Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad vilja Finewines.se?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då var min läsförståelse spot on och likaså min eventuella invändning att det också riskerar att bidra till homogenitet snarare än hetrogenitet om funktionen används ”fel”.

Ett dubbeleggat svärd. Kan dock hålla med dig om mycket i ditt resonemang, men det vet jag att du vet.
(Jag hann skriva ett litet tillägg.)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tycker det vore lite spännande att testa en period att ta bort likes. Kanske skulle det bli mer skriftlig feedback på inläggen än en slentrianmässig like? Vilket skulle vara kul och potentiellt skulle det kunna bidra till mer diskussion?
Precis! Det är inte alls omöjligt och skulle vara intressant.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åhå, vilket spännande experiment vi är på väg in i isådanafall :cool:
Absolut ett sätt att se det på.
Jag gillar inte WB för att det är för många rent av ohyfsade individer som kör "trumpstil" med personangrepp, hittepåfakta, känsloargument och ... näe, sådant står jag inte ut med.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, ditt tillägg är svårt att motsäga, men det går ju att förmedla sin tanke i text likväl som att trycka på ”gilla-knappen” och i bästa fall blir det möjligtvis ännu mer nyanserade åsikter som torgförs.
Proncipiellt ja.
Praktiskt: nej.
Jag är inte den enda personen på detta forum som också har liv, företag, böcker att läsa, familj, restauranger att dricka mig genom osv. Att visa uppsskattning eller bara ge lite positiv feedback är snabbt och effektivt med en lajksknapp, hinner aldrig ge 30 skriftliga jajks, skriva in smaknoter... osv... på en normal söndag.
Idag är en onormal söndag i mitt liv, men det är en annan sak.
 

buteljen

Medlem
Absolut ett sätt att se det på.
Jag gillar inte WB för att det är för många rent av ohyfsade individer som kör "trumpstil" med personangrepp, hittepåfakta, känsloargument och ... näe, sådant står jag inte ut med.
Det har väl knappast med likes’ens vara eller icke vara att göra ;). Tänk på att vi är svenskar i lagomland :cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Proncipiellt ja.
Praktiskt: nej.
Jag är inte den enda personen på detta forum som också har liv, företag, böcker att läsa, familj, restauranger att dricka mig genom osv. Att visa uppsskattning eller bara ge lite positiv feedback är snabbt och effektivt med en lajksknapp, hinner aldrig ge 30 skriftliga jajks, skriva in smaknoter... osv... på en normal söndag.
Idag är en onormal söndag i mitt liv, men det är en annan sak.
Jag vet och håller med om det. Är själv en ”gilla-utdelar-junkie”. Det är jäkligt lätt och smidigt, men i vissa sammanhang tycker jag det biter oss i rumpan.
 

matage

Medlem
Jag vet och håller med om det. Är själv en ”gilla-utdelar-junkie”. Det är jäkligt lätt och smidigt, men i vissa sammanhang tycker jag det biter oss rumpan.
Kanske "likes" är "the lesser of two evils"...
Som @StefanAkiko skriver är det inte alltid man har tid att skriva insiktsfulla kommentarer på en post och då är Like-knappen en enkel "validering". Den har dock aldrig hindrat mig från att skriva det jag vill/känner/har tid med om jag vill brodera ut mina åsikter.

Att ta bort knappen misstänker jag riskerar resultera i endera en helt enkelt minskad interaktion forummedlemmar emellan eller (än värre) en ökning av skräpposter i stil med "+1" eller random emoji.
Personligen påverkas inte min tillgängliga tid eller inspiration för genomtänkta poster av knappens vara eller icke vara så resultatet skulle sannolikt bli en minskad interaktion från min sida.

Men det är ju bara jag och som det så fint heter "YMMV" ;)
 
Kanske "likes" är "the lesser of two evils"...
Som @StefanAkiko skriver är det inte alltid man har tid att skriva insiktsfulla kommentarer på en post och då är Like-knappen en enkel "validering". Den har dock aldrig hindrat mig från att skriva det jag vill/känner/har tid med om jag vill brodera ut mina åsikter.

Att ta bort knappen misstänker jag riskerar resultera i endera en helt enkelt minskad interaktion forummedlemmar emellan eller (än värre) en ökning av skräpposter i stil med "+1" eller random emoji.
Personligen påverkas inte min tillgängliga tid eller inspiration för genomtänkta poster av knappens vara eller icke vara så resultatet skulle sannolikt bli en minskad interaktion från min sida.

Men det är ju bara jag och som det så fint heter "YMMV" ;)
+1
 

Johan L

Medlem
Jag tycker det här forumet är väldigt bra på att hålla högt i tak men också ha gränser. Det gäller både hur aktiva medlemmar beter sig generellt och hur admins griper in när beteendet inte är lika gott.

Ett intresseforum kommer aldrig vara ett tvärsnitt av befolkningen och då blir det lite bias i vilka åsikter som uttrycks. Så länge man håller sig undan (parti)politik och religion brukar det kunna gå bra ändå.

För min del finns det absolut lite jargonger och attityder från vissa enskilda medlemmar som jag tycker är lite tröttsamma, men jag är ändå glad att det finns plats för oss alla på det här forumet. Oftast är det ju inte svårare än att tänka "det där är hans åsikt/smak, jag håller inte med och kan vara trygg i min egen åsikt/smak" och scrolla vidare. Pallar man inte finns det väl någon funktion för att ignorera.

Behåll gärna gilla-knappen!
 
Toppen