Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det där med fuktighet i vinkylar tycker jag inte är ett stort problem. I de flesta vinkylar hemma är ju rotationstiden på vinerna relativt snabb så fuktigheten spelar mindre roll. Har man ett vinlagrinsskåp där flaskorna ska ligga > 10-15 år kan jag förstå att man vill ha en mer stabil högre luftfuktighet. Min vinkyl pendlar också mellan 45 - 55% vilket jag tar med ro då de flesta viner kommer att ligga betydligt kortare än 10 år. Klart mycket bättre än garderobslagring iaf. Jag var mycket oroligare för några veckor sedan när den fick jobba för att hålla temperaturen. Tror att jag hade en temperaturökning i skåpet på 20-30% under de varmaste veckorna :eek:
 

Boletus

Medlem
Det där med fuktighet i vinkylar tycker jag inte är ett stort problem. I de flesta vinkylar hemma är ju rotationstiden på vinerna relativt snabb så fuktigheten spelar mindre roll. Har man ett vinlagrinsskåp där flaskorna ska ligga > 10-15 år kan jag förstå att man vill ha en mer stabil högre luftfuktighet. Min vinkyl pendlar också mellan 45 - 55% vilket jag tar med ro då de flesta viner kommer att ligga betydligt kortare än 10 år. Klart mycket bättre än garderobslagring iaf. Jag var mycket oroligare för några veckor sedan när den fick jobba för att hålla temperaturen. Tror att jag hade en temperaturökning i skåpet på 20-30% under de varmaste veckorna :eek:
Nä, det låter logiskt. Jag hade inte brytt mig om det inte vore just att det mesta jag äger är på 15 års sikt.
Men angående temperatur. Nog klarar vinerna ett visst temperaturspann över tid? Klart de inte ska ligga i 25+ men runt 20 är väl inga problem under några veckor?
 

Sebran

Medlem
Är det någon som vet om det finns en aktuell rabattkod för Vinkylen.se?
Har en vän som äntligen tänkt införskaffa sig en vinkyl och jag nämnde att det brukar komma rabattkoder regelbundet för just vinkylen.se.
 
Hejsan
Nu skall det införskaffas ett bra vinförvaringsskåp!

kollar på ett ArteVino https://www.my-wine-cabinet.com/sin...eing-and-storage-cabinet-artevino-art2362.htm (Eurocave, samma koncern har jag insett)) skåp men noterar att det i princip är ingen här på forumet som tycks ha Artevino/eurocave... Är det ett tecken eller en slump??

Någon som har erfarenheter?


Jag har detta https://www.wineandbarrels.se/shop/...vino-oxygen---230-flaskor---1-zon---glasdorr/ och är nöjd, missade att det inte fanns något lyse men det går ju att fixa ändå :)
 

Fixfred

Medlem
Jag har ett eurocave!
https://www.wineandbarrels.se/shop/278-pure/2833-eurocave-pure-large---215-flaskor---multizon/
Misstänker att det är prislappen som skrämmer många!
Otroligt tyst och håller tempen även när det står i en lght en varm sommar dag!


Kul med någon annan som kör Euro Cave kände mig väldigt ensam innan :p Har själv 2st Revelation. Riktigt snygga tysta och håller oerhört bra kvalité enligt mig. Förövrigt har jag för mig att det var Euro Cave som uppfan vinlagringskåpet.
 

MrDegerma

Medlem
Hej alla,
funderade på att köpa stort skåp, och har noterat att de ofta väger 100+ Kg har också noterat att flesta näthandlare levererar till tomtgräns bara. Jag bor i villa där man inte kan få upp kylskåp via trappa till övre plan, utan det måste bäras runt hela huset.
Min fråga, finns det någon handlare som har en tjänst där de levererar på plats till rummet oavsett vad ?. Har kontaktat par, och det är tomtgräns som gäller, hoppas det finns alternativ.
 

Martin F

Medlem
När jag köpte på vinkylen.se förra sommaren valde jag som alternativ att få det inburet. Dessvärre var skåpet mycket större med emballaget så det kom ändå inte längre än till hallen... Ser nu att det uttryckligen står att leverantören inte bär in på hemsidan, så de kanske har ändrat :(
 

Thirsty

Smygnykterist
Går väll även att beställa bärkraft på exempelvis TippTapp (om du bor där det finns), från tomten till övervåningen. :D
 

Silex

Medlem
Jag har vuxit ur mitt Climadiff CVP180 om intresse finns i Stockholmsområdet, skicka DM så kan vi diskutera.
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=1576

Rekar ett större för tillfället och ekar därför @Sebrans förfrågan om en eventuell rabattkod till vinkylen.se :D
Om ni fortfarande letar rabattkod så såg jag i ett nyhetsbrev från Johan Lidby följande erbjudande för vinkylen.se:
15% rabatt på hela sortimentet, inklusive världsledande Eurocave, med rabattkod johanlidby15
 

LarsW

Medlem
Har just packat mitt nya skåp, Climadiff CVP270A+, kapacitet 264 flaskor.

Jag fick in 163, men då inkluderar det 22 magnum och 6 dubbelmagnum.
Räknar man i volym motsvarar det 203 flaskor totalt, inte så illa med tanke på att stora flaskor är en mardröm att få in effektivt i skåp. :)
 

MrDegerma

Medlem
Hej, var verkligen svårt att välja skåp, gällande CVP270A+, vad gör den bättre än Artevino Vinlagringsskåp, den större modellen. Samma typ av spec, bara det att Artevino är tystare. Har verkligen ingen koll, så tacksam om du kan förklara.
 
Toppen