Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin på flygplatser

Sörplarn

Medlem
Last edited:
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fareoe Airport (FAE)
Emanuel likes this airport (90 FWP)

Lite sen med denna uppdatering men i vår strävan att vara Sveriges mest informativa forum saknas förstås den oumbärliga informationen om vinutbudet på Vága Floghavn på Färöarna.

Med en helt nybyggd terminal och en stor taxfree hade jag hoppas på ett något bättre vinutbud men hittade bara en BDX och en Barolo som kunde vara av intresse, resten var tyvärr billigt plonk.
Däremot hade de en väl tilltagen humidor så gillar man cigarrer kan det nog vara något.

Jag get dock höga poäng till FAE för att de hade mängder av kall god öl med ett Får på samt en fantastiskt utsikt, därtill trevligt personal och en svårslagen mys-stämning nästan som man var hemma i någons kök där alla känner alla.
Landningsbanan är en sevärdhet bara den då den bokstavligen höggs ut ur fjällsidan av engelsmännen under kriget för att sedan utökas i modern tid för att klara större flyg.
Landningsbanan slutar därtill i ett rätt imponerande stup och några hundra meters fritt fall rätt ner i en fjord så det gäller att inte ångra sig halvvägs genom starten.

Slutligen kan jag ju säga att Färöarna är en minst sagt udda plats som jag gärna hade sett mer av även och finvinsutbudet förmodligen är minimalt.

-Två timmar försenade på grund av Får på landningsbanan(!) samt dimma fick vi tillslut gå ombord:
20140820_180644.jpg


Med pittoreska färöiska byar i bakgrunden lämnar vi gamle Octopus bakom oss i fjorden...
20140820_143348.jpg
 

Sörplarn

Medlem
Fareoe Airport (FAE)
Emanuel likes this airport (90 FWP)

Lite sen med denna uppdatering men i vår strävan att vara Sveriges mest informativa forum saknas förstås den oumbärliga informationen om vinutbudet på Vága Floghavn på Färöarna.

Med en helt nybyggd terminal och en stor taxfree hade jag hoppas på ett något bättre vinutbud men hittade bara en BDX och en Barolo som kunde vara av intresse, resten var tyvärr billigt plonk.
Däremot hade de en väl tilltagen humidor så gillar man cigarrer kan det nog vara något.

Jag get dock höga poäng till FAE för att de hade mängder av kall god öl med ett Får på samt en fantastiskt utsikt, därtill trevligt personal och en svårslagen mys-stämning nästan som man var hemma i någons kök där alla känner alla.
Landningsbanan är en sevärdhet bara den då den bokstavligen höggs ut ur fjällsidan av engelsmännen under kriget för att sedan utökas i modern tid för att klara större flyg.
Landningsbanan slutar därtill i ett rätt imponerande stup och några hundra meters fritt fall rätt ner i en fjord så det gäller att inte ångra sig halvvägs genom starten.

Slutligen kan jag ju säga att Färöarna är en minst sagt udda plats som jag gärna hade sett mer av även och finvinsutbudet förmodligen är minimalt.

-Två timmar försenade på grund av Får på landningsbanan(!) samt dimma fick vi tillslut gå ombord:
Visa bifogad bild 2371

Med pittoreska färöiska byar i bakgrunden lämnar vi gamle Octopus bakom oss i fjorden...
Visa bifogad bild 2372

Fin jolle, kul att se bilder.

Bremen Airport (BRE) och Cardiff Airport (CWL) via Schiphol.
Cardiff är som en tidsresa tillbaka till 70-talet, Bremen ett inglasat akvarium, till och med Landvetter flygplats lyser med stjärn status om man jämför dessa flygplatser mot varandra.

Inget intressant för en vin-stolle, men om man gillar billig sprit så var Bremen hyfsat prissatt.
Cardiff behöver ingen genomförd analys utan man fattar att allt är rent skräp, 70-talet påminner en hela tiden att man vill ta första bästa stålfågel bort från denna deprimerande flygplats.

Hade business biljetter och VIP lounge på Schiphol fanns det 30 bubbel av denna sorten i kylen och faktiskt på 0,750 flarror, ingen höjdare till bubbel, men klart sällskaps dugligt vid fest, och skönt att sörpla på när man sitter fast i 6 timmar.

Efter en sväng med denna oljetanker under jobb-resa som "tankade" vid boj (se bild1) Gullfaxs-fältet, denna tanker lägger till i Göteborg till och från, fartyget hade proviant från Sverige när jag var ombord, och köttet var av prima kvalité!

1.jpg


3.jpg


Business lounge bubblet.
4.jpg
 
Last edited:

Larseman

Medlem

Erica L

Medlem
Satt och googlade priser på Krug (ska köpa in till lyxkryssarna jag konsultar åt och tycker mig ha fått för högt pris) så hamnade på den här tråden. Jäklar vilka prissvängningar! Ska börja hålla koll på flygplatsutbudet, speciellt med pendlande till Gardemoen.

Kan dessutom tipsa att Qatar Airways Business class lounge i Doha har Krug som huschampagne och när jag var där i förrgår hade de sex bordeauxviner i rätt hög klass öppna. Kolla på min twitter eller insta-feed om ni vill veta vilka. Och Kopke 1974 port (som de även serverar ombord). Klart värt en liten omväg
 

Elvis

Medlem
Kan dessutom tipsa att Qatar Airways Business class lounge i Doha har Krug som huschampagne och när jag var där i förrgår hade de sex bordeauxviner i rätt hög klass öppna. Kolla på min twitter eller insta-feed om ni vill veta vilka. Och Kopke 1974 port (som de även serverar ombord). Klart värt en liten omväg

Just det, jag flög via Doha en gång i våras och satt då och klunkade Krug i loungen. :cool:
 

chambertin

Medlem
Satt och googlade priser på Krug (ska köpa in till lyxkryssarna jag konsultar åt och tycker mig ha fått för högt pris) så hamnade på den här tråden. Jäklar vilka prissvängningar! Ska börja hålla koll på flygplatsutbudet, speciellt med pendlande till Gardemoen.

Kan dessutom tipsa att Qatar Airways Business class lounge i Doha har Krug som huschampagne och när jag var där i förrgår hade de sex bordeauxviner i rätt hög klass öppna. Kolla på min twitter eller insta-feed om ni vill veta vilka. Och Kopke 1974 port (som de även serverar ombord). Klart värt en liten omväg
Shit, skulle tagit omvägen om Doha senast det begavs sig till Nigeria med andra ord.
AF hade bara Drappier, 2009 Rolland de By och 10y Graham Tawny och är dessutom 10 papp dyrare än Qatar Airways på samma rutt.

Vinutbudet på Lagos flygplats är inget att skriva hem om.:D
 

gece

Man vänjer sig.
Senast jag var på Arlanda var alla priser jag identifierade likvärdiga med eller sämre än Systemet, och utbudet är inte heller mycket att hurra för.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Aj fan. Vad gäller Paris har jag inga direkta förhoppningar heller, det är ju ett jäkla bottennapp till flygplats.
Heathrow då? Dit ska jag också snart visade det sig..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Aj fan. Vad gäller Paris har jag inga direkta förhoppningar heller, det är ju ett jäkla bottennapp till flygplats.
Heathrow då? Dit ska jag också snart visade det sig..
Hur är det med Berlin? där säljer dom Cristal för 120€ om de va -05 eller -06 kommer ja inte ihåg.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Några nya spaningar på Arlanda eller Charles de Gaulle?
ARN ligger i hård tävling med taxibilarna som tog 1000 Kr/km om att lura turister. Priserna ligger oftast högre eller ibland samma som på SB.
Vad gäller CDG så hade de någon grej i stil med "köp tre Champagne får 25% rabatt" men om du flyger SAS så är det ju inte precis någon jätteutbud i den terminalen, de har lite röd BDX också men vad jag kunde se så var priserna inget att jubla för precis.
 

gece

Man vänjer sig.
Hur är det med Berlin? där säljer dom Cristal för 120€ om de va -05 eller -06 kommer ja inte ihåg.
Nu när du säger det har jag för mig att jag såg Cristal till ett pris som jag inte tyckte var kasst på Arlanda, undrar om det inte var c:a 1200 spänn.
 
Toppen