Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

The Wall

Medlem
  • Chips & dipp smaksatt med löjrom, citron, schalottenlök och dill.
  • Nötkött, picanha eller flankstek. Hasselbackspotatis, rödvinssås alternativt bearnaise och tomatsallad.
  • Creme brulee smaksatt med vanilj och citron.
Köp på systembolaget, BS och ordinarie.
Tänker max 1500 pix och 3-4 flaskor.

Hasplar ur mig några olika alternativ som medger lite mixning prismässigt. Hur ska kossan tillagas? Grillas, stekas eller i ugn?

Chips o löjromsdipp (det kan vara en tanke att blötlägga löken ett tag innan för att mildra den något); André Clouet Grande Réserve (299 kr), Deutz Brut Classic (449 kr) eller Louis Roedererer Brut Premier (459 kr) Henriot Millésime Brut 2006 (649 kr).

Kossan; bea-sås; i princip allt strävt fungerar (Bx/Bx-blend och Barolo/Barbaresco) men två tankar är Borgogno Barolo Riserva 2012 (598 kr) eller La Dame de Malescot (349 kr),
rödvinssås; här ramlar ungefär "alla andra viner" in, men några alternativ är Domaine Santa Duc Gigondas (249 kr) eller Roquette & Cazes (218 kr) eller Brunello di Montalcino Casanova di Neri (449 kr) eller Yann Chave Crozes-Hermitage (199 kr). Beroende på vin kan det vara ett trick att förstärka vinkaraktärerna i såsen samt att göra den väldigt smakrik. Det lär inte heller skada att göra såsen lite tjockare; hasselbackspotatis brukar behöva lite tjockare/fetare såser.

Crème brûlée; Château Dereszla Tokaji Aszù 5 Puttonyos (189 kr) 50 cl eller Oremus Tokaji Aszù 5 Puttonyos (449 kr) 50 cl eller Château Suduiraut (398 kr) helflaska, Castelnau de Suduiraut (169 kr) halvflaska.
 

zippan

Medlem
Hasplar ur mig några olika alternativ som medger lite mixning prismässigt. Hur ska kossan tillagas? Grillas, stekas eller i ugn?

Chips o löjromsdipp (det kan vara en tanke att blötlägga löken ett tag innan för att mildra den något); André Clouet Grande Réserve (299 kr), Deutz Brut Classic (449 kr) eller Louis Roedererer Brut Premier (459 kr) Henriot Millésime Brut 2006 (649 kr).

Kossan; bea-sås; i princip allt strävt fungerar (Bx/Bx-blend och Barolo/Barbaresco) men två tankar är Borgogno Barolo Riserva 2012 (598 kr) eller La Dame de Malescot (349 kr),
rödvinssås; här ramlar ungefär "alla andra viner" in, men några alternativ är Domaine Santa Duc Gigondas (249 kr) eller Roquette & Cazes (218 kr) eller Brunello di Montalcino Casanova di Neri (449 kr) eller Yann Chave Crozes-Hermitage (199 kr). Beroende på vin kan det vara ett trick att förstärka vinkaraktärerna i såsen samt att göra den väldigt smakrik. Det lär inte heller skada att göra såsen lite tjockare; hasselbackspotatis brukar behöva lite tjockare/fetare såser.

Crème brûlée; Château Dereszla Tokaji Aszù 5 Puttonyos (189 kr) 50 cl eller Oremus Tokaji Aszù 5 Puttonyos (449 kr) 50 cl eller Château Suduiraut (398 kr) helflaska, Castelnau de Suduiraut (169 kr) halvflaska.
Tack, mycket trevligt svar.
Kossan skall bada sous vide för att sen brännas eller stekas hastigt.
 

The Wall

Medlem
Tack, mycket trevligt svar.
Kossan skall bada sous vide för att sen brännas eller stekas hastigt.

Hmm, mört och fint med stekyta; då kan tom PN från USA (tex Anthill Farms) eller NZ (något från Schubert) bli aktuell om du kör med rödvinssås.
 

aldenniklas

Medlem
Chips & dipp smaksatt med löjrom, citron, schalottenlök och dill.
Champagne, givetvis. En lite bortglömd budgetfavorit som inte många känner till är denna:
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/bergeronneau-marion-grande-reserve-7675401

Nötkött, picanha eller flankstek. Hasselbackspotatis, rödvinssås alternativt bearnaise och tomatsallad
Jag är just nu inne på argentisk malbec så det hade jag nog druckit till, Catena är en bra producent och detta är en av deras instegsviner:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/catena-7272101

Annars något från Rhone-dalen? Här är en från BS som jag är väldigt förtjust i:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-beauchene-7105601

Creme brulee smaksatt med vanilj och citron.
Här tycker jag är svårast, det ska nog vara ett dessertvin men jag är inte så kunnig inom det. Kanske en sauternes borde funka?
 

zippan

Medlem
Champagne, givetvis. En lite bortglömd budgetfavorit som inte många känner till är denna:
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/bergeronneau-marion-grande-reserve-7675401


Jag är just nu inne på argentisk malbec så det hade jag nog druckit till, Catena är en bra producent och detta är en av deras instegsviner:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/catena-7272101

Annars något från Rhone-dalen? Här är en från BS som jag är väldigt förtjust i:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-beauchene-7105601


Här tycker jag är svårast, det ska nog vara ett dessertvin men jag är inte så kunnig inom det. Kanske en sauternes borde funka?
Tack för bra svar! Ska sätta mig ner efter jobbet och kika.
Spännande alternativ.
 

The Wall

Medlem
Bambi satte sig på grillen.
838DC4E5-2A1B-4FB7-B3A8-665DEC715B38.jpeg

P-gratäng med lite Parmigiano samt rödvinssås och norska viltkryddor. Finfint.
41C63530-C3C9-4AF4-96FE-55F8B70B69DC.jpeg
 

zippan

Medlem
Sparrissoppa på grädde, dragon, schalloten, dragon, stjälkselleri, citron, timjan, hönsbuljong, någon typ av svamp. Toppad med löjrom. Silad så den blir slät.
De som skall äta och dricka är inte vinintresserade alls om det spelar in.

Vad köper jag för att ha i soppan och dricka till? Jag tänker 150 spänn flaskan. Två flaskor, en i maten och en till.
Om ingen specifik flaska, typ av vin, region och druva?
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Sparrissoppa på grädde, dragon, schalloten, dragon, stjälkselleri, citron, timjan, hönsbuljong, någon typ av svamp. Toppad med löjrom. Silad så den blir slät.
De som skall äta och dricka är inte vinintresserade alls om det spelar in.

Vad köper jag för att ha i soppan och dricka till? Jag tänker 150 spänn flaskan. Två flaskor, en i maten och en till.
Om ingen specifik flaska, typ av vin, region och druva?

Du silar innan du lägger i löjromen va? :p

Ett ganska ospecifikt tips är tysk riesling. Funkar tamejfan alltid till sparris. Mer specifikt tips är Kellern för 158 kr från senaste släppet om du får tag på den. Riktigt kap!
 

zippan

Medlem
Du silar innan du lägger i löjromen va? :p

Ett ganska ospecifikt tips är tysk riesling. Funkar tamejfan alltid till sparris. Mer specifikt tips är Kellern för 158 kr från senaste släppet om du får tag på den. Riktigt kap!
Det blir dyrt om jag silar bort den.

Jo, är lite inne på Riesling också.
Jag har två av den flaskan men vill gärna inte slösa dessa på detta sällskapet..
Så något som går att få tag i hade varit trevligt. Staden är Växjö om det hjälper.
 

aldenniklas

Medlem
Sparrissoppa på grädde, dragon, schalloten, dragon, stjälkselleri, citron, timjan, hönsbuljong, någon typ av svamp. Toppad med löjrom. Silad så den blir slät.
De som skall äta och dricka är inte vinintresserade alls om det spelar in.

Vad köper jag för att ha i soppan och dricka till? Jag tänker 150 spänn flaskan. Två flaskor, en i maten och en till.
Om ingen specifik flaska, typ av vin, region och druva?

Om du vill köra på Riesling och vill ha något som även de mest ointresserade gillar så kör du förstås på Kung Fu Girl, den går hem.

Ett annat alternativ som jag också tror finns i fasta sortimentet är King's Bay, en Sauvignon Blanc som är en riktig crowd pleaser och bör gå bra ihop med den maten.
 

ZQT

Medlem
Vad dricker jag till halstrad tonfisk? är Chablis funkis? Eller något kraftigare?
Gott, körde nyligen halstrad med sesamfrön, asian style med chili, ingefära, lime, soya, snabb-blancherade grönsaker och glasnudlar. Även chili och sesammayo till det (två separata). Drack 2016 Veyder-Malberg Grüner Veltliner Hochrain som var toppen och 2017 St. Urbans-Hof Bockstein Riesling Großes Gewächs som inte var lika bra, eller kändes dyrt relativt vad man fick...
 
Toppen