Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Jesper L

Medlem
Tänkte köra en ceviche imorgon med räkor/hummer/tonfisk, lime, mango, tomat, vitlök, lök och lite chili flakes.
Tänkte köra Riesling i form av Trocken eller kabinett för att möta upp syran i rätten. Är jag rätt ute eller ska jag tänka om?
 

buteljen

Medlem
Tänkte köra en ceviche imorgon med räkor/hummer/tonfisk, lime, mango, tomat, vitlök, lök och lite chili flakes.
Tänkte köra Riesling i form av Trocken eller kabinett för att möta upp syran i rätten. Är jag rätt ute eller ska jag tänka om?
Tänker mer Sauvignon Blanc. Har du en krispig höghöjds-Sauvignon Blanc från Chile skulle jag ta den 😃
 

Poussard

Medlem
Tänker mer Sauvignon Blanc. Har du en krispig höghöjds-Sauvignon Blanc från Chile skulle jag ta den 😃
Jag har parat ceviche med SB en gång och tyckte inte det var bra alls. Jag skulle kört öl eller torr cider men kan va värt att prova kabinett (för mangon) innan och se. För all del, kan du prova trocken och SB lite snabbt i köket för att avgöra är det ju såklart ännu bättre.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Nu börjar de lacka mot nästa veckas middagsbjudning. Har tänkt mig en krämig fiskgryta med potatis, lätt rostat bröd och aioli enligt recept nedan:

- Morötter
- Purjolök
- Vitlök
- Grädde/mjölk
- Fiskbuljong
- Röd paprika
- Lax/regnbågslax
- Torsk
- Gräslök
- Kryddor: Cayennepeppar, Oregano, Peppar och MSG

Vinerna jag har att välja mellan, se bild nedan. Motivera gärna vilket vin som skulle passa bäst till fiskgrytan.

1000017813.jpg


Från vänster:
- Domaine Cordier Pouilly Fuissé Vieilles Vignes 2022
- Louis Jadot Pouilly-Fuissé 2021
- Louis Jadot Savigny-Lès-Beaune Les Hauts Jarrons 2018
- Louis Jadot Ladoix "Le Clou D'Orge" 2021
- Louis Jadot Savigny-Lès-Beaune Clos Des Guettes 2020
- Failla Chardonnay Sonoma Coast 2018
- Domaine Roux Saint-Aubin Vieilles Vignes 2020
- Jean Loron Pouilly-Fuissé Les Vieux Murs 2020
- E. Guigal Condrieu 2020
- E. Guigal Hermitage 2018
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Nu börjar de lacka mot nästa veckas middagsbjudning. Har tänkt mig en krämig fiskgryta med potatis, lätt rostat bröd och aioli enligt recept nedan:

- Morötter
- Purjolök
- Vitlök
- Grädde/mjölk
- Fiskbuljong
- Röd paprika
- Lax/regnbågslax
- Torsk
- Gräslök
- Kryddor: Cayennepeppar, Oregano, Peppar och MSG

Vinerna jag har att välja mellan, se bild nedan. Motivera gärna vilket vin som skulle passa bäst till fiskgrytan.

Visa bifogad bild 31135

Från vänster:
- Domaine Cordier Pouilly Fuissé Vieilles Vignes 2022
- Louis Jadot Pouilly-Fuissé 2021
- Louis Jadot Savigny-Lès-Beaune Les Hauts Jarrons 2018
- Louis Jadot Ladoix "Le Clou D'Orge" 2021
- Louis Jadot Savigny-Lès-Beaune Clos Des Guettes 2020
- Failla Chardonnay Sonoma Coast 2018
- Domaine Roux Saint-Aubin Vieilles Vignes 2020
- Jean Loron Pouilly-Fuissé Les Vieux Murs 2020
- E. Guigal Condrieu 2020
- E. Guigal Hermitage 2018
Man vill gärna ha både syra & kropp som möter upp mot en så relativt stabbig/kraftig fisk gryta (mycket fett).
Men personligen hade jag valt Hermitagen där.
Men min främsta rek är ändå att tänka på att det behövs hög syra så Pouilly-fuisserna hade varit en bra rekommendation. oavsett är hela din uppställning där jättebra :cool:
 

Sonderlese

Medlem
Jag fick tag på en hel piggvar på 2,8 kg som vi skall ha nu till helgen. Jag undrar om någon har ett kanon förslag till anrättning? Jag har naturligtvis en idé själv, men tänkte höra mig för alternativ.
Tack på förhand!
 

mackan92

Medlem
Jag fick tag på en hel piggvar på 2,8 kg som vi skall ha nu till helgen. Jag undrar om någon har ett kanon förslag till anrättning? Jag har naturligtvis en idé själv, men tänkte höra mig för alternativ.
Tack på förhand!
Tycker i sin enkelhet. Saltbaka den och servera med pressad potatis och buerre blanc eller sandefjordsås. Haricot verts bredvid för krisp och konsistens
 

mackan92

Medlem
Absolut! Det är just det jag har tänkt mig om inget annat får mig på andra tankar.
Svårt med något annat heller när jag tänker efter på en sådan stor pjäs - skicka gärna en bild. Standard i butik brukar vara runt kilot 😂

En dag ska jag skaffa en konro-grill vilket annars hade varit ett alternativ att tillaga den om du stycka ut den på benet.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Man vill gärna ha både syra & kropp som möter upp mot en så relativt stabbig/kraftig fisk gryta (mycket fett).
Men personligen hade jag valt Hermitagen där.
Men min främsta rek är ändå att tänka på att det behövs hög syra så Pouilly-fuisserna hade varit en bra rekommendation. oavsett är hela din uppställning där jättebra :cool:

Vilken tror du skulle passa bäst av Pouilly-Fuisserna?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Hur gick det? Hur var Jadoten?

Ja, det landade i Jadoten. Ett välgjort vin men skulle säga att den inte riktigt var i fas. Väldigt anonym vilket var tråkigt. Tog tyvärr inga noter under kvällen men de jag minns var väl gula äpplen citron, nötter och lite snör. Vinet gifte sig ändå bra till fiskgrytan.
 
Toppen