Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

katho27

Medlem
Tänkte ta med lite "kompletterande vin" ikväll till där det kommer lagas risotto med hummer och tryffel.
Vill inte konkurrera med det som bjuds där, så inget vitt.
Värdparet bryr sig och uppskattar mat/vin-kombos, övriga gäster vet jag inte, skulle kunna vara mugglare men inte säkert.

Kanske Barbaresco kan funka tänkte jag, har t ex Albino Rocca Cottà -20 och PdB -18 som borde vara åt det slankare hållet och inte allt för tillknäppta?

Andra idéer?

Tackar f ö för ännu ett inspirerande och lärorikt forum-år!
Gott Nytt 2026!

mackan92

Medlem
Tänkte ta med lite "kompletterande vin" ikväll till där det kommer lagas risotto med hummer och tryffel.
Värdparet bryr sig och uppskattar mat/vin-kombos, övriga gäster vet jag inte, skulle kunna vara mugglare men inte säkert.

Kanske Barbaresco kan funka tänkte jag, har t ex Albino Rocca Cottà -20 och PdB -18 som borde vara åt det slankare hållet och inte allt för tillknäppta?

Andra idéer?

Tackar f ö för ännu ett inspirerande och lärorikt forum-år!
Gott Nytt 2026!
Det eller röd Bourgogne från Cote nuits, förslagsvis Gevrey-Chambertin

pinoten

Medlem
Det eller röd Bourgogne från Cote nuits, förslagsvis Gevrey-Chambertin
Jag hade nog hellre gått på en Volnay, dels så att det inte blir för stor kontrast mot det vita vinet men även för att det finns en risk att en Gevrey är för kraftig för hummer samt hummer + tanniner = metallisk smak. Jag hade hellre matchat en Gevrey-Chambertin till en svamprisotto.

MartinBz

Medlem

Andra idéer?
Kanske något annat slankare italienskt, som en nerello mascalese eller frappato från Sicilien?

Toppen