Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Vera Wind

In vini veritas?
Det var verkligen en udda druvsammansättning i det vinet!
Utan att ha nån tidigare smakupplevelse med nämnda vinet, kan jag föreställa mig att kyckling i en gräddsås med sötpotatis på nåt sätt skulle para sig väl.
Ja, det var därför jag köpte det. Jag blev nyfiken på druvsammansättningen. Ditt matförslag lät inte alls dumt heller måste jag säga.
 

Sigdarve

Medlem
Hittade ett gäng vårmusseroner strax utanför dörrn nyss. Vet inte vad jag ska göra med dem.
Skärmavbild 2021-05-26 kl. 22.19.16.png
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hittade ett gäng vårmusseroner strax utanför dörrn nyss. Vet inte vad jag ska göra med dem.
Visa bifogad bild 23380
Bor du på Öland? Fan va sugen jag blev. Har för mig att jag postat något om vårmusseronen här tidigare?
Gillar den skarpt! Stek den hårt med salt och peppar. Servera till grillat eller lägg på en macka och gratinera med ost!
 

zippan

Medlem
Bor du på Öland? Fan va sugen jag blev. Har för mig att jag postat något om vårmusseronen här tidigare?
Gillar den skarpt! Stek den hårt med salt och peppar. Servera till grillat eller lägg på en macka och gratinera med ost!
En snabbspringning gm Hötorgshallen resulterade i en (dyr) bit spansk kossa som snabbvände på grillen och till det lite stekta vårmusseroner. Jag var på Öland i helgen för en golfrunda på Källa GK och råkade på dessa när jag var (bara) lite sned med mina slag. Vårmusseronen är en av mina absoluta favoriter (jfrbar med kantarell). @Emanuel och @Stenberg nu är det dax att dammsuga Öland efter dessa eminenta svampar innan det är för sent! Till det en 2010 Chateau Tour Seran (not på annan plats)Visa bifogad bild 10139Visa bifogad bild 10140
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bor du på Öland? Fan va sugen jag blev. Har för mig att jag postat något om vårmusseronen här tidigare?
Gillar den skarpt! Stek den hårt med salt och peppar. Servera till grillat eller lägg på en macka och gratinera med ost!
Finns gott om vårmusseroner i Stockholm nu. Kolla välgödslade villagräsmattor.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
I Bonniers Stora Kokbok från 1983 hittade jag ett recept på Oxfilé Brillat-Savarin. Det verkade riktigt spännande, men jag gissade att det receptet kanske var lite försvenskat.
En googling ger dock bara en vettig träff:
https://www.marieclaire.fr/cuisine/filet-de-boeuf-brillat-savarin-d-apres-careme,1216417.asp
vilket mycket väl skulle kunna vara en kopia av originalreceptet. Dock är det inte särskilt modernt skrivet och det finns ingen bild. Är det någon som har erfarenhet av rätten? Koka oxfilé i champagne i 2 timmar?!? Var köper man tuppnjurar?
 

The Wall

Medlem
I Bonniers Stora Kokbok från 1983 hittade jag ett recept på Oxfilé Brillat-Savarin. Det verkade riktigt spännande, men jag gissade att det receptet kanske var lite försvenskat.
En googling ger dock bara en vettig träff:
https://www.marieclaire.fr/cuisine/filet-de-boeuf-brillat-savarin-d-apres-careme,1216417.asp
vilket mycket väl skulle kunna vara en kopia av originalreceptet. Dock är det inte särskilt modernt skrivet och det finns ingen bild. Är det någon som har erfarenhet av rätten? Koka oxfilé i champagne i 2 timmar?!? Var köper man tuppnjurar?
Tror att den finns omnämnd i The Epicurean: The classic 1893 Cookbook, men är inte säker på att receptet finns med.
 

Vera Wind

In vini veritas?
I Bonniers Stora Kokbok från 1983 hittade jag ett recept på Oxfilé Brillat-Savarin. Det verkade riktigt spännande, men jag gissade att det receptet kanske var lite försvenskat.
En googling ger dock bara en vettig träff:
https://www.marieclaire.fr/cuisine/filet-de-boeuf-brillat-savarin-d-apres-careme,1216417.asp
vilket mycket väl skulle kunna vara en kopia av originalreceptet. Dock är det inte särskilt modernt skrivet och det finns ingen bild. Är det någon som har erfarenhet av rätten? Koka oxfilé i champagne i 2 timmar?!? Var köper man tuppnjurar?
:D Det låter ... Rustikt.
 

Johan L

Medlem
I Bonniers Stora Kokbok från 1983 hittade jag ett recept på Oxfilé Brillat-Savarin. Det verkade riktigt spännande, men jag gissade att det receptet kanske var lite försvenskat.
En googling ger dock bara en vettig träff:
https://www.marieclaire.fr/cuisine/filet-de-boeuf-brillat-savarin-d-apres-careme,1216417.asp
vilket mycket väl skulle kunna vara en kopia av originalreceptet. Dock är det inte särskilt modernt skrivet och det finns ingen bild. Är det någon som har erfarenhet av rätten? Koka oxfilé i champagne i 2 timmar?!? Var köper man tuppnjurar?

Brillat-Savarin fick sitt nuvarande namn på 1930-talet, om rätten är äldre än så kanske det ger något att kolla efter något av osttypens tidigare namn, Excelsior och Délice des gourmets.
 
Toppen