Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa systembolags nya hemsida.

Magnus L

urydhtfilgukj
Tyvärr är det nog ingen myt. Jag som jobbar på SB har samma erfarenhet som @KimHartman i den här frågan; om det är en vara som ska komma direkt från huvudleverantören så skickas inte ordern förrän övriga rader går iväg till aktuell lev. Vice versa kan man också ha otur och lägga en beställning för sent så att samtliga rader har gått iväg och då måste man vänta ytterligare några dagar för att nästa ordertillfälle ska öppna sig. Jag kan inte säga att det är 100% säkert men jag tror att det är skälet till att leveranstiden på en beställning är satt till "upp till 8 dagar".
Men skickas ordrarna från butiken som uppges för upphämtning eller hamnar dom på hög i det centrala systemet innan dom går iväg?
 

ChristianB

DipWSET
Men skickas ordrarna från butiken som uppges för upphämtning eller hamnar dom på hög i det centrala systemet innan dom går iväg?
Inte helt säker på vad du menar här... Jag tror inte att det går iväg till något slags central lista, utan det läggs till med de övriga beställningarna som butiken gör från den aktuella leverantören. Det är ju möjligt att det är en separat lista till en början men när pallarna väl kommer med varor så är beställningarna packade på samma pallar som butikens varor, vilket förstås kan leda till att det ibland tar lite extra tid att plocka allt. När man måste leta igenom 20 pallar efter en kundbeställning så blir det lätt lite övermäktigt. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Inte helt säker på vad du menar här... Jag tror inte att det går iväg till något slags central lista, utan det läggs till med de övriga beställningarna som butiken gör från den aktuella leverantören. Det är ju möjligt att det är en separat lista till en början men när pallarna väl kommer med varor så är beställningarna packade på samma pallar som butikens varor, vilket förstås kan leda till att det ibland tar lite extra tid att plocka allt. När man måste leta igenom 20 pallar efter en kundbeställning så blir det lätt lite övermäktigt. ;)
Så om jag gör en beställning av ett vin ur beställningssortimentet via hemsidan till din butik så är det ni som sedan lägger den här beställningen till leverantören/importören?

Försöker bara förstå hur det fungerar :)
 

Larseman

Medlem
Inte helt säker på vad du menar här... Jag tror inte att det går iväg till något slags central lista, utan det läggs till med de övriga beställningarna som butiken gör från den aktuella leverantören. Det är ju möjligt att det är en separat lista till en början men när pallarna väl kommer med varor så är beställningarna packade på samma pallar som butikens varor, vilket förstås kan leda till att det ibland tar lite extra tid att plocka allt. När man måste leta igenom 20 pallar efter en kundbeställning så blir det lätt lite övermäktigt. ;)
Gäller samma hantering för både beställningssortimentet som för småpartier med webbsaldo? Jag trodde webb-saldot svarade mot ett lager hos SB centralt medan BS alltid ligger hos leverantören.
 

ChristianB

DipWSET
Gäller samma hantering för både beställningssortimentet som för småpartier med webbsaldo? Jag trodde webb-saldot svarade mot ett lager hos SB centralt medan BS alltid ligger hos leverantören.
Nej! Där har vi skillnaden och skälet till att jag bara nämnde beställningar från huvudleverantören, vilket översätts till BS. ;) När det kommer från varudepån i Örebro eller Sundsvall så går det iväg direkt, typ, vilket ger två-tre dagars leveranstid. Det är standard i alla fall. De beställningarna kommer med Posten så det får butiken ganska omgående. Men givetvis är det saker som tar tid eller försenas där också, beroende på när Posten kommer, hur många lådor det är, osv. Vissa butiker har en person som jobbar heltid med kundordrar, andra får ta några timmar per dag från övriga arbetet.
 

Larseman

Medlem
Nej! Där har vi skillnaden och skälet till att jag bara nämnde beställningar från huvudleverantören, vilket översätts till BS. ;) När det kommer från varudepån i Örebro eller Sundsvall så går det iväg direkt, typ, vilket ger två-tre dagars leveranstid. Det är standard i alla fall. De beställningarna kommer med Posten så det får butiken ganska omgående. Men givetvis är det saker som tar tid eller försenas där också, beroende på när Posten kommer, hur många lådor det är, osv. Vissa butiker har en person som jobbar heltid med kundordrar, andra får ta några timmar per dag från övriga arbetet.
By-the-way, vilken butik jobbar du i om man får fråga :)
 

Larseman

Medlem
Det får man! Jag jobbar i Vällingby, Sthlm. Kom gärna förbi och prata vin någon dag; jag har redan haft nöjet att träffa @Deppodi ett par gånger men vi har inte riktigt haft tid att snacka vin ordentligt! ;)
Ligger tyvärr lite avsides för min del som jobbar i city och bor i söderort :(
Men nå'n gång ska man väl ha vägarna förbi!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag borde egentligen lägga mina beställningar till Vällingby butiken, så att jag kan få ta lärdom av din kunskap!
Men det är så smidigt att springa in i Bromma Blocks när jag jobbar vägg i vägg med systembolaget där. :p
 

ChristianB

DipWSET
Jag borde egentligen lägga mina beställningar till Vällingby butiken, så att jag kan få ta lärdom av din kunskap!
Men det är så smidigt att springa in i Bromma Blocks när jag jobbar vägg i vägg med systembolaget där. :p
Det är klart att man väljer det enklaste alternativet. :)
 

Vino fino

Medlem
Tyvärr är det nog ingen myt. Jag som jobbar på SB har samma erfarenhet som @KimHartman i den här frågan; om det är en vara som ska komma direkt från huvudleverantören så skickas inte ordern förrän övriga rader går iväg till aktuell lev. Vice versa kan man också ha otur och lägga en beställning för sent så att samtliga rader har gått iväg och då måste man vänta ytterligare några dagar för att nästa ordertillfälle ska öppna sig.
Visst betyder det i praktiken att om man beställer till de större butikerna med högre omsättning så har man större chans att få sin vara levererad till butik snabbare?'

Jag har upplevt en stor skillnad som är butiksberoende. Inte minst drabbar det en om lagersaldot är lågt. Trots att man har fått iväg sin beställning via hemsidan. Jag trodde att det var en personalfråga men det du säger indikerar att det snarare beror på hur ofta ens butik får leveranser från respektive leverantör.
 

ChristianB

DipWSET
Visst betyder det i praktiken att om man beställer till de större butikerna med högre omsättning så har man större chans att få sin vara levererad till butik snabbare?'

Jag har upplevt en stor skillnad som är butiksberoende. Inte minst drabbar det en om lagersaldot är lågt. Trots att man har fått iväg sin beställning via hemsidan. Jag trodde att det var en personalfråga men det du säger indikerar att det snarare beror på hur ofta ens butik får leveranser från respektive leverantör.
Det är så jag har tolkat det, ja. Om en liten butik bara får en leverans per vecka och per leverantör så borde det ta längre tid att få sin beställning...
 

Dexter

Medlem
Tyvärr så spelar det roll när butiken har orderstopptid med, vissa butiker har tex kl 09:00 andra 09:30 , eller 11:00 12:00 beroende på vilken distributör det gäller.
SÅ en större butiker har flera leveranser i veckan, men en mindre butik kan ha stopptid tidigare så då kommer flaskan till den butiken. Detta gäller som sagt bara BS artiklar, Webbsläpp och småpartier går till Örebro direkt så där gäller det att vara snabbast kl 10:00 på släppdagen.

Vill man verkligen ha största chans på ett vin i BS så skulle jag kolla runt på lite olika butiker (om man bor i en större stad) och se när de har orderstopptid på den distributören som leverantören anlitar.
 

Vino fino

Medlem
Vill man verkligen ha största chans på ett vin i BS så skulle jag kolla runt på lite olika butiker (om man bor i en större stad) och se när de har orderstopptid på den distributören som leverantören anlitar.
Det låter förnuftigt och bra men samtidigt är det helt orimligt. SB använder väl ett hundratal distributörer enbart för vin, och ska jag förväntas hålla koll på schemat för leveranserna per individuell leverantör till min lokala butik?

Det mest logiska är att fronten mot lagersaldot (dvs ERP-systemet) håller koll på när varje artikel beställdes och köar ut artiklarna efter turordning, enligt tidsstämplad transaktion. Så funkar det i alla andra sammanhang, i ett normalt ehandelssystem. Oavsett när respektive order kan hanteras manuellt. Dvs när jag lägger min beställning mot realtidssaldot paxar jag de artiklar jag beställer. Precis som med elektronisk aktiehandel eller vad som helst.
 

Dexter

Medlem
Nja om man tar de störta som de flesta använder så är det, PostNord, DLP, KGA, Scanlog, Trebuchet, JF Hillebrand, Altia.
Sedan finns det några som tex Spendrups, 3P som har lite vin. Och alla som kör ut själva...
 

Dexter

Medlem
Det mest logiska är att fronten mot lagersaldot (dvs ERP-systemet) håller koll på när varje artikel beställdes och köar ut artiklarna efter turordning, enligt tidsstämplad transaktion. Så funkar det i alla andra sammanhang, i ett normalt ehandelssystem. Oavsett när respektive order kan hanteras manuellt. Dvs när jag lägger min beställning mot realtidssaldot paxar jag de artiklar jag beställer. Precis som med elektronisk aktiehandel eller vad som helst.

Då måste väl alla leverantörer stora som små ha samma system? Tror inte de små skulle vilja ta den kostnaden.
 

Vino fino

Medlem
Nja om man tar de störta som de flesta använder så är det, PostNord, DLP, KGA, Scanlog, Trebuchet, JF Hillebrand, Altia.
Sedan finns det några som tex Spendrups, 3P som har lite vin. Och alla som kör ut själva...
Jo men pratar vi om logistiken(transportören) här eller leverantörern(importören) av vin? Hur vet jag vilken logistikfirma som exempelvis Vinunic använder sig av? Om jag beställer ett vin som Vinunic importerar, hur vet jag leveransschemat för deras produkter?
 

Vino fino

Medlem
Då måste väl alla leverantörer stora som små ha samma system? Tror inte de små skulle vilja ta den kostnaden.
Vilken kostnad? Systembolaget sätter upp API:er, ge oss ert data i detta format, och när datat har kommit in uppdateras saldot. SB äger saldot, alltid. Så funkar det i alla andra branscher: bilindustrin, IKEA, flygstolar, hotellnätter, vad du vill.
 

Dexter

Medlem
Jo men pratar vi om logistiken(transportören) här eller leverantörern(importören) av vin? Hur vet jag vilken logistikfirma som exempelvis Vinunic använder sig av? Om jag beställer ett vin som Vinunic importerar, hur vet jag leveransschemat för deras produkter?

PostNord tror jag, bara fråga på butiken, eller maila importören.
På vissa importörers hemsida står det säkert vilka de anlitar för logistiken.

Krångligt JA! men försöker bara tipsa om hur man kan göra..
 
Toppen