Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

Silverfux

Medlem
Det projektet får du gärna dokumentera. Låter som det kan bli riktigt bra! Om jag köper ny lägenhet är en pigkammare eller liknande ett krav, just för att kunna förvara vinerna i. Att kunna gå in och hämta vinerna slår en kyl med hästlängder.:)
Joo, har tänkt dokumentera lite :) däremot blir det inte tillräckligt stort för att gå in i, kommer bli ca 750mm djupt så jag får in 2 flaskor på djupet. Sen ca 2200 brett och 2500 högt. Lite beroende på hur jag gör med isoleringen (det jag håller på med nu) med stora skjutdörrar så jag kommer åt allt och ser fint ut i köket :)
 

Uncle_Bob

Medlem
Lite sen på bollen här då jag missat tråden trots att jag vart pingad, beklagar.

Som antytt har jag erfarenhet av Avintage AV306A+, jag har haft två stycken som gått felfritt men som jag sålde när jag byggde vinkällare. Mina föräldrar och svärföräldrar har varsitt de med, har gått felfritt de med. Tror jag som mest lyckades klämma i 230-240 flaskor, skall väl klara närmre 300 enligt spec men då tror jag man uteslutet får stapla bordeaux/riesling-flaskor från golv till tak utan hyllor typ... Lagringsutrymmet går snabbt ner när man stoppar in champagne och bourgogne-flaskor

Hittar inte tråden nu men jag har tidigare nämnt det enda jag saknade var hyllor anpassade för för lite grövre diameter, typ champagne och kraftigare bourgogne-flaskor. Jag löste detta genom att snickra egna då climadiff/avintage inte hade några egna för de stora skåpen i 70x70cm. Ingen jätte-issue men det blev mer stabil stapling på det viset.

Rent generellt, om man har utrymmet, så rekommenderar jag uteslutet de djupare skåpen där man kan lägga två lager motstående flaskor.

Som många sagt tidigare, vinkylen.se är suveräna att ha att göra med.
 
Intressant tråd!
Inget skåp här, men vi inredde ett rum i källaren (två okopplade fönster som vi isolerat och satt skivor för från insidan - skall muras igen endera året). En av innerväggarna gick jag lös på med en bilhammare och monterade in en Winemaster 50S och vi är väldigt nöjda med den efter snart två år. Rummet håller ungefär 30 kubikmeter, men nu börjar jag bli lite orolig att det är för litet (alternativt att inköpsavdelningen har tappat förståndet...). Men det löser sig säkert med lite smartare organisation därinne.
Vi har mellan 9 och 10 grader och relativ luftfuktighet på 65-70%. Aggregatet är väldigt bra: håller både temp och luftfuktighet inom snäva intervaller året om (även under extremsommaren förra året). Filter skall bytas varje år. Vi satsade på IKEA Ivar hyllsystem - både med trähyllplan och flaskställen i metall (många!). Interiören skall få sig en makeover - inte minst skall det gamla innertaket ersättas med PU-skivor och träspont. Lite LED-belysning, klinker på golvet, och ni ser att fantasin kan springa iväg med en!
Jag tror konceptet att ha flera olika lagringslösningar (hyllplan, "kryss" och flaskställ) är vinnande. Vi har galet mycket champagne i olika former (även prestige och magnum och "presentkartonger" à la DP, WC, Cristal, Krug, etc.) och det finns alltid någonstans där de vilar bra, men visst är det mycket logistik när det omsätts och blir "hål" här och där. Försökte att ha ett system i början, men det sprack ganska snart efter vinresor och systembolagsräder, så nu är det i stora drag "huller om buller" som gäller, men järnkoll genom appen CellarTracker. Det är mysigt att gå omkring där nere i skidkläder, toppluva och en aning för kall Armagnac i glaset!

Någon annan som har Winemaster eller annat kylaggregat?
 

Sebran

Medlem
Är lite ny här på området men har börjat kika lite på förvaring för vinflaskorna hemma. Snackade med en kille på Systembolaget häromdagen som menade att en vinkyl inte lämpar sig för mer än ca 4-5 års lagring, eftersom luftfuktigheten är för låg och korkarna tar skada. Stämmer detta på alla vinkylar/vinlagringsskåp, eller finns det modeller som även ser till luftfuktigheten är korrekt så att man kan lagra flaskorna i 10+ år?

Har kikat lite på dessa två skåp, men hittar ingen information om luftfuktigheten i skåpen
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3814
https://www.wineandbarrels.se/shop/...-affection-jade---94-flaskor---1-zon---svart/
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är lite ny här på området men har börjat kika lite på förvaring för vinflaskorna hemma. Snackade med en kille på Systembolaget häromdagen som menade att en vinkyl inte lämpar sig för mer än ca 4-5 års lagring, eftersom luftfuktigheten är för låg och korkarna tar skada. Stämmer detta på alla vinkylar/vinlagringsskåp, eller finns det modeller som även ser till luftfuktigheten är korrekt så att man kan lagra flaskorna i 10+ år?

Har kikat lite på dessa två skåp, men hittar ingen information om luftfuktigheten i skåpen
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3814
https://www.wineandbarrels.se/shop/...-affection-jade---94-flaskor---1-zon---svart/
Har aldrig hört att en kvalitetsvinkyl enbart skulle klara 5 år. Nonsens! Om så vore fallet är det bättre att garderobslagra. :)
 

ChristianB

DipWSET
Är lite ny här på området men har börjat kika lite på förvaring för vinflaskorna hemma. Snackade med en kille på Systembolaget häromdagen som menade att en vinkyl inte lämpar sig för mer än ca 4-5 års lagring, eftersom luftfuktigheten är för låg och korkarna tar skada. Stämmer detta på alla vinkylar/vinlagringsskåp, eller finns det modeller som även ser till luftfuktigheten är korrekt så att man kan lagra flaskorna i 10+ år?

Har kikat lite på dessa två skåp, men hittar ingen information om luftfuktigheten i skåpen
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3814
https://www.wineandbarrels.se/shop/...-affection-jade---94-flaskor---1-zon---svart/
Du får skilja på vinkyl och vinlagringsskåp. En vinkyl är väl snarare tänkt som serveringsskåp än att lagra i, medan lagringsskåpet är avsett för just längre lagring. :)
 

Sebran

Medlem
Ok skönt, då är det väl "bara att köpa", som Bengt Frithiofsson brukar säga. Någon här som har någon erfarenhet med Cavecool som tillverkare?
 

Ejdern

Medlem
Hej allesammans!
Är också sen in i tråden och har ungefär samma fråga som @Sebran men kan inte se att de har kommit något klart svar.
Jag har talat med en rad olika vinfanatiker samt SBs personal utan att komma till en riktigt bra slutsats om man kan ha en Vinkyl och lagra champagne i eller om de krävs att de är ett Vinlagringsskåp (visst kan man förstå på namnen men får olika svar). Så min fråga är: måste jag köpa ett vinlagringsskåp om jag vill kunna förvara mina champagner i många år (10-20år)?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej allesammans!
Är också sen in i tråden och har ungefär samma fråga som @Sebran men kan inte se att de har kommit något klart svar.
Jag har talat med en rad olika vinfanatiker samt SBs personal utan att komma till en riktigt bra slutsats om man kan ha en Vinkyl och lagra champagne i eller om de krävs att de är ett Vinlagringsskåp (visst kan man förstå på namnen men får olika svar). Så min fråga är: måste jag köpa ett vinlagringsskåp om jag vill kunna förvara mina champagner i många år (10-20år)?
”Måste” är ett starkt ord, ”bör” !är nog vara vara mer rimligt om du vill känna dig helt trygg med att inte dina lagringsbetingelser kommer att påverka vinernas utveckling negativt. :)
 

Johan_H

Medlem
Hej,
Ny på forumet och första inlägget.
Har läst en del smaknoter av små-parti-släppen tidigare och tycker ni gör ett mycket bra jobb!

Jag har en del funderingar kring vinkylar och vinlagringsskåp. Visste inte om jag skulle posta inlägget i denna tråd eller starta en ny. Om den passar bättre under någon annan rubrik så får admin gärna flytta den.

Är relativt ny i mitt vinintresse (övre 20-årsåldern) men har varit väldigt intresserade de senaste 5 åren. Har ingen stor vinsamling (burkar hålla mig kring 20-40 flaskor) och köper egentligen inte vin för lagring, utan brukar köpa dem ”en och en”, men har av egen erfarenhet märkt att det ibland är lättare att köpa på sig spännande flaskor än att hitta tillfällen att öppna dem, så ibland kan det plötsligt gå 2-3 år innan de öppnas.
Tänker därför att det skulle vara läge att ”investera” i en bra förvaringsmiljö. Bor idag i en lägenhet och skulle vilja kunna förvara mellan 20 och ca 40, 50 flaskor, som kommer konsumeras inom 5 år. Har tidigare haft tillgång till källare.

”Räcker” det med en vinkyl (istället för vinlagringsskåp), eller har den för torr luftfuktighet och riskerar att torka ut korkar, eller för mycket vibrationer?

Tankar kring kompressorkylning vs. Absorptionsteknik (som finns för vinlagringskåp)?
Behöver bara en temperaturzon och har kollat på två modeller:

mQuvée fristående vinkyl - WineServe 28 Stainless (B: 54,5 x H: 45,5 x D: 57 cm)
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3674

mQuvée fristående vinkyl WineExpert 43 Stainless (B: 39,5 x H: 104 x D: 63 cm)
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3851

Någon som har erfarenhet av någon av dessa två? Skulle vara tacksam för tips.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag funderar på att köpa ett Cylinda VK 185, men är lite rädd för ljudnivån på 42dB.

Kan man ha det i en öppen planlösning utan att bli störd tror ni? Jag tänker i så fall ha det i köket, nära anslutning till soffan. Säg 4meter mellan soffa och kök bara för att chansa på en ungefärlig distans.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag funderar på att köpa ett Cylinda VK 185, men är lite rädd för ljudnivån på 42dB.

Kan man ha det i en öppen planlösning utan att bli störd tror ni? Jag tänker i så fall ha det i köket, nära anslutning till soffan. Säg 4meter mellan soffa och kök bara för att chansa på en ungefärlig distans.
Skulle välja en som har <40 dB. Kommer vara många timmar du hör ljudet från kylen. Har en kyl på ungefär samma avstånd som har spec på 39 dB, funkar ok.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag funderar på att köpa ett Cylinda VK 185, men är lite rädd för ljudnivån på 42dB.

Kan man ha det i en öppen planlösning utan att bli störd tror ni? Jag tänker i så fall ha det i köket, nära anslutning till soffan. Säg 4meter mellan soffa och kök bara för att chansa på en ungefärlig distans.


Jag har ett skåp som i stort sett inte har något ljud alls, men de verkar inte säljas längre... Skåpet använder sig inte av kompressor (absorptionskylskåp). Var lite dyrt i inköp men har den i sovrummet och det låter verkligen inget...

Om du vill ha ett billigt skåp, som inte låter mycket, med kompressor, skulle jag valt detta skåp:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2769933

https://www.ma-cave-a-vin.fr/cave-a-vin-mono-temperature-de-vieillissement-climadiff-art3238.htm
 

Druvan

Medlem
Jag är novis inom området, men är mycket nöjd och funnit det jag letade efter. Hög kvalité, tyst och snygg.
mQuvée Prestige Range 108 Black
+ en liten mindre mQuvée WineExpert 24 Black
Måste nu investera i ett lagringsskåp och har blivit sugen mQuvée Prestige Range 108 Black. Trivs du fortfarande bra med det?

Hur är hyllorna? Jag har mestadels champagne.

Är ljudnivån behaglig? Ska ha skåpet ca 4m från soffan.

Hur "bra" är UV-skyddad glasdörr? Lika bra som en heltäckt dörr eller finns det risk att vinet tar skada av solljuset?

Någon annan som kan tipsa om ett vettigt lagringsskåp? Budget 15-18.000kr
 
Last edited:

Ejdern

Medlem
Måste nu investera i ett lagringsskåp och har blivit sugen mQuvée Prestige Range 108 Black. Trivs du fortfarande bra med det?

Hur är hyllorna? Jag har mestadels champagne.

Är ljudnivån behaglig? Ska ha skåpet ca 4m från soffan.

Hur "bra" är UV-skyddad glasdörr? Lika bra som en heltäckt dörr eller finns det risk att vinet tar skada av solljuset?

Någon annan som kan tipsa om ett vettigt lagringsskåp? Budget 15-18.000kr

Kul att ni är inne på samma skåp som jag har tänkt mig. En fråga som jag lägger till bland dina är ifall man kan byta några prestige hyllor så att man får plats med fler än 108 flaskor?
Har någon annan tips på ett vitt vinlagringsskåp, förutom dessa såklart?
 
Siemens KS38WA40
Fullhöjd, 106 flaskor, 42dB (helt ok när den står i köket), två temperaturzoner.
Moderkortet/manöverpanel gick sönder efter sex år, funkat fint i ytterligare ett år nu sedan bytet.
 

Oskar.H

Medlem
Hej allesammans,

Jag har lite funderingar om DIVA - DVA305G. Sett att folk har skrivit om denna produkt tidigare i tråden. Jag har en mQuvée vinlargringsskåp - WineStore 600 (https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4174) för tillfället, men den har gått i sönder och de som jag köpte den av har erbjudit mig en DIVA - DVA305G kyl. Men den vinkylen har en glasdörr och den jag har nu har inte det. Min fråga är; är det någon skillnad mellan glasdörr (anti-UV behandlad, 2-lager tempererat glas) eller "vanlig" kylskåpsdörr?

PS: Väldigt ny med vinlagring och helt ny till detta forumet.
Tack
Oskar
 

Oskar.H

Medlem
Hej allesammans,

Jag har lite funderingar om DIVA - DVA305G. Sett att folk har skrivit om denna produkt tidigare i tråden. Jag har en mQuvée vinlargringsskåp - WineStore 600 (https://vinkylen.se/produkt.php?pid=4174) för tillfället, men den har gått i sönder och de som jag köpte den av har erbjudit mig en DIVA - DVA305G kyl. Men den vinkylen har en glasdörr och den jag har nu har inte det. Min fråga är; är det någon skillnad mellan glasdörr (anti-UV behandlad, 2-lager tempererat glas) eller "vanlig" kylskåpsdörr?

PS: Väldigt ny med vinlagring och helt ny till detta forumet.
Tack
Oskar
Såg lite fel på namnet. Den jag blev erbjuden var en DIVA - DVA180G
 
Toppen