Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Veckans bortglömda klassiker V.5 2014

Vino fino

Medlem
Vad är skillnaden mellan socialdemokratiska politiker och A-lagare? ;)
Politikern kan ta "time out", dvs. betald ledighet eller sjukskrivning, för att "ta itu med sina problem".

Fråga: om man tjänar 1.177.000 om året, och snattar en flaska Highland Park, är det då alkoholen man har problem med? Jag har lite svårt att se den logiska kopplingen.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Okejdå, lite sen på bollen men härom veckan kom jag mig äntligen för att hiva ner några Faustinosar i korgen efter att ha funderat på det sedan den här tråden startade.
När jag stod där på SB kändes det på något lustigt vis plötsligt lite skämmigt att plocka ner blästrade Faustinoflaskor med guldnät och allt så jag kommer på mig själv med att instinktivt täcka över dem med ett lager av lite andra flaskor.
När jag sedan stöter på min lokala SB-kontakt som brukar beställa hem varor åt mig ser jag hur han liksom sneglar ner i min korg med en brydd blick men utan att riktigt våga fråga... -Öh, är det en gammal kitchig Faustino jag skymtar där i korgen syntes han tänka...
Hur smakade den då?
-Jag vet inte, hann inte dricka den innan det var dags att ge sig ut på fyra vita veckor på nordsjön igen men när jag kommer hem skall Riojan få en renässans :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Okejdå, lite sen på bollen men härom veckan kom jag mig äntligen för att hiva ner några Faustinosar i korgen efter att ha funderat på det sedan den här tråden startade.
När jag stod där på SB kändes det på något lustigt vis plötsligt lite skämmigt att plocka ner blästrade Faustinoflaskor med guldnät och allt så jag kommer på mig själv med att instinktivt täcka över dem med ett lager av lite andra flaskor.
När jag sedan stöter på min lokala SB-kontakt som brukar beställa hem varor åt mig ser jag hur han liksom sneglar ner i min korg med en brydd blick men utan att riktigt våga fråga... -Öh, är det en gammal kitchig Faustino jag skymtar där i korgen syntes han tänka...
Hur smakade den då?
-Jag vet inte, hann inte dricka den innan det var dags att ge sig ut på fyra vita veckor på nordsjön igen men när jag kommer hem skall Riojan få en renässans :)
Jag har köpt diverse Faustino lite väl många gånger det senaste året - och jag håller med - svårt att känna sig hipp när till och med Svensson med en Ripasso i handen tittar på en med förakt. :rolleyes:

Maken till fånig och omodern flaska får man leta efter. Åtminstone hönsnätet kan väl för bövelen plockas bort. :p
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Jag har köpt diverse Faustino lite väl många gånger det senaste året - och jag håller med - svårt att känna sig hipp när till och med Svensson med en Ripasso i handen tittar på en med förakt. :rolleyes:

Maken till fånig och omodern flaska får man leta efter. Åtminstone hönsnätet kan väl för bövelen plockas bort. :p
Det enda man kan trösta sig med är att Faustinos kitsch (eller har vi kanske gått över gränsen från kitsch till bordell…?:D) fortfarande skrämmer bort många. Och håller efterfrågan och pris nere!
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har köpt diverse Faustino lite väl många gånger det senaste året - och jag håller med - svårt att känna sig hipp när till och med Svensson med en Ripasso i handen tittar på en med förakt. :rolleyes:

Maken till fånig och omodern flaska får man leta efter. Åtminstone hönsnätet kan väl för bövelen plockas bort. :p
Men flaskan är ju halva storheten med Faustino! Dessutom: Att en ripassosvensson tittar på en med förakt är en hedersbetygelse, inte en anledning till skam eller skuldkänslor.

Mvh,
Södermalms hipsters
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Men flaskan är ju halva storheten med Faustino! Dessutom: Att en ripassosvensson tittar på en med förakt är en hedersbetygelse, inte en anledning till skam eller skuldkänslor.

Mvh,
Södermalms hipsters
Faustinon är det klassiska exemplet på något som är så ute att det bara måste vara inne..?
-Och i ärlighetens namn, vem gillar inte i hemlighet ett överdåd av kitch?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jamen, jag gillar ju verkligen de där spanska metallnäten. Tycker de tillför en känsla av ursprung och terroir också till utseendet.
Värsta kitchetiketterna från Spanien torde dock vara Pesqueras makalöst osmakliga1800-tals byporr... Saknas bara åsnor! Etiketterna hos dem andas vin för 2-och-50 flaskan. ...och vinerna är duktigt bra.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jamen, jag gillar ju verkligen de där spanska metallnäten. Tycker de tillför en känsla av ursprung och terroir också till utseendet.
Värsta kitchetiketterna från Spanien torde dock vara Pesqueras makalöst osmakliga1800-tals byporr... Saknas bara åsnor! Etiketterna hos dem andas vin för 2-och-50 flaskan. ...och vinerna är duktigt bra.
Vi väntar fortfarande på lite smaknoter från Faustino -00 eller -01 från dig...är du inte snäll så kommer tomten att ta med sig en 81:a till Sud-82...;)
 

chambertin

Medlem
Värsta kitchetiketterna från Spanien torde dock vara Pesqueras makalöst osmakliga1800-tals byporr... Saknas bara åsnor! Etiketterna hos dem andas vin för 2-och-50 flaskan. ...och vinerna är duktigt bra.
:D
Ja dom flaskorna plockar man inte ner av misstag i korgen.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jamen, jag gillar ju verkligen de där spanska metallnäten. Tycker de tillför en känsla av ursprung och terroir också till utseendet.
Värsta kitchetiketterna från Spanien torde dock vara Pesqueras makalöst osmakliga1800-tals byporr... Saknas bara åsnor! Etiketterna hos dem andas vin för 2-och-50 flaskan. ...och vinerna är duktigt bra.
Var tvungen att googla detta kitchiga vin. Gillar utseendet på något sätt, fulsnyggt på ett sätt som bara spanjorer kan:
image.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Kan inte annat än instämma att en åsna hade varit på sin plats... En rosa flamingo hade också varit stilrent.
 

Vino fino

Medlem
Jag tycker ni är lite elaka mot Alejandro Fernandez…

Det är klart, när man lär känna och uppskatta ett vin (eller en person) blir paketeringen/utseendet mer positivt värdeladdat. Men jag gillar verkligen hans etiketter.


AFernandez.jpg
 

Livermore

Medlem
Jag kan säga att jag tycker om avsaknaden av människor på etiketterna. Det blir avbefolkat, sorgligt men ändå vackert :)
 
Toppen