Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Hej allesammans.
På lördag får jag 2 vänner på besök som är intresserade av vin men inte har helt 100 koll och är lika intresserad som jag. Vi ska tillsammans laga mat och matcha det med tillhörande viner men jag har kört fast lite mot huvudrättspåret.
Mitt upplägg är följande:
2 olika champange första "provning", varav en är en blanc de blanc, grand cru och den andra är en 100% pinot noir, premier cru. På det här sättet kan jag ganska pedagogiskt förklara skillnad på stilar, varför den ena är friskare, den andra känns lenare etc.
Till det kommer vi laga en tonfisktartar som kommer gå hand i hand med pinot-bubblet.
Den andra rätten där blir toast på brioche, med gravat äpple, limemajonäs och caviar, här är det mer anpassat till blanc de blanc-bublet.

MEN. Till kruxet. Dem varma rätterna ska också vara två mindre, men gå matchas bra till vinet. Jag har en Bourgogne från Echezeaux, jag har tänkt mig en len tartar här. Men det känns lite "enkelt" och tråkigt. Finns några förslag? Är lite sugen på anka själv.
Sen har jag plockat fram en jättefin Bordueax (i mitt tycke) från Saint Emillion för att visa på strävare vin och förklara skillnad på varför dem beter sig olika till vad vi äter osv. Här vill jag köra typ en grym köttbit och en fransk potatiskaka. Men vännerna tycker bara en köttbit blir lite mustigt och för enkelt, jag själv tycker inte man ska krångla till det utan låta vinet tala.

Avslutningen till efterrätten kommer det serveras en fin vit Bourgogne till ricottakaka med inlagd apelsin och brynt smör. Endast ett vin här. Jag själv älskar vit Bourgogne och vill introducera mina vänner till det. Därför blir det less is more på avslutet. Så. Det jag gärna vill ha lite inputs med är till dem varma rätterna och röda vinerna, har ni några förslag på bra mat som kommer lyfta vinerna till dess höjder?
 

The Wall

Medlem
Hej allesammans.
På lördag får jag 2 vänner på besök som är intresserade av vin men inte har helt 100 koll och är lika intresserad som jag. Vi ska tillsammans laga mat och matcha det med tillhörande viner men jag har kört fast lite mot huvudrättspåret.
Mitt upplägg är följande:
2 olika champange första "provning", varav en är en blanc de blanc, grand cru och den andra är en 100% pinot noir, premier cru. På det här sättet kan jag ganska pedagogiskt förklara skillnad på stilar, varför den ena är friskare, den andra känns lenare etc.
Till det kommer vi laga en tonfisktartar som kommer gå hand i hand med pinot-bubblet.
Den andra rätten där blir toast på brioche, med gravat äpple, limemajonäs och caviar, här är det mer anpassat till blanc de blanc-bublet.

MEN. Till kruxet. Dem varma rätterna ska också vara två mindre, men gå matchas bra till vinet. Jag har en Bourgogne från Echezeaux, jag har tänkt mig en len tartar här. Men det känns lite "enkelt" och tråkigt. Finns några förslag? Är lite sugen på anka själv.
Sen har jag plockat fram en jättefin Bordueax (i mitt tycke) från Saint Emillion för att visa på strävare vin och förklara skillnad på varför dem beter sig olika till vad vi äter osv. Här vill jag köra typ en grym köttbit och en fransk potatiskaka. Men vännerna tycker bara en köttbit blir lite mustigt och för enkelt, jag själv tycker inte man ska krångla till det utan låta vinet tala.

Avslutningen till efterrätten kommer det serveras en fin vit Bourgogne till ricottakaka med inlagd apelsin och brynt smör. Endast ett vin här. Jag själv älskar vit Bourgogne och vill introducera mina vänner till det. Därför blir det less is more på avslutet. Så. Det jag gärna vill ha lite inputs med är till dem varma rätterna och röda vinerna, har ni några förslag på bra mat som kommer lyfta vinerna till dess höjder?
Kanske kalvfilé med senapsspetsad gräddig sås och rotfruktsprimörer till Bourgogne? Det är en rätt som Michel Jamais har med i sin bok från 2005 "Michels vin & mat" och som vi brukar laga rätt ofta hemma.
Alternativt helstekt rotselleri (finns bra inspiration i Myllymäkis bok om Grönsaker och tillbehör). Vill man skoja till det kan man ha en liten bit lammfilé vid sidan av som tillbehör till rotsellerin.
 

MarkusJ

Medlem
Renskavsgryta (rätt enkel, grädde och lite gelé), rårörda lingon, samt denna lite speciella potatispuré som får en väldigt tydlig och sjukt god rostad smak. Vad tror ni man ska köra för flaska till det här? Har tyvärr inget med någon direkt ålder på lager, men kan hinna med beställning från både BS och utlandet.
 
Renskavsgryta (rätt enkel, grädde och lite gelé), rårörda lingon, samt denna lite speciella potatispuré som får en väldigt tydlig och sjukt god rostad smak. Vad tror ni man ska köra för flaska till det här? Har tyvärr inget med någon direkt ålder på lager, men kan hinna med beställning från både BS och utlandet.

Potatispuré hör ju till de mest vinvänliga tillbehören - vad som helst passar nästan till det. Renskavsgryta tänker jag pinot noir, gamay, Syrah, Nebbiolo - något med bra syra och inte för mycket kladdig ek. Lingon och gelé är knepigare. Kanske en gamay från Valle d'Aosta?

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/grosjean-7090401/

ps tack för tipset om potatispuré-receptet! ska prövas.
 

matage

Medlem
Renskavsgryta (rätt enkel, grädde och lite gelé), rårörda lingon, samt denna lite speciella potatispuré som får en väldigt tydlig och sjukt god rostad smak. Vad tror ni man ska köra för flaska till det här? Har tyvärr inget med någon direkt ålder på lager, men kan hinna med beställning från både BS och utlandet.
Jobbade i kök i västra härjedalen många år så renskav/souvas har jag nog svängt ett hundratal kilo av i olika varianter :)
Personligen tycker jag viltsmaken från renen sitter som en smäck med lite yngre och smäckrare sydrhonare (CdR/C9dP) och de brukar lira bra med grädden och lingonen men det är ju en väldigt vinvänlig rätt så det finns utrymme för experiment...
 

MarkusJ

Medlem
Jobbade i kök i västra härjedalen många år så renskav/souvas har jag nog svängt ett hundratal kilo av i olika varianter :)
Personligen tycker jag viltsmaken från renen sitter som en smäck med lite yngre och smäckrare sydrhonare (CdR/C9dP) och de brukar lira bra med grädden och lingonen men det är ju en väldigt vinvänlig rätt så det finns utrymme för experiment...
Har en Mont-Redon C9dP 2011 som CT tycker att jag borde dricka upp snart, kanske får bli den då :)
 

chambertin

Medlem
Renskavsgryta (rätt enkel, grädde och lite gelé), rårörda lingon, samt denna lite speciella potatispuré som får en väldigt tydlig och sjukt god rostad smak. Vad tror ni man ska köra för flaska till det här? Har tyvärr inget med någon direkt ålder på lager, men kan hinna med beställning från både BS och utlandet.
Ja tack för det receptet ! Måste provas.
Vinval ja. Tror att du kan ta ut svängarna ganska mkt men gräddigheten tarvar i alla fall en del tanniner tycker jag så personligen skulle jag inte gå på för lätta och mjuka viner och smakerna i grytan verkar ganska enkla så inte heller rött i den andra ändan av skalan dvs massivt, alkoholstarkt med extra allt.
Personligen skulle jag ta en traddo-Rioja eller Nebbiolo av ngt slag. Förmodligen det senare.
 

Michael_M0!

Medlem
Har en Mont-Redon C9dP 2011 som CT tycker att jag borde dricka upp snart, kanske får bli den då :)

Jag åt precis den rätten för ett par år sedan. Jag drack en pinot och maten tog överhanden lite väl mycket. Skulle rekommendera något från Rhone eller en Bdx.
 

Kolsyra

Kolsyra
Crème fraiche med rödlök, rom, färsk dill och citron är det vanligaste hos oss.
Jupp samma här. Skulle kanske skrivit att jag vill testa något annat än den klassikern :p
Funderar på något sött ev. Sött brukar ju va riktigt bra till rökt kött.
Kanske färskost, creme fraiche och nån mandarin eller något. chutney blandat med nått ?
 

The Wall

Medlem
Jupp samma här. Skulle kanske skrivit att jag vill testa något annat än den klassikern :p
Funderar på något sött ev. Sött brukar ju va riktigt bra till rökt kött.
Kanske färskost, creme fraiche och nån mandarin eller något. chutney blandat med nått ?
Hjortronsylt i crème fraiche brukar också vara poppis. Har dock inte testat själv ännu, håller mig till gamla favoriter.
 

Sigdarve

Medlem
Köpte gårdagens räkmacka för halva priset, 65 kr. Bubbel till den. Bara min andra skumpa i år.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2021-04-02 kl. 14.23.19.png
    Skärmavbild 2021-04-02 kl. 14.23.19.png
    590,2 KB · Visningar: 149

Mattias Schyberg

Administratör
Vad hade ni parat till krispig spädgris? Är lite inne på pinot noir, men öppen för förslag!
Jag tycker pinot noir låter rimligt om inte tillbehören är allt för udda. Krispig spädgris låter för övrigt som en rätt där tillbehören avgör då fläsket i sig lär funka till det mesta. Alla gånger rött för mig så länge köttet serveras varmt och om det är hjälten på tallriken
 
Toppen