Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa systembolags nya hemsida.

Dexter

Medlem
Vilken kostnad? Systembolaget sätter upp API:er, ge oss ert data i detta format, och när datat har kommit in uppdateras saldot. SB äger saldot, alltid. Så funkar det i alla andra branscher: bilindustrin, IKEA, flygstolar, hotellnätter, vad du vill.

Tyvärr så har ju de flesta leverantörer även resturang kunder med, så SB kan ju inte äga saldot...
Och ja det är en kostnad att ha flera artikelnummer mm hos Post Nord mm
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vill man verkligen ha största chans på ett vin i BS så skulle jag kolla runt på lite olika butiker (om man bor i en större stad) och se när de har orderstopptid på den distributören som leverantören anlitar.
Kan man verkligen få reda på den infon som vanlig konsument?
 

Vino fino

Medlem
PostNord tror jag, bara fråga på butiken, eller maila importören.
På vissa importörers hemsida står det säkert vilka de anlitar för logistiken.

Krångligt JA! men försöker bara tipsa om hur man kan göra..
Menar inte att klaga på dig eller ditt förslag.:)

Bara att jag tycker att många av SB:s processer är helt bakvända och ställer orimliga krav på kunden.
 

ChristianB

DipWSET
Menar inte att klaga på dig eller ditt förslag.:)

Bara att jag tycker att många av SB:s processer är helt bakvända och ställer orimliga krav på kunden.
För en gångs skull är det inte så krångligt som det låter. Det handlar helt enkelt om att samla transporter till ett och samma tillfälle, istället för att samtliga leverantörer/distributörer ska köra ut sina prylar till butikerna. Man kan jämföra det med kollektivtrafik och att alla åker egen bil, det ena alternativet ger långt mycket högre utsläpp. ;)
 

Vino fino

Medlem
För en gångs skull är det inte så krångligt som det låter. Det handlar helt enkelt om att samla transporter till ett och samma tillfälle, istället för att samtliga leverantörer/distributörer ska köra ut sina prylar till butikerna. Man kan jämföra det med kollektivtrafik och att alla åker egen bil, det ena alternativet ger långt mycket högre utsläpp. ;)
Jo, att man samordnar transporten är inget konstigt. :)

Vad jag menar är att det inte finns ett fast saldo och att man inte kan boka på ett kassaskåpssäkert sätt. Jag bokar och beställer glatt men sedan beror faktisk leverans på en massa andra variabler som jag inte kan kontrollera.

Jag kan absolut tänka mig att vänta ett par veckor på leverans, men jag vill att min beställning, när den gått igenom, är skriven i sten och att de flaskor jag har bokat tillhör mig. Att istället se bokning efter bokning nollas är ganska nedslående. En detaljhandlare kan bara hålla på så om kunden inte har något reellt alternativ.
 

ChristianB

DipWSET
Jag kan absolut tänka mig att vänta ett par veckor på leverans, men jag vill att min beställning, när den gått igenom, är skriven i sten och att de flaskor jag har bokat tillhör mig. Att istället se bokning efter bokning nollas är ganska nedslående. En detaljhandlare kan bara hålla på så om kunden inte har något reellt alternativ
Det låter ju rimligt! Att det ska finnas en rad osäkra kort i en beställning känns inte alls ok, men jag vet inte riktigt hur de har resonerat (OM de har resonerat) när de byggde systemet. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kan absolut tänka mig att vänta ett par veckor på leverans, men jag vill att min beställning, när den gått igenom, är skriven i sten och att de flaskor jag har bokat tillhör mig. Att istället se bokning efter bokning nollas är ganska nedslående. En detaljhandlare kan bara hålla på så om kunden inte har något reellt alternativ.
Jag kan som ett konkret exempel nämna att jag aldrig fick tag på Winston Churchill 2002 på magnum. Jag fick tre beställningar i rad annullerade - med varierande men inte alltför kort tidsfördröjning - och till sist ett meddelande om att nu var den slutlevererad och kunde inte beställas mer.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det låter ju rimligt! Att det ska finnas en rad osäkra kort i en beställning känns inte alls ok, men jag vet inte riktigt hur de har resonerat (OM de har resonerat) när de byggde systemet. ;)

Hur mycket av alla tankar som cirkulerar här på forumet tar du med dig vidare in i företaget? ;) Eller är det kundtjänst som får ta det mesta vidare? :p
 

ChristianB

DipWSET
Hur mycket av alla tankar som cirkulerar här på forumet tar du med dig vidare in i företaget? ;) Eller är det kundtjänst som får ta det mesta vidare? :p
Ärligt talat går det mesta inte att ta med sig på något realistiskt sätt. Jag som person kan ju alltid ta till mig att göra mitt bästa för att en kund ska bli nöjd, men mycket annat är svårt att göra. Systembolaget är en så trögrörlig organisation att minsta ändring tar lång tid, så att försöka skicka vidare förbättringsförslag är lite dödfött för mig som butikssäljare...
Däremot gnäller jag väl en del och skickar lite "arga mail" när det är befogat. Min åsikt är att oavsett vilket företag man är anställd på så ska man alltid ha ett kritiskt öga till företagets arbete för att kunna förbättra det. Nu är kanske inte alla mina idéer överensstämmande med SBs, men som sagt, om jag upplever något som fel så vill jag gärna åtgärda det!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ärligt talat går det mesta inte att ta med sig på något realistiskt sätt. Jag som person kan ju alltid ta till mig att göra mitt bästa för att en kund ska bli nöjd, men mycket annat är svårt att göra. Systembolaget är en så trögrörlig organisation att minsta ändring tar lång tid, så att försöka skicka vidare förbättringsförslag är lite dödfött för mig som butikssäljare...
Däremot gnäller jag väl en del och skickar lite "arga mail" när det är befogat. Min åsikt är att oavsett vilket företag man är anställd på så ska man alltid ha ett kritiskt öga till företagets arbete för att kunna förbättra det. Nu är kanske inte alla mina idéer överensstämmande med SBs, men som sagt, om jag upplever något som fel så vill jag gärna åtgärda det!

Det kan jag tänka mig! Men det är bra att du driver en del saker vidare, visar på ett engagemang. Jag skickar nästan alltid mina idéer vidare inom det företag som jag jobbar, men det är en hel del skillnader på ett nystartat företag i sportbranchen (där man konkurrerar om sin överlevnad) jämfört med ett statligt ägt bolag som inte har något generellt stort intresse i att anpassa sin verksamhet efter nytänk!

Off topic; Vad hände med han som blev hämtad av polisen sist jag var på plats? Vilken jävla sopa som försökte att sno sprit på dagtid!

Jag förväntar mig iofs inget bra svar, ville mest kommentera att han var korkad. :D
Igår hade vi en gäst inne i butiken som försökte att sno en påse full av saker, som sedan skrek att han skulle döda oss alla när han blev påkommen. Skönt att väktaren var framme snabbt med batongen! :)
 

ChristianB

DipWSET
Off topic; Vad hände med han som blev hämtad av polisen sist jag var på plats? Vilken jävla sopa som försökte att sno sprit på dagtid!

Jag förväntar mig iofs inget bra svar, ville mest kommentera att han var korkad. :D
Igår hade vi en gäst inne i butiken som försökte att sno en påse full av saker, som sedan skrek att han skulle döda oss alla när han blev påkommen. Skönt att väktaren var framme snabbt med batongen! :)
Haha, ja du... Vad som händer med de där lirarna efter att vi gripit dem är lite olika. :p Jag och kollegan plockade en till idag och han visade sig vara både full och utan ID-handlingar så han fick åka med polisen. Annars brukar polisen mest hålla ett förhör, registrera brottet och så kastar de ut tjuven. Nu har vi ju bara öppet dagtid så det är enda tillfället de får... Däremot avråder jag från att försöka sno från oss eftersom vi tillämpar envars gripande i butiken. ;)

Tillägg: För sakens skull borde jag också säga att det är inte något som SB uppmuntrar egentligen, men som privatperson får man (och bör, tycker jag) agera mot en annan som begår ett brott som kan leda till fängelsestraff. Det är med den utgångspunkten som bland andra jag agerar vid snatteri/stöld.

Skönt att ni hade en väktare på plats med den bråkiga typen. Jag tror att det är ganska typiskt för alla butiker att det är en hel del jobbigt folk; Coop Extra i Vällingby har ju samma "kunder" som vi titt som tätt och de lägger inte heller fingrarna emellan när någon försöker stjäla från dem. ;)
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Jag kan som ett konkret exempel nämna att jag aldrig fick tag på Winston Churchill 2002 på magnum. Jag fick tre beställningar i rad annullerade - med varierande men inte alltför kort tidsfördröjning - och till sist ett meddelande om att nu var den slutlevererad och kunde inte beställas mer.
Jag sätter hårt mot hårt när det gäller beställningar från BS som jag misstänker kan sälja slut snabbt: Jag lägger helt enkelt flera identiska beställningar till olika butiker och hoppas att någon går igenom. Har inte ens dåligt samvete för detta längre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chablis som kvalitetskontroll på Systemets nya fantastiska app:

image.jpg


Betyg: faceplant.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu efter att det har gått ett tag och vi har fått gnälla av oss på allt som är riktigt dåligt med den nya hemsidan (det finns såklart mängder), hur ser ni på de nyheter som faktiskt kan ses som förbättringar?

Jag tänker på "Vinkartboken" till exempel, där man på många viner snabbt får en geografisk överblick, dessutom med ganska lagom djuplodande information kring viner, druvor, klimat, lagar och historia på det man är intresserad av. Oavsett hur användbart en påläst vinnörd tycker att informationen är så tror jag att många mindre insatta kan komma att uppskatta denna del väldigt mycket. Har själv haft nytta av informationen som enligt mig håller en bra grundläggande nivå.

Det STORA minuset är att det nästan enbart är på franska viner som Vinkartboken finns väljbart i anslutning till aktuellt vin har jag märkt, detta även om man såklart kan orientera sig från Frankrike direkt på kartan och hitta ganska mycket information kring de flesta regioner i världen. Det finns alltså stor förbättringspotential.

Utmaningen nu är alltså att våga se även det som eventuellt är bra, vilket jag tycker kan vara intressant som omväxling. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu efter att det har gått ett tag och vi har fått gnälla av oss på allt som är riktigt dåligt med den nya hemsidan (det finns såklart mängder), hur ser ni på de nyheter som faktiskt kan ses som förbättringar?

Jag tänker på "Vinkartboken" till exempel, där man på många viner snabbt får en geografisk överblick, dessutom med ganska lagom djuplodande information kring viner, druvor, klimat, lagar och historia på det man är intresserad av. Oavsett hur användbart en påläst vinnörd tycker att informationen är så tror jag att många mindre insatta kan komma att uppskatta denna del väldigt mycket. Har själv haft nytta av informationen som enligt mig håller en bra grundläggande nivå.

Det STORA minuset är att det nästan enbart är på franska viner som Vinkartboken finns väljbart i anslutning till aktuellt vin har jag märkt, detta även om man såklart kan orientera sig från Frankrike direkt på kartan och hitta ganska mycket information kring de flesta regioner i världen. Det finns alltså stor förbättringspotential.

Utmaningen nu är alltså att våga se även det som eventuellt är bra, vilket jag tycker kan vara intressant som omväxling. ;)
Inloggningsfönstret kommer som pop-up istället för en ny sida, vilket känns praktiskt, slipper man backa tillbaka till sidan man var på manuellt.

Bra att få en del lanseringar lite längre i förväg som excelfiler.

Sen är det svårt att hitta saker som känns positiva. Har mest dykt upp fler saker jag irriterar mig på. T. ex. så måste man backa en sidan för att kunna göra en ny sökning från en produktsida. Finns inget sökfält när du har klickat in dig på en produkt.

Att man måste hålla på att låta webbläsaren veta min position för att få upp butiksaldon (har väl inte dom med att göra). Och när man väl får upp listan med butiksaldon så är den inte sorterad efter län utan efter någon typ av geografiskt närhet. Vill jag då ta reda på vilka butiker som har vinet i en specifik region så behöver jag hålla på att klicka mig fram tills dess att den regionen dyker upp. Och då inte regionen skrivs ut måste jag veta vart dessa obskyra småstäder faktiskt ligger :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inloggningsfönstret kommer som pop-up istället för en ny sida, vilket känns praktiskt, slipper man backa tillbaka till sidan man var på manuellt.

Bra att få en del lanseringar lite längre i förväg som excelfiler.

Sen är det svårt att hitta saker som känns positiva. Har mest dykt upp fler saker jag irriterar mig på. T. ex. så måste man backa en sidan för att kunna göra en ny sökning från en produktsida. Finns inget sökfält när du har klickat in dig på en produkt.

Att man måste hålla på att låta webbläsaren veta min position för att få upp butiksaldon (har väl inte dom med att göra). Och när man väl får upp listan med butiksaldon så är den inte sorterad efter län utan efter någon typ av geografiskt närhet. Vill jag då ta reda på vilka butiker som har vinet i en specifik region så behöver jag hålla på att klicka mig fram tills dess att den regionen dyker upp. Och då inte regionen skrivs ut måste jag veta vart dessa obskyra småstäder faktiskt ligger :)
Oj, det lät positivt. :D
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu efter att det har gått ett tag och vi har fått gnälla av oss på allt som är riktigt dåligt med den nya hemsidan (det finns såklart mängder), hur ser ni på de nyheter som faktiskt kan ses som förbättringar?

Jag tänker på "Vinkartboken" till exempel, där man på många viner snabbt får en geografisk överblick, dessutom med ganska lagom djuplodande information kring viner, druvor, klimat, lagar och historia på det man är intresserad av. Oavsett hur användbart en påläst vinnörd tycker att informationen är så tror jag att många mindre insatta kan komma att uppskatta denna del väldigt mycket. Har själv haft nytta av informationen som enligt mig håller en bra grundläggande nivå.

Det STORA minuset är att det nästan enbart är på franska viner som Vinkartboken finns väljbart i anslutning till aktuellt vin har jag märkt, detta även om man såklart kan orientera sig från Frankrike direkt på kartan och hitta ganska mycket information kring de flesta regioner i världen. Det finns alltså stor förbättringspotential.

Utmaningen nu är alltså att våga se även det som eventuellt är bra, vilket jag tycker kan vara intressant som omväxling. ;)
Sen fanns ju redan vinkartboken på den gamla sidan, och med möjligheten att klicka sig dit från alla samtliga viner.
 
Toppen