Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa systembolags nya hemsida.

Sjödin

Joråsåatt...
Såg detta precis...

SS_Survey.jpg
 

Larseman

Medlem
Ingen idé, jag har nog skrivit mellan 5 och 10 synpunkter och alltid lämnat min e-postadress. Tror ni att dom har hört av sig...? :vägg:
Allvarligt talat så tror jag att dom skiter i vad vi tycker, de visar absolut noll vilja att lyssna. Någon höjdare uttryckte sig vid lanseringen att det är alltid svårt att ta till sig förändringar, även den gamla sidan var ifrågasatt när den lanserades, underförstått att det är oss det är fel på. Vad han kanske inte tänker på är att man faktiskt ger upp om det är tydligt att SB inte är intresserad att ta till sig kritik, vilket inte är samma sak som att man lär sig tycka om sidan. Nu trodde man kanske att det fanns en ny chans att göra sin röst hörd men som sagt var, glöm det :usch:
 

ChristianB

DipWSET
Så illa alltså, @Larseman ? Då lär jag inte heller få något svar... Jag satt igår och försökte beställa vin hemifrån till en vinprovning i nästa vecka, men efter 30 minuter av krånglande (man ser ju inte om varan är tillgänglig förrän i sista steget! :mad: ) så gav jag upp. Det får bli manuellt inhandlande istället! Men jag skrev faktiskt några rader om det och angav min mailadress i förhoppning att få något svar. :p

Sådant här leder ju ibland till jobbiga situationer i butiken när det kommer kunder som inte får igenom sin beställning på hemsidan. De flesta kan vara lite irriterade och det är fullt förståeligt, men just beställningen går att lösa på bekvämt vis i internsystemet. Däremot tycker både kunderna och jag som anställd att det är lite pinsamt när det inte fungerar, för inte säga frustrerande när man sitter vid datorn och tänker "Nu ska jag minsann beställa lite kul vin!" och så fungerar det inte...
 

Vino fino

Medlem
man ser ju inte om varan är tillgänglig förrän i sista steget! :mad:
Man ska inte slå den man som ligger (hemsidan alltså) men det där är verkligen fenomenalt dåligt.

Det fungerade ju nästan förr. Inte till 100% men kanske till 80%. Man kunde i alla fall se de varor som definitivt var slut och slapp lägga energi på det.
Nu uppstår dessutom den fantastiska situationen, om man fortsätter jaga flaskor trots att de är slut hos leverantör, att man inte kan se om det finns något kvar i någon butik i landet eftersom eländet bara visar de närmaste butikernas saldo. Genialt. Genialt, min käre Watson.
 

matage

Medlem
Tro det eller ej, men jag fick svar efter 3 veckor...
----------------------
Tack för dina synpunkter!
Jag vill börja med att be om ursäkt för det sena svaret. Det har varit många reaktioner gällande vår nya sökfunktion och det kan komma att ändras antingen till hösten eller Januari 2016 då vi har 2 nya releaser. I dagsläget kan du söka som jag beskrivit nedan.


Under sökfältet kan du se vad som finns ”I din butik” och ”I hela sortimentet”. För att välja en butik nära dig klickar du på det blå fältet med texten ”Alla butiker”.


Hur gör jag om drycken inte finns i min butik?
Börja gärna med att ta reda på om drycken finns i en annan butik i närheten. Det gör du genom att klicka på länken ”Vilka butiker har drycken?” som finns på sidan som beskriver drycken.


Om drycken inte finns i en butik nära dig så kan du göra en beställning:

  1. Lägg drycken i dryckeslistan – antingen via produktsidan, där du trycker på knappen "Lägg till dryck", eller via ikonen intill respektive dryck i träfflistan.
  2. Gå till dryckeslistan och tryck på "Beställ". Du uppmanas nu logga in till ditt konto. Om du inte redan har ett konto skapar du ett nytt på systembolaget.se.
Med vänliga hälsningar
----------------------

De svarar såeldes inte alls på min fråga varför jag måste ha location services påslaget och varför jag helt enkelt inte kan få se en listning av de butiker med varan i lager på samma sätt som tidigare eftersom informationen uppenbarligen finns tillgänglig...
Tyvärr finns det verkligen ingenting som blivit bättre med den nya felriktade reponsive web-lösningen om man har minsta intresse eller egen förmåga att sålla information. En genuin fördummning paketerat i naivt "tilltalande" design...

Internet (och bordeaux) var bättre förr!

 

ChristianB

DipWSET
Kanske inte hör hemma här, men slänger in det ändå.

@ChristianB, använder du parkerskalan någonting på jobbet? När du pratar med leverantörer, kunder eller kollegor?
Spontan reaktion: "Haha, Parker?!" :p

Nå, skämt åsido, nej, jag tycker delvis inte att den är särskilt bra och delvis kan jag den inte. Det är väl lite som en följd av att jag inte tycker den är nödvändig. Många flaskor har en liten fin guldmedalj eller något där det står "93/100p in WineSpectator" eller något liknande. Men det är rätt betydelselöst; personligen försöker jag rekommendera vin som jag faktiskt kan något om (druva, land/område, producent, etc.) men om jag inte har sådant i huvudet så går jag i alla fall ALDRIG på poäng satta av någon annan. Möjligen att jag kan nämna det för kunden om denna frågar, men för det mesta är det ju enskilda artiklar och reklamannonser som ägnar sig åt sådant.

Bra fråga emellertid!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Spontan reaktion: "Haha, Parker?!" :p

Nå, skämt åsido, nej, jag tycker delvis inte att den är särskilt bra och delvis kan jag den inte. Det är väl lite som en följd av att jag inte tycker den är nödvändig. Många flaskor har en liten fin guldmedalj eller något där det står "93/100p in WineSpectator" eller något liknande. Men det är rätt betydelselöst; personligen försöker jag rekommendera vin som jag faktiskt kan något om (druva, land/område, producent, etc.) men om jag inte har sådant i huvudet så går jag i alla fall ALDRIG på poäng satta av någon annan. Möjligen att jag kan nämna det för kunden om denna frågar, men för det mesta är det ju enskilda artiklar och reklamannonser som ägnar sig åt sådant.

Bra fråga emellertid!

Intressant! Jag förstår dig. Tänkte mer eller mindre om du kanske drog till med en "köp den här den gav jag 88p förra hösten." Eller inte :p.

Men det här vin är ju så subjektivt! Svårt att omvandla till poäng och skalor som fungerar brett.

Oftast när jag pratar med personalen på SB så blir det att det finns lite gran att säga om vinet, för att sedan ta ganska så stopp när man inte har mer fakta att gå på. Men det där antar jag också är en konst som man kommer runt, och att man i olika tillfällen har olika dialoger lite beroende på vad kunden vet och har för gensvar på det som har sagts.
 

ChristianB

DipWSET
Oftast när jag pratar med personalen på SB så blir det att det finns lite gran att säga om vinet, för att sedan ta ganska så stopp när man inte har mer fakta att gå på. Men det där antar jag också är en konst som man kommer runt, och att man i olika tillfällen har olika dialoger lite beroende på vad kunden vet och har för gensvar på det som har sagts.
Absolut! För det mesta är det ganska lätt att bestämma vilken nivå som kundens kunskap ligger, men annars så kan det bli lite mer prövande och i sällsynta fall så har jag en kvart eller så av trevligt vinsamtal framför mig när det visar sig att kunden kan mer än gemene man! ;)

Precis som du säger är det svårt att relatera till skalor och poäng om man inte redan har en väl befäst grund att stå på som vinkonsument. När jag diskuterar vin på nivån som FW ligger på så är det nästan uteslutande så att jag räknar med att de flesta förstår vad jag menar, men om jag står i butiken och ska förklara att "den här röda från västra stranden är lite mer grusig än den här från högra" så blir det lätt lite fel. :p
Jag brukar försöka hålla mig till rena fakta när jag pratar vin med kunderna och för det mesta räcker det med några snabba följdfrågor för att etablera vad som efterfrågas! Däremot är det inte säkert att alla jobbar så...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Absolut! För det mesta är det ganska lätt att bestämma vilken nivå som kundens kunskap ligger, men annars så kan det bli lite mer prövande och i sällsynta fall så har jag en kvart eller så av trevligt vinsamtal framför mig när det visar sig att kunden kan mer än gemene man! ;)

Precis som du säger är det svårt att relatera till skalor och poäng om man inte redan har en väl befäst grund att stå på som vinkonsument. När jag diskuterar vin på nivån som FW ligger på så är det nästan uteslutande så att jag räknar med att de flesta förstår vad jag menar, men om jag står i butiken och ska förklara att "den här röda från västra stranden är lite mer grusig än den här från högra" så blir det lätt lite fel. :p
Jag brukar försöka hålla mig till rena fakta när jag pratar vin med kunderna och för det mesta räcker det med några snabba följdfrågor för att etablera vad som efterfrågas! Däremot är det inte säkert att alla jobbar så...

Ja det förstår jag! Roligt exempel med Frankrike :).

Jag ska nog komma in o surra lite med dig efter din semester ;).

Plockade på mig cono 20 barrels idag när jag såg en kvar på små partier hyllan. Visst var det du som drack den för två veckor sedan?
 

ChristianB

DipWSET
Plockade på mig cono 20 barrels idag när jag såg en kvar på små partier hyllan. Visst var det du som drack den för två veckor sedan?
Yes, tog en flaska för ett tag sedan. Jag var inte så imponerad av den efter att ha provat en annan Syrah från Australien, Jim Barry Lodge Hill Syrah. Men prova 20 Barrels så är det bara att komma in och jämföra smaknoterna! :) Jag är tillbaka från och med måndag!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Angående världens bästa Systembolag.

Sitter och funderar lite på hur inköpen av småpartier går till?
Saken är den att det är ett par viner som jag brukar köpa vertikalt varje år och som tidigare varit stående i småpartier men i år har dessa inte dykt upp i ny årgång i släppen.
När jag söker på dem ser jag dock att de som släptes förra året ännu ej tagit slut och det får mig att fundera på om systembolaget helt enkelt låter bli att köpa in nästkommande årgång för att de fortfarande har vinet kvar på hyllan?

Om så är fallet blir det ju fullständigt obegripligt för någon med vinintrese när man resonerar att; vi har ju fem flaskor kvar av 2010 så då beställer vi inte 2011 i år..?

Någon som vet om det är så det funkar eller om dessa viner bara försvunnit ur sortimentet av annan anledning?

-Exempel på viner är Ch. Beaucastel, Ch Lagrange, Ch Carbonnieux etc...
 

chambertin

Medlem
Angående världens bästa Systembolag.

Sitter och funderar lite på hur inköpen av småpartier går till?
Saken är den att det är ett par viner som jag brukar köpa vertikalt varje år och som tidigare varit stående i småpartier men i år har dessa inte dykt upp i ny årgång i släppen.
När jag söker på dem ser jag dock att de som släptes förra året ännu ej tagit slut och det får mig att fundera på om systembolaget helt enkelt låter bli att köpa in nästkommande årgång för att de fortfarande har vinet kvar på hyllan?

Om så är fallet blir det ju fullständigt obegripligt för någon med vinintrese när man resonerar att; vi har ju fem flaskor kvar av 2010 så då beställer vi inte 2011 i år..?

Någon som vet om det är så det funkar eller om dessa viner bara försvunnit ur sortimentet av annan anledning?

-Exempel på viner är Ch. Beaucastel, Ch Lagrange, Ch Carbonnieux etc...
Spot on !
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Angående världens bästa Systembolag.

Sitter och funderar lite på hur inköpen av småpartier går till?
Saken är den att det är ett par viner som jag brukar köpa vertikalt varje år och som tidigare varit stående i småpartier men i år har dessa inte dykt upp i ny årgång i släppen.
När jag söker på dem ser jag dock att de som släptes förra året ännu ej tagit slut och det får mig att fundera på om systembolaget helt enkelt låter bli att köpa in nästkommande årgång för att de fortfarande har vinet kvar på hyllan?

Om så är fallet blir det ju fullständigt obegripligt för någon med vinintrese när man resonerar att; vi har ju fem flaskor kvar av 2010 så då beställer vi inte 2011 i år..?

Någon som vet om det är så det funkar eller om dessa viner bara försvunnit ur sortimentet av annan anledning?

-Exempel på viner är Ch. Beaucastel, Ch Lagrange, Ch Carbonnieux etc...

Intressant teori! Någon som tar på sig att höra med Systembolagets inköpsavdelning?
 

Dexter

Medlem
Angående världens bästa Systembolag.

Sitter och funderar lite på hur inköpen av småpartier går till?
Saken är den att det är ett par viner som jag brukar köpa vertikalt varje år och som tidigare varit stående i småpartier men i år har dessa inte dykt upp i ny årgång i släppen.
När jag söker på dem ser jag dock att de som släptes förra året ännu ej tagit slut och det får mig att fundera på om systembolaget helt enkelt låter bli att köpa in nästkommande årgång för att de fortfarande har vinet kvar på hyllan?

Om så är fallet blir det ju fullständigt obegripligt för någon med vinintrese när man resonerar att; vi har ju fem flaskor kvar av 2010 så då beställer vi inte 2011 i år..?

Någon som vet om det är så det funkar eller om dessa viner bara försvunnit ur sortimentet av annan anledning?

-Exempel på viner är Ch. Beaucastel, Ch Lagrange, Ch Carbonnieux etc...

Vad jag kommer ihåg fanns det många anledningar varför de inte ville köpa in en ny årgång.
Dels för att den gamla inte sålt slut, helst ville de att småpartier skulle sälja slut på ca 3 månader. Det finns ju bara ett begränsat utrymme i butikerna.

Den nya årgången var inte tillräckligt bra! och vinet inte fått några bra poäng hos WS, Dekantera mm.
Priset kan också vara för högt ifrån importören, SB försökte alltid att sänka priset med någon tia..
Det hindrar ju inte importören att lägga in vinet i BS om de tror på vinet..

Trender, vem fan vill köpa BDX 2015! Nu måste man väl bara dricka natur Bojo eller något annat som bloggarna gillar nu.
Då de endast har X antal inköp per land så kan det vara så att områden som Jura mm är mera intressant idag en BDX Ch9. För de ska väl försöka hänga med i trenderna så gott det går...

Sedan kan det ju vara tillgång som med Barolo 2010, det finns inte att tillgå pga av att resten av världen köpt skiten som fått höga poäng.

Kolla med importören det kan ju ha i lager till sina restaurangkunder, då går det ju oftast att beställa det av de.

Själv tror jag mest på att det är väldigt få kunder som köper BDX nu mera från SB. Så då finns det ju ingen anledning att köpa in det.
När man ändå kan köpa det billigare direkt i från någon i EU.
 

Peder

Medlem
Är det så att man på Systembolagets nya hemsida inte längre kan se "röda priser", "Nedsatt pris". Antar att anledningen är att man inte vill från monopolets sida vill visa upp att man har REA som vilken butik som helst eller även om man har det eller finns den funktionen kvar någonstans?
Extrapris hos Systembolaget.gif
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det så att man på Systembolagets nya hemsida inte längre kan se "röda priser", "Nedsatt pris". Antar att anledningen är att man inte vill från monopolets sida vill visa upp att man har REA som vilken butik som helst eller även om man har det eller finns den funktionen kvar någonstans?
Visa bifogad bild 4822

Det här är verkligen en funktion som jag vill att de ska införa! Förstår inte varför man inte kan visa det öppet?
 
Toppen