Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hallå allesammans!

Jag tänkte skapa en tråd där vi samlar kort information om vilken eller vilka vinkylskåp som vi har, eller har haft hemma.
Samt om vi har varit nöjda med dem eller inte.

Jag kommer inom ett par månader att köpa min första vinkyl, och gillar att basera mina beslut på statistik.
Här är en lista som jag har gjort själv genom att läsa i alla olika trådar.

@grappa Climadiff CV295
@Mattias Schyberg Climadiff CV295
@Johan Ahlberg DIVA Evolution Monotemp, Solid dörr (vänsterhängd) - DVA305PA+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@ChristianB mQuvée vinlagringsskåp - WineStore 177 - 15 hyllplan - Anthracite Black (B: 59,5 x H: 176,8 x D: 57 cm)
@winefocus Climadiff CVP 270A
@Belmont DIVA Evolution Monotemp, Solid dörr (vänsterhängd) - DVA305PA+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@Christer J Avintage – AV306A+
@KimHartman Climadiff CLI-CVP270A
@Uncle_Bob Avintage – AV306A+
@Seglarn Avintage Vinlagringsskåp - AV306A+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@Matgeek Climadiff DIVA Evolution Monotemp
@En&annan Climadiff fristående vinkyl - CLS52 (B: 49,5 x H: 85 x D: 56,5 cm)
@tom stenlund Vintecs V190bk
@Jens Vintecs V190bk
@Broderisak vestfrost 185
@David Nilsson Climadiff Vinlagringsskåp - CVV265B (B: 62 x H: 186 x D: 71 cm)
@Pontus Avintage306A+
@Patrik Sellin Cylinda VK 185
@Waruda Climadiff Avintage AV176A+
@petterkalle Swisscave WL450DF
@Swedy mQuvée WineStore 177
@Fredrik L Pevinoskåp
@Slavi Vanligt kylskåp som styrs av en Conrad-termostat
@asdf Climadiff Diva DVA305g
@matage 180cm Norcave och Climadiff CLA210A+
@sunqan Climadiff DVA305PA+, Cylinda vk185, Climadiff CVV142B, Dometic cs200dv och Tann Fjällbacka.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Hallå allesammans!

Jag tänkte skapa en tråd där vi samlar kort information om vilken eller vilka vinkylskåp som vi har, eller har haft hemma.
Samt om vi har varit nöjda med dem eller inte.

Jag kommer inom ett par månader att köpa min första vinkyl, och gillar att basera mina beslut på statistik.
Här är en lista som jag har gjort själv genom att läsa i alla olika trådar.

@grappa Climadiff CV295
@Mattias Schyberg Climadiff CV295
@Johan Ahlberg DIVA Evolution Monotemp, Solid dörr (vänsterhängd) - DVA305PA+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@ChristianB mQuvée vinlagringsskåp - WineStore 177 - 15 hyllplan - Anthracite Black (B: 59,5 x H: 176,8 x D: 57 cm)
@winefocus Climadiff CVP 270A
@Belmont DIVA Evolution Monotemp, Solid dörr (vänsterhängd) - DVA305PA+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@Christer J Avintage – AV306A+
@KimHartman Climadiff CLI-CVP270A
@Uncle_Bob Avintage – AV306A+
@Seglarn Avintage Vinlagringsskåp - AV306A+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@Matgeek Climadiff DIVA Evolution Monotemp
@En&annan Climadiff fristående vinkyl - CLS52 (B: 49,5 x H: 85 x D: 56,5 cm)
@tom stenlund Vintecs V190bk
@Jens Vintecs V190bk
@Broderisak vestfrost 185
Förutom det estetiska är jag mycket nöjd med mina kylar.
 

ChristianB

DipWSET
Jag är väldigt nöjd med mitt skåp, men mindre nöjd med leveransen från www.vinkylen.se . Fick fel inredning till skåpet (fel antal och typ av hyllor) först och det tog närmare sex månader för dem att få hem nya. Uppdateringen var inget vidare under tiden utan det var från min sida som kontakt togs; kompensation uteblev men jag är glad att jag till slut fick hyllorna...

Mitt enda tips är att köpa ett skåp med mycket plats! Jag får in drygt 100 flaskor i skåpet med alla hyllor men det är redan fullt (rookie mistake!) så satsa på ett ordentligt ett.
 

Christer J

Medlem
Hallå allesammans!

Jag tänkte skapa en tråd där vi samlar kort information om vilken eller vilka vinkylskåp som vi har, eller har haft hemma.
Samt om vi har varit nöjda med dem eller inte.

Jag kommer inom ett par månader att köpa min första vinkyl, och gillar att basera mina beslut på statistik.
Här är en lista som jag har gjort själv genom att läsa i alla olika trådar.

@grappa Climadiff CV295
@Mattias Schyberg Climadiff CV295
@Johan Ahlberg DIVA Evolution Monotemp, Solid dörr (vänsterhängd) - DVA305PA+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@ChristianB mQuvée vinlagringsskåp - WineStore 177 - 15 hyllplan - Anthracite Black (B: 59,5 x H: 176,8 x D: 57 cm)
@winefocus Climadiff CVP 270A
@Belmont DIVA Evolution Monotemp, Solid dörr (vänsterhängd) - DVA305PA+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@Christer J Avintage – AV306A+
@KimHartman Climadiff CLI-CVP270A
@Uncle_Bob Avintage – AV306A+
@Seglarn Avintage Vinlagringsskåp - AV306A+ (B: 70 x H: 183 x D: 71 cm)
@Matgeek Climadiff DIVA Evolution Monotemp
@En&annan Climadiff fristående vinkyl - CLS52 (B: 49,5 x H: 85 x D: 56,5 cm)
@tom stenlund Vintecs V190bk
@Jens Vintecs V190bk
@Broderisak vestfrost 185

Jag har bara champagneflaskor i mitt skåp så jag berättar att det är lite bökigt och stökigt eftersom flaskorna är lite runda på mitten och lite olika i sin rundhet så det är nog omöjligt att få det jämt och snyggt. Jag tror jag fått in dryga 200 flaskor utan kartonger.
I övrigt ganska snyggt, tyst och jag är mycket nöjd.
Däremot tänker jag skaffa en källare att ha vinerna i och inte fler skåp.
 

Pontus

Medlem
Förutom källare har jag ett AV306A+ och är mycket nöjd. Köpte några extra hyllor eftersom de 5(?) som ingår är i minsta laget. Det allmänna rådet får bli - köp ett stort skåp om du har råd och plats.
 

Trydebull

Medlem
Mycket bra initiativ @Tomas Lindblom !

MEN - kan skulle du, eller någon annan som en stund över, kunna tänka dig/sig att göra en motsvarande över kylaggregat för källare?
Jag har tre källarrum och som pendlar mellan ca 10,5 och upp mot 16 grader. I ett av dem skulle jag vilja sätta in ett aggregat under Q1 2019 , så jag har också ett aktuellt projekt!
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har ett Cylinda VK 185 - har funkat bra i 15 år, men jag skulle inte köpa det idag. 2004 var det en avsevärd prisskillnad mellan det och de mer seriösa skåpen. Idag är skillnaden mycket mindre.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Mycket bra initiativ @Tomas Lindblom !

MEN - kan skulle du, eller någon annan som en stund över, kunna tänka dig/sig att göra en motsvarande över kylaggregat för källare?
Jag har tre källarrum och som pendlar mellan ca 10,5 och upp mot 16 grader. I ett av dem skulle jag vilja sätta in ett aggregat under Q1 2019 , så jag har också ett aktuellt projekt!

Absolut! Bra idé.

.
.
.

@Trydebull din uppgift den här veckan blir att ta fram en lista på alla forummedlemmars kylaggregat. :D
 

Waruda

Medlem
Jag har ett Climadiff Avintage AV176A+, men det är snart sålt (se annan tråd ”Unna dig själv en julklapp ...”). Bra skåp, men min fru tycker det är fult. Flyttar snart och då kommer ett Smeg SCV115-A att flytta in.
 

Swedy

Medlem
Har ett mQuvée WineStore 177, ingen aning om hur många flaskor det rymmer ”på riktigt”:rolleyes: Är jäkligt dålig på att stapla, det i kombination med olika former på flaskorna är INTE bra:)
Resterande flaskor huserar i en gammal matkällare, ~7 på vintern och 15 på sommaren (i somras var det dock 20).
 

sunqan

Vinös
I förrådet:
1 climadiff DVA305PA+
1 cylinda vk185
1 dometic cs200dv

Undet trappen till övervåningen
1 climadiff CVV142B


I köket har jag en liten serveringskyl av okänt märke med dubbla dörrar som rymmer typ 2x15 flaskor.
Edit: associationsbanorna kickade in... läckberg.
Märket är Tann och modellen heter Fjällbacka
Och den rymmer 2x16 flaskor...
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Jag har inget kylskåp då jag är begåvad med källare men min kompis PB öser beröm över sina tre (!) Liebherr, som dock också lider av problemet att de blir fulla. Någon annan som har erfarenhet av dem?
 
Toppen