Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Poussard

Medlem
Jag håller med om att tillbehören är avgörande. Man kan säkert lägga en krispig spädgris i en ramen, och det är ju inte alls samma sak som t.ex. potatis.
 

Sebran

Medlem
Tack för alla bra tips, kul att det var så blandat. För att förtydliga maträtten så står följande på menyn:
Spädgris, soft buns, koreansk barbecue, kimchi, gemsallad, shiso, picklad gurka, ssamjang, valnötter.
 

Sebran

Medlem
Lutade ändå åt riesling (som vanligt) men tack för bekräftelsen, då var det spikat! :D

Gillar ju själv all form av riesling, men tror att övriga i sällskapet föredrar torrt och dessutom ligger det ju ett gäng Dönnhoff Felsenberg GG '18 på PK huset och bara längtar efter att bli upplockade... 3,7g rs får nog räcka ;)
 

Pontus

Medlem
Lutade ändå åt riesling (som vanligt) men tack för bekräftelsen, då var det spikat! :D

Gillar ju själv all form av riesling, men tror att övriga i sällskapet föredrar torrt och dessutom ligger det ju ett gäng Dönnhoff Felsenberg GG '18 på PK huset och bara längtar efter att bli upplockade... 3,7g rs får nog räcka ;)
Låter klockrent.
 

MarkusJ

Medlem
Imorgon ska det drickas vin hela dagen och inmundigas både lunch och middag till detta!

Hittills har jag fått för mig att jag vill göra Toast Skagen och fransk löksoppa. Har en flaska Verget Saint Véran chardonnay och en Beaumont chenin blanc som jag får för mig borde passa någorlunda. Frågan är vilken flaska som går ihop bäst med vilken rätt?
 

The Wall

Medlem
Imorgon ska det drickas vin hela dagen och inmundigas både lunch och middag till detta!

Hittills har jag fått för mig att jag vill göra Toast Skagen och fransk löksoppa. Har en flaska Verget Saint Véran chardonnay och en Beaumont chenin blanc som jag får för mig borde passa någorlunda. Frågan är vilken flaska som går ihop bäst med vilken rätt?
Chein blanc till löksoppan och riesling till Skagen är mitt förslag. Verget mellan rätterna.
 

Oscaro

Medlem
Ska göra ramslöksrisotto imorgon, tänkte spontant på en bättre mogen bourgogne, någon som har några andra spännande förslag?
 

Oscaro

Medlem
Vad blir det mer utöver ramslöksrisotto? Köttbit? Nebbiolo eller cab sauv. Fiskbit? Chenin blanc.
Givetvis inga andra tillbehör till risotton, det är ju en rätt i sig självt ;)

En bättre mogen Champagen, såklart. :D ;)
Ja det skulle också funka så klart, men känns tufft att öppna champagne efter förra helgen, har fortfarande kvar eftersmaken av krug i munnen :D
 

Hampe

Medlem
Vad tror ni om en 2015 Rocca di Frasinello Maremma Toscana Le Sughere till vegetarisk lasagne innehållande linser, morötter, cf, ost och rosmarin? För tung?
 

The Wall

Medlem
Vad tror ni om en 2015 Rocca di Frasinello Maremma Toscana Le Sughere till vegetarisk lasagne innehållande linser, morötter, cf, ost och rosmarin? För tung?
Nejdå, den borde funka. Den enda haken är väl merlot som jag inte är riktigt kompatibel med när den är ung och från Italien. Men å andra sidan är det inte jag som ska dricka vinet heller.
 
Toppen