Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad vilja Finewines.se?

Mattias Schyberg

Administratör
Eftersom forummedlemmarnas tycken är så skiftande kanske gilla-knappen borde kompletteras med en ogilla-knapp.
(Kan då även tävlas om vem som är minst gillad...)
Om jag hade fått välja hade jag hellre sett att vi tog bort ”gilla-knappen”. Den fyller givetvis en bra funktion när den används som en hyllning, positiv uppmuntran eller ”I was here”, men kan i diskussioner leda till passiv ”klickokrati” där fler gillanden innebär en bättre åsikt, eller ännu värre, en åsikt som är mer rätt. Blir lite som ringen av människor som bildas runt en mobbad på skolgården där den ger kraft och stöd till mobbaren.

Hade verkligen ogillat en ”ogilla-knapp” med samma nackdelar som ovan, men utan att det finns ett bra användningsområde över huvud taget som jag kan se.
 
Om jag hade fått välja hade jag hellre sett att vi tog bort ”gilla-knappen”. Den fyller givetvis en bra funktion när den används som ”en hyllning” eller ”I was here”, men kan i diskussioner leda till passiv ”klickokrati” där fler ”gillanden” innebär en bättre åsikt eller är mer rätt än den som får få. Blir lite som ringen av människor som bildas runt en mobbad på skolgården där den ger kraft och stöd till mobbaren.

Hade verkligen ogillat en ”ogilla-knapp” av samma anledning som ovan, men utan att det finns ett bra användningsområde över huvud taget som jag kan se.

Att ta bort gilla funktionen går ganska enkelt i den efterföljande programvversionen av Xenforo. Lite mer mek i den nuvarande.
 

Poussard

Medlem
Men att visa att man läst, och uppskattat, det skrivna. Är det fel?
Problemet skulle väl möjligtvis kunna vara när man ser att de som dricker Krug eller Selosse får 40 likes medan de som dricker Palmer bara får 5, och att man då drar sig för att posta nåt alls. Jag är personligen neutral i frågan. Men jag tycker ”likesen” (found this helpful) på CT är de bästa. Där får man normalt sett inga men ibland händer det då nån verkligen sett värde i det man skrivit om vinet i fråga och dess egenskaper/fönster etc.
 
Last edited:

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Problemet skulle väl möjligtvis kunna vara när man ser att de som dricker Krug eller Selosse får 40 likes medan de som dricker Palmer bara får 5, och att man då drar sig för att posta nåt alls.
Ja, skryt är trist, men att visa sin glädje över en upplevelse är det inte. Svår balansgång. Men osympatiska skrytmånsar finns ju överallt. Hade en facebook funnits utan skrytet? Den svåra konsten i vinvärlden är inte att köpa svindyra prestigeviner och skvalpa i sig, utan att hitta det man gillar till billigaste möjliga penning, tycker jag.
Jag tror dessutom det är så att det nästan lika ofta förekommer ”omvänt” skryt och likes-gillanden. ”Det vin jag just drack på toppen av mount everest produceras av en rullstolsbunden man på klippor där inget växer. Produktionen är 12 fl/år.
 

Jos

Medlem
Problemet skulle väl möjligtvis kunna vara när man ser att de som dricker Krug eller Selosse får 40 likes medan de som dricker Palmer bara får 5, och att man då drar sig för att posta nåt alls. Jag är personligen neutral i frågan. Men jag tycker ”likesen” (found this helpful) på CT är de bästa. Där får man normalt sett inga men ibland händer det då nån verkligen sett värde i det man skrivit om vinet i fråga och dess egenskaper/fönster etc.
Men då drar du in politik eller vad menar du? Är inte Krug ändå, hyfsat objektivt, klart godare än Palmer? Jo, och då självklart mer likes på ett nördforum om just vin som de båda är. Vad är problemet?

Ska du försöka reglera att alla inte har råd med det ”bästa”? För det är orättvist? Är det synd om mig som får färre likes på min Savart än någon som postar en Montrachet?

Att det är mer spännande att läsa en tn om Krug än om Palmer betyder inte att det är ointressant att läsa om den senare. Jag tror majoriteten här inne inser det också men är man så ängslig att man inte vågar posta om ett vin för 150 spänn så känns det som att problemet ligger hos den personen och inte hos forumet. Är själv övertygad om att de flesta här generellt är intresserade av att läsa om gott vin oavsett prisklass och i synnerhet ”billiga fynd” som smakar mer än de kostar. I alla fall är undertecknad det :)
 

Poussard

Medlem
Men då drar du in politik eller vad menar du? Är inte Krug ändå, hyfsat objektivt, klart godare än Palmer? Jo, och då självklart mer likes på ett nördforum om just vin som de båda är. Vad är problemet?

Ska du försöka reglera att alla inte har råd med det ”bästa”? För det är orättvist? Är det synd om mig som får färre likes på min Savart än någon som postar en Montrachet?

Att det är mer spännande att läsa en tn om Krug än om Palmer betyder inte att det är ointressant att läsa om den senare. Jag tror majoriteten här inne inser det också men är man så ängslig att man inte vågar posta om ett vin för 150 spänn så känns det som att problemet ligger hos den personen och inte hos forumet. Är själv övertygad om att de flesta här generellt är intresserade av att läsa om gott vin oavsett prisklass och i synnerhet ”billiga fynd” som smakar mer än de kostar. I alla fall är undertecknad det :)
Jag försöker inte reglera nånting. Jag vädrade bara en för mig uppenbar sida av ”problemet” och skrev samtidigt att jag var neutral i frågan.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men då drar du in politik eller vad menar du? Är inte Krug ändå, hyfsat objektivt, klart godare än Palmer? Jo, och då självklart mer likes på ett nördforum om just vin som de båda är. Vad är problemet?

Ska du försöka reglera att alla inte har råd med det ”bästa”? För det är orättvist? Är det synd om mig som får färre likes på min Savart än någon som postar en Montrachet?

Att det är mer spännande att läsa en tn om Krug än om Palmer betyder inte att det är ointressant att läsa om den senare. Jag tror majoriteten här inne inser det också men är man så ängslig att man inte vågar posta om ett vin för 150 spänn så känns det som att problemet ligger hos den personen och inte hos forumet. Är själv övertygad om att de flesta här generellt är intresserade av att läsa om gott vin oavsett prisklass och i synnerhet ”billiga fynd” som smakar mer än de kostar. I alla fall är undertecknad det :)
#metoo
 
  • Like
Reactions: Jos

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte sagt att man inte får blanda in kärlek och sex. Man får hitta nån balans antar jag där man inte väcker uppenbar anstöt.
Jag har rätt att skriva vad jag vill, det är lagstadgat och det får du lära dig att förhålla dig till på ett moget sätt.

+. +. +. +. +
Den som väljer att leva lättkränkt har gjort ett val. Den som väljer att tassa på tå för att inte stöta sig med någon av världens över 2000 religioner, 1000-tals folkgrupper, politiska partier, politiska åsiktsgrupperingar, historietolkningar och rådande åsiktskorridorer/filterbubblor, mfl har en mycket svårnavigerad, för att inte säga omöjlig uppgift, då det kommer till utbyte av tankar och idéer på en öppen plattform.

Mitt eget och många andras val är åsiktsfrihet och att delge egna tankar, idéer och erfarenheter. Att testa argument, att sprida och ta till sig fakta, andras idéer osv ger mig avsevärt mer matnyttigt än det ger mig obehag.

Mellanmjölksivrare strävar efter en likformig värld där alla tycker lika, eller iaf uttrycker olika former av samsyn. Lättkränkta föredrar att byta ut verklighetens mångfasetterade tankebanor, erfarenheter och fantastiska möjligheter till tillväxt i utbyte mot lättsvald bananmos.

*Pft* säger jag och envisas med att anse UPP I BRYGGA möjligtvis vara sexuellt, men inte sexistiskt. För mig är vin väldigt ofta sensuellt. Det tycker jag är vackert.

Jag upplever dessutom SB som en svensk manifestation av allt Nordkorea står för vad gäller självglorifierande maktfullkomlighet utan mätbar folkhälsonytta.

Livet utanför boxar eller filterbubblor är ofantligt komplext. Livet innanför är avsevärt enklare.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nä, varför inte överväga att uppdatera programvaran till senaste versionen och samtidigt se över funktionerna?

Forumet har ju sett ut och fungerat ungefär likadant i många år, kanske kan det bli bättre och ännu mer öppet för oliktänkande! :)
Whatever you say, Admin!

Mina 2 öre är att Like-knappen är den mjukaste formen av feedback och undviker mängder av missförstånd, faciliterar "inskolning" och stödjer meta-förståelsen av forumet.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Whatever you say, Admin!

Mina 2 öre är att Like-knappen är den mjukaste formen av feedback och undviker mängder av missförstånd, faciliteterar "inskolning" och stödjer meta-förståelsen av forumet.
Om det inte hade funnits någon som underhöll forumet så hade det inte funnits i nuvarande tappning alls.

Det är inte ett tungt jobb att hålla forumet levande och funktionellt, men det är åndå ett jobb vi utför ideellt utan att gny. Vi har också lyckats hålla forumet fritt från annonser och annan marknadsföring för att säkerställa den öppna plattform forumet trots allt är.

Jag tycker det är värt att hyllas!

”Gilla-funktionen” är mestadels positiv och jag håller med om din tolkning av funktionens värde, men inte alltid i diskussioner när den används för att ge populära åsikter mer tyngd än lite mindre populära. Ofta är det de mindre populära åsikterna som bidrar med mest dynamik och som främjar heterogenitet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om det inte hade funnits någon som underhöll forumet så hade det inte funnits i nuvarande tappning alls.

Det är inte ett tungt jobb att hålla forumet levande och funktionellt, men det är åndå ett jobb vi utför ideellt utan att gny. Vi har också lyckats hålla forumet fritt från annonser och annan marknadsföring för att säkerställa den öppna plattform forumet trots allt är.

Jag tycker det är värt att hyllas!
Absolut!
Ideella organisationer av alla de slag skulle aldrig fungera utan eldsjälarna bakom. Skål til dig och övriga slitvargar. Det är ytterst tacksamt att ni finns.

Jag har lämnat min feedback om varför det för mig är självklart att gillaknappen skall vara kvar. Som fördjupning av min åsikts ursprung.
 

Mattias Schyberg

Administratör
faciliterar "inskolning" och stödjer meta-förståelsen av forumet.
Lite osäker på hur jag borde tolka denna strof? Med ”inskolning” och ”meta-förståelse” av forumet tänker jag att det innebär att nya medlemmar ”ska lära sig jargongen” samt hur man ska bete sig och tycka för att ”passa in”. Misstänker att det inte är din tanke, men undrar om inte det kan vara ännu ett potentiellt minus med ”gilla-knappen” om vi inte tänker oss för?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite osäker på hur jag borde tolka denna strof? Med ”inskolning” och ”meta-förståelse” av forumet tänker jag att det innebär att nya medlemmar ”ska lära sig jargongen” samt hur man ska bete sig och tycka för att ”passa in”. Misstänker att det inte är din tanke, men undrar om inte det kan vara ännu ett potentiellt minus med ”gilla-knappen” om vi inte tänker oss för?
Inskolning: i brist på bättre ord. Alla grupper i ett socialt sammanhang, oavsett hur spridda de än är inom gruppen vad gäller olika åsikter, delar de också en slags bas. Tag demokrater och republikaner som exempel. De tycker väldigt olika, men de är (nästan) alla 'amerikaner" med väldigt många gemensamma synsätt, uttryck, bastankar osv. Så ock omklädningsrummen på pojkhockeyn, stalltjejernas prat, och vårt sätt att vara på detta forum. Lajk blir då bla en positiv förstärkning av då man hittar rätt. Utan lajks kommer andra mekanismer träda in, vare sig vi vill det eller ej. (Finns mycket att skriva på detta ämne, men stoppar där.)

Meta-förståelse: också i brist på bättre ord. Då man som nybis läser på ett nytt forum är lajks på andras inlägg ett bra sätt att lära sig förstå vad som föredras / inte föredras, var gränser går, hur åsiktsskiljaktigheter och "problem" hanteras mfl svårundervisande ämnet. FAQ:er är förmodligen det trubbigaste redskapet för detta, men fungerar förvånansvärt väl i tex akademiska sammanhang. Ett bra exempel är tex detta med att vi på Finewines uppmanas till att ha och självapplåderar att vi har, högt i tak. Om det står i en FAQ att "vi har högt i tak" betyder det ingenting pragmatiskt användbart. Men, kan man se att väldigt olika tankegångar och resonemang kan få många lajks är det ett mycket starkt bevis på att det verkligen är högt i tak. Man kan också utläsa rätt väl hur högt i tak det faktiskt är. Finns väldigt mycket mer på detta ämne, men stannar här.

Tillägg: att lära sig gränser, vad som funkar, hur allt hanteras osv är inte för att styra in folk på vad de skall tycka (Mellanmjölk är sannerligen ingen fungerande princip om man vill ha högt i tak) utan en hygienfaktor som tex stänger ute fascister, IOGT:are, troll mfl OCH det som ger nybisar modet att börja posta. De allra flesta nybörjare på ett forum går in med några glesa mitt-i-vägen-inlägg. Som att doppa tårna. Lajks är ett mycket bra hjälpmedel för att snabbt hitta till mitt i vägen.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Inskolning: i brist på bättre ord. Alla grupper i ett socialt sammanhang, oavsett hur spridda de än är inom gruppen vad gäller olika åsikter, delar de också en slags bas. Tag demokrater och republikaner som exempel. De tycker väldigt olika, men de är (nästan) alla 'amerikaner" med väldigt många gemensamma synsätt, uttryck, bastankar osv. Så och omklädningsrummen på pojkhockeyn, stalltjejernas prat, och vårt sätt att vara på detta forum. Lajk blir då bla en positiv förstärkning av då man hittar rätt. Utan lajks kommer andra mekanismer träda in, vare sig vi vill det eller ej. (Finns mycket att skriva på detta ämne, men stoppar där.)

Meta-förståelse: också i brist på bättre ord. Då man som nybis läser på ett nytt forum är lajks på andras inlägg ett bra sätt att lära sig förstå vad som föredras / inte föredras, var gränser går, hur åsiktsskiljaktigheter och "problem" hanteras mfl svårundervisande ämnet. FAQ:er är förmodligen det trubbigaste redskapet för detta, men fungerar förvånansvärt väl i tex akademiska sammanhang. Ett bra exempel är tex detta med att vi på Finewines uppmanas till att ha och självapplåderar att vi har, högt i tak. Om det står i en FAQ att "vi har högt i tak" betyder det ingenting pragmatiskt användbart. Men, kan man se att väldigt olika tankegångar och resonemang kan få många lajks är det ett mycket starkt bevis på att det verkligen är högt i tak. Man kan också utläsa rätt väl hur högt i tak det faktiskt är. Finns väldigt mycket mer på detta ämne, men stannar här.
Då var min läsförståelse spot on och likaså min eventuella invändning att det också riskerar att bidra till homogenitet snarare än heterogenitet om funktionen används ”fel”.

Ett dubbeleggat svärd. Kan dock hålla med dig om mycket i ditt resonemang, men det vet jag att du vet.
 

buteljen

Medlem
Då var min läsförståelse spot on och likaså min eventuella invändning att det också riskerar att bidra till homogenitet snarare än hetrogenitet om funktionen används ”fel”.
Tycker det vore lite spännande att testa en period att ta bort likes. Kanske skulle det bli mer skriftlig feedback på inläggen än en slentrianmässig like? Vilket skulle vara kul och potentiellt skulle det kunna bidra till mer diskussion?
 
Toppen