Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken Diebolt-Vallois?

ae

Medlem
Fråga: ska man satsa på Diebolt-Vallois Prestige eller Diebolt-Vallois BdB 99? Vore otroligt tacksam för svar!
 

Krug88

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

ae skrev:
Fråga: ska man satsa på Diebolt-Vallois Prestige eller Diebolt-Vallois BdB 99? Vore otroligt tacksam för svar!
Menar du Fleur du Passion när du skriver 99:an?
Den är mycket bra och kommer att bli grym om ett par år.

Prestige är helt ok som standardbubbel.
 

Elvis

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

En titt i min nyinköpta "bibel", Richard Juhlin Champagne Guide, säger att det är hugget som stucket mellan Prestige och vanliga årgångs-Diebolt genom åren. Den senaste Prestige som släppts (med druvor från 1996) lär vara riktigt bra.
 
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Någon som testat Fleur de Passion -02 ännu? Beställde två flaskor idag, men de bör enligt säljaren tidigast öppnas 2012. Frågan är om man klarar att vänta...
 

Krug88

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

maxistockholm2 skrev:
Någon som testat Fleur de Passion -02 ännu? Beställde två flaskor idag, men de bör enligt säljaren tidigast öppnas 2012. Frågan är om man klarar att vänta...
Nej har köpt 12 flaskor men inte provat någon än.
De som testat säger att den är helt outstanding!
 
Trådskapare
A

ae

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

slog till på prestige. lite tveksamt om basen fortfarande är 95/96/97 dock. hittade inte en enda notering om BdB-99:an. Årgången fanns inte ens upptagen på Cellartracker.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

ae skrev:
slog till på prestige. lite tveksamt om basen fortfarande är 95/96/97 dock. hittade inte en enda notering om BdB-99:an. Årgången fanns inte ens upptagen på Cellartracker.
Tror det är så här, det finns en Prestige som släpptes för ca 1 år sen med blandning av 96 & 95 detta var dock inte en "standard" Prestige utan en liten "specialare" dom gjorde pga att dom var så nöjda med 96 skörden, det var mkt små kvantiteter. Av samma blandning gjordes det även 180 JEROs. Diebolt Prestige är en riktigt bra Champagne som med fördel kan lagras. Passar perfekt till rökt och gravad lax. Trevlig provning!
 

CH

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Jag tog en flaska av deras bdb NV i helgen och tyckte den var helt ok.
Det blir till att beställa lite av deras årgångs champagner för att följa upp det hela och det verkar ju lovande med tanke på vad som diskturerats här.
 
Trådskapare
A

ae

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

magnum skrev:
Tror det är så här, det finns en Prestige som släpptes för ca 1 år sen med blandning av 96 & 95 detta var dock inte en "standard" Prestige utan en liten "specialare" dom gjorde pga att dom var så nöjda med 96 skörden, det var mkt små kvantiteter. Av samma blandning gjordes det även 180 JEROs. Diebolt Prestige är en riktigt bra Champagne som med fördel kan lagras. Passar perfekt till rökt och gravad lax. Trevlig provning!

Ytterligare bevis för denna tes är att PrimeWine-bar på sin vinlista har både Prestige och Prestige 95/96 listade. Tack!
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

ae skrev:
Ytterligare bevis för denna tes är att PrimeWine-bar på sin vinlista har både Prestige och Prestige 95/96 listade. Tack!

Just det! Tack för infon!! Jag tyckte väl att jag hade nåt minne av att ha druckit den. Och nu trillade poletten ner, det är ju på Prime jag testat den ju.... ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Prestige, framöver kommer detta att bli en Solera! man kommer till att börja tappa flera årgångar på ett stort ekfat och för varje år tappa ca 20% och fylla på med en ny årgång (lite a la Selosse SUBSTANCE)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

maxistockholm2 skrev:
Någon som testat Fleur de Passion -02 ännu? Beställde två flaskor idag, men de bör enligt säljaren tidigast öppnas 2012. Frågan är om man klarar att vänta...
Tror det är bra att vänta lite...OK att dricka nu men jag tycker den håller igen, lite kort, kommer säkert öppna sig om 6-12 månader. Med detta är en riktig SUPERSKUMPA
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Blir glad att se det finns en del av er som har druckit Diebolt som är en av mina favoritproducenter

Som med så många champagner är det knepiga att veta när de rimligen bör inmundigas.
Vore toppen om ni har tips att ge om när jag ska avnjuta dess godingar:
(De ligger i vinkällare med goda förutsättningar)

1976
1979
1997
2002
1983 (1982) Mise cave

1999 Fleur de Passion
2000 Fleur de Passion
2002 Fleur de Passion

Prestige - troligen inköpt 2004 och 2005
Prestige Magnum - troligen inköpt 2004 eller 2005
Prestige - som sägs vara blend på 2002/2004
 

Keen

slan
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Kommer 1500 Fleur de Passion 02 till bolaget i februarisläppet. Har för mig att det är dom sista som går att få tag på från producenten. Blir att köpa på sig ett par stycken :)
 

Krug88

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Bubblaren skrev:
Blir glad att se det finns en del av er som har druckit Diebolt som är en av mina favoritproducenter

Som med så många champagner är det knepiga att veta när de rimligen bör inmundigas.
Vore toppen om ni har tips att ge om när jag ska avnjuta dess godingar:
(De ligger i vinkällare med goda förutsättningar)

1976
1979
1997
2002
1983 (1982) Mise cave

1999 Fleur de Passion
2000 Fleur de Passion
2002 Fleur de Passion

Prestige - troligen inköpt 2004 och 2005
Prestige Magnum - troligen inköpt 2004 eller 2005
Prestige - som sägs vara blend på 2002/2004
76 och 79 borde du dricka upp rätt snart.
Har inte provat 83:an men det är förmodligen dags där med.

97:an sålde de för ett år sedan när jag var där. Lätt, enkel och god nu.
00 Fleur funkar också att korka.

Vänta med både 99 och 02 Fleur.
Prestige på helflaska borde väl vara klar att korka skulle jag tro.

Är 02 vanlig på helflaska är den också bra nu.
Har bara mag av den så jag väntar nog ett tag.

Du måste vara polare med Roger, ni samlar iallafall på exakt samma skumpor... ???

EDIT: Ändrade ett namn på begäran. //Krug
 

Öhman

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Bubblaren skrev:
1983 (1982) Mise cave

Drack denna i höstas. Tappade snabbt i glaset. Inte alls kul på slutet.
Har en kvar, ska öppna snart och hoppas att den förra var ett olyckligt fall av flaskvariation.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Krug88 skrev:
Du måste vara polare med Roger, ni samlar iallafall på exakt samma skumpor... ???

*garvar* det är jag förvisso, fast på långt håll. Hur känner du Roger?

Har bara varit med honom i Champagne 2 eller 3 ggr. De mesta jag har i min samling är dock köpt utan Rogers närvaro, men tips utbytes ständigt oss emellan. Har fått beröm av nämnde personför mina smaklökar och förmåga att sortera smakerna i champagne, det värmde väldigt mkt då Roger inte är den som ger komplimanger åt alla hålloch kanter.

Får erkänna att bland det roligaste som finns är att lyckas få fatt på bra grejer som R inte har i sin samling, inte lätt men det går :)

Hoppas på att få fatt på fler 2002:eek:r vad det lider. Kanske har jag tur då min relation till Isabelle (Diebolt) är väldigt bra och vi har hur kul som helst ihop. Måste försöka åke ned en sväng i år - men är dessvärre billös! Säg till om ni vill ha sällis om ni planerar åka ned.
 

Krug88

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Bubblaren skrev:
*garvar* det är jag förvisso, fast på långt håll. Hur känner du Roger?

Har bara varit med honom i Champagne 2 eller 3 ggr. De mesta jag har i min samling är dock köpt utan Rogers närvaro, men tips utbytes ständigt oss emellan. Har fått beröm av nämnde personför mina smaklökar och förmåga att sortera smakerna i champagne, det värmde väldigt mkt då Roger inte är den som ger komplimanger åt alla hålloch kanter.

Får erkänna att bland det roligaste som finns är att lyckas få fatt på bra grejer som R inte har i sin samling, inte lätt men det går :)

Hoppas på att få fatt på fler 2002:eek:r vad det lider. Kanske har jag tur då min relation till Isabelle (Diebolt) är väldigt bra och vi har hur kul som helst ihop. Måste försöka åke ned en sväng i år - men är dessvärre billös! Säg till om ni vill ha sällis om ni planerar åka ned.
Träffade på honom en del då brorsan jobbade i Waszawa, det är den enda av hans polare som är vinintresserad.
Med tanke på allt bubbel han har köpt på sig är det sällsynt att hitta något han inte redan har.

För övrigt finns han här på forumet som "Magnum".
 

chambertin

Medlem
SV: Vilken Diebolt-Vallois?

Bubblaren skrev:
Blir glad att se det finns en del av er som har druckit Diebolt som är en av mina favoritproducenter

Som med så många champagner är det knepiga att veta när de rimligen bör inmundigas.
Vore toppen om ni har tips att ge om när jag ska avnjuta dess godingar:
(De ligger i vinkällare med goda förutsättningar)

1976
1979
1997
2002
1983 (1982) Mise cave

1999 Fleur de Passion
2000 Fleur de Passion
2002 Fleur de Passion

Prestige - troligen inköpt 2004 och 2005
Prestige Magnum - troligen inköpt 2004 eller 2005
Prestige - som sägs vara blend på 2002/2004

Préstige utvecklas väldigt bra i säkert 10 år efter degorgering. -99 och -02 FdP skall du vänta med precis som Krug88 säger.
Drack en -02 FdP för några veckor sedan och sparade halva i 3-4 dagar ytterligare och då var den klart snäppet bättre och rikare i doften än då vi öppnade den.
Personligen föredrar jag Préstige framför deras Vintage BdB.
 
Toppen