Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Poussard

Medlem
Ska laga renfilé idag med rödvinssås smaksatt med blåbär, rotsaker och typ hasselbackspotatis. Är rhône bästa stället att botanisera i? Côte du rhône eller ch9dp? Barbera kanske eller ska man ta sig till Sicilien? Napa kanske?
Södra Rhône eller kanske en Château Musar. Skulle tro att en Bordeaux skulle funka bra det med.
 

Johan L

Medlem
Hade tänkt att plocka upp ett antal flaskor av "blåbärs-mjöd" från Malmö Meadery som släpps i lokalt sortiment 4 januari nästa år.
Problemet är att jag har absolut noll koll på vad man bör dricka mjöd till? Är det något som provat mjöd förut som kan ge lite tips, speciellt "blåbärs-mjöd"?

Finns det någon lagringskapacitet för mjöd liknande söta viner med?

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/blueberry-3545802/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/blueberry-3545802/

Mjöd finns i torra och söta varianter samt allt däremellan. Med och utan bubblor, alkoholhalt från några procent till minst 16 % och med och utan diverse smaksättningar. Det är därför svårt att säga något generellt om mjöd till mat.

Har provat några andra mjöd från Malmö Meadery och det brukar vara bra grejer, tror dock inte jag har provat just den du ska köpa. Men med 199 g socker/liter kommer den ju vara mycket söt och passa till framförallt desserter och ost. Går säkert bra ihop med något vaniljigt till exempel, kanske en vaniljpannacotta.

Finns traditioner med att fatlagra mjöd så det bör finnas lagringskapacitet även på flaska, men det gäller väl främst de starkare varianterna.
 
Till nyår har vi beställt catering, och undrar lite hur man ska matcha varmrätten:
Lågtempererad kalvfilé med sötpotatiskaka, bakad coctailtomat, sotad sparris och marsalasås

Behövs ett lättare vin till kalven? Är rött givet? Har dålig koll på stilla viner, men gillar Amarone och Riesling.
 

zippan

Medlem
Årets nyår blir ju konstigt, minst sagt. Som hela året, inklusive det nya året som är på ingång.
Jag och sambon spenderar den själva och har beställt mat. Menyn och mina vinförslag enligt nedan.

Bör jag ändra något, kommentarer?

  1. Wittman Westhofener trocken 2019.
  2. Castelnau BDB 2006.
  3. Chateau Musar 2013.
  4. Port, winstons late bottled 2015.


upload_2020-12-21_22-45-7.png
 

zippan

Medlem
Till nyår har vi beställt catering, och undrar lite hur man ska matcha varmrätten:
Lågtempererad kalvfilé med sötpotatiskaka, bakad coctailtomat, sotad sparris och marsalasås

Behövs ett lättare vin till kalven? Är rött givet? Har dålig koll på stilla viner, men gillar Amarone och Riesling.
En hel del söta komponenter. Sötpotatis, tomat och marsalasås. Kalven är ju mjuk och smakar "lite". Allt är ju relativt vad lite är.
Amarone kan nog funka bra. Jag hade nog kör på det om du har det hemma.
 

The Wall

Medlem
Till nyår har vi beställt catering, och undrar lite hur man ska matcha varmrätten:
Lågtempererad kalvfilé med sötpotatiskaka, bakad coctailtomat, sotad sparris och marsalasås

Behövs ett lättare vin till kalven? Är rött givet? Har dålig koll på stilla viner, men gillar Amarone och Riesling.
Kalv och bakade cocktailtomater, min Chianti Classico-radar går igång direkt. Alternativt Vino Nobile di Montepulciano. Å andra sidan, kanske Etna Rosso med tanke på att såsen kommer från Sicilien.
 
Kalv och bakade cocktailtomater, min Chianti Classico-radar går igång direkt. Alternativt Vino Nobile di Montepulciano. Å andra sidan, kanske Etna Rosso med tanke på att såsen kommer från Sicilien.
Snyggt, tack för tipsen!
Här kommer en utmaning till: Chokladkaka med blåbärscreme, lemoncurd och färska hallon.
Hur tänker man när sött möter syrligt?
 

The Wall

Medlem
Snyggt, tack för tipsen!
Här kommer en utmaning till: Chokladkaka med blåbärscreme, lemoncurd och färska hallon.
Hur tänker man när sött möter syrligt?
Till chokladkaka brukar St. John Commandaría från Cypern vara bra. Fanns i ordinarie sortimentet för några år sedan, men ligger i BS numera om jag inte minns fel. Sött med toner av russin, apelsin och choklad. Borde väl gå bra även till lemoncurd hallon eftersom chokladen lär dominera, tänker jag.

Söt Madeira som plan B kanske?
 

Oscaro

Medlem
Tänkte laga oxfile provencale i mellandagarna och funderar lite vad jag ska matcha. Hade först tänkt bara köra klassiskt med en mogen bdx men vet inte om vitlöken ställer till det lite? Sen är ju också oxfile rätt mört så vill kanske inte ha ett för kraftigt vin heller så kanske även skulle funka med en bättre bourgogne om än otraditionellt?
 
Toppen