Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

Johan L

Medlem
Har någon erfarenhet av CaveCool Affection Jargon 1 zon? Jag är mest orolig för ljudnivån (41dB), men alla synpunkter uppskattas. Mitt behov är en prisvärd konsumtionskyl i köket, som komplement till vinlagringsskåp i garaget. Beklagar ifall jag missat om denna vinkyl redan varit uppe för diskussion.
https://www.wineandbarrels.se/shop/...ffection-jargon---54-flaskor---1-zon---svart/

Jag har en helt annan vinkyl i köket, men har för mig att den har samma angivna ljudnivå (alltså 41 dB) och jag tänker aldrig på att den låter.
 

Mexikanaren

Medlem
Beställde hem en vinkyl från Temptech (STHLM STX60DS) som verkar sköta det mesta som större skåp klarar (t.ex luftfuktighet, UV skyddad glasdörr, m.m) dock till ett lite dyrare pris.

Fick det för 12.000:- (egentliga priset är 14.995:- ) vilket känns som en ganska bra deal då det verkar vara ett ganska bra skåp.
Någon som har någon erfarenhet av Temptech generellt eller detta skåp rent allmänt?

https://www.elon.se/temptech-sthlm-stx60ds-rostfri#description
 
Last edited:

Regner

Medlem
Har tänkt köpa en vinlagringskyl men pga utrymmesbegränsningar så får jag tyvärr inte plats med ett fullhögt skåp. Jag kollade lite på vinkylen.se och hittade nedan som jag tycker verkar passa. Någon som har testat något av dem eller vet något om skillnaderna?

Skåp 1: CVP180 https://expertwinestorage.co.uk/products/climadiff-180-bottle-ageing-wine-cabinet-cvp180 (Länken till denna verkar inte fungera vinkylen så länkar till denna sida istället.
Skåp 2: CLA210A+ https://expertwinestorage.co.uk/products/climadiff-196-bottle-ageing-wine-cabinet-cla210a

1645262902268.png
 

Attachments

  • 1645262855366.png
    1645262855366.png
    276,6 KB · Visningar: 88

Boletus

Medlem
Har tänkt köpa en vinlagringskyl men pga utrymmesbegränsningar så får jag tyvärr inte plats med ett fullhögt skåp. Jag kollade lite på vinkylen.se och hittade nedan som jag tycker verkar passa. Någon som har testat något av dem eller vet något om skillnaderna?

Skåp 1: CVP180 https://expertwinestorage.co.uk/products/climadiff-180-bottle-ageing-wine-cabinet-cvp180 (Länken till denna verkar inte fungera vinkylen så länkar till denna sida istället.
Skåp 2: CLA210A+ https://expertwinestorage.co.uk/products/climadiff-196-bottle-ageing-wine-cabinet-cla210a

Visa bifogad bild 25593
Jag har ett CVP180, finns absolut inget att klaga på förutom att det är fullt... Tyst är det också. Viktigaste skillnaden mellan skåpen är nog bredden. Jag hade inte fått in ett 70-skåp i rummet där mitt står.
 

hahahajen

Medlem
Vad är en ungefärlig livslängd på en vinkyl? Förstår ju att det varierar.. men är det att likställa med ett vanligt kylskåp?
 

Sonderlese

Medlem
Vad är en ungefärlig livslängd på en vinkyl? Förstår ju att det varierar.. men är det att likställa med ett vanligt kylskåp?
Det borde det rimligen vara; det enda praktiska skillnaden är att vinkylen har två stycken termostater jämfört med kylskåpets ena. Det är oftast just termostaten som ger med sig när ett kylskåp lägger av.
Mitt vinkyl är 20 - 25 år gammalt och funkar fortfarande som det skall. Jag har byt termostaten en gång i vardera kylskåp under samma tidsperiod till en kostnad på 500:- - 600:-/st. (jag har bytt dem själv).
 

Nyllet

Medlem
Någon som har testat detta skåp? Är ju väldigt prisvärt men saknar UV-glas. Hur farligt är det egentligen om det aldrig står i direkt solljus?

https://www.tretti.se/vitvaror/kyls...dUl_k6Fbb9X1P9N_OxBoCjwkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jag kan inte påstå att jag är expert men skulle personligen vara mer orolig för ljus än temperatur. Valet står mellan förvaring i en mörk garderob eller en "ljus" vinkyl med 12 graders konstant temperatur så hade jag valt garderoben som förvaringsplats.
 

Waruda

Medlem
Inte heller expert, men fönsterglas blockar det mesta av UV. Sen har du ett glas till i dörren, och därefter flaskan. Är man orolig går det säkert att köpa någon UV-film att sätta på dörren.
Garderoben för långtidsförvaring är jag skeptisk till.
 

Ocheba

Medlem
Någon som har testat detta skåp? Är ju väldigt prisvärt men saknar UV-glas. Hur farligt är det egentligen om det aldrig står i direkt solljus?

https://www.tretti.se/vitvaror/kyls...dUl_k6Fbb9X1P9N_OxBoCjwkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Jag köpte den och har haft i strax ett år. Den fungerar väl bra men har ett par nackdelar.

Det är väldigt tigth mellan raderna så ta 81 flaskor med en nypa salt.

Temperaturen verkar vara stabil men det skiljer mycket mellan högt upp och längst ner i skåpet, ca 18 i toppen och 12 längst ner. För mig funkar det dock helt okej.

I efterhand så hade jag dock nog lagt ett par tusenlappar till för att köpa en bättre modell. Men den duger hyffsat.
 

Seiko

Medlem
Rekommenderar inte folk Pevino, har haft min sedan 2018 och nu har kompressorn gått sönder. Tråkigt och såklart är man utanför garantin.
Wineandbarrels som är ÅF vill inte starta något ärende då den är utanför garantin och kan såklart inte föreslå någon firma som kan serva den.
Mer än så, de kan inte ge någon sprängskiss, schema på kylen eller iaf datablad på kompressorn.
Vid direktkontakt med PeVino så får jag svar från samma danska som jag haft kontakt med på wineandbarrels som inte heller har någon information om vinkylen vilket är horribelt, va är det för j*vla bolag som nu för tiden inte har ett enkelt PLM system för sina prylar?
Har kontaktat ett antal firmor som jobbar med vitvaror inkl vinskåp men dessa jobbar inte med PeVino modellerna. Så här sitter man…
 

Vingubben

Medlem
Rekommenderar inte folk Pevino, har haft min sedan 2018 och nu har kompressorn gått sönder. Tråkigt och såklart är man utanför garantin.
Wineandbarrels som är ÅF vill inte starta något ärende då den är utanför garantin och kan såklart inte föreslå någon firma som kan serva den.
Mer än så, de kan inte ge någon sprängskiss, schema på kylen eller iaf datablad på kompressorn.
Vid direktkontakt med PeVino så får jag svar från samma danska som jag haft kontakt med på wineandbarrels som inte heller har någon information om vinkylen vilket är horribelt, va är det för j*vla bolag som nu för tiden inte har ett enkelt PLM system för sina prylar?
Har kontaktat ett antal firmor som jobbar med vitvaror inkl vinskåp men dessa jobbar inte med PeVino modellerna. Så här sitter man…
Wineandbarrelse och Pevino ser ut att höra ihop, samma adress på dom danska bolagen, så gissningsvis är Pevino en white-label produkt som dom sätter eget varumärke på. Det borde med andra ord finnas samma sortiment under andra varumärken, och du kanske därigenom kan få tag på någon information kring din produkt?
 

Helen

Medlem
Rekommenderar inte folk Pevino, har haft min sedan 2018 och nu har kompressorn gått sönder. Tråkigt och såklart är man utanför garantin.
Wineandbarrels som är ÅF vill inte starta något ärende då den är utanför garantin och kan såklart inte föreslå någon firma som kan serva den.
Mer än så, de kan inte ge någon sprängskiss, schema på kylen eller iaf datablad på kompressorn.
Vid direktkontakt med PeVino så får jag svar från samma danska som jag haft kontakt med på wineandbarrels som inte heller har någon information om vinkylen vilket är horribelt, va är det för j*vla bolag som nu för tiden inte har ett enkelt PLM system för sina prylar?
Har kontaktat ett antal firmor som jobbar med vitvaror inkl vinskåp men dessa jobbar inte med PeVino modellerna. Så här sitter man…


Vilken modell är det som du har köpt?
 

LillLasse

Medlem
Rekommenderar inte folk Pevino, har haft min sedan 2018 och nu har kompressorn gått sönder. Tråkigt och såklart är man utanför garantin.
Wineandbarrels som är ÅF vill inte starta något ärende då den är utanför garantin och kan såklart inte föreslå någon firma som kan serva den.
Mer än så, de kan inte ge någon sprängskiss, schema på kylen eller iaf datablad på kompressorn.
Vid direktkontakt med PeVino så får jag svar från samma danska som jag haft kontakt med på wineandbarrels som inte heller har någon information om vinkylen vilket är horribelt, va är det för j*vla bolag som nu för tiden inte har ett enkelt PLM system för sina prylar?
Har kontaktat ett antal firmor som jobbar med vitvaror inkl vinskåp men dessa jobbar inte med PeVino modellerna. Så här sitter man…

Obehagligt, jag har ett

Pevino Majestic 159 flaskor - 1 zon - Svart glasfront​

Jag köpte det pga djup och bredd som passar bra i mitt vardagsrum.

Kan du lösa det genom din hemförsäkring kanske?

Mvh
 

Seiko

Medlem
Wineandbarrelse och Pevino ser ut att höra ihop, samma adress på dom danska bolagen, så gissningsvis är Pevino en white-label produkt som dom sätter eget varumärke på. Det borde med andra ord finnas samma sortiment under andra varumärken, och du kanske därigenom kan få tag på någon information kring din produkt?
Efter många om och men lyckades jag få svar från PeVino. De hade skramlat fram lite dokumentation om PCBn, service manual och sprängskiss. Fabriken ligger i Kina och du har nog rätt om white label då manualen även gäller Cavecool (Jason). Efter att ha skruvat loss baksidan fick jag även fram märkning på kompressorn, måste säga att själva monteringen och ingående komponenter håller ganska låg klass.
 

Seiko

Medlem
Obehagligt, jag har ett

Pevino Majestic 159 flaskor - 1 zon - Svart glasfront​

Jag köpte det pga djup och bredd som passar bra i mitt vardagsrum.

Kan du lösa det genom din hemförsäkring kanske?

Mvh
Jag köpte av samma anledning, storlek kontra kapacitet. Det ska gå på hemförsäkringen enligt en vitvarutekniker jag har kontaktat, tyvärr jobbade just denna inte med min tillverkare.
Men har lyckats boka ett besökt för felsökning nästa måndag så hoppas få det löst.
Baserat på kompressormodellen så borde hela jobbet gå på 5k exkl rot
 
Jag har 4 st Climadiff CLA 310+, supernöjd med allihop. Nu har de blivit lite överflödiga då jag valde att bygga ett stort vinlagringsrum istället, man får lite bättre överblick då🙂
 
Toppen