuellt lite haricot verts och något salt griskött lindat runt.
Vad hade ni druckit till detta?
Tom äldre Champagne fungerar skulle jag tippa, något med viss "brödighet" i. Skulle nog även vara lite återhållsam med rödlöken för att inte störa Champagnen.

Oxe med gratäng och rödvinssås; allt fylligt och kraftigt rödvin funkar bra, gratängen tar hand om tanninerna och rödvinssåsen kan smaksättas att spegla vinet (några svarta vinbär om du kör cab sauv, etc). Själv är jag svag för Barolo och Barbaresco, men ibland kan de komma bort lite om det är för mycket smak på omgivningarna. Skulle nog gå på en Bx-blandning från Kalifornien eller Italien är min första spontana tanke. Möjligen en ung bättre Bx eller något från Ribera del Duero kan vara värt att snegla på och när du våndats över alla alternativ slutar det med att du står med en Musar i handen.
Potatisgratängtips; vi brukar skicka i lite sötpotatis i gratängen (och även lite palsternacka och morot), det ger lite mer skjuts i smaken.
 

Jesper L

Medlem
Tom äldre Champagne fungerar skulle jag tippa, något med viss "brödighet" i. Skulle nog även vara lite återhållsam med rödlöken för att inte störa Champagnen.

Oxe med gratäng och rödvinssås; allt fylligt och kraftigt rödvin funkar bra, gratängen tar hand om tanninerna och rödvinssåsen kan smaksättas att spegla vinet (några svarta vinbär om du kör cab sauv, etc). Själv är jag svag för Barolo och Barbaresco, men ibland kan de komma bort lite om det är för mycket smak på omgivningarna. Skulle nog gå på en Bx-blandning från Kalifornien eller Italien är min första spontana tanke. Möjligen en ung bättre Bx eller något från Ribera del Duero kan vara värt att snegla på och när du våndats över alla alternativ slutar det med att du står med en Musar i handen.
Potatisgratängtips; vi brukar skicka i lite sötpotatis i gratängen (och även lite palsternacka och morot), det ger lite mer skjuts i smaken.
Stort tack! Musar 1999 ligger farligt till... :rolleyes:
 

Funcadelic

Medlem
Imorgon ska jag testa göra en oxsvansgryta: sofritto på stjälkselleri, morötter, fänkål, vitlök, lök;oxfond och rödvin; pancetta; oxsvans. Timjan & persilja. Serveras nog med någon potatisvariant. Typ.
Har ni något tips på vilket vin jag ska ha i en hel flaska av?
Kanske viktigare: Vad för typ av vin bör jag servera till?
 

Mexikanaren

Medlem
Hade tänkt att plocka upp ett antal flaskor av "blåbärs-mjöd" från Malmö Meadery som släpps i lokalt sortiment 4 januari nästa år.
Problemet är att jag har absolut noll koll på vad man bör dricka mjöd till? Är det något som provat mjöd förut som kan ge lite tips, speciellt "blåbärs-mjöd"?

Finns det någon lagringskapacitet för mjöd liknande söta viner med?

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/blueberry-3545802/

 
Last edited:

zippan

Medlem
Hade tänkt att plocka upp ett antal flaskor av "blåbärs-mjöd" från Malmö Meadery som släpps i lokalt sortiment 4 januari nästa år.
Problemet är att jag har absolut noll koll på vad man bör dricka mjöd till? Är det något som provat mjöd förut som kan ge lite tips, speciellt "blåbärs-mjöd"?

Finns det någon lagringskapacitet för mjöd liknande söta viner med?

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/blueberry-3545802/
Väldigt sött. Man bör kanske tänka sött vin, dessertvin. Så till en söt dessert där blåbär spelar huvudrollen låter ju ganska gott. Eller till klassikern, ost.
Jag har själv inte druckit detta.
 

Fredrik L

Medlem
Imorgon ska jag testa göra en oxsvansgryta: sofritto på stjälkselleri, morötter, fänkål, vitlök, lök;oxfond och rödvin; pancetta; oxsvans. Timjan & persilja. Serveras nog med någon potatisvariant. Typ.
Har ni något tips på vilket vin jag ska ha i en hel flaska av?
Kanske viktigare: Vad för typ av vin bör jag servera till?
Vad blev det för vin? Själv tycker jag att en bättre chianti brukar fungera väl till oxsvans, men då brukar jag servera den med tagliatelle eller liknande.
 

IsKr

Medlem
Ska laga renfilé idag med rödvinssås smaksatt med blåbär, rotsaker och typ hasselbackspotatis. Är rhône bästa stället att botanisera i? Côte du rhône eller ch9dp? Barbera kanske eller ska man ta sig till Sicilien? Napa kanske?
 

The Wall

Medlem
Ska laga renfilé idag med rödvinssås smaksatt med blåbär, rotsaker och typ hasselbackspotatis. Är rhône bästa stället att botanisera i? Côte du rhône eller ch9dp? Barbera kanske eller ska man ta sig till Sicilien? Napa kanske?
Cornas?
 

IsKr

Medlem
Har tyvärr inget därifrån. Min "källare" är väldigt begränsad. Har totalt bara ca 50 flaskor, så det är ju ett väldigt begränsad utbud att välja från. Norra rhône är ett område som jag ska köpa av men det har inte blivit av ännu.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ska laga renfilé idag med rödvinssås smaksatt med blåbär, rotsaker och typ hasselbackspotatis. Är rhône bästa stället att botanisera i? Côte du rhône eller ch9dp? Barbera kanske eller ska man ta sig till Sicilien? Napa kanske?
Pegau 2011, är perfekt:)!
 

LarsW

Medlem
Ska laga renfilé idag med rödvinssås smaksatt med blåbär, rotsaker och typ hasselbackspotatis. Är rhône bästa stället att botanisera i? Côte du rhône eller ch9dp? Barbera kanske eller ska man ta sig till Sicilien? Napa kanske?
Till ren tycker jag att en Cab fungerar alldeles utmärkt. Gärna med lite ålder.
Bordeaux, Super-Tuscan eller en sval variant från USA/Australien är vad jag brukar gå till.
 
Toppen