Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa systembolags nya hemsida.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilken fantastisk web-utveckling vi ser prov på här! Väl värdigt världens bästa bolag. Nästan bättre eller lika bra köp-och-info-upplevelse som Amazon. Nästan bättre och smidigare sökmaskineri än Google.
Känner mig nästan rörd till tårar! Nästan så jag spontanutbrister i Nationalsången.

(Ironifilter inställt på "förlamning".)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är väl bara i Nordkorea som man glädjer sig åt myrsteg framåt (även om man ligger mil efter grannarna) till tonerna av smattrande applåder, breda leenden och ljuv musik. Stolt proklamerandes hur BÄST man är och hur nära domedagen alla andra är...
 

Vino fino

Medlem
Det är väl bara i Nordkorea som man glädjer sig åt myrsteg framåt (även om man ligger mil efter grannarna) till tonerna av smattrande applåder, breda leenden och ljuv musik. Stolt proklamerandes hur BÄST man är och hur nära domedagen alla andra är...
Och kolla här, jag kan filtrera på SMAKKLOCKOR... resten av världen kissar på sig av avund

kimi.jpg
 

KimHartman

Medlem
Nya sidan är mer eller mindre usel. Framförallt den dåliga översikten på en stor skärm är vad jag ogillar mest.

Var precis i kontakt med kundtjänst för att ställa ett par frågor och skälla lite. Fick ett inövat försvarstal i stil med "nuförtiden går på folk på stan med sina mobiler och.. ".

När det gäller detta
Är det någon ny ide att inte visa websaldo, ej heller om en vara är slut. Synnerligen korkat. Inte gör de det lättare för personer att beställa. Det är knäppt att man måste beställa ett vin först för att veta om det finns.
så verkade det inte som om någon förändring kommer ske, iaf inte på kort sikt.

Eftersom excel-filerna vida överglänser hemsidan i användbarhet frågade jag om inte de kunde låta dessa filer ligga kvar även efter släppen. Det verkade genomförbart. Horribelt betyg för hemsidan att en sådan sak överhuvudtaget behöver efterfrågas.

Frågade också om den gamla "buggen" med ordningen av beställningar i BS och i vilken ordning dessa beställningar faktiskt exekveras från respektive butiker. Personen trodde ev att detta kunde vara fixat, men lovade att återkomma med besked.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nya sidan är mer eller mindre usel. Framförallt den dåliga översikten på en stor skärm är vad jag ogillar mest.
Ja, det är ju en infantil mängd klickande för att ta sig igenom en sökning eftersom man inte kan välja att "visa alla" utan måste klicka "visa fler resultat" 20 gånger istället...
-Det har blivit ett par mail till dem om sidans förträfflighet de senaste dagarna kan tilläggas :mad:
 

gece

Man vänjer sig.
Vilket gnäll. Jag vill fortfarande hävda att nya versionen är klart bättre än gamla, den där sökresultatstabellen var ju döden. Ja, den var bredare, men det var ju bara samma information som idag fast utsmetat över större yta och således svårare att ta till sig.

Att det horisontella utrymmet inte nyttjas håller jag förvisso med om men det är standard i nästan all webbdesign (användbarhetsfolket menar att det är svårt att ta till sig för långa rader). Sen är också frågan vad man vill ha på bredden - smeta ut informationen så att blicken måste jaga runt hela skärmen, eller en massa plotter och navigeringsalternativ som inget har att göra med mitt nuvarande mål (hitta det jag sökte efter) eller en massa extra info som jag nitton gånger av tjugo är ointresserad av (typ importör).

Om man inte jämför med gamla versionen utan sett den i jämförelse med andra handlar tycker jag fortfarande den står sig hyfsat, speciellt om man jämför med andra butiker med lika stort sortiment. Sen är det fortfarande dumt att man inte kan välja att filtrera fram t.ex. både rött och vitt vin, och framför allt att producent bara går att söka som fritext.

Ja, det är ju en infantil mängd klickande för att ta sig igenom en sökning eftersom man inte kan välja att "visa alla" utan måste klicka "visa fler resultat" 20 gånger istället...
-Det har blivit ett par mail till dem om sidans förträfflighet de senaste dagarna kan tilläggas :mad:
Ja, paginering är av ondo och en infinity scroll vore bättre.
Nästan bättre eller lika bra köp-och-info-upplevelse som Amazon.
Asså, Amazon? Pratar vi om samma Amazon, den där bokhandeln som svällt över sina bredder och har en användarupplevelse som får mig att vilja tvätta ögonen med lut varje gång jag handlar av dem? De är duktiga på logistik och allmän världsdominans, men deras UX... nej, det är inget jag önskar på min värsta fiende. Jämför jag http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B004EALQC8/ref=s9_zgift_hm_bOM7jr_g325_i2 med http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/faustino-i-267801 föredrar jag den senare tio dagar i veckan, Amazon har ingen användbar information om själva produkten som inte är dold bakom något menyalternativ, och den info de har är knapp jämfört med monopolets. (Och amazonen har en bedrövlig URL som grädde på såren!)
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
Infinity scroll brukar tyvärr lida av taskig implememtation - när man går tillbaks till listan efter att ha tittat på en vara brukar man hamna överst i listan. ..

Själv brukar jag föredra "fullsidan" eftersom jag upplever mobilsidorna dom stympade och ofullständiga. Att då få en webbsida där alla alternativ är lika stympade och ofullständiga känns "sådär"
 

Vino fino

Medlem
användbarhetsfolket menar att det är svårt att ta till sig för långa rader
Det beror ju helt på vad det är för produkt ska säljas, om det är något som ska tilltala ögat eller hjärnan. Det stämmer inte att man har svårt att ta till sig "för mycket" information. Vi människor, eller i alla fall vi som läser böcker och papper dagligen, har en tolerans som ligger ganska precis intill det som ryms på bredden på ett A4 med typsnitt storlek 11.

Systembolagets nya hemsida är fullständigt usel, t.o.m. sämre en den gamla, vilket säger en del.

Jag tycker fortfarande Berrys är ett föredöme i världen. Så lägger man upp en hemsida för folk som ska handla vin.
www.bbr.com

Men om vi ska jämföra med ett monopol då så är Pennsylvanias bra mkt bättre, Quebecs också.
http://www.finewineandgoodspirits.com
http://www.saq.com
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Frågade också om den gamla "buggen" med ordningen av beställningar i BS och i vilken ordning dessa beställningar faktiskt exekveras från respektive butiker. Personen trodde ev att detta kunde vara fixat, men lovade att återkomma med besked.

Detta är väl bara en myt?

Alla webbordrar har alltid hanterats centralt, och som jag har förstått det automatiskt. Skillnaden är kanske om du går in i butiken och ber någon lägga en order. Men då tror jag också att dom lägger den direkt via datorn.
 

KimHartman

Medlem
Detta är väl bara en myt?

Alla webbordrar har alltid hanterats centralt, och som jag har förstått det automatiskt. Skillnaden är kanske om du går in i butiken och ber någon lägga en order. Men då tror jag också att dom lägger den direkt via datorn.
Det är sorgligt nog ingen myt. Finns beskrivet i ett antal trådar på detta forum.
 

KimHartman

Medlem
Ont: En annan grej som stör mig med den nya hemsidan är att "favoriter" sorteras alfabetiskt och inte efter det datum de lades till i "favoriter". Kanske mest jag som stör mig på detta. Min historik från gamla sidan fanns iaf kvar, alltid något.
 

matage

Medlem
Har testat att se var i landet flaskor finns men det går tydligen inte att lista på normalt sätt utan sidan börjar fråga om min position (vilket jag tycker de högaktningsfullt inte har med att göra)... Fantastisk design.... *suck*

Men om det nu finns öppna API'er kanske nån kan bygga en vettig sida för den här är katastrofal på alla plan...
 

ChristianB

DipWSET
Ganska säker på att detta är en myt. Har pratat med flera på SB som har förnekat att det skulle funka så.
Tyvärr är det nog ingen myt. Jag som jobbar på SB har samma erfarenhet som @KimHartman i den här frågan; om det är en vara som ska komma direkt från huvudleverantören så skickas inte ordern förrän övriga rader går iväg till aktuell lev. Vice versa kan man också ha otur och lägga en beställning för sent så att samtliga rader har gått iväg och då måste man vänta ytterligare några dagar för att nästa ordertillfälle ska öppna sig. Jag kan inte säga att det är 100% säkert men jag tror att det är skälet till att leveranstiden på en beställning är satt till "upp till 8 dagar".

On-topic:
Jag är inte heller helt nöjd med hemsidan, men jag jobbar ju mest med vårt interna söksystem när jag letar efter något. Det jag främst saknar på hemsidan är att man inte kan titta på historiska artiklar, något som jag frekvent gör på jobbet. Jag ska inte försvara hemsidan för jag är inte nöjd, men som en påminnelse vill jag säga att det tar lång tid för företag som SB att göra eventuella ändringar eller byta saker. Även om det kommer in feedback från kunder så dröjer det nog innan en renovering sker... ;)
 
Toppen