Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Victorious

Medlem
Tänkte ge mig på detta recept i helgen och behöver hjälp med matchning av vin.
Kul! Jag ska istället ge mig på något liknande till lördagens middag - Confiterad fläsksida med mandelpotatispuré, rödvinssås, syltade tomater och bränd lök. Till det kör jag 2018 Felton Road Bannockburn.

Till ditt recept skulle jag nog personligen gått på ett fylligt vitt. Vet inte om det bara är jag, men en fyllig jänkar chard. är nog gott till!
 

The Wall

Medlem
Kul! Jag ska istället ge mig på något liknande till lördagens middag - Confiterad fläsksida med mandelpotatispuré, rödvinssås, syltade tomater och bränd lök. Till det kör jag 2018 Felton Road Bannockburn.

Till ditt recept skulle jag nog personligen gått på ett fylligt vitt. Vet inte om det bara är jag, men en fyllig jänkar chard. är nog gott till!
Jag är även frestad att som en kul idé föreslå en vettig sherry, typ Viña Corrales Fino, men är inte helt säker på hur det skulle matcha.
 

Victorious

Medlem
Jag är även frestad att som en kul idé föreslå en vettig sherry, typ Viña Corrales Fino, men är inte helt säker på hur det skulle matcha.
Väldigt kul förslag! Jag har själv för dålig kunskap kring sherry (åtminstone vettig sherry ;)) för att våga mig på att föreslå det!
 

Jerobaum

Medlem
Hallå! Arrangerar en middag hemma hos mig då vi hyr in en professionell kock. Middagen är redan om 8 dagar så tveksamt om jag hinner beställa viner men kan försöka. Vore kul att höra idéer på matchande viner/dryck till nedanstående middag. Vissa rätter kanske kan matchas med samma vin?

1. Rostad kålbuljong, svamp, tryffel
2. Tomat, citrus, fänkål, soja, chili
3. Havskräfta, majs, xo, koriander
4. Sparris, hängmörad biff, löjrom
5. Hjort, kaffe, grönkål, anklever
6. Bär, szechuanpeppar, vanilj, grädde
 

HerrMelin

Medlem
Är långt ifrån ett proffs (möjligen glad amatör) men jag skulle nog parera den här laguppställningen enligt nedan:

1. Rostad kålbuljong, svamp, tryffel - Barbera eller Nebbiolo
2. Tomat, citrus, fänkål, soja, chili - Riesling, är inte helt fel att ha lite restsötma pga sälta och hetta
3. Havskräfta, majs, xo, koriander - går att köra samma riesling till denna om man vill minimera antal flaskor
4. Sparris, hängmörad biff, löjrom - här blir det krock i huvudet på mig, kött och löjröm får jag inte ihop, blir säker väldigt gott men jag kan inte komma på något förslag på vin.
5. Hjort, kaffe, grönkål, anklever - klassisk Bordeaux eller möjligtvis Syrah från norra Rhone
6. Bär, szechuanpeppar, vanilj, grädde - Portvin
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
1. Rostad kålbuljong, svamp, tryffel - Fruktig rosé eller inte helt torr skumpa.
2. Tomat, citrus, fänkål, soja, chili - Som @HerrMelin skrev, riesling med viss sötma. Kan nog även funka med en sötare skumpa.
3. Havskräfta, majs, xo, koriander - Samma igen, koriander kan vara knepig men vitt med lite känsla av sötma brukar klarar det. Grauerburgunder?
4. Sparris, hängmörad biff, löjrom - Knepig. Sparrisen kan ställa till det med rödvin, kanske en Zinfandel av bättre slag?
5. Hjort, kaffe, grönkål, anklever - Pinot noir, undvik för ekade varianter
6. Bär, szechuanpeppar, vanilj, grädde - Vin Santo
 

The Wall

Medlem
Hur tillagas de olika rätterna?
Tomat, citrus osv; ugnsbakad? Stekt?
Havskräftan med tillbehör, rå?
Hängmörade biffen till sparris och löjrom? Inte alls (dvs rå), grillad, stekt?
Hjorten, stekt? Kaffet tycker jag talar för Bx, men hur kommer grönkålen in?
Vilka bär är det i sista rätten?

Jag tycker att tidigare vinförslag här i tråden ser klart vettiga ut.
 

buteljen

Medlem
1. Rostad kålbuljong, svamp, tryffel - Madeira
2. Tomat, citrus, fänkål, soja, chili - Gruner Veltliner
3. Havskräfta, majs, xo, koriander - Gruner Veltliner
4. Sparris, hängmörad biff, löjrom - Champagne (Pinot N/M-dominerad, kanske med lite mognadstoner)
5. Hjort, kaffe, grönkål, anklever - Cote Rotie/Hermitage/
6. Bär, szechuanpeppar, vanilj, grädde - Moulin Touchais
 

Jerobaum

Medlem
Hur tillagas de olika rätterna?
Tomat, citrus osv; ugnsbakad? Stekt?
Havskräftan med tillbehör, rå?
Hängmörade biffen till sparris och löjrom? Inte alls (dvs rå), grillad, stekt?
Hjorten, stekt? Kaffet tycker jag talar för Bx, men hur kommer grönkålen in?
Vilka bär är det i sista rätten?

Jag tycker att tidigare vinförslag här i tråden ser klart vettiga ut.
Vet inte än tyvärr :)
 

Jerobaum

Medlem
1. Rostad kålbuljong, svamp, tryffel - Madeira
2. Tomat, citrus, fänkål, soja, chili - Gruner Veltliner
3. Havskräfta, majs, xo, koriander - Gruner Veltliner
4. Sparris, hängmörad biff, löjrom - Champagne (Pinot N/M-dominerad, kanske med lite mognadstoner)
5. Hjort, kaffe, grönkål, anklever - Cote Rotie/Hermitage/
6. Bär, szechuanpeppar, vanilj, grädde - Moulin Touchais
Champagne till 4. såklart :)
 

Jerobaum

Medlem
Liten rapport här. Var på PK huset igår och här är det vi landade i

1. Rostad kålbuljong, svamp, tryffel - Burgstadter spätburgunder 2018. Ev kommer jag köra champagne här istället. Typ en rose
2. Tomat, citrus, fänkål, soja, chili - Wiltlinger Braune Kupp Kab 2020
3. Havskräfta, majs, xo, koriander - Riesling scharzhof Qba 2020
4. Sparris, hängmörad biff, löjrom - Littorai Les Larmes Pinot Noir 2019
5. Hjort, kaffe, grönkål, anklever - Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape, 2016 (Magnum)
6. Bär, szechuanpeppar, vanilj, grädde - Moulin Touchais
 

LeChat

Medlem
Vit fisk och smörsås.:p

Tycker man det är tråkigt kan man köra varmrökt lax.

Ozyetra har även syra för att klara av vårklassikern vit sparris och hollandaise.
Låter som att min fiskfavorit, torskrygg med brynt smör borde funka fint! Brukar ju inte köpa så mycket stilla vita viner, men när nu så många erfarna forumiter höjer den till skyarna så fick det ju bli några flaskor. Verkar mycket intressant!
 

Johan L

Medlem
Jag har en Brocard Chablis GC Bougros 2008 på magnum som jag är sugen på att dra korken ur i påsk, men vad ska man laga till? Som föräldraledig finns inte budget till allt för stora utsvävningar tyvärr.

Kan det funka med torskrygg sous vide, vitvinssås med reducerad grädde och kokt amandinepotatis samt kanske något mer tillbehör som lyfter det lite? Brukar köra 64-gradersägg till men känns inte som det blir toppen till vinet. Toppa med lite räkor kanske?
 

The Wall

Medlem
Jag har en Brocard Chablis GC Bougros 2008 på magnum som jag är sugen på att dra korken ur i påsk, men vad ska man laga till? Som föräldraledig finns inte budget till allt för stora utsvävningar tyvärr.

Kan det funka med torskrygg sous vide, vitvinssås med reducerad grädde och kokt amandinepotatis samt kanske något mer tillbehör som lyfter det lite? Brukar köra 64-gradersägg till men känns inte som det blir toppen till vinet. Toppa med lite räkor kanske?
Det torde räcka bra med torskrygg (sous vide är egentligen inte ett måste), vitvinssås och kokt Amadine. Tror tom att vitvinssåsen kan ersättas med brynt smör om så önskas. Ev kan man köra pilgrimsmusslor med beurre blanc som förrätt, men det kan bli lite tårta på tårta. Eller snarare sås på sås.
 
Toppen