Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

v_skogh

Medlem
Jag har två stora laster, nja tre. Champagne, Oxfile och snus.
Att få tag på sjysst snus eller skumpa är inga problem, oftast iaf. Men oxfile?
Grillar gärna min oxfile på kolgrillen och smaksensationen bli bättre destå längre köttet fått mörat. Så vart köper ni era köttbitar?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

lepatrik skrev:
Willy Ohlsson

Hehe, har Niklas och Rolf öppnat en fillial i Göteborg?

Jag är tyvärr svårt okunnig om bra slaktare i västsverige, men det går kanske att beställa direkt från Johan i Hallen? De är ju en av sveriges bästa köttgrossister, jag vet inte, de kanske tom har en butik därnere. De är ett Göteborgsföretag.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Hittade http://www.johanihallen.se/
Får ta och slå dem en signal helt enkelt och fråga om man kanske kan handla mindre partier.
Någon som har koll på vad som säljs hos Saluhallen?
 

lepatrik

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Oj, jag missade västsverige. Det blir nog fisk för er

Varma tournedoushälsningar från hufvudstaden
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

lepatrik skrev:
Oj, jag missade västsverige. Det blir nog fisk för er

Varma tournedoushälsningar från hufvudstaden

Hehe, fisk är inte helt fel det heller.
Har nu en kontakt som tillåter mig att handla direkt från Dalsjöfors slakteri. 200 kr/kg får anses som bra.
Men om man vill ha den välhängd, finns det då? Eller får jah själv hänga den på strecket i källaren?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Du får köpa en temperturkontrollerad lagringskyl och hänga köttet själv. Jag vet att grabbarna på Willy Ohlsson (som nämndes ovan) brukar hänga köttet 3-6 veckor (eller där omkring, jag kan kolla!). Först så doppas det i smält talg så att det blir en skyddande hinna, och sen lagras det.

Muuuuuums filibabba! Säg till när du kommer upp till depressionens och ångestens Stockholm så får vi ta dit dig så du kan få smaka på lite guldfilé med bara lite olivolja som krydda.

Även om jag är betydligt mer förtjust i kotten eller biffen! Jag spenderade en nyårsafton själv med två stora 500g klabbar med guldentrécôte (en till lunch och en till middag) och en magnum bolly GA 1985. Smakade mums med lite anklever på köttet och en skön sallad till!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Krug skrev:
Du får köpa en temperturkontrollerad lagringskyl och hänga köttet själv. Jag vet att grabbarna på Willy Ohlsson (som nämndes ovan) brukar hänga köttet 3-6 veckor (eller där omkring, jag kan kolla!). Först så doppas det i smält talg så att det blir en skyddande hinna, och sen lagras det.

Muuuuuums filibabba! Säg till när du kommer upp till depressionens och ångestens Stockholm så får vi ta dit dig så du kan få smaka på lite guldfilé med bara lite olivolja som krydda.

Även om jag är betydligt mer förtjust i kotten eller biffen! Jag spenderade en nyårsafton själv med två stora 500g klabbar med guldentrécôte (en till lunch och en till middag) och en magnum bolly GA 1985. Smakade mums med lite anklever på köttet och en skön sallad till!

Ni har en oerhörd förmåga att göra mig hungrig, men är man i hufvudstaden är Willy Ohlsson verkligen the real deal. Konungen av Östermalmshallen.
 

Keen

slan
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Krug skrev:
Du får köpa en temperturkontrollerad lagringskyl och hänga köttet själv. Jag vet att grabbarna på Willy Ohlsson (som nämndes ovan) brukar hänga köttet 3-6 veckor (eller där omkring, jag kan kolla!). Först så doppas det i smält talg så att det blir en skyddande hinna, och sen lagras det.

Muuuuuums filibabba! Säg till när du kommer upp till depressionens och ångestens Stockholm så får vi ta dit dig så du kan få smaka på lite guldfilé med bara lite olivolja som krydda.

Även om jag är betydligt mer förtjust i kotten eller biffen! Jag spenderade en nyårsafton själv med två stora 500g klabbar med guldentrécôte (en till lunch och en till middag) och en magnum bolly GA 1985. Smakade mums med lite anklever på köttet och en skön sallad till!

Min enda erfarenhet av det där guldköttet naggades lite i kanten att varenda stektermomter hemma hos föräldrarna fick för sig att gå sönder kvällen till ära. =( Så vi körde på känn och tog ut det med vääääldans god marginal skulle det visa sig. Iofs inget problem i sig då jag gärna sätter i mig råbiff, men resten av familjen, förutom farsan, tyckte att det var sådär att äta i princip rått kött. :D

Gott var det iallafall.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Keen skrev:
Min enda erfarenhet av det där guldköttet naggades lite i kanten att varenda stektermomter hemma hos föräldrarna fick för sig att gå sönder kvällen till ära. =( Så vi körde på känn och tog ut det med vääääldans god marginal skulle det visa sig. Iofs inget problem i sig då jag gärna sätter i mig råbiff, men resten av familjen, förutom farsan, tyckte att det var sådär att äta i princip rått kött. :D

Gott var det iallafall.

Ett feminint problem detta oftast.

Min fru och tillika min mor envisas alltid med att vilja ha köttet genomstekt och hårt som en gammal sadel. Därför är det ett smärre helvete att ha med frugan på mina årliga expeditioner till Frankrike där Well done oftast betyder vad vi kallar medium eller i för hennes del värsta fall medium rare i övriga Europa + U.S.A.

Vad ska man säga i Frankrike? Charcoal?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Mysonoxen skrev:
Ett feminint problem detta oftast.

Min fru och tillika min mor envisas alltid med att vilja ha köttet genomstekt och hårt som en gammal sadel. Därför är det ett smärre helvete att ha med frugan på mina årliga expeditioner till Frankrike där Well done oftast betyder vad vi kallar medium eller i för hennes del värsta fall medium rare i övriga Europa + U.S.A.

Vad ska man säga i Frankrike? Charcoal?

Någonting du vill förklara vidare? Nu är jag inte den som är puritan på något sätt, men jag måste fråga; Är barnen välskapta? ;D
 

lepatrik

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

hahahahaha oj jag satte vinet i halsen det här var verkligen högkvalitativ underhållning
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Krug skrev:
Någonting du vill förklara vidare? Nu är jag inte den som är puritan på något sätt, men jag måste fråga; Är barnen välskapta? ;D

Förutom några krånglande kromosomer så :)

Jo då, de är välskapta, om än enormt stora för sina åldrar, men det skyller vi på morfar och farfar som var runt 2 m. långa då de levde.

Men allvarligt, genomstekt kött. BLÄÄÄÄ!!!!!!!
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Även jag hör till den skaran som får tända grillen en halvtimme tidigare än tänkt för att tjejens bitar skall bli klara i tid.
Själv har jag alltid velat ha biffen saftig, god och dryyyyg... :D
 

anders

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Kan inte göra annat än att skriva under på påståendet om kvinnor och kött. Stekte oxfile i helgen. Helt perfekt om någon frågar mig. På tok för dåligt enligt regeringen. Slutresultat: Frugan skar av kanterna på filebitarna till sig själv och jag fick ta mittenbitarna.
 

Keen

slan
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Hah! Som tur är tycker flickvännen om rött kött också. Hon kan till och med stå och äta rå köttfärs direkt från ica. Lite väl magstarkt för mig då jag inte är helt säker på deras kötthantering (tydligen har de haft lite problem på den punkten har jag hört :p)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Ja det där med kvinnor och kött är märkligt som sagt.

Min gamla mor är likadan. Vi fick alltid genomstekt kött hemma, vilket resulterade i att såväl jag som min bror inbillade oss att morsan inte kunde laga kött, vilket var fel, eftersom min salig far alltid fick sina biffar rosastekta, medan barnens var gråa och tråkiga samt stenhårda.

Det var visst så överallt på 60-talet, någon hade påstått att det var bakterier och sånt i rosastekt eller blodigt kött och det Expressen skrev trodde man på på den tiden.

Resultatet blev givetvis det motsatta. När brorsan flyttade hemifrån åt han i stort sett bara fisk p.g.a. att han tyckte illa om kött (vem kan klandra honom efter de upplevelserna?), det var ständigt någon fiskrätt med en god Bourgogne till och så ost och Bordeaux efteråt då man besökte honom (åsså skumpa först + dessert med Sauternes eller Tokaji Aszu) men numera svänger han ihop kanongoda kolgrillade entrecoter. Men allergiska mot överstekt kött blev vi båda. Får jag en överstekt biff på restauranger som inte frågar hur jag vill ha köttet (detta har bara hänt i Sverige) åker den ögonaböj tillbaka till köket och ersätts.
 

lepatrik

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

Apropå idioter, min sambo har en fablesse för högkvalitativ underhållning såsom Bonde söker fru. Paret har funnit varandra och vunnit en resa, på stjärnkrogen på plats skickar kvinnan tillbaka köttet... för det var inte helt genomstekt hahahahhahahaha ursäkta men det här är så komiskt så jag trillar av stolen, hoppas ni sett detta :)
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

I lördags va jag inne på saluhallen i GBG för att köpa oxfilé. Gick därifrån med 2 kg.
La det sedan på grillen tillsammans med salt och peppar, vart inte alls särskilt positivt överraskad. Visst, det gick ner men jag har ätit betydligt bättre för mindre pengar. De ville ha 350 kr/kg.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vart får tag på BRA oxfile i västsverige?

v_skogh skrev:
I lördags va jag inne på saluhallen i GBG för att köpa oxfilé. Gick därifrån med 2 kg.
La det sedan på grillen tillsammans med salt och peppar, vart inte alls särskilt positivt överraskad. Visst, det gick ner men jag har ätit betydligt bättre för mindre pengar. De ville ha 350 kr/kg.

Jag håller med, jag föredrar en riktigt bra biff eller en bra entrécôte vilken dag som helst framför oxfilé. Det är mer smak i köttbitarna som har insprängt fett än de helt fettfria filébitarna. Speciellt om man hittar riktigt vackert marmorerade, välhängda biffar.
 
Toppen