Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa systembolags nya hemsida.

ChristianB

DipWSET
Såhär blev svaret från systembolagets kundtjänst;

"Du kan söka på både producenter och leverantörer genom att fritextsöka på namnet. När det gäller Pernod Ricard så är dom både producent och leverantör och det går tyvärr inte att filtrera däremellan. Så du får upp samtliga 294 flaskor där Pernod Ricard är inblandade."
Jag förstår poängen i deras svar, men personligen tycker jag inte att det räcker med fritext i de flesta fall. Om jag har en specifik producent så vill jag hellre fylla i detta som en enskild sökfaktor och sedan filtrera på det.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Segt. Det är ju inte direkt raketforskning vi talar om, så varför man inte kan filtrera efter producent eller leverantör är för mig obegripligt. Jag har iaf. framgångsrikt fått upp ett REST-baserat API på en Amazon-server nu, och jag spenderar kvällarna med att skriva lite filterfunktioner för att man ska kunna göra godtyckliga sökningar på alla möjliga kombinationer av de fält som jag postade i ett tidigare inlägg i den här tråden. Man skulle kunna slänga på ett enklare gränssnitt till det vid ett senare tillfälle för att låta folk söka lite enklare utan någon inblandning av kod eller systemkännedom.
 

kayaker

Cyklist
Såhär blev svaret från systembolagets kundtjänst;

"Du kan söka på både producenter och leverantörer genom att fritextsöka på namnet. När det gäller Pernod Ricard så är dom både producent och leverantör och det går tyvärr inte att filtrera däremellan. Så du får upp samtliga 294 flaskor där Pernod Ricard är inblandade."
"Du kan söka på både producenter och leverantörer genom att fritextsöka på namnet. Vi skiter i om det inte räcker för dig för vi har monopol."
 

Dexter

Medlem
Jag förstår poängen i deras svar, men personligen tycker jag inte att det räcker med fritext i de flesta fall. Om jag har en specifik producent så vill jag hellre fylla i detta som en enskild sökfaktor och sedan filtrera på det.
Förstår inte vad du menar, i fritext får du ju bara upp den producenten sedan kan du filtrera på rött/vitt/pris mm
Vad är det som är problemet med det?
Du har ju samma funktion i Kundservice!
 

Vino fino

Medlem
Förstår inte vad du menar, i fritext får du ju bara upp den producenten sedan kan du filtrera på rött/vitt/pris mm
Vad är det som är problemet med det?
Du har ju samma funktion i Kundservice!
Lägg av nu.

SB:s portal är skräp, sluta försvara eländet. Den är patetisk. Normala kunder vill kunna söka på ursprung och sedan på exempelvis producent. Inget fritexttrams. Sluta försvara Nordkorea. Datat finns där, attributen är taggade, allt är upplagt för en vettig hemsida där man kan filtrera på de relevanta kriterierna. Att man inte lyckas presentera metadatat på något rimligt vis är bara ytterligare exempel på att man inte har en aning om produkterna som man kränger, hur en databas fungerar, eller vad kunderna är intresserade av. Varukategori, växtplats, producent. Hur svårt ska det vara? Lägg ned ursäkterna.
 

chambertin

Medlem
SB:s portal är skräp, sluta försvara eländet. Den är patetisk. Normala kunder vill kunna söka på ursprung och sedan på exempelvis producent. Inget fritexttrams. Sluta försvara Nordkorea. Datat finns där, attributen är taggade, allt är upplagt för en vettig hemsida där man kan filtrera på de relevanta kriterierna. Att man inte lyckas presentera metadatat på något rimligt vis är bara ytterligare exempel på att man inte har en aning om produkterna som man kränger, hur en databas fungerar, eller vad kunderna är intresserade av. Varukategori, växtplats, producent. Hur svårt ska det vara? Lägg ned ursäkterna.
Håller med dig @Vino fino fino till 100%.
Det är så uppenbart att SB inte har jobbat ngt överhuvudtaget med användarvänligheten eller att närma sig vad kommersiella aktörer världen över gör utan bara gjort en facelift och tagit bort de värsta misstagen.

På vilken annan marknad som helst med konkurrens så hade en sådan här portal inte varit särskilt framgångsrik tror jag med ganska stor sannolikhet.

Kan ni t.ex tänka er en Tysk/Fransk/Belgisk/Engelsk/Spansk/Italiensk leverantör som på 70% av sortimentet inte har ngn som helst rudimentär information (förutom namnet) på varan och kanske levereras inom 4-8 dagar och har man tur så är det rätt årgång..
 

ChristianB

DipWSET
Förstår inte vad du menar, i fritext får du ju bara upp den producenten sedan kan du filtrera på rött/vitt/pris mm
Vad är det som är problemet med det?
Du har ju samma funktion i Kundservice!
Nej, det är faktiskt inte samma sak. I och med att du säger "Kundservice" så tolkar jag det som att du arbetar eller har arbetat på SB; i Kundservice kan man välja Producentsök och då söka rätt på en enskild producent, lägga till den som sökparameter och därefter börja filtrera på olika dryckestyper. Det är den möjligheten som jag efterfrågar på den vanliga hemsidan. :) Gissningsvis har något snille tyckt att det inte är nödvändigt för gemene man, men problemet är just att det alltid finns en liten skara som efterfrågar detaljer! Med tanke på hur lätt det vore att inkludera detta (särskilt på en helt ny hemsida!) så är det lite konstigt att möjligheten inte redan finns...
 

matage

Medlem
Såhär blev svaret från systembolagets kundtjänst;

"Du kan söka på både producenter och leverantörer genom att fritextsöka på namnet. När det gäller Pernod Ricard så är dom både producent och leverantör och det går tyvärr inte att filtrera däremellan. Så du får upp samtliga 294 flaskor där Pernod Ricard är inblandade."

Du fick iallafall svar från dem ;)

Jag har ifrågasatt varför jag inte kan söka på var vaor finns i lager utan att uppge min position (vilket de ska skita i) men det hade man tydligen inte lust att svara på...

Internet var banne mig bättre förr...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Du fick iallafall svar från dem ;)

Jag har ifrågasatt varför jag inte kan söka på var vaor finns i lager utan att uppge min position (vilket de ska skita i) men det hade man tydligen inte lust att svara på...

Internet var banne mig bättre förr...
Det kan du väl? Det finns inget krav på att trycka "Godkänn" när de vill veta din position. Om du inte gör det så kan du ju välja fritt hur du vill. Man kan ju även använda "Välj butik för saldo" på en artikel, och sedan "Vilka butiker har drycken?".
 

ChristianB

DipWSET
Jag var tvungen att prova det här lite snabbt, men irriterande nog så går det inte att välja en annan butik utan att uppge sin position, OM man redan har gjort det en gång. Nu får jag t ex bara info om att produkten inte finns i min vanliga butik, men för att välja en annan måste jag sedan ange min position igen. Om man då väljer "Stäng" så fungerar det inte. :p
 

matage

Medlem
Nej det är just det som stör mig.
Jag har inte location påslaget by default (kalla mig gärna foliehatt eller sur bakåtsträvare - trots min IT/eCommerce-bakgrund ;) ) vilket genererar irriterande popups och approvals... Tror man missat att siten bör vara till för mig som användare och inte tvärtom :mad:
 

Dexter

Medlem
Nej, det är faktiskt inte samma sak. I och med att du säger "Kundservice" så tolkar jag det som att du arbetar eller har arbetat på SB; i Kundservice kan man välja Producentsök och då söka rätt på en enskild producent, lägga till den som sökparameter och därefter börja filtrera på olika dryckestyper. Det är den möjligheten som jag efterfrågar på den vanliga hemsidan. :) Gissningsvis har något snille tyckt att det inte är nödvändigt för gemene man, men problemet är just att det alltid finns en liten skara som efterfrågar detaljer! Med tanke på hur lätt det vore att inkludera detta (särskilt på en helt ny hemsida!) så är det lite konstigt att möjligheten inte redan finns...

Har jobbat..
Fick man upp en lista på alla producenter då? Eller måste man skriva själv?
 

ChristianB

DipWSET
Har jobbat..
Fick man upp en lista på alla producenter då? Eller måste man skriva själv?
Först måste man söka rätt på producenten i ett sökfält. Därefter får man en lista i en ruta där man markerar korrekt namn och importerar det till nästa ruta. Därefter klickar man på "Välj producent" eller något sådant och först då kan man börja leta efter produkter som vald leverantör har genom att gå igenom den vanliga listan av varutyper. :p
Omständigt men det fungerar för att se om t ex en producent har något vitt vin. En lösning på nätet ska ju vara betydligt smidigare sett ur konsumentperspektiv, men för att leta i Kundservice så är det godkänt i alla fall.
 

Dexter

Medlem
Först måste man söka rätt på producenten i ett sökfält. Därefter får man en lista i en ruta där man markerar korrekt namn och importerar det till nästa ruta. Därefter klickar man på "Välj producent" eller något sådant och först då kan man börja leta efter produkter som vald leverantör har genom att gå igenom den vanliga listan av varutyper. :p

Exat så tycker jag att hemsidan funkar! Jag jobbade mera med hemsida än KS när jag jobbade tyckte den var mera överskådlig, och så kunde man samtidigt visa kunderna hur man sökte och filtrerade lätt.. Men det är bara jag det...
 

Dexter

Medlem
Gjorde en sökning på Champagne, sorterade efter årgång... scrollade skitlänge. Klickade på en flaska och läste lite. Backade till sökresultaten. HAMNADE HÖGST UPP IGEN!!! Vad faaaaan??

För mig funkade det att komma tillbaka till de vinet jag var på! Men det var ju inte Champagne jag sökte på...utan Australien..
 

ChristianB

DipWSET
Exat så tycker jag att hemsidan funkar! Jag jobbade mera med hemsida än KS när jag jobbade tyckte den var mera överskådlig, och så kunde man samtidigt visa kunderna hur man sökte och filtrerade lätt.. Men det är bara jag det...
Jag förstår din poäng, men här namnet en parameter som håller sig kvar sedan, oavsett varukategori. Fördelen är då att man enkelt väljer "Rött vin", "Vitt vin", "Mousserande", "Sprit", osv och för varje kategori får man upp alla produkter som finns från aktuell producent. Det är mycket möjligt att man kan arbeta på ett liknande sätt med hemsidan men i KS får man en mycket bättre överblick, enligt mig. Det är en lista rakt av, inga konstigheter direkt i sökresultatet och vill man kika närmare på något så är det bara att klicka på någon av produkterna. När man sedan går tillbaka så är sökningen kvar och alla parametrar. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kan jag få en lista på vilka producenter som finns i systembolagets sortiment med viner från Australien?
Jag hackade ihop ett kort anrop som bad mitt API om det. Jag har inte fått upp det online än så det fick bli så...

Accolade Wines
Accolade Wines Australia Limited
Altia
Arcus
Arcus Wine Brands
AUS Oenoforos
Barossa Valley Estate
Barwang
Bay of Fires Wines
Berton Vineyard
Blue Pyrenees Estate
Bolder TM
Broken Back Winery
Brown Brothers Wines
Capel Vale
Cape Mentelle
Casella Wines
Catching Thieves Wines
Cumulus Wines
d'Arenberg
Dandelion Vineyards
De Bortoli
Devil's Corner
Devil's Lair Vineyard
Dominic Wines
Edengate Wines
Einig-Zenzen GmbH
Evans & Tate
Export Union
Ferngrove Wines
First Drop Wines
Foster's
Four Sisters
Fox Creek Wines
Gemtree Vineyards
Geoff Hardy
Geoff Merrill
Giaconda Vineyard
Giertz Vinimport AB
Glaetzer Wines
Globus Wine
Greenstone Vineyard
Hardy Wine Company
Heartland Wines
Henschke
Hesketh Wine Company Pty. Ltd.
Ingoldby Wines
Innocent Bystander
Jacob's Creek Wah
Jacob's Creek Wines
Jeanneret Wines
Jim Barry
Josef Chromy Wines
Kaesler Wines
Killerby Wines
Kingston Estate Wines
Kreglinger Wine Estate
Langmeil Winery
Leeuwin Estate
Lindemans
Lyrup Wine Company
Mac Forbes
Madfish Wines
Margan Family Winegrowers
McGuigan Wines
McHenry Hohnen Vintners
McPherson Wines
Metala Vineyards
Mitchelton Wines
Mitolo Wines
Noon Winery
Nordic Sea Winery
Nugan Estate
Oenoforos S A
Orlando
Overland Vineyards
Oxford Landing Estates
Paracombe Premium Wines
Paul Sapin
Penfolds
Peter Lehmann
Pewsey Vale Vineyard
Pikes and Joyce
Pikes Vintners Pty
Poole's Rock Wines
Quarisa Wines
Rawson's Retreat
Rosabrook Estate
Rosemount Estate
Salena Estate
Sirromet Wines
Snake + Herring
Spring Seed Wines
Stella Bella Wines
Tahbilk
Ten Minutes by Tractor Wines
Teusner Wines
The Farr Family
The Scotchmans Hill Group
Thorn-Clarke Wines
Tim Adams Wines
Tolpuddle Vineyard
Torbreck Vintners
Tyrrell's Wines
Vasse Felix
Viking Wines
Wakefield Wines
Warburn Estate
Willunga Hundred
Wingara Wine Group
Wirra Wirra Vineyards
Wolf Blass
Wyndham Estate
Wynns Coonawarra Estate
Xanadu Wines
Yalumba
Yering Station
 
Toppen