Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

LarsW

Medlem
Ikväll blir det halstrad tonfisk, färskpotatis och avokado. Tror ni på Crystallums chardonnay The Agnes-18 eller Henri Goutorbes skumpa från -08 till? Något jag ska tänka på då det blir första gången jag gör tonfisk själv. Dock ätit ett antal gånger.
Jag brukar bara steka tonfisken på ena sidan.:)
Då kan man verkligen få till en knaprig stekyta på den sidan utan att riskera att torrsteka tonfirren, något som går snabbare än man tror.
Detta förutsätter att man gillar sin tonfisk med lite sashimistuk.
 

The Wall

Medlem
Rimma gärna firren innan. Jag brukar köra på torrimning, dvs salta rikligt (rikligt!) runt om hela, låt ligga i kylskåp en halvtimme och skölj sen av allt salt. Klappa torr med papper innan stekning. Stek snabbt i rykande het panna.
Vi brukar köra med rykande het grillpanna, vilket förutom ränder, ger ett bättre tillagat resultat tycker vi.
 

zippan

Medlem
Amerikansk BBQ. Närmare bestämt från Holy smoke som kör leverans.
Short ribs, fläsk Revben, pulled pork, korv smaksatt med ost och jalapeño. Samt diverse tillbehör, feta och Syrliga.

Vad skulle ni rekommendera för druvor, region eller ett specifikt vin?

Jag tänker Riesling eller Champagne spontant.
 

Poussard

Medlem
Amerikansk BBQ. Närmare bestämt från Holy smoke som kör leverans.
Short ribs, fläsk Revben, pulled pork, korv smaksatt med ost och jalapeño. Samt diverse tillbehör, feta och Syrliga.

Vad skulle ni rekommendera för druvor, region eller ett specifikt vin?

Jag tänker Riesling eller Champagne spontant.
Syrah eller Bordeaux.
 

The Wall

Medlem
Amerikansk BBQ. Närmare bestämt från Holy smoke som kör leverans.
Short ribs, fläsk Revben, pulled pork, korv smaksatt med ost och jalapeño. Samt diverse tillbehör, feta och Syrliga.

Vad skulle ni rekommendera för druvor, region eller ett specifikt vin?

Jag tänker Riesling eller Champagne spontant.
Syrah, cab sauv, zinfandel, Sydafrika
 
Ska ha ett par vänner över på middag till helgen blir en lång dag med en hel del mat & vin och tänkte se om min vinsamling jag hunnit samla på mig kan ge någon bra utdelning, har några funderingar om vad som skulle bli "bäst" matchning och hoppas på forumets hjälp! :D


1995 Schwaab-Kiebel Erdener Treppchen Riesling Spätlese Fuder #9
Planen är väl att ha denna som ett välkomstvin, så har inte planerat något tillbehör till den egentligen men har ni något riktigt bra tilltugg att rekommendera så varför inte!


Förrätten jag är mest osäker på...
hade tänkt att ha lite Foie Gras från kockjohan, blir nog på en liten brödbit toppad med lite lite salt, kanske någon marmelad? eller bara bröd & foie gras.

minus i mitt vinskåp är att jag har väldigt lite champagne och dem flesta jag har skulle jag vilja låta ligga något år till i alla fall!

Därför hade jag tänkt matcha med
Charles Heidsieck Brut Réserve .. kom i skrivande stund på att jag har en Krug 04 vintage som kanske kan passa rätt bra!? om jag är på rätt humör eller om jag väljer att hålla på den lite ;) har även en 1999 Château Suduiraut som jag hört ska passa väldigt bra till det men den hade jag tänkt att ha som vin till efterrätten så spar nog hellre lite foie gras till efterrätten som bl.a kommer bestå av Ostar & Creme Brulee! om ni har något bättre förslag på en champagne som finns i standardsortimentet på Systembolaget (Stockholm, innanför tullarna) runt 4-700kr ish så är det välkommet!

kanske Rieslingen funkar?



Går även i tankarna på att öppna 2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Prestige Caroline
Forumets snackis för ett tag sen men såg aldrig riktigt vad folk åt till eller om det lämpar sig bäst som en törstsläckare en stekhet dag? verkar inte ha vädergudarna med oss på fredag så kanske ska låta den ligga till en soligare dag och plocka fram något annat.

Hur som helst skulle det vara kul att veta hur ni matchar ett sådant rosé till mat :)


Tack på förhand!
 
Går även i tankarna på att öppna 2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Prestige Caroline
Forumets snackis för ett tag sen men såg aldrig riktigt vad folk åt till eller om det lämpar sig bäst som en törstsläckare en stekhet dag? verkar inte ha vädergudarna med oss på fredag så kanske ska låta den ligga till en soligare dag och plocka fram något annat.

Hur som helst skulle det vara kul att veta hur ni matchar ett sådant rosé till mat :)
Jag har ju tyvärr inte varit aktiv här på evigheter, men när jag nu av en tillfällighet råkade smurfa in här och det första inlägget jag såg handlade om Cibonne, så måste jag förstås svara.

Cuvée Caroline funkar för all del som en törstsläckare, men det är knappast det optimala användningsområdet. Det är mer ett matvin än ett pratvin. Mina egna optimala matval skulle vara t.ex. en bouillabaisse eller en cesarsallad, eller som när jag häromveckan brassade ratatouille och merguez och drack Caroline till. Vinmakaren Claudes eget förslag är indiskt, kanske inte vindaloo, men t.ex. tandoori eller chicken korma. Rest. Djuret i Gamla stan serverade Caroline till en rentartar. Lite överraskande matchning även för mig, men när jag testade det, så var den verkligen helt klockren. Duktiga sommelierer vet vad de gör.

En sak som jag inte själv hade tänkt på, men som jag insåg på Djuret, var att Caroline vinner på att serveras i bourgognekupa.

Carolines storebror Ch Cibon Cuvée Marius kommer lite otajmat (damn Corona) att dyka upp i Sverige om några veckor, men det får jag skriva om i någon annan tråd sedan. Till och med ännu bättre än Caroline, faktiskt.
 

zippan

Medlem
Ska bjuda mina päron på Bao bun's. Sous viddad fläsksida, hoisinsås, srirachamajo, morot, rostade jordnötter, koriander och picklad gurka.
Jag och sambon brukar dricka Riesling till detta. Föräldrarna, citat "gillar inte vitt vin, det är för surt", slut citat.

Spontant tänker jag Riesling med lite mer sötma. Kung Fu girl. Men den gillar inte sambon. Men Riesling med lite sötma är inte helt borta ur ekvationen.

Vad matchar man annars till? Behöver inte vara perfekt men funka någorlunda. Om inte specifikt vin så druva osv.



Tack!
 

Poussard

Medlem
Ska bjuda mina päron på Bao bun's. Sous viddad fläsksida, hoisinsås, srirachamajo, morot, rostade jordnötter, koriander och picklad gurka.
Jag och sambon brukar dricka Riesling till detta. Föräldrarna, citat "gillar inte vitt vin, det är för surt", slut citat.

Spontant tänker jag Riesling med lite mer sötma. Kung Fu girl. Men den gillar inte sambon. Men Riesling med lite sötma är inte helt borta ur ekvationen.

Vad matchar man annars till? Behöver inte vara perfekt men funka någorlunda. Om inte specifikt vin så druva osv.



Tack!
Jag tycker absolut du ska köra Riesling med lite sötma, men Kung Fu Girl är ju inte ett strålande vin, lägg dig lite högre istället och sök på Kabinett på SB och välj inte en Trocken.
 

Pontus

Medlem
Ska bjuda mina päron på Bao bun's. Sous viddad fläsksida, hoisinsås, srirachamajo, morot, rostade jordnötter, koriander och picklad gurka.
Jag och sambon brukar dricka Riesling till detta. Föräldrarna, citat "gillar inte vitt vin, det är för surt", slut citat.

Spontant tänker jag Riesling med lite mer sötma. Kung Fu girl. Men den gillar inte sambon. Men Riesling med lite sötma är inte helt borta ur ekvationen.

Vad matchar man annars till? Behöver inte vara perfekt men funka någorlunda. Om inte specifikt vin så druva osv.



Tack!
Låter som Riesling med en del sötma. Vad tycker din sambo om halvsöta viner, typ en kabinett?

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/dr-l-riesling-kabinett-536901

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/kloster-eberbach-581001
 

zippan

Medlem
Jag tycker absolut du ska köra Riesling med lite sötma, men Kung Fu Girl är ju inte ett strålande vin, lägg dig lite högre istället och sök på Kabinett på SB och välj inte en Trocken.
Tack. Ska kika på vad det finns.

Tack. Inget fan, men funkar det till maten så brukar det slinka ner just då.
 

matage

Medlem
Ska bjuda mina päron på Bao bun's. Sous viddad fläsksida, hoisinsås, srirachamajo, morot, rostade jordnötter, koriander och picklad gurka.
Jag och sambon brukar dricka Riesling till detta. Föräldrarna, citat "gillar inte vitt vin, det är för surt", slut citat.

Spontant tänker jag Riesling med lite mer sötma. Kung Fu girl. Men den gillar inte sambon. Men Riesling med lite sötma är inte helt borta ur ekvationen.

Vad matchar man annars till? Behöver inte vara perfekt men funka någorlunda. Om inte specifikt vin så druva osv.
Tack!

Med chilihetta och parfymen från Koriander drar mina tankar direkt mot Gewürtztraminer. Drack en enkel sådan (nåt ur standardsortimentet) till en sallad med liknande smaker i sommar och kryddigheten i vinet matchade klockrent
 

Tom436

Medlem
Tänkte till helgen laga fläskfile med sås av balsamvinäger och vitlök och till detta servera kantareller, sidfläsk och syrligt äpple.
Mycket tacksam för rött vintips runt 200 kr.
 

Poussard

Medlem
Tänkte till helgen laga fläskfile med sås av balsamvinäger och vitlök och till detta servera kantareller, sidfläsk och syrligt äpple.
Mycket tacksam för rött vintips runt 200 kr.
Om du bytte ut såsen skulle jag gå på ett vitt vin, tänker fläsk äpple kantareller, kanske vit Jura, men nu vetetusan.
 
Toppen