Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värdering av gamla viner

buteljen

Medlem
Jag har fått en möjlighet att köpa ett antal gamla Bordeauxer via en vän. Det är mest vänstra stranden och klassade slott från 70-80 talet (en del Mouton Rothschild). Vinerna är köpta på släpp eller på väl ansedd auktionsfirma för 20-30 år sedan. Hur värderar man dessa på bästa sätt?

Ett förslag är att utgå från vad jag som köpare skulle ha fått betala på de senaste Bukowskiauktionerna (inklusive provision) och sedan typ dela på provisionsavgiften. Alternativt titta på Winesearcher vad det som köpare skulle ha kostat att köpa vinet. Men man kan ju också utgå från vad säljaren skulle kunna få i handen för flaskan. Det blir ju ett helt annat pris än om man utgår från vad köparen får betala. Säljaren skulle väl heller aldrig få utpriset på Winesearcher från en handlare (som väl lägger till ett vinstpåslag).

Hur tänker man bäst för att det skall bli rimligt för båda parter? :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vill ingen av er ge ett prisförslag skulle jag be Bukowskis värdera vinerna (bordeaux har väl ändå rimliga priser internationellt sett jämfört med champagne).

Jag skulle utgå från utropspriset utan kommissionsavgifter det vinner båda parter på.

Är ni bra vänner och säljaren primärt inte säljer för pengarna kan man dra av säljarprovision och fotoavgift med.:)

Korrekt. Man får aldrig butikspriset om man säljer till handlare. 90 % av medelpriset ex moms på Wine-Searcher är min tumregel.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Tack för input :).
Om man utgår från utropspriset så blir det väl en bättre deal för köparen än för säljaren ?? Eller tänker jag fel?
Ta 1975 M Rothsch senaste auktionen - utropspris 3000. Klubbat pris 3700. Köparen får betala 4490 med avgifter. Säljaren får 3145 efter avgifter.
Skulle det vara en fair deal att säljaren endast får 3000? Eller låt säga att hen skulle få 3145 dvs lika mycket som hen skulle fått av Bukowskis. Då är det ju enbart köparen som gör en jäkligt bra deal (1345 kr bättre pris än Bukowskis)? Låter mer logiskt om man skulle dela på avgiftsbiten så det blev 3817 kr köparen betalar ???

Kom på att Cellartracker väl också har auktionspriser på vinerna?
 

Sarco

Medlem
Utifrån det exemplet, dvs att klubbat pris är rejält över utgångspris, så förlorar köparen. Men man får ju också räkna med utfallet att värderingen är korrekt och varan säljs för utropspris. Vad tjänar köparen då? Oavsett - värdering får ju ske först. Sedan är det säljarens beslut. Då spelar för de flesta av oss en hel del andra saker in än ren vinstmaximering.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Utifrån det exemplet, dvs att klubbat pris är rejält över utgångspris, så förlorar köparen. Men man får ju också räkna med utfallet att värderingen är korrekt och varan säljs för utropspris. Vad tjänar köparen då? Oavsett - värdering får ju ske först. Sedan är det säljarens beslut. Då spelar för de flesta av oss en hel del andra saker in än ren vinstmaximering.
Jag är nog lite trög idag ....
"Utifrån det exemplet, dvs att klubbat pris är rejält över utgångspris, så förlorar köparen" - menar du att 3817 i exemplet jmfrt med 3000 i utropspris är att köparen förlorar? Jag utgick från vad köparen totalt får betala för att få flaskan från Bukowskis och då är det väl ingen dålig affär?
"Men man får ju också räkna med utfallet att värderingen är korrekt och varan säljs för utropspris." - räknar man alltid med det? Hur ofta säljs varorna för värderingspriset? Trodde de oftast gick dyrare???
"Oavsett - värdering får ju ske först. Sedan är det säljarens beslut. " - det här är en ganska informell grej där vi skall komma överens om någonting som är rimligt för oss båda.
"Då spelar för de flesta av oss en hel del andra saker in än ren vinstmaximering." - ???
 

Sarco

Medlem
Förlåt! Felskrivning av mig!

Ja, jag menade säljaren. Dvs att du har rätt i ditt exempel, men att en auktion inte behöver sluta med att priset stiger så mycket. Förlåt :)

Hur ofta det sker, vet jag absolut inte.

Ja, precis. Det är en informell grej, jag förstår det. Och det betyder enligt min erfarenhet av affärer och vänskap att säljaren får veta vad något är värt på den öppna marknaden. Sen är det långsiktigt bäst för båda parter att säljaren fattar sitt beslut om vad man vill sälja för och till vem, för annars står man med risken för att ha uppfattats som att man försökt påverka som köpare. Men det ska jag inte lägga mig i med oombedda råd :)

Med meningen som du sätter frågetecken på sist menar jag just att många av oss kanske hellre säljer lite billigare till någon vi tycker om och som vi vet kommer att uppskatta det vi säljer hellre än till en okänd högsta budgivare. Beklagar min otydlighet.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Förlåt! Felskrivning av mig!

Ja, jag menade säljaren. Dvs att du har rätt i ditt exempel, men att en auktion inte behöver sluta med att priset stiger så mycket. Förlåt :)

Hur ofta det sker, vet jag absolut inte.

Ja, precis. Det är en informell grej, jag förstår det. Och det betyder enligt min erfarenhet av affärer och vänskap att säljaren får veta vad något är värt på den öppna marknaden. Sen är det långsiktigt bäst för båda parter att säljaren fattar sitt beslut om vad man vill sälja för och till vem, för annars står man med risken för att ha uppfattats som att man försökt påverka som köpare. Men det ska jag inte lägga mig i med oombedda råd :)

Med meningen som du sätter frågetecken på sist menar jag just att många av oss kanske hellre säljer lite billigare till någon vi tycker om och som vi vet kommer att uppskatta det vi säljer hellre än till en okänd högsta budgivare. Beklagar min otydlighet.
Jamen då är jag med!! Toppen och tusen tack för input!!!:)
 

Jos

Medlem
90 % av medelpriset ex moms på Wine-Searcher är min tumregel.
Nja, kan bli rätt skevt. Skulle säga att det bör vara 90% av billigaste priset på Wine-Searcher. Givetvis det billigaste "riktiga" priset från en handlare som har flaskan i lager och kan sälja den till dig direkt.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Vill ingen av er ge ett prisförslag skulle jag be Bukowskis värdera vinerna (bordeaux har väl ändå rimliga priser internationellt sett jämfört med champagne).
Läste detta igen och insåg att det ju faktisk bara är att skicka in en lista på vinerna till Systembolaget för värdering, vilket är precis vad du föreslog i första meningen :D. Skickade in en lista igår. Blir kul att se vilka priser de sätter.
 

Magikern

Medlem
Läste detta igen och insåg att det ju faktisk bara är att skicka in en lista på vinerna till Systembolaget för värdering, vilket är precis vad du föreslog i första meningen :D. Skickade in en lista igår. Blir kul att se vilka priser de sätter.

Håll gärna oss uppdaterade om vilka priser de sätter. ;)
 
  • Like
Reactions: Jos

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man får aldrig butikspriset om man säljer till handlare. 90 % av medelpriset ex moms på Wine-Searcher är min tumregel.
Nja, kan bli rätt skevt. Skulle säga att det bör vara 90% av billigaste priset på Wine-Searcher. Givetvis det billigaste "riktiga" priset från en handlare som har flaskan i lager och kan sälja den till dig direkt.
Jag håller snarare med @Jos. Wine-Searcher-priserna är ibland väldigt höga jämfört med typiska auktionspriser, kan särskilt gälla gamla och ovanliga viner. 90% av Wine-Searcher kan vara ett rejält överpris för en rimlig privat transaktion, där varken köpare eller säljare är desperat att få till affären. Å andra sidan kan de lägsta Wine-Searcher-priserna på halvgamla viner vara för låga, för de är "spökposter" från handlare som inte uppdaterat listan och har kvar "originalpriser" från sedan länge utsålda poster, eller har fel årgång angiven. Så tyvärr finns det ingen generell tumregel som omvandlar Wine-Searcher-priser till marknadspriser. Den privatperson som förväntar sig att kunna sälja till Wine-Searcher-priser utan avdrag lär dock i de flesta fall bli besviken.

Jag håller för övrigt med om rådet att be om värdering av Bukowskis, och sedan varken tillämpa plus eller minus på det priset.
 

Magikern

Medlem
Jag håller snarare med @Jos

Jag håller för övrigt med om rådet att be om värdering av Bukowskis, och sedan varken tillämpa plus eller minus på det priset.

Rätta mig om jag har fel men visst sjutton undervärderar Bukowskis viner som funnits på monopolet de gångna 10 åren. Det krävs väl ofta DRC nivå om de skall sätta ett pris som kan jämföras med det högsta priserna man kan få internationellt.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
De var snabba med värdering, inte ens ett dygn :).
De ligger mellan 2500 - 5000 kr (diverse Mouton Rtchld årgång 74-98)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Rätta mig om jag har fel men visst sjutton undervärderar Bukowskis viner som funnits på monopolet de gångna 10 åren. Det krävs väl ofta DRC nivå om de skall sätta ett pris som kan jämföras med det högsta priserna man kan få internationellt.
Är det inte så att det ibland förekommit en del helt snurriga slagpriser på auktionerna, särskilt på unga champagner?
Vilken utländsk auktionsfirma rekommenderar du istället för en "gratisvärdering"?
 

lukastollig

Pudelfantast
Jag har sålt en del viner till vänner och bekanta. Brukar om det gäller äldre viner utgå från uppskattat marknadspris (auktioner mm), utgå från att vinet kommer gå för runt detta på auktion och sedan dra av cirka hälften av kakan auktionshuset skulle ta. Det blir billigare för den som köper och jag får mer än om jag sålt på auktion.
Betänk att en flaska vin som klubbas på Bukowskis för 1000 kr kostar köparen 1250 + 50 kr i slagavgift. Av detta får säljaren 875 kr - 170 kr i administrativ avgift. Alltså, kostnaden för köparen är 1300 och säljaren får ut 705. Bara drygt hälften! Skillnaden blir visserligen inte lika stor för dyrare viner, men är ändå stor. Jag tycker då det är rimligt att lägga sig mitt emellan någonstans för en klassisk win-win. Som redan nämnts är väl utropspriset ett bra riktmärke om man tycker det verkar rimligt. Går att söka på tidigare resultat på auktioner också.

Gäller det viner som fortfarande relativt lätt går att få tag på tillämpar jag lägsta marknadspris. Men, det är ju alltid upp till säljaren att bestämma sig vad hen vill ha betalt. Som köpare kan man alltid tacka nej.
 

Jos

Medlem
Jag har sålt en del viner till vänner och bekanta. Brukar om det gäller äldre viner utgå från uppskattat marknadspris (auktioner mm), utgå från att vinet kommer gå för runt detta på auktion och sedan dra av cirka hälften av kakan auktionshuset skulle ta. Det blir billigare för den som köper och jag får mer än om jag sålt på auktion.
Betänk att en flaska vin som klubbas på Bukowskis för 1000 kr kostar köparen 1250 + 50 kr i slagavgift. Av detta får säljaren 875 kr - 170 kr i administrativ avgift. Alltså, kostnaden för köparen är 1300 och säljaren får ut 705. Bara drygt hälften! Skillnaden blir visserligen inte lika stor för dyrare viner, men är ändå stor. Jag tycker då det är rimligt att lägga sig mitt emellan någonstans för en klassisk win-win. Som redan nämnts är väl utropspriset ett bra riktmärke om man tycker det verkar rimligt. Går att söka på tidigare resultat på auktioner också.

Gäller det viner som fortfarande relativt lätt går att få tag på tillämpar jag lägsta marknadspris. Men, det är ju alltid upp till säljaren att bestämma sig vad hen vill ha betalt. Som köpare kan man alltid tacka nej.
Intressant… Är det för att de är just vänner och bekanta de går med på det måntro? Ser själv inte varför säljaren ska få mer än om man sålde på Bukowskis. Sen tycker jag iofs att Bukowskis vinauktion snarare bör ses som en abnormitet endast existerande pga vår handikappade överstatliga alkoholmarknad än något att använda som prisverktyg. Eller det kanske finns normala personer bland de som köper vin för 50-300% över marknadsvärde där ändå?
 

lukastollig

Pudelfantast
Intressant… Är det för att de är just vänner och bekanta de går med på det måntro? Ser själv inte varför säljaren ska få mer än om man sålde på Bukowskis. Sen tycker jag iofs att Bukowskis vinauktion snarare bör ses som en abnormitet endast existerande pga vår handikappade överstatliga alkoholmarknad än något att använda som prisverktyg. Eller det kanske finns normala personer bland de som köper vin för 50-300% över marknadsvärde där ändå?

Det är ju ändå betydligt billigare än att ropa in det på auktionen/köpa av vinhandlare så jag ser inte varför man som köpare skulle vara missnöjd. Eller brukar du klaga om du får 20-30% rabatt mot ordinarie pris när du köper något? Men som sagt, man kan alltid välja att inte köpa/sälja om priset känns fel.
Håller med om att Bukowskis priser ibland är skeva. Det finns andra auktionsfirmor internationellt att utgå ifrån och även vinhandlare som de brittiska firmorna, rarewine.dk mfl för att bilda sig en uppfattning om prisbilden.
 

Jos

Medlem
Det är ju ändå betydligt billigare än att ropa in det på auktionen/köpa av vinhandlare så jag ser inte varför man som köpare skulle vara missnöjd. Eller brukar du klaga om du får 20-30% rabatt mot ordinarie pris när du köper något? Men som sagt, man kan alltid välja att inte köpa/sälja om priset känns fel.
Håller med om att Bukowskis priser ibland är skeva. Det finns andra auktionsfirmor internationellt att utgå ifrån och även vinhandlare som de brittiska firmorna, rarewine.dk mfl för att bilda sig en uppfattning om prisbilden.
Min poäng är att Bukowskis inte är ordinarie pris för mig utan resultatet av en skev marknad. Svarade på en undersökning om Bolagets auktioner på Bukowskis häromdagen och blev, igen, upprörd över monopolet så är väl fortfarande lite stingslig :D

Seriöst, tänkte på undersökningen och just Bukowskis är ju mostsvarighet till andra "fina" auktionshus utomlands och jag skulle själv gissa att mindre än 1 procent av alla viner säljs via sådana i ex. Danmark eller UK för den delen. Resten såklart via vanliga vinhandlare, affärer, "blocket", ebay etc. 35-40% i avgifter känns ju inte så fräscht.

Iom vårat monopol borde egentligen varje Systembolag ta in våra viner man vill bli av med på hyllan mot 5-10% eller kanske gratis till och med eftersom vi inte får sälja själva....
 
Toppen