Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

Dennis

Medlem
Tja!
Jag har precis beställt en mquvee-vinkyl. Rymmer 48 flaskor om jag inte missminner. Vad är det rimliga att kunna få in? 35? Orolig att det blev en för liten.:p
Tar gärna emot lite input gällande mquvee också.

allt gott
 

Ejdern

Medlem
Tja!
Jag har precis beställt en mquvee-vinkyl. Rymmer 48 flaskor om jag inte missminner. Vad är det rimliga att kunna få in? 35? Orolig att det blev en för liten.:p
Tar gärna emot lite input gällande mquvee också.

allt gott

Funderar du på ungefär hur många champagne flaskor du kan få in? Beror lite på hur hyllorna är men generellt kan man räkna på 60% av vad som sägs, har jag fått berättat för mig av Vinkylen.se och vinlagring.se

tyvärr har man alltid för liten kyl, spelar ingen roll hur stor man köper o_O
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Funderar du på ungefär hur många champagne flaskor du kan få in? Beror lite på hur hyllorna är men generellt kan man räkna på 60% av vad som sägs, har jag fått berättat för mig av Vinkylen.se och vinlagring.se

tyvärr har man alltid för liten kyl, spelar ingen roll hur stor man köper o_O

Ja, 60% är ungefär vad jag får in i mitt skåp.
 

Martin F

Medlem
Har en climadiff sedan ett tag tillbaka. Är mitt första skåp så jag har ingenting att jämföra med. Rätt stenålders vad gäller blingbling men syftet är ju att lagra vin och inget annat. Har hittills 58 flaskor i det. Ska bli intressant att se hur nära de 120 som tillverkaren anger man kan komma.

20200129_204632.jpg


Ps. finns gott om luft där bakom så det är inte så trångt som det ser ut.
 

Jerobaum

Medlem
Köpte ett Vinskåp Avintage - AV306A+ Från vinkylen.se

Der följde med en hylla som inte var monterad och själva fästena saknades. Vet ni Om tanken är att man ska ordna det själv? Har mailat dem men inget svar än.

Sidnot. Shit vad dåligt det gick att få in bourgogne och framförallt champagneflaskorna på ett effektivt sätt. En dröm med bourdeaux-flaskor :)

1053816E-B9A2-46B5-B6F4-D609FC38F886.jpeg
 

Hardolph

Medlem
Njae. Bara försöka ha flaskor med liknande form upplagda på ett sätt som högst amatörmässigt försöker efterlikna sur lattes i Champagne.
 

Oscaro

Medlem
Jag tänkte köpa ett par stora vinkylar för att ha på landet för långlagring, är det något annat jag bör tänka på förutom yta? Ljudnivå är inget problem, vill egentligen bara få in så många flaskor som möjligt och se till att de kan lagras bra under en längre tid.
När börjar det bli mer praktiskt/ekonomiskt att göra ett vinrum istället för vinkyl? Antar att uppvärmning under vintern då skulle kosta en del med tanke på att vi aldrig är på landet under vintern så det blir väldigt kallt.
 

Jonas Sand

Medlem
Jag har mina flaskor i vInlagringsskåp i ett förråd. Förrådet håller enstaka plusgrader på vintern. Skåpet har något värmesystem som kallas vinter-någonting. Det kanske är klokt att ha om sommarstugan står kallt på vintern.
 

Johan L

Medlem
Jag tänkte köpa ett par stora vinkylar för att ha på landet för långlagring, är det något annat jag bör tänka på förutom yta? Ljudnivå är inget problem, vill egentligen bara få in så många flaskor som möjligt och se till att de kan lagras bra under en längre tid.
När börjar det bli mer praktiskt/ekonomiskt att göra ett vinrum istället för vinkyl? Antar att uppvärmning under vintern då skulle kosta en del med tanke på att vi aldrig är på landet under vintern så det blir väldigt kallt.

Blir det väldigt kallt i stugan lär du ha ett skåp (eller rum) som kan värma upp också, så det kan hålla rätt temperatur inne i skåpet när det är ännu kallare i omgivningen.
 

Johan L

Medlem
Har beställt nytt kök och i samband med det sätter vi in liten vinkyl (golv till bänkskiva, 60 bred) också. Hade tänkt mig en tvådörrars från Mquvee men just den modellen var slut i lager och på grund av corona förväntades inga nya komma in förrän i höst. Köksleverantören kunde eventuellt lösa det genom en annan leverantör som såg ut att få in den i lager redan nästa vecka. Annars får det blir en liknande modell från Avintage, och i tredje hand Mquvees endörrsmodell.

Eftersom det ska byggas lagringsrum i källaren sen är den mest tänkt som serveringskyl, så prioritet har legat på, i fallande ordning, att ha två temperaturzoner, design och ljudnivå.
 

Ejdern

Medlem
Jag tänkte köpa ett par stora vinkylar för att ha på landet för långlagring, är det något annat jag bör tänka på förutom yta? Ljudnivå är inget problem, vill egentligen bara få in så många flaskor som möjligt och se till att de kan lagras bra under en längre tid.
När börjar det bli mer praktiskt/ekonomiskt att göra ett vinrum istället för vinkyl? Antar att uppvärmning under vintern då skulle kosta en del med tanke på att vi aldrig är på landet under vintern så det blir väldigt kallt.

Jag skulle säga att valet mellan att bygga ett vinrum eller köra med kylar beror nog på hur mycket du ska lagra samt om man har tillgång till ett rum som går att göra om. Kylskåp likt som vinlagringsskåp behöver alltid ha en minitemperatur som inte från understiga 8 grader i rummet för då finns risken att de går sönder, så om du väljer det alternativet måste du ändå hålla någon form av minitemperatur i rummet även under vinterhalvåret. Har du mycket vin eller om tanken är att införskaffa mer vin så skulle jag välja att bygga ett vinrum istället om platsen finns såklart. Prismässigt tror jag att du får en billigare driftskostnad i ett kylrum men blir kanske dyrare att bygga samt att installera beroende på antalet flaskor man ska ha och hur mycket av jobbet man väljer att utföra själv med ett vinrum. Skulle uppskattningsvis säga att om vi pratar kostnader så blir ett vinrum mer värt efter ca 500-600 flaskor. Hoppas det är till någon hjälp.
 

Oscaro

Medlem
Jag skulle säga att valet mellan att bygga ett vinrum eller köra med kylar beror nog på hur mycket du ska lagra samt om man har tillgång till ett rum som går att göra om. Kylskåp likt som vinlagringsskåp behöver alltid ha en minitemperatur som inte från understiga 8 grader i rummet för då finns risken att de går sönder, så om du väljer det alternativet måste du ändå hålla någon form av minitemperatur i rummet även under vinterhalvåret. Har du mycket vin eller om tanken är att införskaffa mer vin så skulle jag välja att bygga ett vinrum istället om platsen finns såklart. Prismässigt tror jag att du får en billigare driftskostnad i ett kylrum men blir kanske dyrare att bygga samt att installera beroende på antalet flaskor man ska ha och hur mycket av jobbet man väljer att utföra själv med ett vinrum. Skulle uppskattningsvis säga att om vi pratar kostnader så blir ett vinrum mer värt efter ca 500-600 flaskor. Hoppas det är till någon hjälp.
Tack, visste inte att det fanns en minimitemperatur för kylskåpen, så lutar nog åt att bygga ett rum då istället. Har ett ca 8kvm förråd som skulle kunna bli vinrum, får bara fundera hur man ska isolera på bästa sätt.
 

Ejdern

Medlem
Tack, visste inte att det fanns en minimitemperatur för kylskåpen, så lutar nog åt att bygga ett rum då istället. Har ett ca 8kvm förråd som skulle kunna bli vinrum, får bara fundera hur man ska isolera på bästa sätt.

Du kan få många tips hos några återförsäljare (Vinlagring.se är ett tips på några som är duktiga), samt att de finns även några trådar här i forumet där folk har byggt egna och dokumenterat hur de gått tillväga.
 

Boletus

Medlem
Tack, visste inte att det fanns en minimitemperatur för kylskåpen, så lutar nog åt att bygga ett rum då istället. Har ett ca 8kvm förråd som skulle kunna bli vinrum, får bara fundera hur man ska isolera på bästa sätt.
Vill bara påpeka att vissa vinlagringsskåp ska klara lägre inomhustemperaturer än 8 grader, t.ex. Climadiff-skåp med "winter-system".

The winter system
The winter kit is a frost protection system which enables the cellar to operate in an environment where the temperature is between 0 and 32°C. A sensor located outside the appliance triggers a low power electrical element when the ambient temperature in the room falls to around 8°C in case. This is a low power element to avoid sudden rises in the temperature of the wine and so avoid thermal shocks that are damaging to the preservation of the wine. The kit is intended to raise the cellar’s internal temperature even before there is a thermal exchange with the bottles.
 
Toppen