Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

The Wall

Medlem
Tack för alla tips, det blev en väldigt lyckad kombo. Jag valde Domaine santa duc côte du rhône les quatre terres 2018. Tyckte att frukten och syran i vinet bar upp maten bra. Det passade framförallt ytterst bra tillsammans med pumpan, såsen och köttet. Hade dessutom bakad lök och bakad morot till. Pumpan bakades först tillsammans med lite apelsin och mixades med lite creme fraiche till rätt konsistens och syranivå. Kul med så många svar och förslag, då har man lite att välja på till nästa gång.
Kul att det blev lyckat! Jag hade egentligen den lite dyrare Gigondas i åtanke, men 4 Terres brukar i princip alltid prestera en bra bit över sitt pris.
 

IsKr

Medlem
Kul att det blev lyckat! Jag hade egentligen den lite dyrare Gigondas i åtanke, men 4 Terres brukar i princip alltid prestera en bra bit över sitt pris.
Då jag tyvärr inte är i ägo av en rolig vinkällare och plånboken inte tillåter allt för stora inköp så ligger saldot på en 40 till 50 flaskor för ögonblicket. Hade gärna haft mer plats och allt detdär.
Till vinet ska sägas att det presterar riktigt bra/krona.
 

The Wall

Medlem
Då jag tyvärr inte är i ägo av en rolig vinkällare och plånboken inte tillåter allt för stora inköp så ligger saldot på en 40 till 50 flaskor för ögonblicket. Hade gärna haft mer plats och allt detdär.
Till vinet ska sägas att det presterar riktigt bra/krona.
Dessutom, det tål lagring väldigt bra om man råkar tappa bort några flaskor i källaren.
 
a propos pumpa såg jag att @Daniel A gjort pumpasoppa på uchikuri. @Poussard - det verkar finnas ett spektrum av pumpa och vintersquash som liknar varandra till utseendet? Min egen erfarenhet är att de mer squashliknande skapelserna är mindre söta än traddo-halloween-pumpa. Men som sagt det är inget jag använder ofta i matlagningen - vare sig squash eller pumpa faktiskt. Vad tror ni om t ex butternut squash och uchi kuri i sammanhanget?
 

Daniel A

Administratör
a propos pumpa såg jag att @Daniel A gjort pumpasoppa på uchikuri. @Poussard - det verkar finnas ett spektrum av pumpa och vintersquash som liknar varandra till utseendet? Min egen erfarenhet är att de mer squashliknande skapelserna är mindre söta än traddo-halloween-pumpa. Men som sagt det är inget jag använder ofta i matlagningen - vare sig squash eller pumpa faktiskt. Vad tror ni om t ex butternut squash och uchi kuri i sammanhanget?

Är verkligen ingen pumpaexpert, men använder det som sagt några gånger när det är säsong. Nyckeln för mig har varit att köpa "rätt" sort och under "perfekt" mognad, för att få ut så mycket pumpasmak som möjligt men utan att det blir överdrivet sött. Uchi kuri är den jag fastnat för, både för soppa och puré (är det månne samma som hokkaidopumpan?), men ska inte svära på att jag skulle plocka smaken i en blind pumpasoppa-provning. :) Delica, som jag tror någon nämnde, är också bra. Det jag uppskattar med pumpor är den nötiga smaken som kommer fram med rostning; tycker "pumpanöt" inte riktigt har någon motsvarighet.

Butternut är ofta lite menlös, men gör ändå jobbet. Men där känner jag mer att den jobbar som utfyllnad som verkligen kräver sina tillbehör.

Tycker vitt vin generellt passar fint till pumpa. Men dricker nog oftare cider till.
 

Johan L

Medlem
Just butternutpumpa kan man också vara lite försiktig med att använda då en del magar har lite svårt att hantera den. Andra vanliga matpumpor ska vara snällare vad jag förstått.
 

zippan

Medlem
Detta blir det i helgen. Risotto smaksatt med tomat och saffran. Minus peperocinoljan.
Screenshot_20201119-120314_Instagram.jpg


Vad dricker vi till?
 
Detta blir det i helgen. Risotto smaksatt med tomat och saffran. Minus peperocinoljan.
Visa bifogad bild 21338

Vad dricker vi till?
Trevligt recept! Jag skulle hacka ner en liten chili ändå - gifter sig så fint med tomat och saffran.... behöver inte bli så stark utan om den får koka med risotton blir det mer av bakgrundsackord.
Clos Cibonne låter bra. Eller en Cerasuolo d'Abruzzo. Eller en vit litet fyllig Irouleguy (Herri Mina t ex). Eller varför inte en litet större pinot-baserad mousserande som t ex amerikanska Gruet från New Mexico eller torra Contratto pas dosé från Piemonte.
 

The Wall

Medlem
Detta blir det i helgen. Risotto smaksatt med tomat och saffran. Minus peperocinoljan.
Visa bifogad bild 21338

Vad dricker vi till?
Vitt; ekad chardonnay brukar må bra av saffran
Rött; Château Musar kanske? Brukar fungera bra med saffran. Plan B kanske en mogen dolcetto från San Fereolo. Nebbiolo brukar även vara bra till risotto och jag funderar på om det finns någon mogen Barolo eller Barbaresco som kan fånga upp saffranstonerna på ett bra sätt.
 

The Wall

Medlem
Detta blir det i helgen. Risotto smaksatt med tomat och saffran. Minus peperocinoljan.
Visa bifogad bild 21338

Vad dricker vi till?
Överflödigt tips; vi brukar använda Noilly Prat istället för vitt vin i risotto, tycker att det ger lite mer smakmässig umph, men det kan vara en placebo-effekt. Vi föredrar i första hand Vialone Nano och i andra hand Carnaroli, smakerna fastnar bättre i VN men tillagningen kräver lite mer tillsyn för att inte bli "för färdig".
Någon gång har jag tänkt att marinera saffran (hela pistiller) i mörk rom eller vodka i något dygn innan vätskan (det är här smaken hamnar) och pistillerna åker ner i maten, men jag brukar komma på det när jag står med pistiller och mortel i högsta hugg, dvs ett dygn för sent.
 
På tal om risotto kan jag rekommendera Risotto Cacio e Pepe av Massimo Bottura. Lite pyssel att göra parmesanbuljongen (vilket man gör dagen innan), men väl värt mödan. Vi brukar servera rödvinsbrässerad oxkind/högrev till risotton plus en sås på själva koket. En veritabel kioskvältare.
gör du även destilleringen av svartpeppar enligt ursprungsreceptet?
 

matage

Medlem
Funderade på att köra lite anka på lördag och lutar just nu mot ankbröst med parmesanrostad brysselkål, lite stekt anklever i tärningar och en madeirasky... tryffel optional..
Brysselkål är ju alltid lite knivigt men jag tänkte att det borde bli vinvänligare i ovan kombo.

Vinvalet är dock lite knivigare - just nu går tankarna spretigt enligt nedan
- Francois Lumpp Crausot -15?
- Richard Kershaw Elgin Pinot Noir -18
- Heredia Vina Tondonia -06
- Ch Musar -04
Av de ovan är det bara Tondonia jag testat och har en smakprofil på..

De italienare jag har hemma är för unga eller för tunga... Bordeaux finns det lite blandat av... eller ska man vara helt off script och öppna en Ridge Lytton Springs Zin -11?
 

The Wall

Medlem
Funderade på att köra lite anka på lördag och lutar just nu mot ankbröst med parmesanrostad brysselkål, lite stekt anklever i tärningar och en madeirasky... tryffel optional..
Brysselkål är ju alltid lite knivigt men jag tänkte att det borde bli vinvänligare i ovan kombo.

Vinvalet är dock lite knivigare - just nu går tankarna spretigt enligt nedan
- Francois Lumpp Crausot -15?
- Richard Kershaw Elgin Pinot Noir -18
- Heredia Vina Tondonia -06
- Ch Musar -04
Av de ovan är det bara Tondonia jag testat och har en smakprofil på..

De italienare jag har hemma är för unga eller för tunga... Bordeaux finns det lite blandat av... eller ska man vara helt off script och öppna en Ridge Lytton Springs Zin -11?
Anka känns som pinot, madeiraskyn med lite sötma kollrar bort Bourgogne och drar åt nyare terroir. Först tänker jag NZ, tex Schubert (Marion’s), men den är lite stramare och har en skvätt ingefära i sig så jag reser mentalt förbi Oregon och hamnar i Kalifornien; PN från Kalifornien, helst något från lite högre division, men inte fullt så finstämt (typ Marimar går mao bort) helst med några år på halsen, det behöver inte vara många, men kanske inte senaste årgången sas. Har inget förslag på lager i skrivande stund. Tror däremot att Ridge Lytton Springs är en oväntat bra kombination faktiskt. Har du ännu äldre Ridge zinfandel är det nog ännu bättre. Lite björnbär i madeira-koket lär inte heller skada; testa imorgon, om det inte funkar kan du göra ny sats på fredag. Lite osäker på hur tryffeln trivs med zinfandel, mogen PN eller Nebbiolo brukar funka bäst tycker jag, men det lär ju inte skada att testa.
 

Poussard

Medlem
Funderade på att köra lite anka på lördag och lutar just nu mot ankbröst med parmesanrostad brysselkål, lite stekt anklever i tärningar och en madeirasky... tryffel optional..
Brysselkål är ju alltid lite knivigt men jag tänkte att det borde bli vinvänligare i ovan kombo.

Vinvalet är dock lite knivigare - just nu går tankarna spretigt enligt nedan
- Francois Lumpp Crausot -15?
- Richard Kershaw Elgin Pinot Noir -18
- Heredia Vina Tondonia -06
- Ch Musar -04
Av de ovan är det bara Tondonia jag testat och har en smakprofil på..

De italienare jag har hemma är för unga eller för tunga... Bordeaux finns det lite blandat av... eller ska man vara helt off script och öppna en Ridge Lytton Springs Zin -11?
En lagom mogen Champagne som sett lite fat och inte är BdB kanske?
 

matage

Medlem
Anka känns som pinot, madeiraskyn med lite sötma kollrar bort Bourgogne och drar åt nyare terroir. Först tänker jag NZ, tex Schubert (Marion’s), men den är lite stramare och har en skvätt ingefära i sig så jag reser mentalt förbi Oregon och hamnar i Kalifornien; PN från Kalifornien, helst något från lite högre division, men inte fullt så finstämt (typ Marimar går mao bort) helst med några år på halsen, det behöver inte vara många, men kanske inte senaste årgången sas. Har inget förslag på lager i skrivande stund. Tror däremot att Ridge Lytton Springs är en oväntat bra kombination faktiskt. Har du ännu äldre Ridge zinfandel är det nog ännu bättre. Lite björnbär i madeira-koket lär inte heller skada; testa imorgon, om det inte funkar kan du göra ny sats på fredag. Lite osäker på hur tryffeln trivs med zinfandel, mogen PN eller Nebbiolo brukar funka bäst tycker jag, men det lär ju inte skada att testa.

Ju mer jag tänker på det, desto mer nyfiken blir jag på Lytton Springs Zin i den här kombinationen :)
Tanken är en ganska lätt madeirasky så inte "sweet-and-sticky" utan snarare ljusare "söndagssteks-sky" i karaktären för att inte ta över för mycket... om jag inte får feeling och det landar i en hybrid av "söndagssteks-sky/sauce pergiord".
Inbillar mig att kombon brysselkål/parmesan/tryffel/foie gras borde öppna upp för många möjligheter så länge man inte går för fruktigtdrivet och ungt utan letar mer mognadstoner. När jag nu läser igenom mina egna tankar borde jag absolut skrota alla tankar på Kershaw -18 och Lumpp -15 utan kanske begränsa våndan till Ridge vs Musar :D

Min idiotiska morgontanke som slog mig var att ev skifta ankan till kalkon - det är ju trots allt Thanksgiving Weekend.
En lagom mogen Champagne som sett lite fat och inte är BdB kanske?
Tanken att gå på skumpa har slagit mig men tror jag är inne på det röda spåret för att få lite variation ;)
 
Last edited:

The Wall

Medlem
När jag nu läser igenom mina egna tankar borde jag absolut skrota alla tankar på Kershaw -18 och Lumpp -15 utan kanske begränsa våndan till Ridge vs Musar :D
"En av varje" brukar vara en galant lösning på många den-eller-den-problem. :)
Är det något som Musar brukar passar bra till så är det "det mesta utom grillad kossa med bearnaise".
 

Daniel A

Administratör
Jag har en flaska 2010 JJ Prüm Graacher Himmelreich Riesling Spätlese som jag vill dricka. Vad ska jag laga för något?
 
Toppen