Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Tom436

Medlem
Tänkte till helgen laga Parmigiana di melanzane med aubergine, tomatsås, mozzarella och parmensan. Planen är att att bjuda på La Grola till men funderar att även erbjuda ett vitt alternativ. Vad tror ni om det? Förslag under 250 kr? Tacksam för hjälp.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tänkte till helgen laga Parmigiana di melanzane med aubergine, tomatsås, mozzarella och parmensan. Planen är att att bjuda på La Grola till men funderar att även erbjuda ett vitt alternativ. Vad tror ni om det? Förslag under 250 kr? Tacksam för hjälp.
Svårt men jag tänker mig ett vitt vin åt det fruktigare hållet. Kanske på druvan vermentino. Nu är utbudet på SB mycket begränsat men det finns ett som kom i det tillfälliga partiet i augusti, Vermentino Etichetta Nera. Jag har inte provat det själv men överlag tycker jag vermentino passar ofta bra med vegetariska rätter.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/vermentino-etichetta-nera-9243901
 

Poussard

Medlem
Tänkte till helgen laga Parmigiana di melanzane med aubergine, tomatsås, mozzarella och parmensan. Planen är att att bjuda på La Grola till men funderar att även erbjuda ett vitt alternativ. Vad tror ni om det? Förslag under 250 kr? Tacksam för hjälp.
Eftersom det är så pass få dagar kvar till helgen så funkar inte BS. Bor du i nån av de tre storstäderna så man kan ge tips ur TS?
 

The Wall

Medlem
Tänkte till helgen laga Parmigiana di melanzane med aubergine, tomatsås, mozzarella och parmensan. Planen är att att bjuda på La Grola till men funderar att även erbjuda ett vitt alternativ. Vad tror ni om det? Förslag under 250 kr? Tacksam för hjälp.
Kanske en Etna Rosso och en Etna Bianco? Eller en grillo från Sicilien? Tex Palazzo Mio Grillo. Det är lite svårt att klassificera Palazzo som fine wine, men det borde funka bra till maten. Vin från södra Italien borde logiskt sett fungera med maträtt från södra Italien.
 

Poussard

Medlem
Vin från södra Italien borde logiskt sett fungera med maträtt från södra Italien.
Vilken logik är det du tänker på? Finns det en koppling mellan dessa två? Jag kan förstå att mat och vin utvecklats parallellt i en region och att det finns en viss koppling men de bästa pairingarna tror jag man gör om man tänker utanför lådan.
 

The Wall

Medlem
Vilken logik är det du tänker på? Finns det en koppling mellan dessa två? Jag kan förstå att mat och vin utvecklats parallellt i en region och att det finns en viss koppling men de bästa pairingarna tror jag man gör om man tänker utanför lådan.
"If it grows together, it goes together" är min tanke. Men jag håller helt och hållet med om att andra matchningar kan vara bättre; vi har tex kommit att uppskatta nebbiolo mer än Bx till grillad kossa med bearnaisesås (även om såsen skapades i Paris) pga att ung nebbiolo ofta har lite mer strävhet än ung Bx.
 

Tom436

Medlem
Tänkte till helgen laga Parmigiana di melanzane med aubergine, tomatsås, mozzarella och parmensan. Planen är att att bjuda på La Grola till men funderar att även erbjuda ett vitt alternativ. Vad tror ni om det? Förslag under 250 kr? Tacksam för hjälp.

Tack för förslag! Bor i Göteborg så TS är tillgängligt.
 

The Wall

Medlem
Tack för förslag! Bor i Göteborg så TS är tillgängligt.
I Gårda finns det rätt många flaskor 2018 Egesta (grillo) från Aldo Viola, visserligen 289 kr, men verkar av importören att döma fungera till det mesta. Jag har inte provat det själv, men är väldigt nyfiken.

I Gårda finns även 4 flaskor av A'Rina Etna Rosso (95 nerello mascalese och 5 nerello cappuccio) från Girolamo Russo, 214 kr.
En av varje så har budgeten pajat med ynka 3 kronor.

Plan B kanske kan vara en sangiovese/cab sauv-blandning från Emilia-Romagna, 2017 Borgo dei Guidi, 179 kr. Varför det? Jo, sangiovese brukar trivas med tomatbaserade rätter och det är väl en skvätt tomater med i den tänkta anrättningen.
 

Poussard

Medlem
Tack för förslag! Bor i Göteborg så TS är tillgängligt.
Överallt kan man läsa att man ska paira ett rött vin till en tomatbaserad pastarätt men nånstans läste jag om en kock som inte alls tyckte det, hen menade att ett rött vin kunde ta över. Så det är intressant om du provat ett vitt vin och ser.. Vet faktiskt inte just vilket vitt vin som skulle passa bäst till tomat men eftersom det är mycket ost i rätten kanske man skulle prova med nåt vin som har hög syra men även en viss krämighet/lite ek, t.ex. Crystallum Chardonnay eller Sandhi Chardonnay som båda finns i Gårda.
 

The Wall

Medlem
Överallt kan man läsa att man ska paira ett rött vin till en tomatbaserad pastarätt men nånstans läste jag om en kock som inte alls tyckte det, hen menade att ett rött vin kunde ta över. Så det är intressant om du provat ett vitt vin och ser.. Vet faktiskt inte just vilket vitt vin som skulle passa bäst till tomat men eftersom det är mycket ost i rätten kanske man skulle prova med nåt vin som har hög syra men även en viss krämighet/lite ek, t.ex. Crystallum Chardonnay eller Sandhi Chardonnay som båda finns i Gårda.
Chenin blanc kanske gör tricket?
Typ Rall White, även fler druvor ingår.
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Överallt kan man läsa att man ska paira ett rött vin till en tomatbaserad pastarätt men nånstans läste jag om en kock som inte alls tyckte det, hen menade att ett rött vin kunde ta över. Så det är intressant om du provat ett vitt vin och ser.. Vet faktiskt inte just vilket vitt vin som skulle passa bäst till tomat men eftersom det är mycket ost i rätten kanske man skulle prova med nåt vin som har hög syra men även en viss krämighet/lite ek, t.ex. Crystallum Chardonnay eller Sandhi Chardonnay som båda finns i Gårda.

Chenin blanc kanske gör tricket?
Typ Rall White, även fler druvor ingår.

Varför inte en Grüner Veltliner? https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/brundlmayer-gruner-veltliner-9033101
 

MagnusH70

Medlem
Överallt kan man läsa att man ska paira ett rött vin till en tomatbaserad pastarätt men nånstans läste jag om en kock som inte alls tyckte det, hen menade att ett rött vin kunde ta över. Så det är intressant om du provat ett vitt vin och ser.. Vet faktiskt inte just vilket vitt vin som skulle passa bäst till tomat men eftersom det är mycket ost i rätten kanske man skulle prova med nåt vin som har hög syra men även en viss krämighet/lite ek, t.ex. Crystallum Chardonnay eller Sandhi Chardonnay som båda finns i Gårda.
Syran och sötman i tomaten gör att det passar bäst med rött, men ett vitt med inte alltför markerad syra som Vermentino passar utmärkt. Pinot Grigio kan fungera bra också. Alternativt möter man syrans med mer syra.
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte köra lite smörstekt oxfile och ugnsrostad potatis med någon lite fetare/gräddigare sås. Och sen en sallad till på tomat och rödlök med lite vällagrad balsamvinäger.

Något förslag vad man ska köra för vin till?
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte köra lite smörstekt oxfile och ugnsrostad potatis med någon lite fetare/gräddigare sås. Och sen en sallad till på tomat och rödlök med lite vällagrad balsamvinäger.

Något förslag vad man ska köra för vin till?
Funderade på en
Châteauneuf Clos de l'Oratoire des Papes Rouge 2011 som ligger i källaren men osäker på om det är ett bra val så söker lite hjälp
 
Toppen