Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

Jerobaum

Medlem
Hej gänget! Jag har fått tag i rätt stora förråd i min föreningen för billig peng. Söker ett väldigt prispressat sätt att förvara viner. Estetik spelar mkt liten roll. Däremot logisitken vore skön om jag kan ha hyfsad access till flaskorna. Jag kommer ha ett helt eget rum, dvs ingen trådbur eller liknande
 

LarsW

Medlem
Hej gänget! Jag har fått tag i rätt stora förråd i min föreningen för billig peng. Söker ett väldigt prispressat sätt att förvara viner. Estetik spelar mkt liten roll. Däremot logisitken vore skön om jag kan ha hyfsad access till flaskorna. Jag kommer ha ett helt eget rum, dvs ingen trådbur eller liknande
Är det skåp med ordentlig volym du är ute efter så är väl detta ganska bra.
Sväljer mycket för ett i sammanhanget moderat pris.
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2446
Var det inte såna du skaffade, @Mattias Schyberg ?
 

Thirsty

Smygnykterist
Hej gänget! Jag har fått tag i rätt stora förråd i min föreningen för billig peng. Söker ett väldigt prispressat sätt att förvara viner. Estetik spelar mkt liten roll. Däremot logisitken vore skön om jag kan ha hyfsad access till flaskorna. Jag kommer ha ett helt eget rum, dvs ingen trådbur eller liknande
Kan vara klokt att fundera på om försäkringen gäller innan alltför mycket lastas in där. Förråd + alkohol brukar försäkringsbolagen inte gilla.
 

buteljen

Medlem
Är det skåp med ordentlig volym du är ute efter så är väl detta ganska bra.
Sväljer mycket för ett i sammanhanget moderat pris.
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2446
Var det inte såna du skaffade, @Mattias Schyberg ?
Jag har ett sådant CLA310A+ :). Funkar utmärkt. Köpte det i somras. Det svarta bredvid köpte jag tre år tidigare, även det från Vinkylen. Det svarta är ett AV306A+. Det skall tydligen vara någon premiumvariant men jag kan inte se någon direkt skillnad på dem, förutom det utvändiga. De låter mer än de Dometic jag har i stan. Men det låter inte så det stör tycker jag. Fixade ett draperi eftersom jag tycker skåpen är rätt fula.
fullsizeoutput_2cbb.jpg
 

Ejdern

Medlem
Hej gänget! Jag har fått tag i rätt stora förråd i min föreningen för billig peng. Söker ett väldigt prispressat sätt att förvara viner. Estetik spelar mkt liten roll. Däremot logisitken vore skön om jag kan ha hyfsad access till flaskorna. Jag kommer ha ett helt eget rum, dvs ingen trådbur eller liknande

Jag har följande skåp som är "billig" förvaring per flaska när utseendet inte spelar någon större roll. Är riktigt nöjd med den förvaringen jag har där men om det är något man skulle önska sig så kan de vara fler hyllor, i de fall man plocka mer in och ut med det man dricker.
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3815
 

Jerobaum

Medlem
Kan vara klokt att fundera på om försäkringen gäller innan alltför mycket lastas in där. Förråd + alkohol brukar försäkringsbolagen inte gilla.
Sant, måste dubbelkollas.

Jag kollade på försäkring för något år sedan. Har ni några tips på bra bolag?
 

Champagne99

Medlem
Om ett par veckor flyttar vi från vår lilla lägenhet till ett stort hus och det betyder plats för ett vinlagringsskåp så jag passade på att slå till på ett Avintage - AV306A+ så här i Black Friday-tider. Den var inte på rea men Vinkylen ordnade ett bättre pris ändå.

Flera på forumet har ett sådant såg jag och jag fick också lite omdömen och tips från flera här innan jag köpte, tack!

https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2449
 

Jerobaum

Medlem
Om ett par veckor flyttar vi från vår lilla lägenhet till ett stort hus och det betyder plats för ett vinlagringsskåp så jag passade på att slå till på ett Avintage - AV306A+ så här i Black Friday-tider. Den var inte på rea men Vinkylen ordnade ett bättre pris ändå.

Flera på forumet har ett sådant såg jag och jag fick också lite omdömen och tips från flera här innan jag köpte, tack!

https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2449

vad fick du för pris?

Skåpet ser bra ut!
 

TobiasKM

Medlem
Hej

Har länge funderat på ett vinlagringsskåp och tittar nu på ett begagnat Climadiff av modell större (294 flaskors). Undrar därför hur livslängden för ett sådant skåp ser ut och vad ni tror kring hemtransport? Hur klarar ett sådant skåp att transporteras liggandes? Finns det risk för att kylanordningen eller annat tar skada?

Tacksam för all input.
 

Fixfred

Medlem
Hej

Har länge funderat på ett vinlagringsskåp och tittar nu på ett begagnat Climadiff av modell större (294 flaskors). Undrar därför hur livslängden för ett sådant skåp ser ut och vad ni tror kring hemtransport? Hur klarar ett sådant skåp att transporteras liggandes? Finns det risk för att kylanordningen eller annat tar skada?

Tacksam för all input.
Skulle säga att de klarar att transporteras liggandes men stående är att föredra om möjligt. Viktigt att tänka på är att som med alla kylskåp inte starta dem fören de har stått upp stilla i 24-48h. Ska du lägga den ner se till att emballera den sidan väl.
Vet tyvärr inte hur länge Climadiff håller.
 

Jesper L

Medlem
Har haft mitt Avintage DVA305G i två månader snart och behöver strukturera upp lite innan jag kan fylla på med fler flaskor.
Ni som har skåpet, hur har ni gjort med champagneflaskorna och hur har ni staplat? Mina flaskor vill ”ramla” inåt mot mitten när man staplar upp med tre våningar. Har någon något tips? Jag ska försöka ta ut alla och försöka placera alla med liknande flaskstorlek på samma hylla så kanske det går bättre men som sagt, tips mottages :p
 

Ejdern

Medlem
Har haft mitt Avintage DVA305G i två månader snart och behöver strukturera upp lite innan jag kan fylla på med fler flaskor.
Ni som har skåpet, hur har ni gjort med champagneflaskorna och hur har ni staplat? Mina flaskor vill ”ramla” inåt mot mitten när man staplar upp med tre våningar. Har någon något tips? Jag ska försöka ta ut alla och försöka placera alla med liknande flaskstorlek på samma hylla så kanske det går bättre men som sagt, tips mottages :p

Jag har ett annats skåp men ser typ likadant ut. Jag tycker att de går bra att stapla "standard flaskor" av champagne lite hur man vill men upplevde också uppleva känslan att de rasar in mot mitten i början. Jag gjorde så som du har föreslagit, att jag sorterade ut de flaskor som har samma flaskform och stapla de för sig. Tycker också att man får jobba lite med hur mycket man skjuter in flaskorna på de som ligger under (dvs. att botten är på samma nivå), jag har gjort så ibland att den flaskan som ligger ovanpå skjuts in lite längre än den flaskan som ligger under (om man har halsen utåt mot dörren), då har de blivit lite stabilare.
Har man tillgänglighet till nät skydd som man kan trä på några flaskor så stabiliserar dessa, men du klarar dig utan. Förr så kunde man få de på systembolaget men jag själv vet jag att man kan få de när man flyger eller åker båt ibland.
Säg till igen ifall du inte får det att fungera så ska jag skicka lite bilder på hur du kan stapla.
 

Jesper L

Medlem
Jag har ett annats skåp men ser typ likadant ut. Jag tycker att de går bra att stapla "standard flaskor" av champagne lite hur man vill men upplevde också uppleva känslan att de rasar in mot mitten i början. Jag gjorde så som du har föreslagit, att jag sorterade ut de flaskor som har samma flaskform och stapla de för sig. Tycker också att man får jobba lite med hur mycket man skjuter in flaskorna på de som ligger under (dvs. att botten är på samma nivå), jag har gjort så ibland att den flaskan som ligger ovanpå skjuts in lite längre än den flaskan som ligger under (om man har halsen utåt mot dörren), då har de blivit lite stabilare.
Har man tillgänglighet till nät skydd som man kan trä på några flaskor så stabiliserar dessa, men du klarar dig utan. Förr så kunde man få de på systembolaget men jag själv vet jag att man kan få de när man flyger eller åker båt ibland.
Säg till igen ifall du inte får det att fungera så ska jag skicka lite bilder på hur du kan stapla.
Tack!! Det är främst Krug-flaskorna som inte vill samarbeta.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Har haft mitt Avintage DVA305G i två månader snart och behöver strukturera upp lite innan jag kan fylla på med fler flaskor.
Ni som har skåpet, hur har ni gjort med champagneflaskorna och hur har ni staplat? Mina flaskor vill ”ramla” inåt mot mitten när man staplar upp med tre våningar. Har någon något tips? Jag ska försöka ta ut alla och försöka placera alla med liknande flaskstorlek på samma hylla så kanske det går bättre men som sagt, tips mottages :p

20200122_174700.jpg
 
Toppen