Har gjort en liten övning under helgen med att använda ChatGPT som sommelier-bollplank för att välja flaskor till måltiderna. Metoden har i grova drag varit att beskriva rätten jag ska göra relativt ingående, be ChatGPT rekommendera viner fritt utifrån en väldigt vag avgränsning om att undvika nya världen förutom vissa länder (baserat på vad jag hade hemma som jag var beredd att öppna) och sedan börja resonera om de specifika viner jag hade hemma som passade in i de mer generella rekommendationerna. Därefter har jag också i vissa fall diskuterat sätt att tweaka maträtten för att höja matchningen med det valda vinet.
Det började lite trevande med Savage Thief In The Night till asiatisk råbiff a la Myllymäki. Det lät på pappret bra med grenachedominerat vin och det gjorde sig också väldigt bra fram tills avslutningen då tanninerna och beskan drog ner matchningen avsevärt då råbiffen inte alls bar upp mot dem. Kollade lite mer manuellt vad som skrivs om vinet och trots att tannin och beska var påtagligt var det inget som nämndes i de flesta texter om vinet, och då blir det såklart svårt för en LLM att få rekommendationen rätt. Har själv kört på Susucaru Rosso till denna rätt vid tidigare tillfällen och det funkar bättre.
De andra två föreslagna matchningar jag hunnit med hittills har varit desto bättre. Till en tagliata på kolgrillad entrecote blev det en flaska Mauro Veglio Langhe Nebbiolo 2023 som satt som ett smäck. Här gjordes tweakning av tillagningen i form av att körsbärstomaterna blev ugnsbakade istället för råa och jag la till en sorts gremolata (persilja, citronskal, vitlök, olivolja). Hade nog inte tänkt i nebbiolobanorna om jag hade valt vin helt på egen hand.
Slutligen en "slottsstek" på fransyska av dovhjort som tillagats sous vide medan jag gjort såsen för sig på hemgjord hjortbuljong. Här har jag barolo eller barbaresco, gärna med lite ålder, som go-to-val och ChatGPT landade i exakt samma förstahandsval. Blev en Diego Conterno Barolo del Comune di Monforte d'Alba 2016 och det blev riktigt, riktigt bra. Inte den svåraste matchningen att göra kanske, men svårt att se vad som skulle bli bättre.
Övningarna lär gå vidare de kommande helgerna för att få lite underlag att utvärdera ChatGPTs sommelierförmågor på. Det finns några uppenbara svagheter som skapar fallgropar. Jag tänker att det är ungefär som att googla "vin till maträtt" eller "maträtt wine pairing" och kolla igenom massa träffar fast snabbare, men utan kontroll på hur olika källor värderas.