Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

MHilv

Medlem
Jag tänkte bjuda några vänner på grillade lammracks. Är det någon som har bra tips på var man kan köpa riktigt bra lammracks i Stockholm? (Gärna innanför tullarna)

Är även mycket tacksam för förslag på recept och bra vinmatchning om någon råkar sitta på ett vinnarrecept. Några alternativ jag funderar på är att grilla med marinad (rosmarin, vitlök etc) eller någon form av honungsglaze. Eller något helt annat?

Misstänker att vinmatchning skiljer sig en del för de två alternativen.
Jag brukar köra välgrillade lammracks med en rejäl kryddning (paul svenssons recept) med korianderfrö,kardemumma,anis,svartpeppar, fänkålsfrö,spiskummin och farinsocker. Salt så klart. Efter grillning lägg upp på fat, ringla olivolja, strö över mynta och havssalt. Kan ha hackad chili på också men jag brukar skippa för att göra det enklare med vinet. Brukar göra en typ av tsatziki till med mynta istället för vitlök och en couscoussallad med grillade grönsaker i. Bästa lammkotletterna jag ätit :)
 

Sebran

Medlem
Köttkompaniet i hötorgshallen är en favorit, även Ag’s kötthandel på s:t eriksgatan!
Även grandgourmet vid mariatorget kan ha bra lamm men där är jag mer osäker på om dom alltid har det

Grymma tips, tack!

@Sebran Rosmarin/vitlök med nåt från Rhône, känns spontant som ett bra tips. Hellre Syrah-dominerat än Grenache om du frågar mig men båda funkar säkert.

Ja Rhone är alltid ett säkert kort och generellt föredrar jag också mer norra Rhone vid grillning.

Jag brukar köra välgrillade lammracks med en rejäl kryddning (paul svenssons recept) med korianderfrö,kardemumma,anis,svartpeppar, fänkålsfrö,spiskummin och farinsocker. Salt så klart. Efter grillning lägg upp på fat, ringla olivolja, strö över mynta och havssalt. Kan ha hackad chili på också men jag brukar skippa för att göra det enklare med vinet. Brukar göra en typ av tsatziki till med mynta istället för vitlök och en couscoussallad med grillade grönsaker i. Bästa lammkotletterna jag ätit :)

Det där låter förbaskat gott. Har du en länk till receptet någonstans, är inte så bra på att improvisera så föredrar strikta instruktioner ;)
 

The Wall

Medlem
Det mesta funkar till lamm, Pauillac, Tempranillo, Toscana (både Sangiovese och supertoscanare), Rhône-dalen, ja tom zinfandel och pinot. Tillbehören är snarare det som styr vinvalet.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Låter som en mycket trevlig meny, för att inte tala om trevliga viner. Hur säkrar man inbjudan? :rolleyes:;)

Vad gäller matchningarna vet jag inte om jag har så mycket att bidra med men personligen hade jag kanske tänkt ett stramare vin än RD till sparrisrätten. Brödsmulorna och smöret rundar väl av en del men det är en del syra i rätten. Hade jag valt vin helt fritt hade det blivit en riesling. Även rätten med grön sparris och kräfta har rätt mycket syrliga inslag (förutom ängssyran speciellt granskotten, som dessutom är åt det sträva, tanniniga hållet och inte helt lätta att matcha med vin) och av samma anledning hade jag nog inte valt RD där heller. Har druckit -96:an två gånger och bägge gångerna upplevt den rätt maffig, eller i alla fall långt från stram och syradriven.

Jag hade övervägt att ta in ett yngre vin eller modifiera rätterna. Något mer fett till havskräftan: lardo, brynt smör eller liknande och ev avstå äggulan eller välja vaktelägg (=mindre gula). Ytterligare en tanke, och mycket lyckad kombo, är kräfta och morot. Brässera morötterna på låg värme mycket länge (1 timme minst) i smör med valda färska örter. Morötterna drar åt sig smöret och blir infunderade av örterna. Mycket gott med salvia eller lavendel, även om kanske dill och dillfrö matchat rätten bättre här. Kanske också avstått gräslöken till den vita sparrisen (eller varit mycket sparsam med den) och sett till att hålla ner syran i beurre blanc. Man kan ju välja lite hur syrligt man gör det.

Med det sagt, min erfarenhet av att matcha en meny med genomgående champagne, dessutom relativt mogen sådan, är obefintliga.

Tack för input. Rätterna står (Martin) Moses för och ändras lika lätt som budorden och vinerna är också spikade. Därför blir det lite knepigt att få ihop det, lite som Petersburgs broar... Visst tycker jag RD är kraftig på en absolut skala men på en relativ skala i förhållande till de andra vinerna tror jag ändå RD är en av de mer "ungdomliga".

Lutar åt St Vincent på magnum som apertif och att RD får försöka matcha vitsparrissen. Blir det helt fel så får man hoppas man har något i glasen kvar från övriga viner.:)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Halloj forumiter!
@feskhandlarn , @v00alex ,@Beo , @Sörplarn, @Thirsty & @Vingubben

Tankenöt för vinnördar. Behöver lite input på hur följande viner ska matchas med maten. 11 champagner från 1996 och 9 rätter exklusive dessert. Inte helt lätt att ro ihop den optimala kombon. Därför frågar jag er för att få nya infallsvinklar.

Har spånat och lutar själv åt följande ordning ( inom parentes har jag skrivit det som på pappret ska försöka vara orsaken till att vinet matchar maten):

Mingel med Kalix löjrom - Paillard BdB eller St. Vincent (lättast eller yngst stil ) Duval Leroy

***

Tartar på havskräfta, rökt tomat, mandel & ingefära - Dom Ruinart (rök/krut med rökt tomat)

Hälleflundra, grillad grädde, fänkål, rålakrits & pistage - Enchanteleur (krut och kraft till kraftiga smaker)

Svensk bläckfisk, broccoli & konjakssås - Duval Leroy, Femme (ingen aning om stilen...) RD

Eldad havskräfta, grönsparris, granskott, äggula & ängsyra - St. Vincent magnum (magnum bör matcha ängsyran

Rotselleritagliatelle, ostron, hjärtmusslor, salicorn & torkad tång - Jacquesson & Jacquesson Rosé DP

Vitsparris, beurre blanc, löjrom, gräslök & brödsmulor - Bollinger R.D. (brödig) eller Paillard BdB

*** De här vinerna känns som enklaste/bästa matchningen

Kalvbräss, hasselnöt, riven ost, svartvitlök & sherrysky - Grande Année (hasselnöt, sherry)

Kyckling jordärtskocka, champinjon & dragon - Dom Perignon (champinjon) Jacquesson & Jacquesson Rosé

Korv på hängmörad entrecôte - Krug (Krugparfymen kan påminna om oxbuljong)

***


Mörk choklad, hallon & fryst grädde - Rieussec jero

Färskostglass, kolasås & lakritsmaräng - Rieussec jero

Lagrad hushållsost, spritade gula russin, selleri & rågbröd - Rieussec jero

***


Bonusflaskor!



Vad har ni som vet för förslag på ordning. Eventuellt kan man även flytta rätter men tänkte att det är lite överkurs. Kombinationerna är många och det blir svårt att inte få några svarta får alls.:)
Markerade med fetstil mina förslag.
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Tack för input. Rätterna står (Martin) Moses för och ändras lika lätt som budorden och vinerna är också spikade. Därför blir det lite knepigt att få ihop det, lite som Petersburgs broar... Visst tycker jag RD är kraftig på en absolut skala men på en relativ skala i förhållande till de andra vinerna tror jag ändå RD är en av de mer "ungdomliga".

Lutar åt St Vincent på magnum som apertif och att RD får försöka matcha vitsparrissen. Blir det helt fel så får man hoppas man har något i glasen kvar från övriga viner.:)

Helt fel blir det säkert inte! Det är ju inte a match made in hell så att säga och med sådan mat och sådana viner kommer det bli fantastiskt! Inte så lite avis..
 

The Wall

Medlem
Är även mycket tacksam för förslag på recept och bra vinmatchning om någon råkar sitta på ett vinnarrecept. Några alternativ jag funderar på är att grilla med marinad (rosmarin, vitlök etc) eller någon form av honungsglaze. Eller något helt annat?
I dagens SvD tipsade Andreas Grube om Colinas Reserva till lammracks: "Rustikt med mognadssmaker som läder, kaffe och torkade örter, men också gott om färska bär och hyfsad spänst. Magiskt till örtiga lammracks.". Jag vet inte om jag skulle sträcka mig till "magiskt", men det borde utgöra en ok matchning. Annars kan ju månadens pava vara lite kul, men den finns ju tyvärr inte tillgänglig att bara plocka från hyllan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack för det. Har du någon kort motivering för varje ändring?

Jacquesson mer matig än DP, Duval Leroy lättast i stilen eller vad du kan vara för motivering.
Nåt sånt! Mitt minne av Jacquesson är att dom är rätt tuffa. DP betydligt mera elegant. Tänker mig att bläckfisk & Konjakssås blir rätt smakrikt, borde funka med R.D. DL känns som enklaste flaskan i uppställningen.
 

Funcadelic

Medlem
Ikväll ska jag glaza lax med misoglaze (miso, ingefära, chili, salladslök, mirin, socker, sesamfrön). Vilket vin/druva borde passa till en sådan anrättning? Vill minnas att jag läste receptet i en tidning och att de tipsade om riesling kabinett, men kan inte hitta tidningen.
 

chambertin

Medlem
Ikväll ska jag glaza lax med misoglaze (miso, ingefära, chili, salladslök, mirin, socker, sesamfrön). Vilket vin/druva borde passa till en sådan anrättning? Vill minnas att jag läste receptet i en tidning och att de tipsade om riesling kabinett, men kan inte hitta tidningen.
Riesling till det är klockrent ! Behöver inte vara just halvtorr Kabinett men det funkar väldigt bra till det du beskriver.
Albariño/Alvarinho kan funka det också.
 

Funcadelic

Medlem
Riesling till det är klockrent ! Behöver inte vara just halvtorr Kabinett men det funkar väldigt bra till det du beskriver.
Albariño/Alvarinho kan funka det också.

Så bra! Om jag bara skulle ploppa en av följade två, vilken skulle passa bättre?
Peter Lauer - Fass 4 2018
Kaseler Nies'chen 2008

Nu är jag sugen på att testa båda, så blir kanske så men nyfiken på förhandstipsen :)
 

john b

Medlem
Så bra! Om jag bara skulle ploppa en av följade två, vilken skulle passa bättre?
Peter Lauer - Fass 4 2018
Kaseler Nies'chen 2008

Nu är jag sugen på att testa båda, så blir kanske så men nyfiken på förhandstipsen :)

Öppna bägge. Ändå 50 procents chans/risk att Kaseler har en paj kork och är oxiderad. Den är torrare än Lauer men inte jättetorr och ganska god så i bästa fall har du två fina viner till maten.
 

The Wall

Medlem
Så bra! Om jag bara skulle ploppa en av följade två, vilken skulle passa bättre?
Peter Lauer - Fass 4 2018
Kaseler Nies'chen 2008

Nu är jag sugen på att testa båda, så blir kanske så men nyfiken på förhandstipsen :)

Om du väljer mellan två; ta båda. Plättlätt.
Om du väljer mellan tre; ta alla.
Om du väljer mellan fyra; be någon assistera med öppnandet.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag tänkte bjuda några vänner på grillade lammracks. Är det någon som har bra tips på var man kan köpa riktigt bra lammracks i Stockholm? (Gärna innanför tullarna)

Är även mycket tacksam för förslag på recept och bra vinmatchning om någon råkar sitta på ett vinnarrecept. Några alternativ jag funderar på är att grilla med marinad (rosmarin, vitlök etc) eller någon form av honungsglaze. Eller något helt annat?

Misstänker att vinmatchning skiljer sig en del för de två alternativen.
Just lamm och kanske racks i synnerhet köper jag i Hötorgshallen hos "turkarna" i hörnet :rolleyes: - måste bli SV hörnet? De brukar vara bäst och billigast på lamm (från Småland). Allt annat kött köper jag oftast på Köttkompaniet eller AG:s Kötthandel.
Kryddar du som du skriver så passar även södra Rhone att inmundiga till.
 

chambertin

Medlem
Så bra! Om jag bara skulle ploppa en av följade två, vilken skulle passa bättre?
Peter Lauer - Fass 4 2018
Kaseler Nies'chen 2008

Nu är jag sugen på att testa båda, så blir kanske så men nyfiken på förhandstipsen :)
Vill du ha den där nerviga sötman så välj ett ungt vin.
Mitt förstaval skulle vara Kellers 2018 Limestone Riesling Kabinett Goldkapsel som jag provade till en väldigt liknande rätt förra helgen och den var mkt bra då. Nästan väl ung på egen hand men till mat perfekt.
Var inte rädd att gå upp mot Spätlese-nivå om det är Mosel för balansen där är annorlunda jfrt med övriga distrikt i Ty.
T.ex: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/eitelsbacher-karthauserhofberg-7444501
En av mina favoritproducenter i Mosel (Ruwer för att vara exakt) och har aldrig gjort mig besviken någonsin.
 

The Wall

Medlem
Kryddar du som du skriver så passar även södra Rhone att inmundiga till.
2017 Montirius Le Clos (Les Clos tidigare år?) torde inte göra bort sig. Äldre årgångar är synkar väldigt bra med marinader i olika former (olja, kinesisk (mrs Cheng) soja, färsk krossad vitlök, rosmarin, honung, chilisås, dock inte i den ordningen) nästan oavsett protein (grisnacke är favorit hos oss).
 

Kolsyra

Kolsyra
Bästa lammracks jag vet är. Dela dom i par istället för 1 så dom blir tjockare. Ha sjukt hög värme på grillen. Kör dom kylkalla på grillen tills dom är nästan färdiga. Ta av dom och pensla med chutney och grilla igen (obs går riktigt snabbt för sockret att karamelliseras). Serveras med potatisgratäng med massor av vitlök.
Ska det va riktigt gott skiter man i lamm och kör på tacka istället. Smakar så mycket mer!!
 
Toppen