Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa systembolags nya hemsida.

Mattias Schyberg

Administratör
Och man kan fortfarande inte se röda och vita viner i samma lista.
Håller med, det finns begränsningar helt klart. Har pillat lite till nu på morgonen och det är lite stelt på sina håll, men har inga större problem att hitta det jag söker visserligen. :)
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
De har ju för 17 haft sin betasajt uppe hur länge som helst. Det känns mer som att de vill göra det svårare att hitta...

hur hittar jag franska rödviner i beställningssortimentet?
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
De verkar ha avskaffat begreppet beställningssortimentet - ingen indikering i listan tittar man på varan står det att den inte har provats och att den finns i lager hos leverantören, inget om att den måste beställas.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag vill inte ha en SB hemsida anpassad för 5" smartphoneskärmar när jag till 90% använder hemsidan på min högupplösta 30" desktop-dator. :(

Förstår att en stor andel av besöken görs just via plattor och telefoner, men ge oss då en modern hemsida med dynamisk design som anpassar sig efter besökaren. Det är inte direkt något avancerat idag, och systembolaget har ju knappast ont om resurser.

När jag letar i sortimentet, utan att veta exakt vad vilket vin jag kommer att välja vill jag ha en bra översikt och slippa scrolla som en idiot. Jag vill även att så mycket information som möjligt skall vara tillgängligt utan att jag behöver klicka och lämna översiktslistan.

Som det ser ut nu så ser jag max 5 st viner i taget (utan att zooma ut i webbläsaren och då få huvudvärksframkallande litet typsnitt).

Det är också tveksamt mycket onödiga vita ytor. Ytor som skulle ha kunnat utnyttjas för information (eller mer kompakt design). Ytor som blir pågrund av att man i en vertikalt orienterad miljö (som i princip alla hemsidor av tradition befinner sig i. Med andra ord man scrollar nedåt och inte i sidled) valt att lägga element i en horizontal ordning.
vfdg1.jpg

Untitled-1.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill inte ha en SB hemsida anpassad för 5" smartphoneskärmar när jag till 90% använder hemsidan på min högupplösta 30" desktop-dator. :(

Förstår att en stor andel av besöken görs just via plattor och telefoner, men ge oss då en modern hemsida med dynamisk design som anpassar sig efter besökaren. Det är inte direkt något avancerat idag, och systembolaget har ju knappast ont om resurser.

När jag letar i sortimentet, utan att veta exakt vad vilket vin jag kommer att välja vill jag ha en bra översikt och slippa scrolla som en idiot. Jag vill även att så mycket information som möjligt skall vara tillgängligt utan att jag behöver klicka och lämna översiktslistan.

Som det ser ut nu så ser jag max 5 st viner i taget (utan att zooma ut i webbläsaren och då få huvudvärksframkallande litet typsnitt).

Det är också tveksamt mycket onödiga vita ytor. Ytor som skulle ha kunnat utnyttjas för information (eller mer kompakt design). Ytor som blir pågrund av att man i en vertikalt orienterad miljö (som i princip alla hemsidor av tradition befinner sig i. Med andra ord man scrollar nedåt och inte i sidled) valt att lägga element i en horizontal ordning.
Visa bifogad bild 4103
Visa bifogad bild 4102
Håller med om att det borde vara en dynamiskt anpassad sida oavsett plattform. Har fram till nu enbart kört på iPhone och där är det ganska vettigt designat med tanke på ytan, men när i stort sett samma design används för desktop så blir det väl ooptimerat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns ju ett filter där du kan välja land, årgång, region, pris, druva, smakklocksegenskaper och ett gäng till. Filtrera det du önskar och gör därefter din sökning, antingen via frisökning (där man med fördel kan söka på exempelvis producent) eller genom att gå igenom listan. Listan kan sedan visas i stigande/fallandeordning enligt valfri kategori. Där kan du även sortera efter säljstart för övrigt.

Sök- och filterfunktionen ser jag inga problem med ännu. :)
Om man jämför med hur det är att söka vin, distrikt, druva, årgång eller combos på CT, så säger jag att SB lite försiktigt skulle kunna bli en gnutta mer smidiga.

...tänk om Google var lika styltigt uppstyrt?

enthusiasm.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag gillar också att nya webben inte en enda gång sagt till mig att "pga ett tekniskt fel kan du inte se varan nu".
Tja du, allt kommer till den som kan vänta... ;) I går e.m. när jag försökte titta på sajten var den nere och talade om för mig att jag skulle försöka senare, samma sak några minuter senare, men en timme senare eller så kom jag in.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Måste man filtrera sin sökning på nytt för varje gång man söker efter en producent?

Såhär gör jag just nu;
Filtrerar efter rött vin & förpackning.
Söker på producent.
Söker på en ny producent. <-- Men nu visar den allt i sortimentet helt plötsligt, inte bara rött vin och förpackning som jag valde första gången? Exempelvis; Även vitt vin & rosé som jag inte är intresserad av i just denna sökning?

Gör jag fel eller finns inte denna funktion kvar?
 

Håkan

Medlem
Nu går det att sortera sin träfflista, det gick inte i söndags. Beställningssortimentet har bytt namn till övriga sortimentet. Det verkar som någon lyssnar på kritiken. Fortfarande kan jag störa mig på dagisspråket och de tramsiga uppmaningar. Vid den myndighet där jag jobbar hade man också små käcka uppmaningar som retade gallfeber på folk, det verkar som Systembolaget har samma arkitekter på sin hemsida.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kunde man ens göra så tidigare?

Ja visst. På den gamla hemsidan förvalda jag alltid rött vin, och oavsett vad jag sökte på så fick jag upp träffar på rött vin.

Nu måste jag först söka på namnet på exempelvis producenten, för att sedan klicka i rött vin & helflaskor.

Känns inte som att funktionen borde vara så svår att lägga till. Bara göra en bock-ruta som gästen själv fyller i.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ja visst. På den gamla hemsidan förvalda jag alltid rött vin, och oavsett vad jag sökte på så fick jag upp träffar på rött vin.
Klicka på Utforska här så dyker sökalternativ upp. Inte helt logiskt.
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
enligt SB på FB verkar det som att nyheterna kommer att vara sökbara 14 dagar innan lansering, det var väl också 7 dagar idigare?
 
Toppen