Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

Seiko

Medlem
Fortsättning på min Pevino historia hade inte ett bra slut. Jag lyckas lösa en kompressor som inte kostar 7.5k som Pevino ville ha men beställer fläkt från Pevino. Pevino levererar otroligt nog en fläkt som inte har samma spänning som originalet och därmed inte funkar, lyckas lösa en fläkt som passar på Kjell o Co. Allting funkar i 3 veckor innan allt fallerar igen. Service teknikern är tillbaka och konstaterar att rören i skåpet måste läcka för allt gas är borta.
Kommer aldrig köpa Pevino igen då det är kinesiskt (danskt) skräp utan någon möjlighet att få service.
Har kollat på olika platser och tänker nog köpa en Liebherr 200 flaskor pga bra möjlighet att få service, 4 års garanti och för ynka 2k få 10 års garanti från elgiganten.

Har av och till gått i tankarna för vinlagringsskåp men har riktigt dålig koll. Nu säljer Elgiganten Climadiff Reserve300XL för 294 flaskor till rabatterat pris. 17919 kr, nedsatt från drygt 8 papp i rabatt enligt de själva.
  • Är det några som kan uttala sig om kvaliteten på skåpet eller tillverkaren?
  • Verkar priset vara en bra deal eller inte?

buteljen

Medlem
Har av och till gått i tankarna för vinlagringsskåp men har riktigt dålig koll. Nu säljer Elgiganten Climadiff Reserve300XL för 294 flaskor till rabatterat pris. 17919 kr, nedsatt från drygt 8 papp i rabatt enligt de själva.
  • Är det några som kan uttala sig om kvaliteten på skåpet eller tillverkaren?
  • Verkar priset vara en bra deal eller inte?
1760960788142-jpeg.35141

Köpte ett för en månad sedan i Malaga! (Första "möbeln" efter en säng som kom in i lägenheten 😅).
Betalade 1479 euro inklusive leverans in i lägenheten. Tror det var 20% rabatt när jag köpte.

Climadiff Reserve 300 XL har samma "chassi" (säger man så?) som CLA310A+. Det ser exakt likadant ut. Så här skrev jag på forumet juni 2023 när jag sålde två CLA310A+ :
Jag försökte googla fram skåpet för att få fram teknisk info och färska prisuppgifter men det fanns inte att köpa någonstans. Efter lite research och telefonsamtal till Norge visade det sig att Climadiff blev uppköpta för något år sedan av Temptech (Norskt bolag). Hela CLA serien har utgått och blivit ersatt av RESERVE.

Priset har gått upp till 28 990 för det nya RESERVE-skåpet. Anledningen till att priset har ökat beror framför allt på de nya EU-krav som infördes på all elektronik 2021, där man måste göra produkten mer energisnål än tidigare, detta har medfört en ökad kostnad för att kunna tillverka skåpet. RESERVE har bl.a en ny kylteknologi. CLA är förlagan så, storlek, typ av hyllor, inredning är den samma, men de interna komponenterna är utbytta t.ex. kompressor.
Jag tror många här på forumet kan gå i god för att den äldre varianten fungerar hur bra som helst. Jag har aldrig haft problem med de skåpen. Återstår att se om det nya Reserve fungerar lika bra. Men än så länge har det fungerat som det ska.

Last edited:
För mina behov räcker det än så länge bara ett vanligt, hederligt skafferi med en ventilationslucka utåt, så att man kan öppna den vid behov. Så klart inte idealiskt, men det får duga, för min ambition ligger inte på samma nivå som hos de flesta. 🍷
Det dög fint även för mig i min tidigare lägenhet. Än bättre var det i en 40-talsfastighet som smakfullt nog inte renoverar bort facken i matkällaren som varje lägenhet hade 😍

Vilka har en inbyggd vinkyl / vinförvaringsskåp för 200 ish flaskor (dvs fullhöjd) i köket som ni är nöjda med? Vad valde ni för märke o modell o varför ☺️?

Vic

Medlem
Hej på er,
Är i färd med köksrenovering och ska försöka övertala min bättre hälft om att vi (jag) visst ska ha ett smidigt vinkylskåp för 15-30 flaskor när vi ändå investerar i boendet. Då jag hittills har lagrat vin på alla möjliga bättre och mindre bra sätt både hemmavid och annorstädes, är ändamålet med den här vinkylen det direkta husbehovet i närtid. Konsumerar dock betydligt mindre än vad som köps och lagras så det kanske blir en och annan ofrivillig långliggare där också.

Vilka tillverkare rekommenderar ni och vilka avråder ni direkt ifrån? Kraven är att det ska vara tystlåtet och hyggligt diskret. Överväger en helintegrerad för att det än mer ska smälta in med ev. platsbyggd förvaring (en allsköns kombination av skafferiskåp, klädskåp, skoskåp etc. under en trappa). Ser ni några för- eller nackdelar med det? Två temperaturzoner är väl nice men inget absolut krav som jag ser det. Kan jag hålla 12-14 grader på allt så är det good enough. Budget just nu 10 000 kr. Om ni med erfarenhet av vinkylar har några direkta experttips på prisvärda köp så kom mer än gärna med förslag.

Johan L

Medlem
Har egentligen inte erfarenhet av något annat men är nöjd med vår vinkyl från mQuvee. Har aldrig ens tänkt på att den låter något. Om något hade jag önskat att den kallare av de två zonerna var lite större. Väldigt nöjd med storleken totalt dock, den är 60 bred så det går in en del men det är rätt skönt att kunna trycka in mycket så man har mycket att välja på utan att behöva planera i förväg vilket vin man ska ha till middagen.

Toppen