Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske inte renlärigt, men jag kan inte hjälpa att jag älskar Nocellara oliver ;)
Jag börjar bli sugen på att öppna en Tio Pepe Fino en Rama och undrar vad ni tycker passar till?
Mat? Eller snarare tilltugg på balkongen?
Nocellara- och Lucquesoliver är överlägsna smakmässigt enligt mig och givetvis lysande till fino. Är också förtjust i fino till kokta kräftor och/eller ostron samt vällagrad comté.
 

LarsW

Medlem
Jag börjar bli sugen på att öppna en Tio Pepe Fino en Rama och undrar vad ni tycker passar till?
Mat? Eller snarare tilltugg på balkongen?
Jag tycker sherry är ett av de få, och kanske enda, vin som faktiskt funkar till allt.... nästan

Har druckit kall fino till sushi och tapas. Lite mer tempererad till fiskrätter med syrliga och feta såser. Rumstempererad till ljusa kötträtter, klarar mörkare kött också men skippa rödvinssåsen.

Råbiff och sherry! Match made in heaven!
En torr olorosso till indisk curry!
Enda vinet som klarar ALLA rätter på julbordet, bara det!

Men så gillar jag verkligen sherry då! :)
 

m3lk3r

Medlem
Jag vill gärna göra något till bourgogne/spätburgunder eller ung nebbiolo. Jag är närmast enarmad pga nyckelbensfx = svårt med kastruller för att hälla av vatten, tunga grytor osv. Stekpanna är ok. Sambon har ej semester och jag vill vara snäll.
Tips på något med lite mindre fix? Kan vara väldigt enkelt, bara att jag stått i köket i detta tillstånd kommer imponera :D
 

Wintermute

Medlem
Jag vill gärna göra något till bourgogne/spätburgunder eller ung nebbiolo. Jag är närmast enarmad pga nyckelbensfx = svårt med kastruller för att hälla av vatten, tunga grytor osv. Stekpanna är ok. Sambon har ej semester och jag vill vara snäll.
Tips på något med lite mindre fix? Kan vara väldigt enkelt, bara att jag stått i köket i detta tillstånd kommer imponera :D
Konfiterad anka. Köp färdig och vakuumpackad, värm i ugn. Gör en enkel sås med oxfond och blåbär. Servera med din favoritpotatis.
 

Nyllet

Medlem
Imorgon tänkte jag grilla en Tomahawk som ett litet sista hurra innan livet återgår till jobb och vardag på måndag. En rekorderlig köttbit hör inte riktigt till vanligheterna i hushållet och källaren är ganska ung så jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på för vin och skulle gärna ta emot lite tips.

Väljer mellan nedanstående pavor:
2016 Château Cantemerle (ännu inte testat någon flaska och börjar bli sugen även om det känns väl tidigt)
2015 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape
2016 San Fereolo Dogliani Superiore
2013 Tenuta La Fuga Brunello di Montalcino
2006 Chateau Musar
2015 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja Veraton
 

zippan

Medlem
Imorgon tänkte jag grilla en Tomahawk som ett litet sista hurra innan livet återgår till jobb och vardag på måndag. En rekorderlig köttbit hör inte riktigt till vanligheterna i hushållet och källaren är ganska ung så jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på för vin och skulle gärna ta emot lite tips.

Väljer mellan nedanstående pavor:
2016 Château Cantemerle (ännu inte testat någon flaska och börjar bli sugen även om det känns väl tidigt)
2015 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape
2016 San Fereolo Dogliani Superiore
2013 Tenuta La Fuga Brunello di Montalcino
2006 Chateau Musar
2015 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja Veraton
Då jag inte vet vad du ska äta mer än köttet säger jag Musar eller Brunello. Kan inte bli fel.
 

Poussard

Medlem
Imorgon tänkte jag grilla en Tomahawk som ett litet sista hurra innan livet återgår till jobb och vardag på måndag. En rekorderlig köttbit hör inte riktigt till vanligheterna i hushållet och källaren är ganska ung så jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på för vin och skulle gärna ta emot lite tips.

Väljer mellan nedanstående pavor:
2016 Château Cantemerle (ännu inte testat någon flaska och börjar bli sugen även om det känns väl tidigt)
2015 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape
2016 San Fereolo Dogliani Superiore
2013 Tenuta La Fuga Brunello di Montalcino
2006 Chateau Musar
2015 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja Veraton
Musar ’06 är drickbar nu, definitivt.
 

Pnilsson76

Medlem
Hej , Ska ha en lite större bjudning hemma ( 12 personer ) och börjar spåna på vin till detta såklart..
Förrätt: Rostad Bruschetta med rubbad vitlök, Grillad Avakado, Toppad med smetana/löjrom och Krasse
Varmrätt: Kryddstekt( Shezuanpeppar) anka med bakat plommon (varm) Confiterad kålrabbi med rostade hasselnötter och grönkål. Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål ,Ljummen Smörkokt majs i vitlök och örter. Potatis med brynt grädde och purjolök
Mellanrätt: Blåkornblomst( mild blåmögel)med säsongsmarmelad
Dessert:Bakad chokladganach , havtornscurd ,timjanmarän,karamelliserad råg

Förrätten är given , blir Champagne. Troligtvis Delamotte BDB-08
Huvudrätt: Tänker främst på PN , men kanske behövs något fruktigare pga av pepparn, kålen Cab/Bdx ? Förslag 400-600 SEK/flaskan. SB eller handlar i EU funkar. Skulle gärna ha något lite mognare.
Mellanrätt: Port alt Söt Riesling eller kanske Sauternes ?
Dessert : Helt lost i dessertviner/matchning, förslag 200-400 SEK ?

Tacksam för input.
 

Boletus

Medlem
Hej , Ska ha en lite större bjudning hemma ( 12 personer ) och börjar spåna på vin till detta såklart..
Förrätt: Rostad Bruschetta med rubbad vitlök, Grillad Avakado, Toppad med smetana/löjrom och Krasse
Varmrätt: Kryddstekt( Shezuanpeppar) anka med bakat plommon (varm) Confiterad kålrabbi med rostade hasselnötter och grönkål. Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål ,Ljummen Smörkokt majs i vitlök och örter. Potatis med brynt grädde och purjolök
Mellanrätt: Blåkornblomst( mild blåmögel)med säsongsmarmelad
Dessert:Bakad chokladganach , havtornscurd ,timjanmarän,karamelliserad råg

Förrätten är given , blir Champagne. Troligtvis Delamotte BDB-08
Huvudrätt: Tänker främst på PN , men kanske behövs något fruktigare pga av pepparn, kålen Cab/Bdx ? Förslag 400-600 SEK/flaskan. SB eller handlar i EU funkar. Skulle gärna ha något lite mognare.
Mellanrätt: Port alt Söt Riesling eller kanske Sauternes ?
Dessert : Helt lost i dessertviner/matchning, förslag 200-400 SEK ?

Tacksam för input.
Fantastisk meny! Varför inte vit bourgogne till huvudrätten? Tawny port eller vinsanto till desserten.
 

The Wall

Medlem
Hej , Ska ha en lite större bjudning hemma ( 12 personer ) och börjar spåna på vin till detta såklart..
Förrätt: Rostad Bruschetta med rubbad vitlök, Grillad Avakado, Toppad med smetana/löjrom och Krasse
Varmrätt: Kryddstekt( Shezuanpeppar) anka med bakat plommon (varm) Confiterad kålrabbi med rostade hasselnötter och grönkål. Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål ,Ljummen Smörkokt majs i vitlök och örter. Potatis med brynt grädde och purjolök
Mellanrätt: Blåkornblomst( mild blåmögel)med säsongsmarmelad
Dessert:Bakad chokladganach , havtornscurd ,timjanmarän,karamelliserad råg

Förrätten är given , blir Champagne. Troligtvis Delamotte BDB-08
Huvudrätt: Tänker främst på PN , men kanske behövs något fruktigare pga av pepparn, kålen Cab/Bdx ? Förslag 400-600 SEK/flaskan. SB eller handlar i EU funkar. Skulle gärna ha något lite mognare.
Mellanrätt: Port alt Söt Riesling eller kanske Sauternes ?
Dessert : Helt lost i dessertviner/matchning, förslag 200-400 SEK ?

Tacksam för input.
Kanske någon av dessa två på magnum 2013 Musar eller 2018 Jadot Beaune Premier Cru Clos des Couchereaux? Om du kör halvmagnum, kanske något från Schubert (Block B eller Marion's) om du vill ha lite mer umph alternativt Racines S:ta Hills om man föredrar USA. Annars kan något från Ribeira Sacra, typ Castro Candaz A Boca do Demo vara ett kul och otippat alternativ. Man bör nog var lite försiktig med alltför tanninstinna viner till pepparn.
Desserten; om du gillar kaffetoner är S:t John Commandaria ett rätt kul val.
 
Tja! Tänkte styra en Honungsglaserad vildsvinsstek till päronen i helgen och skulle gärna ta emot tips om vad som skulle kunna passa att dricka till den?
 

The Wall

Medlem
Tja! Tänkte styra en Honungsglaserad vildsvinsstek till päronen i helgen och skulle gärna ta emot tips om vad som skulle kunna passa att dricka till den?
Spontant tänker jag Brunello eller Chianti Classico, men det beror även lite på vad du tänker för ytterligare tillbehör. Eventuellt skulle en pinot med lite mer sprutt kunna funka, tex från Nya Zeeland.
 
Toppen