Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

The Wall

Medlem
Tänkte laga oxfile provencale i mellandagarna och funderar lite vad jag ska matcha. Hade först tänkt bara köra klassiskt med en mogen bdx men vet inte om vitlöken ställer till det lite? Sen är ju också oxfile rätt mört så vill kanske inte ha ett för kraftigt vin heller så kanske även skulle funka med en bättre bourgogne om än otraditionellt?
Rioja eller Ribera som lite omväxling kanske? Som vanligt är Musar ett säkert kort om man är helt vin-vill.
 

The Wall

Medlem
Inget fan av Rioja eller Ribera, funderade på någon äldre Musar men känns alltid som en gamble. Har en magnum Roc de Cambes 96 som ligger illa till just nu
Bra val.
Ett annat, lite mer udda förslag; en mogen barbera? Alternativt mogen Bx-blend från ZA eller som plan Boekenhoutskloof cab sauv.
 

Vingubben

Medlem
Tänkte laga oxfile provencale i mellandagarna och funderar lite vad jag ska matcha. Hade först tänkt bara köra klassiskt med en mogen bdx men vet inte om vitlöken ställer till det lite? Sen är ju också oxfile rätt mört så vill kanske inte ha ett för kraftigt vin heller så kanske även skulle funka med en bättre bourgogne om än otraditionellt?
Om den har lite ålder funkar det utmärkt. Annars hade jag gått på Bdx.
 

Tom436

Medlem
Catering till nyår med följande varmrätt:
Hjortinnanlår med sauce périgueux, svartkål och bondbönsragu med pommes-Anna

Mycket tacksam för tips om rött vin, gärna under 250 kr.
 

The Wall

Medlem
Catering till nyår med följande varmrätt:
Hjortinnanlår med sauce périgueux, svartkål och bondbönsragu med pommes-Anna

Mycket tacksam för tips om rött vin, gärna under 250 kr.
Första tanke; Barolo. Tex Fontanafredda, antingen Barolo eller Barbaresco. Lite mer pengar och bättre vin är annars Barolo Albe från GD Vajra. Den kan man dricka Vajra dag om man vill.
 

maestro

Medlem
Har med kort varsel fått dryckesansvar till nyårsmiddagen och tar gärna emot tips :) Till huvudrätt blir det bouillabaisse utifrån detta recept. Jag har spanat in Couvent des Jacobins Bourgone Blanc 2018 i SBs fasta sortiment, kan det funka?
 

The Wall

Medlem
Har med kort varsel fått dryckesansvar till nyårsmiddagen och tar gärna emot tips :) Till huvudrätt blir det bouillabaisse utifrån detta recept. Jag har spanat in Couvent des Jacobins Bourgone Blanc 2018 i SBs fasta sortiment, kan det funka?
Jadot, det funkar. Lägg på 40 kronor till för en bättre upplevelse för tex Olivier Leflaive "Les Sétilles" eller 240 kr till för Bourchard Aîne Meursault. Vill man vara lite vågad kan man även servera en bättre (dvs ju dyrare desto bättre) rosé till grytan.
 

Per Stade

Lege artis
Hummer Termidor + Louis Roederer Brut Rosé till Alla Hjärtans Dag? Eller?

Det kan vara svårt att få tag på färsk hummer nu. Och det lär du behöva. Som Leif Mannerström säger: du kan inte laga hummer två gånger.
Kanske hummersallad eller någon annan kall rätt om du bara får tag på kokt, eller gud förbjude, fryst hummer.
Roederer Rosé har jag nog också tänkt till alla hjärtans dag men väljer nog något annat att äta.
 

mackan92

Medlem
Tänkte ikväll laga egen färsk ravioli fylld med skogschampinjoner, ricotta och färskost samt tryffelolja som sedan ska få ligga med en bädd av vitvinssås.

Vad dricker man till?
 

LarsW

Medlem
Tänkte ikväll laga egen färsk ravioli fylld med skogschampinjoner, ricotta och färskost samt tryffelolja som sedan ska få ligga med en bädd av vitvinssås.

Vad dricker man till?
Jag hade valt antingen en Riesling med lite syra för att kontra fetman i fyllningen, oljan och såsen (i mitt exempel antar jag att vinsåsen delvis består av grädde, smör eller creme fraiche..?).
Eller en torr sherry! Gifter sig bra med både svamp, ost och gräddiga såser! En Palo Cortado eller Amotillado så de inte tar över helt.

Edit: Har ju ganska nyligen upptäckt knastertorra Chenin Blancs från Sydafrika, en sådan hade nog gått fint också!
 

mackan92

Medlem
Jag hade valt antingen en Riesling med lite syra för att kontra fetman i fyllningen, oljan och såsen (i mitt exempel antar jag att vinsåsen delvis består av grädde, smör eller creme fraiche..?).
Eller en torr sherry! Gifter sig bra med både svamp, ost och gräddiga såser! En Palo Cortado eller Amotillado så de inte tar över helt.

Edit: Har ju ganska nyligen upptäckt knastertorra Chenin Blancs från Sydafrika, en sådan hade nog gått fint också!

Precis, både grädde och smör! Chenin (Alheit) har jag hemma så blir perfekt! :)
 

buteljen

Medlem
Denna variant av brysselkål är ju verkligen en gåva från [insert preferable deity here]!

Jag klyver helt enkelt mina på längden och steker i smör tills de får ordentlig färg, hur gör du?
Min man kommer in med dem på en tallrik :oops: (jag kan inte laga mat men bestämmer vinerna som bestämmer maten:p). Men han gör dem som Crespi gör, 150 grader i varmluftsugn (hela) + olivolja, smör, mycket salt och rysta pannan ofta.
 
Last edited:
Toppen