Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa systembolags nya hemsida.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag undrar var sökfunktionen som fanns i gamla klienten tog vägen, den som förstod vad man sökte efter även om man hade skrivit fel och visade förslag på liknande träffar.

Exempel; @ChristianB skrev nyligen i en annan tråd att han hade druckit "Paul Déthune Blanc de Noirs:".
När jag söker på just detta så får jag inga träffar på systembolagets hemsida.
Om jag däremot ändrar sökningen till "Paul Déthune" så får jag fram en träff.

Någon annan som tänkt på detta?

Ber om ursäkt i förväg till @Mattias S som ville att vi skulle lyfta fram det positiva. Jag återkommer!
 

chambertin

Medlem
Om man nu skall vara positiv så är ju den nya hemsidan väsentligt snabbare och har inte kraschat ännu.
För övrigt är upplägget för en vinintresserad mest pinsamt.
Det inser man väldigt snabbt efter att ha handlat/surfat på några större tyska/engelska/franska/spanska/italienska vinhandlares hemsidor. (8k+ artiklar i BS utan ngn som helst rudimentär info om vinet...suck)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sen fanns ju redan vinkartboken på den gamla sidan, och med möjligheten att klicka sig dit från alla samtliga viner.
Har helt missat detta inlägg...

Intressant, jag visste inte detta. En sak har således blivit bättre och det är synligheten, då jag först nu sett denna funktion och börjat använda den. :)
 

jrick

Medlem
Man verkar kunna beställa från en butik till en annan över hemsidan. Det är i sådana fall en stor förbättring jämfört med att försöka övertyga personal att göra det manuellt.
Tyvärr hade jag fel om detta. Det var tydligen det osynliga webbsaldot jag beställde ifrån. Man får fortsätta försöka övertyga personalen, som för övrigt (visserligen naturligt) vill att man gör det när det passar dem pga låg arbetsbelastning och inte på fredag kväll.
 

Vino fino

Medlem
Möjligen att Va... och M... inte säger så mycket. Men jag fattar inte heller riktigt vad han menar :confused:
Är det inte avsaknad av växtplats som vår gode japan syftar på? Man får tillämpa lite av uteslutningsmetoden för att kunna göra en kvalificerad gissning.

Sen kan ju jag tycka att den är helt värdelös ändå, inga som helst smakindikationer (nej, jag menar inte klockorna utan riktiga smakindikationer), ingen alkoholhalt, osv. Förutom då att ursprunget saknas.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du sa det vi alla tänkte och inte vågade fråga! :D
Vad jag menade var det som ni var inne på, men inte beskrev närmare. För det ser ju så självklart ut i min ände.

Detta problem är replikerbart: alla kan ju själva göra sökningen och se hur lite man får ut av den. De allra flesta vinerna som visas går INTE att förstå vilka dessa är, med mindre än att man klickar på dem. En och en. Det är helt enkelt ett uselt gränssnitt för "helikopter mode".
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det inte avsaknad av växtplats som vår gode japan syftar på? Man får tillämpa lite av uteslutningsmetoden för att kunna göra en kvalificerad gissning.

Sen kan ju jag tycka att den är helt värdelös ändå, inga som helst smakindikationer (nej, jag menar inte klockorna utan riktiga smakindikationer), ingen alkoholhalt, osv. Förutom då att ursprunget saknas.
Måste hålla med. Detta och (varför inte) ett gäng proffs: Parker points mfl. Till en ringa kostnad så skulle vi få ett komplement till SB:s egna (förlåt) värdelösa smakbeskrivningar SAMT ngt att gå på vad gäller Beställningssortimentet.

Om man söker på CdP så blir det också rätt "dåligt":
image.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kan jag filtrera min sökning så att jag bara får träff om vinet är gjort av den producent som jag söker efter?
Exempel; Jag vill veta hur många viner som finns i SBs sortiment som är av producenten "Pernod Ricard".
 

Larseman

Medlem
Kan jag filtrera min sökning så att jag bara får träff om vinet är gjort av den producent som jag söker efter?
Exempel; Jag vill veta hur många viner som finns i SBs sortiment som är av producenten "Pernod Ricard".
Lika lite som du kan filtrera på årgång :mad: Enda sättet är att fritextsöka på "Pernod Ricard" men då brukar det dyka upp lite annat i resultatet också...
 

ChristianB

DipWSET
Kan jag filtrera min sökning så att jag bara får träff om vinet är gjort av den producent som jag söker efter?
Exempel; Jag vill veta hur många viner som finns i SBs sortiment som är av producenten "Pernod Ricard".
Nu har jag visserligen semester, men om behovet uppstår kan vi fixa det i min butik eller om du tar det i din närmaste! Det finns producentsök i det interna söksystemet.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Alla artiklar i Systembolagets sortiment har följande fält med data, medan vissa kan ha ytterligare eller sakna något här och var:

FältExempelvärde
nr263901
Artikelid1935
Varnummer2639
NamnTrimbach
Namn2Riesling
Prisinklmoms127.00
Volymiml750.00
PrisPerLiter169.33
Saljstart1990-08-01
Slutlevnull
VarugruppVitt vin
ForpackningFlaska
ForslutningNaturkork
UrsprungAlsace
UrsprunglandnamnFrankrike
ProducentTrimback
LeverantorWard Wines AB
Argang2012
Provadargangnull
Alkoholhalt13.00%
SortimentFS
Ekologisk0
Koscher0
RavarorBeskrivningRiesling

Rimligtvis borde alla fält vara sökbara separat kan man tycka, med undantag för de som inte fyller någon funktion på egen hand. Rent spontant känner jag själv att jag mest saknar att kunna plocka fram med AND- / OR-logik sådant som matchar särskilda årgångar eller ett visst ursprung.

Det vore även bra att kunna se prishistorik för att se hur det rört sig under åren.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu har jag visserligen semester, men om behovet uppstår kan vi fixa det i min butik eller om du tar det i din närmaste! Det finns producentsök i det interna söksystemet.

Nejdå det är ingen fara, jag är lite fundersam över varför denna funktion inte finns för allmänheten bara. Men bra info! Tack. :)
 

Dexter

Medlem
Kan jag filtrera min sökning så att jag bara får träff om vinet är gjort av den producent som jag söker efter?
Exempel; Jag vill veta hur många viner som finns i SBs sortiment som är av producenten "Pernod Ricard"

Nja Pernord Ricard går väl som en leveratör så då blir det ex 65 röda viner 51 vita viner. Men vill ha en producent så Pernord Ricard importerar ex Jacob's Creek då blir det 33 viner. Så jag tycker man kan söka på Producent och även Leverantör och få med den viner jag söker
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Såhär blev svaret från systembolagets kundtjänst;

"Du kan söka på både producenter och leverantörer genom att fritextsöka på namnet. När det gäller Pernod Ricard så är dom både producent och leverantör och det går tyvärr inte att filtrera däremellan. Så du får upp samtliga 294 flaskor där Pernod Ricard är inblandade."
 
Toppen