Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Behöver hjälp med matchning till en balanserad Napa Cab/merlot Kapcsandy 2006. Det uppenbara är givetvis rött kött, men en av mina gäster är inte så förtjust i just rött kött. Så vad har jag för alternativ att välja på? Bläddrade lite i Michel Jamais Vin & Gastronomi och hittade en rekommendation med confiterad anka (kyckling) som verkade trevligt. Men hur skulle ni göra?
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Behöver hjälp med matchning till en balanserad Napa Cab/merlot Kapcsandy 2006. Det uppenbara är givetvis rött kött, men en av mina gäster är inte så förtjust i just rött kött. Så vad har jag för alternativ att välja på? Bläddrade lite i Michel Jamais Vin & Gastronomi och hittade en rekommendation med confiterad anka (kyckling) som verkade trevligt. Men hur skulle ni göra?
Varför inte lite grillad gris? Lite pluma eller Ibericokotlett.
Kör chimmi och romanescosås till.
 

The Wall

Medlem
Behöver hjälp med matchning till en balanserad Napa Cab/merlot Kapcsandy 2006. Det uppenbara är givetvis rött kött, men en av mina gäster är inte så förtjust i just rött kött. Så vad har jag för alternativ att välja på? Bläddrade lite i Michel Jamais Vin & Gastronomi och hittade en rekommendation med confiterad anka (kyckling) som verkade trevligt. Men hur skulle ni göra?
Lyssna på Jamais :)
 

LarsW

Medlem
Behöver hjälp med matchning till en balanserad Napa Cab/merlot Kapcsandy 2006. Det uppenbara är givetvis rött kött, men en av mina gäster är inte så förtjust i just rött kött. Så vad har jag för alternativ att välja på? Bläddrade lite i Michel Jamais Vin & Gastronomi och hittade en rekommendation med confiterad anka (kyckling) som verkade trevligt. Men hur skulle ni göra?
Confiterade anklår är vansinnigt gott. Och kan (bör) förberedas nån dag innan så de får ligga till sig.
Sen en snabb tur på (ute-) / under (inne-) grillen så är de klara.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag börjar bli sugen på att öppna en Tio Pepe Fino en Rama och undrar vad ni tycker passar till?
Mat? Eller snarare tilltugg på balkongen?
 

Robbes

Medlem
Jag börjar bli sugen på att öppna en Tio Pepe Fino en Rama och undrar vad ni tycker passar till?
Mat? Eller snarare tilltugg på balkongen?
Marconamandlar, gröna sicilianska oliver och några skivor pata negra så är du hemma! Gärna en solig dag på balkongen :)
 

Funcadelic

Medlem
Jag köpte en Brocard Chablis Sainte Claire Vieilles Vignes 1997 lite på vinst och förlust - vet inte alls vad jag ska förvänta mig eftersom jag aldrig druckit en så gammal Chablis (knappt druckit så gammalt vin alls, ska sägas).
Jag tänkte korka upp den i helgen. Vad rekommenderas att äta till?
Det finns för övrigt en del korn i botten som ser ut som socker - vad kan det vara, och ska det vara så?:)
 
Jag köpte en Brocard Chablis Sainte Claire Vieilles Vignes 1997 lite på vinst och förlust - vet inte alls vad jag ska förvänta mig eftersom jag aldrig druckit en så gammal Chablis (knappt druckit så gammalt vin alls, ska sägas).
Jag tänkte korka upp den i helgen. Vad rekommenderas att äta till?
Det finns för övrigt en del korn i botten som ser ut som socker - vad kan det vara, och ska det vara så?:)

Gåslever är väl det säkra tipset på gammal champagne och lär funka på lite äldre Chabilis. Rökt mat, lax tycker jag funkar bra också. Tror att en 1997, som om jag inte missminner mig var tidigt tillgängliga kombinerat med att det är ett ingångsvin kan vara på andra sidan av det optimala dricksfönstret och kommer vara mer än moget.

Jag skulle planera för en flaska till som backup om det inte motsvarar dina förväntningar eller smak,
 
Jag köpte en Brocard Chablis Sainte Claire Vieilles Vignes 1997 lite på vinst och förlust - vet inte alls vad jag ska förvänta mig eftersom jag aldrig druckit en så gammal Chablis (knappt druckit så gammalt vin alls, ska sägas).
Jag tänkte korka upp den i helgen. Vad rekommenderas att äta till?
Det finns för övrigt en del korn i botten som ser ut som socker - vad kan det vara, och ska det vara så?:)
Kul köp! Jag var på en bra middag för några år sen då vi drack just Sainte Claire VV med litet ålder - bifogar litet noter - Daniel Johnnes och Raj Vaidya parade ihop Sainte Claire VV med osträtten, vilket Jean-Marc Brocard (som min hustru hade till bordet) själv tyckte var ett ypperligt val om jag inte missminner mig.
 
Kul köp! Jag var på en bra middag för några år sen då vi drack just Sainte Claire VV med litet ålder - bifogar litet noter - Daniel Johnnes och Raj Vaidya parade ihop Sainte Claire VV med osträtten, vilket Jean-Marc Brocard (som min hustru hade till bordet) själv tyckte var ett ypperligt val om jag inte missminner mig.

Är det det här vinet ? Låter som ett extremt extremt fynd för 120-åriga stockar. Jag trodde felaktigt att det var ett instegsvin med det priset, enklare Chablis.

https://www.johanlidbyvinhandel.se/privat/produkt/chablis-sainte-claire-vieilles-vignes/
 

Funcadelic

Medlem
Är det det här vinet ? Låter som ett extremt extremt fynd för 120-åriga stockar. Jag trodde felaktigt att det var ett instegsvin med det priset, enklare Chablis.

https://www.johanlidbyvinhandel.se/privat/produkt/chablis-sainte-claire-vieilles-vignes/

Jag hittar inte flaskan hos Johan Lidby längre men det är denna flaska från systembolaget: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-5063501/

upload_2021-7-2_8-58-39.png


Tolkar det som att det är samma vin men i en annan årgång som dina två sista noter @Omar Khayyam? I så fall kör jag också lite kombination med ostar - stort tack!
 
Jag hittar inte flaskan hos Johan Lidby längre men det är denna flaska från systembolaget: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-5063501/

Visa bifogad bild 23714

Tolkar det som att det är samma vin men i en annan årgång som dina två sista noter @Omar Khayyam? I så fall kör jag också lite kombination med ostar - stort tack!
Missat att det vinet släppts. Om det kommer direkt från producent så lär det hålla betydligt bättre än om det skickats runt mellan olika vinkällare.

Kul vin.
 

Per Stade

Lege artis
Det är lustigt hur olika vi människor reagerar på dofter.
Hur luktar räv?
Eftersom jag och min hustru älskar att plocka svamp så är vi mycket i skogen sommar och höst.
Känner ofta den typiska doften av räv som revirmarkerat.
Den påminner om limmet (Revell) som jag använde till att bygga plastmodeller när jag var barn.
Men vi har också mycket räv på Koster.
Många gånger när jag har promenerat tillsammans med andra så har jag sagt: ”här luktar räv”.
Och fått ett förvånat svar: ”jag kände ingenting”.
Samma sak gäller Brocards viner.
Jag tycker att de alltid doftar mer eller mindre kloak.
Länge trodde jag att det beror på att Brocard jäser sina viner på ståltankar.
Men jag har känt samma doft i mindre utsträckning från andra viner.
Vilket har fått mig att tro att det är Chardonnaydruvan, som kan ge sådana aromer.
På samma sätt som jag inte gillar den druvtypiska doften av kattpiss från Sauvignon Blanc eller doften av eldningsolja (vem fan har kommit på uttrycket ”petroleum) från Riesling så uppskattar jag inte den druvtypiska kloakdoften från Chardonnay.
Det märkliga är att det inte verkar vara många eller ens någon som delar min upplevelse.
Samma sak gäller ekfatslagrad Chardonnay, som jag verkar vara överkänslig emot.
Ett riktigt snyggt ekat vin är fantastiskt där den skarpa syran filas av med vanillinsötman från eken.
Men tyvärr är det vanligare att det slår över i min mun och det blir för mycket eksmak.
B3A6E6C8-663B-4F5A-BB33-2C05344E5C5A.jpeg

Som flera andra i den här tråden blev jag nyfiken nät tillfälle gavs att dricka Chablis från 1997.
Och som påpekats ovan så borde det vara bättre chans att få något bra om den kom direkt från producentens källare.
I lördags tänkte jag att det kunde vara dags att testa den mot senaste årgången.
Jag har druckit det här vinet tidigare i andra årgångar och då tyckt att det var det bästa av Brocards chabliser.
Den gamla flaskan hade kork, som var helt murken.
Djupt honungsfärgad, närmast brons.
Typisk kloakdoft med ton av sherry och föga överraskande var vinet oxiderat och smakade mest dålig sherry.
Men det känner jag igen från alla chabliser med lite ålder.
Flaskan från 2019 hade skruvkork, så inga korksmulor i vinet här.
Ljusgul färg och typisk kloakdoft.
Och något stämmer inte i smaken, vinet hänger helt enkelt inte ihop.
Ingen balans mellan frukt och syra.
Det här är inga viner, som jag rekommenderar, det finns många bättre vita viner för samma pengar.
Vi åt citronmarinerad lax med kokt färskpotatis och hemlagad romsås.



.
 
@Funcadelic @Per Stade @Anders Landström
Jag uppfattade det som att den fantastiska 1995an och den riktigt bra 2000 som jag provade just var Sainte Claire VV. Det var verkligen imponerande att Brocard hade tagit med sig dessa till en Grand Cru-provning/middag där många av hans mest kända kollegor också deltog och hade med sig sina värstingviner. Och jag var inte ensam om att tycka att Sainte Claire stod sig mycket väl mot grand cru:erna.

Dock: När jag försökte få tag på samma vin med aktuella årgångar (2009 och 2010) hemma i Sverige blev jag litet besviken och när jag kollar på CT har jag satt poäng mellan 84-89 på dessa och tyckte inte alls att de levde upp till det jag tidigare provat. Men det var ingen kloakdoft utan jag tyckte tvärtom att de var litet för rena och "vanliga" i kategorin ståltankad chablis. Har inte köpt något sen dess faktiskt.
 
Toppen