Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

IsKr

Medlem
Givetvis inga andra tillbehör till risotton, det är ju en rätt i sig självt ;)


Ja det skulle också funka så klart, men känns tufft att öppna champagne efter förra helgen, har fortfarande kvar eftersmaken av krug i munnen :D
Apropå Krug. Vad äter ni till?
 

Sigdarve

Medlem
Skärmavbild 2021-04-16 kl. 20.08.50.png
Ostkrokar och rödvin.
 

LarsW

Medlem
Impulsköpte en udda flaska från TS-hyllan och inser nu att den har en del restsötma. Struntar nog i att öppna den till pastan med kallrökt lax ikväll. Frågan är då; vad ska jag äta till 2019 Domaine Weinbach Gentil du Clos des Capucins? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gentil-du-clos-des-capucins-9563701/
Asiatiskt precis som @The Wall föreslog går säkert bra.
Misstänker att dessa har en ganska markant syra i tillägg till sötma.
I så fall bör man nog gå mot asiatiskt med lite gräddiga smaker, jag tänker Thailand och kokosgrädde som bas.
Här finns en uppsjö av olika varianter, exempelvis Gaeng Ped som jag gillar och är gôr-enkel att laga.
 

The Wall

Medlem
Asiatiskt precis som @The Wall föreslog går säkert bra.
Misstänker att dessa har en ganska markant syra i tillägg till sötma.
I så fall bör man nog gå mot asiatiskt med lite gräddiga smaker, jag tänker Thailand och kokosgrädde som bas.
Här finns en uppsjö av olika varianter, exempelvis Gaeng Ped som jag gillar och är gôr-enkel att laga.
Min erfarenhet av torr Alsace är att jag brukar uppleva vinerna som mycket sötare än vad faktiska informationen säger. Vet inte hur det är med halvtorr Alsace dock.
 

Poussard

Medlem
Jo, jag antar det. Blir till att googla recept. Nåt med sweet chili kanske.
Grejen med att matcha asiatiskt och halvtorra/halvsöta är enligt mig inte bara att det finns viss sötma i vinet vilket kan spegla maten, det är också att det finns chili i maten vilket kan hanteras av låg alkohol. Alltså typ Mosel Kabinett. Med det sagt, är det inte alls säkert att ett halvtorrt Alsace-vin på 13.5% kommer gifta sig i munnen. Ville bara ha det sagt. Kanske inte ska välja den mest chilistarka anrättningen av den anledningen.
 

Sonderlese

Medlem
Impulsköpte en udda flaska från TS-hyllan och inser nu att den har en del restsötma. Struntar nog i att öppna den till pastan med kallrökt lax ikväll. Frågan är då; vad ska jag äta till 2019 Domaine Weinbach Gentil du Clos des Capucins? https://www.systembolaget.se/produkt/vin/gentil-du-clos-des-capucins-9563701/
Det var verkligen en udda druvsammansättning i det vinet!
Utan att ha nån tidigare smakupplevelse med nämnda vinet, kan jag föreställa mig att kyckling i en gräddsås med sötpotatis på nåt sätt skulle para sig väl.
 
Toppen