Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Poussard

Medlem
Hej,
Tänkte till helgen laga ankbröst med rotselleri- och svamppure och blåbärssås. Vad tror ni om lämpligt vin för detta, gärna rött? Ska man tänka matchning till ankan eller till blåbärssåsen? (Finns ett vinförslag i anslutning till receptet med är tacksam för alternativ.)

https://www.foodfolder.se/foodfolder/ankbrost-med-rotselleri-och-svamppure-och-blabarssas/
Jag skulle tänka på att rotselleri har en viss sötma och det är (utöver blåbär) 3 msk socker i såsen. Av den anledningen skulle jag inte välja det absolut stramaste/torraste rödvinet.
 

matage

Medlem
Hej , Ska ha en lite större bjudning hemma ( 12 personer ) och börjar spåna på vin till detta såklart..
Förrätt: Rostad Bruschetta med rubbad vitlök, Grillad Avakado, Toppad med smetana/löjrom och Krasse
Varmrätt: Kryddstekt( Shezuanpeppar) anka med bakat plommon (varm) Confiterad kålrabbi med rostade hasselnötter och grönkål. Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål ,Ljummen Smörkokt majs i vitlök och örter. Potatis med brynt grädde och purjolök
Mellanrätt: Blåkornblomst( mild blåmögel)med säsongsmarmelad
Dessert:Bakad chokladganach , havtornscurd ,timjanmarän,karamelliserad råg

Förrätten är given , blir Champagne. Troligtvis Delamotte BDB-08
Huvudrätt: Tänker främst på PN , men kanske behövs något fruktigare pga av pepparn, kålen Cab/Bdx ? Förslag 400-600 SEK/flaskan. SB eller handlar i EU funkar. Skulle gärna ha något lite mognare.
Mellanrätt: Port alt Söt Riesling eller kanske Sauternes ?
Dessert : Helt lost i dessertviner/matchning, förslag 200-400 SEK ?

Tacksam för input.
Till desserten skulle jag vilja slå ett slag för Ch D'Arlay Macvin Rouge som går att lösa via privatimport.
Tror iofs det är kollikrav om 6 fl men jag tror inte du kommer ångra dig :)
https://winetrade.se/vinbonder/frankrike/chateau-darlay/#
 

The Wall

Medlem
Tack för tips , passar på att "bumpa" samtidigt :).
Fortfarande lite villrådig till huvudrätten, Lutar kanske mest åt en vit Bourgogne men tar gärna emot fler tips.
/Pierre
En ung Crozes eller Cornas kan ibland leverera inslag av blåbärspaj så det skulle kanske kunna matcha bra till såsen. Jag har ett svagt minne av att vi har lagat blåbärssås till renentrecôte för sådär 12 år sedan och då hade vi en ung Cornas från Clape till och det var inte alls dumt.
Ankan talar lite för Nya Världen-pinot och smakmässigt funkar det väl bra med purén på rotselleri och champinjoner. Däremot känns det som att purén kan hantera en hel del tanniner (typ Bordeaux eller Barolo) och jag försöker klura ut hur mycket socker vi brukar ha i våra rödvinssåser (trots att riktiga kockar hävdar att socker i sås är fusk) med ungefär samma mängd vätska och det är nog närmare 1-2 msk när jag tänker efter.
 

Poussard

Medlem
En ung Crozes eller Cornas kan ibland leverera inslag av blåbärspaj så det skulle kanske kunna matcha bra till såsen. Jag har ett svagt minne av att vi har lagat blåbärssås till renentrecôte för sådär 12 år sedan och då hade vi en ung Cornas från Clape till och det var inte alls dumt.
Ankan talar lite för Nya Världen-pinot och smakmässigt funkar det väl bra med purén på rotselleri och champinjoner. Däremot känns det som att purén kan hantera en hel del tanniner (typ Bordeaux eller Barolo) och jag försöker klura ut hur mycket socker vi brukar ha i våra rödvinssåser (trots att riktiga kockar hävdar att socker i sås är fusk) med ungefär samma mängd vätska och det är nog närmare 1-2 msk när jag tänker efter.
Tror inte det var pnilsson som frågade om rätten med blåbärssås utan en helt annan meny med Sichuanpeppar bl.a.
 

Pnilsson76

Medlem
Precis , är ankan med S. peppar som jag klurar på. @The Wall fick ju med både blåbär och Anka så på rätt väg
Oj, råkade trycka ” svara ” istället för smiley..:)
Som sagt, tack för tips @The Wall :). Är som sagt inne på vit Bourgogne men vill egentligen ha rött och är väl inne på NW Pinne alt Bdx . Är själv en tanninsucker och Nebbiolo skulle självklart vara nice men vill gärna att det ska ” matcha” till övriga gäster /mat och lite mindre vana vindrickare.
 

Poussard

Medlem
Oj, råkade trycka ” svara ” istället för smiley..:)
Som sagt, tack för tips @The Wall :). Är som sagt inne på vit Bourgogne men vill egentligen ha rött och är väl inne på NW Pinne alt Bdx . Är själv en tanninsucker och Nebbiolo skulle självklart vara nice men vill gärna att det ska ” matcha” till övriga gäster /mat och lite mindre vana vindrickare.
Vill minnas att när Erik Videgård fick frågan vad för vin som passar till kinesisk mat så svarade han Cabernet Franc, att det kunde funka till Sichuanpeppar. Det är dock inget jag har testat själv.
 

Sarco

Medlem
Hej , Ska ha en lite större bjudning hemma ( 12 personer ) och börjar spåna på vin till detta såklart..
Förrätt: Rostad Bruschetta med rubbad vitlök, Grillad Avakado, Toppad med smetana/löjrom och Krasse
Varmrätt: Kryddstekt( Shezuanpeppar) anka med bakat plommon (varm) Confiterad kålrabbi med rostade hasselnötter och grönkål. Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål ,Ljummen Smörkokt majs i vitlök och örter. Potatis med brynt grädde och purjolök
Mellanrätt: Blåkornblomst( mild blåmögel)med säsongsmarmelad
Dessert:Bakad chokladganach , havtornscurd ,timjanmarän,karamelliserad råg

Förrätten är given , blir Champagne. Troligtvis Delamotte BDB-08
Huvudrätt: Tänker främst på PN , men kanske behövs något fruktigare pga av pepparn, kålen Cab/Bdx ? Förslag 400-600 SEK/flaskan. SB eller handlar i EU funkar. Skulle gärna ha något lite mognare.
Mellanrätt: Port alt Söt Riesling eller kanske Sauternes ?
Dessert : Helt lost i dessertviner/matchning, förslag 200-400 SEK ?

Tacksam för input.

Först om menyn: låter underbart men är det inte nästan lite väl överdådigt till huvudrätten?
Anka med szechuanpeppar
kålrabbi med hasselnötter och grönkål
Rotfruktsterrine med höstsvampar och syrad rödkål
Majs, smör, vitlök, örter
potatis, brynt grädde och purjo

Nu är du säkert bättre än jag på matlagning men det är väldigt mycket i en rätt. Jag skulle få svårt med balansen. För egen del hade nog majsen rykt först.

Oavsett så har du ju mycket smöriga och gräddiga toner, så bra fatat, kraftfullt vitt eller en mognare PN hade jag gått på även om jag tror att en mognare Bdx passar utmärkt också. Jag kanske skulle prova med en bra rioja. Kanske https://www.systembolaget.se/produkt/vin/la-rioja-alta-746206/ (Magnum är perfekt när man är många också), finns också i vanlig flaska från 2009.

Du har fått bra förslag på dessertvin men till både blåmögel och choklad tycker jag att vintage port passar bra. Det finns inga riktigt vällagrade på bolaget men det finns några att tillgå från 1997-2008 som jag tror skulle vara bra till båda. Nu är det kanske roligare att ha två olika viner när man ändå är 12 personer, men vintage port är ju aldrig fel :)
 

Kaptenen

Medlem
En ung Crozes eller Cornas kan ibland leverera inslag av blåbärspaj så det skulle kanske kunna matcha bra till såsen. Jag har ett svagt minne av att vi har lagat blåbärssås till renentrecôte för sådär 12 år sedan och då hade vi en ung Cornas från Clape till och det var inte alls dumt.
Ankan talar lite för Nya Världen-pinot och smakmässigt funkar det väl bra med purén på rotselleri och champinjoner. Däremot känns det som att purén kan hantera en hel del tanniner (typ Bordeaux eller Barolo) och jag försöker klura ut hur mycket socker vi brukar ha i våra rödvinssåser (trots att riktiga kockar hävdar att socker i sås är fusk) med ungefär samma mängd vätska och det är nog närmare 1-2 msk när jag tänker efter.
Det har även förvånat mig varför såsrecept utelämnar socker som ingrediens när det är så uppenbart att socker behövs för att balansera syran. I fallet med rödvinssås krävs rätt betydande mängder socker men jag har även en nypa socker eller två i bearnaisesås, vitvinssås, tomatsås mm.
 

The Wall

Medlem
Det har även förvånat mig varför såsrecept utelämnar socker som ingrediens när det är så uppenbart att socker behövs för att balansera syran. I fallet med rödvinssås krävs rätt betydande mängder socker men jag har även en nypa socker eller två i bearnaisesås, vitvinssås, tomatsås mm.
Portvin och balsamico brukar vara ganska bra sötningsmedel i rödvinssåsen, men amatörkock som jag är tycker vi att någon matsked brynt socker är en bra början.
 

Kaptenen

Medlem
Jo, det finns ju socker i både portvin och balsamico. Det senare är inte helt ovanligt som ingrediens i rödvinssås, även om jag skulle vilja påstå att de flesta recept utelämnar det. Portvin har jag faktiskt aldrig sett som utgångspunkt i en rödvinssås även om det uppenbarligen borde funka p g a den höga (men dock svårkontrollerbara) sockerhalten i vinet. De flesta recept på rödvinssås anger dock endast vanligt rött vin som ingrediens men utelämnar ett antal rågade matskedar socker.
 

Kaptenen

Medlem
Rostade grönsaker, som lök, rotselleri och morot räcker gott för sötma. Socker hör inte hemma i en rödvinssås.

Jag var bara tvungen att skriva något.
Äh...nu låter du som en sådan där amerikansk vaccinationsmotståndare som låter sig vaccineras i smyg. Erkänn nu att sockret kommer fram. :p
 
Toppen