Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad vilja Finewines.se?

buteljen

Medlem
Inte riktigt samma typ av konsumtionsbeteende när det gäller hästutgifter kanske? Byt ut hästar mot skor eller väskor :)
Det kan jag garantera dig att det är :D. Du anar inte hur mycket attiraljer man kan köpa till en häst och till sig själv som ryttare. Och allt måste färgmatchas (hästens benlindor mot pannband, ridbyxor, tröja etc) så man måste ha flera set av allting. Det är en oerhörd konsumtionshets i ridsportsbranschen. (Nu är vi nog lite off topic tror jag :eek:)
 
Last edited:

rnnbck

Medlem
Uppfriskande! Den här tråden visar väl om något att det är ganska högt till tak i forumet, vilket det naturligtvis måste få vara för att det inte ska bli helt insnöat. Det vore väl fantastiskt tråkigt om det enda som diskuterades på forumet var om det perfekta drickfönstret är 2035 eller 2036, om vinbonden verkligen ska tvätta fötterna innan hen trampar druvorna för optimal smakupplevelse. Nördighet i all ära men för att i alla fall jag ska tycka det är intressant så får det gärna diskuteras alternativa inköpskanaler, alkoholpolitik, SB's sätt att sköta sitt uppdrag etc. Allt så länge som tonen i debatten är schysst och att allas åsikter respekteras.
I övrigt:
Man - check på den
Medelålders - check på den
Köpstark - Aldrig tillräckligt för allt man vill skulle vilja ha möjlighet att prova (och samla)
Rikemansgetto - Nää
Vinnörd - check på den
 

matage

Medlem
Inte riktigt samma typ av konsumtionsbeteende när det gäller hästutgifter kanske? Byt ut hästar mot skor eller väskor :)
Eller mer generellt än så - byt ut "MIN nördkonsumption" mot "DIN nördkonsumption alternativt BRIST på densamma".
Förutsättningen för skämtet ska funka är ju att parterna har olika fokus.

Sen att jag pratade med en psykolog/beteendevetare för många år sen som bestämt hävdade (med glimten i ögat) att det finns en manlig genetisk predisposition att förvandla ett från början sunt "lagom-intresse" till en manisk materialsport...
Själv har jag aldrig varit bra på "lagom" utan är mer binärt lagd så de i min bekantskapskrets är ganska vana vid det här laget... :D
 

Pontus

Medlem
När jag läser igenom tråden slår det mig att flera av forumets medlemmar är duktiga på triangulering. Imponerande.
 

Per Stade

Lege artis
Gå upp i brygga har jag alltid associerat till brottares försvar när de är i underläge.
Hur det kan vara sexistiskt förstår inte jag.
Min ärliga uppfattning är att genom att betrakta denna fråga i ett annat perspektiv,
och försöka göra det sakligt och objektivt och genom att överväga varje giltig åsikt,
utan att förkasta andras synpunkter, som naturligtvis inte syftar till att utmana någon,
som tycker annorlunda, har jag helt glömt vad jag ville säga.
 

Jos

Medlem
Gå upp i brygga har jag alltid associerat till brottares försvar när de är i underläge.
Hur det kan vara sexistiskt förstår inte jag.
Min ärliga uppfattning är att genom att betrakta denna fråga i ett annat perspektiv,
och försöka göra det sakligt och objektivt och genom att överväga varje giltig åsikt,
utan att förkasta andras synpunkter, som naturligtvis inte syftar till att utmana någon,
som tycker annorlunda, har jag helt glömt vad jag ville säga.
Exakt! :D Det går inte skriva en mening idag som inte nån kan hitta något som hen uppfattar som sexistiskt eller kränkande, helt otroligt.

Om "gå upp i brygga" är sexistiskt så ger jag upp totalt... o_O
 

Jos

Medlem
"What about ....." :rolleyes::rolleyes:
Jag är ju själv hästägare och medlem på ett antal hästforum. Visst förekommer det du skriver men inte alls i samma omfattning. Och jag reagerar likadant då faktiskt ... blir lite trött (inte stött)
Min poäng var att du istället för "bli lite trött", - som nörd på ett nördforum snarare kanske känna igen dig typ "jaa... vågade själv inte ens nämna vad en Initial kostade för gubben när jag kom hem med 3 Substance". Men du kanske också är lyckligt lottad och som jag inte har den problematiken med din partner hemma så kanske svårare att känna igen sig :)
 

buteljen

Medlem
Exakt! :D Det går inte skriva en mening idag som inte nån kan hitta något som hen uppfattar som sexistiskt eller kränkande, helt otroligt.

Om "gå upp i brygga" är sexistiskt så ger jag upp totalt... o_O
Men varför används uttrycket "gå upp i brygga" i princip enbart här när ett vin är fantastiskt, underbart, orgasmiskt bra ... om det är så att ni menar "en försvarsställning mot ett hotande nederlag genom fall" i brottning :confused::confused: :rolleyes:?
 
Last edited:

Jos

Medlem
Men varför används uttrycket "gå upp i brygga" i princip enbart här när ett vin är fantastiskt, underbart, orgasmiskt bra ... om det är så att ni menar "en försvarsställning mot ett hotande nederlag genom fall" i brottning :confused::confused: :rolleyes:?
Fast jag läser det som "jag kapitulerar, tänker inte ens försöka kritisera det här vinet. Så. Jävla. Bra. Punkt."

Förstår nu iofs att andra läser "gå upp i brygga" som typ "gå igång" på vinet men ser inte att det blir sexistiskt i negativ bemärkelse öht ändå.
 

buteljen

Medlem
Fast jag läser det som "jag kapitulerar, tänker inte ens försöka kritisera det här vinet. Så. Jävla. Bra. Punkt."
Ok, jag kan inte så mycket om brottning. Trodde inte brygga var att ge upp och kapitulera.
Men jag har inte reagerat på det uttrycket faktiskt när det använts här :).
 
Ok, jag kan inte så mycket om brottning. Trodde inte brygga var att ge upp och kapitulera.
Men jag har inte reagerat på det uttrycket faktiskt när det använts här :).

Det är en skillnad att själv gå upp i brygga, det kan innefatta allt från brottning eller yoga för den delen (googla gå upp i brygga så blir det uppenbart) till andra saker. I talesättet "jag gick upp i brygga" så var det "historiskt" sett att göra något svårt, utmanade , kanske till och med omöjligt. Aldrig (tror jag) använt det i vinsammanhang men en möjlig fras skulle kunna vara "nästan som att gå upp i brygga för att få tag i det vinet". Att få någon göra det, det är en annan sak.

Så sammanhanget är som alltid mycket viktigare än de enskilda orden. Inte så lätt i dagens samhälle när mängden information oftast gör att intaget blir snuttifierat.
 

buteljen

Medlem
Det är en skillnad att själv gå upp i brygga, det kan innefatta allt från brottning eller yoga för den delen (googla gå upp i brygga så blir det uppenbart) till andra saker. I talesättet "jag gick upp i brygga" så var det "historiskt" sett att göra något svårt, utmanade , kanske till och med omöjligt. Aldrig (tror jag) använt det i vinsammanhang men en möjlig fras skulle kunna vara "nästan som att gå upp i brygga för att få tag i det vinet". Att få någon göra det, det är en annan sak.

Så sammanhanget är som alltid mycket viktigare än de enskilda orden. Inte så lätt i dagens samhälle när mängden information oftast gör att intaget blir snuttifierat.
Aha, då har vi ytterligare en tolkning av begreppet. Håller absolut med om det du skriver :)
 

Wintermute

Medlem
Aha, då har vi ytterligare en tolkning av begreppet. Håller absolut med om det du skriver :)
Aha, då har vi ytterligare en tolkning av begreppet. Håller absolut med om det du skriver :)

Å ena sidan skriver Svensk Ordbok så här:
Picture1.png

Å andra sidan definieras språket av hur det används. Vi verkar genomgående vara överens om att "gå upp i brygga" betyder att man tycker att någonting är väldigt bra. För mig är uttrycket oproblematiskt.
 
Toppen