Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Mmm

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Kunde inte låta bli liknelsen mellan Ch9 och pappvin, för mycket smakar verkligen apa i min mun. Parker har ju skrivit om Clos St Jean 2007 som det bästa han någonsin har provat - och det får mej att avsluta den prenumerationen. Det är helt säkert hans ärliga åsikt, men mina erfarenheter av just Clos St Jean är att det är mer eller mindre odrickbart. Nu har jag iofs bara provat Tradition, men att nivån på restsocker och alkohol skulle vara lägre i prestigecuvéerna är svårt att tro. Ch9 i dess absolut värsta form. Har man så olika smak är det nog bäst att bara lämna förhållandet.

Sen kan jag visst uppskatta en bra Vieux Donjon eller Clos des Papes, kanske inte som ett vin för en supermiddag, men som ett bra biffvin en mellanfredag. Men det skall lagras, en ung Ch9 ger mej ingenting. Man kan låta som en sur gammal gubbe som hellre vill ha Bourgogne, men jag tror att Parkers rating av 2007 i Ch9 är början till slutet för hans makt. Det är nog för många som hellre dricker Bonnes Mares än Deus Ex Machina när den senare kostar dubbelt så mycket.
 

Krug88

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Mmm skrev:
Kunde inte låta bli liknelsen mellan Ch9 och pappvin, för mycket smakar verkligen apa i min mun. Parker har ju skrivit om Clos St Jean 2007 som det bästa han någonsin har provat - och det får mej att avsluta den prenumerationen. Det är helt säkert hans ärliga åsikt, men mina erfarenheter av just Clos St Jean är att det är mer eller mindre odrickbart. Nu har jag iofs bara provat Tradition, men att nivån på restsocker och alkohol skulle vara lägre i prestigecuvéerna är svårt att tro. Ch9 i dess absolut värsta form. Har man så olika smak är det nog bäst att bara lämna förhållandet.

Sen kan jag visst uppskatta en bra Vieux Donjon eller Clos des Papes, kanske inte som ett vin för en supermiddag, men som ett bra biffvin en mellanfredag. Men det skall lagras, en ung Ch9 ger mej ingenting. Man kan låta som en sur gammal gubbe som hellre vill ha Bourgogne, men jag tror att Parkers rating av 2007 i Ch9 är början till slutet för hans makt. Det är nog för många som hellre dricker Bonnes Mares än Deus Ex Machina när den senare kostar dubbelt så mycket.
Själv tar jag hans notes med en klackspark...
Det han har kompetens på är Bordeaux, det gäller för mig och knappt något annat.
Vill jag ha tips om Bourgogne, Champagne eller annat så söker jag info på annat håll...
 

Jos

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

El burro grande skrev:
Och McDonalds gör världens mest kända hamburgare ;)

Ja precis.. Du kan nog lära dem ett och annat angående företagande... ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

bmf skrev:
Jasså det finns fler än jag som är lite skeptisk till alkoholstinna Cd9Per. Trodde det var något fel på mina smaklökar när ingen annan verkar lägga märke till alkoholen.

Men alltså... Jag tillhör de som är stormförtjust över Rhône 2007 överlag. Men så har jg ju inte heller några guilty pleasures. Därför kan jag glatt konstatera att om det stod något annat än CdP på etiketten hade det varit riktigt proletärt att gilla dem. 2007 är ju typ bara frukt och alkohol. Har därför svårt att se hur de ska åldras med behag.
 

Krug88

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

vintjej skrev:
Men alltså... Jag tillhör de som är stormförtjust över Rhône 2007 överlag. Men så har jg ju inte heller några guilty pleasures. Därför kan jag glatt konstatera att om det stod något annat än CdP på etiketten hade det varit riktigt proletärt att gilla dem. 2007 är ju typ bara frukt och alkohol. Har därför svårt att se hur de ska åldras med behag.
Se det som att det är Jos gud du spottar på...
 

vintjej

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Krug88 skrev:
Se det som att det är Jos gud du spottar på...

För att han tänker knäcka sina efter 10-15 år?
Det kallar jag avhållsamhet.
 

Jos

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Krug88 skrev:
Se det som att det är Jos gud du spottar på...
Hehe... Jag har knappast Parker som husgud men har liksom lite större respekt för någon som har uträttat en hel del och bevisligen kan något istället för självutnämnda experter som knappt skiljer en Bordeaux från CdP.

Men vadå, så är det ju inom alla områden.. De flesta har ju tio ggr bättre koll på fotboll än Lagerbäck också, - även om man sitter hemma med nätbrynja och en folkpangare i soffan. :D
 

Jos

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Mmm skrev:
Det är helt säkert hans ärliga åsikt, men mina erfarenheter av just Clos St Jean är att det är mer eller mindre odrickbart. Nu har jag iofs bara provat Tradition, men att nivån på restsocker och alkohol skulle vara lägre i prestigecuvéerna är svårt att tro. Ch9 i dess absolut värsta form. Har man så olika smak är det nog bäst att bara lämna förhållandet.
Nu har jag aldrig smakat Dom Perignon men det smakar garanterat apa eftersom jag prövat Moet som var helt kass... ;)

Nämen seriöst, smaken är som baken. Och jag kan villigt erkänna att jag givetvis hellre dricker en bra Bourgogne än en bra cdp, bara det att min erfarenhet är att den Bourgogne jag hellre dricker är minst 5ggr dyrare.
 

chambertin

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Mmm skrev:
Kunde inte låta bli liknelsen mellan Ch9 och pappvin, för mycket smakar verkligen apa i min mun. Parker har ju skrivit om Clos St Jean 2007 som det bästa han någonsin har provat - och det får mej att avsluta den prenumerationen. Det är helt säkert hans ärliga åsikt, men mina erfarenheter av just Clos St Jean är att det är mer eller mindre odrickbart. Nu har jag iofs bara provat Tradition, men att nivån på restsocker och alkohol skulle vara lägre i prestigecuvéerna är svårt att tro. Ch9 i dess absolut värsta form. Har man så olika smak är det nog bäst att bara lämna förhållandet.

Sen kan jag visst uppskatta en bra Vieux Donjon eller Clos des Papes, kanske inte som ett vin för en supermiddag, men som ett bra biffvin en mellanfredag. Men det skall lagras, en ung Ch9 ger mej ingenting. Man kan låta som en sur gammal gubbe som hellre vill ha Bourgogne, men jag tror att Parkers rating av 2007 i Ch9 är början till slutet för hans makt. Det är nog för många som hellre dricker Bonnes Mares än Deus Ex Machina när den senare kostar dubbelt så mycket.
Utan att kommentera att du inte gillar C9dP så tror jag inte att det du kallar restsocker är vad du tror eftersom C9dP har en lagstadgad maxgräns på 4g/l. Många odlare har bett om en lagändring eftersom det är svårt att jäsa ut allt socker då alkoholhalten börjar passera 15%.

Att sedan för hög alkoholhalt kan vara störande i en del viner håller jag med om men ibland blir man förvåndad över hur bra det ändå blir efter några år på rygg i källaren.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Jos skrev:
Hehe... Jag har knappast Parker som husgud men har liksom lite större respekt för någon som har uträttat en hel del och bevisligen kan något istället för självutnämnda experter som knappt skiljer en Bordeaux från CdP.

Men vadå, så är det ju inom alla områden.. De flesta har ju tio ggr bättre koll på fotboll än Lagerbäck också, - även om man sitter hemma med nätbrynja och en folkpangare i soffan. :D

Tror aldrig att jag sett en mer träffande och korrekt beskrivning av Krug88 någonsin.
 

Jos

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Krug skrev:
Tror aldrig att jag sett en mer träffande och korrekt beskrivning av Krug88 någonsin.

Haha... Jag syftade faktiskt inte på Krug88 utan generellt på alla de som på ett maniskt sätt älskar att gnälla om att Parker inte vet vad han pratar om. När det gäller glada vindrickare som vi är det väl kanske lite övertro på sin förmåga medan det kanske har något att göra med avundsjuka när det gäller mer kända vinkritiker. Men som sagt, jag förstår att en del inte gillar CdP. Jag skulle själv mer än gärna byta ut flera av mina CdP mot för området lika bra Bordeaux...
 

Jos

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

shorepower skrev:
Kan erbjuda ett gäng amarone ;D

Haha... Den piken fattar jag men nääääe du.. Jag kommer fortsätta lägga ner CdP i källaren! Misstänker att det inte gäller ditt intresse för Amarone...

Men visst, jag byter gärna något mot Dal Forno eller Quintarelli om du har ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Jos skrev:
Hehe... Jag har knappast Parker som husgud men har liksom lite större respekt för någon som har uträttat en hel del och bevisligen kan något istället för självutnämnda experter som knappt skiljer en Bordeaux från CdP.

Men vadå, så är det ju inom alla områden.. De flesta har ju tio ggr bättre koll på fotboll än Lagerbäck också, - även om man sitter hemma med nätbrynja och en folkpangare i soffan. :D

Nu drar jag ju iofs inte in Parker alls i diskussionen. (Expert torde jag inte heller vara, då jag t ex hatar Bierzo.) Men tydligtvis är han, jag och du ense om en sak: Rhône 2007 är mumisgt.
Men jag vihåller att sådan frukt och alkohol skulle anses vara vulgo om det hade rört sig om zin eller aussie-viner.
Och träffande liknelse med Lagerbäck.:D
 
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Jos skrev:
Haha... Den piken fattar jag men nääääe du.. Jag kommer fortsätta lägga ner CdP i källaren! Misstänker att det inte gäller ditt intresse för Amarone...

Men visst, jag byter gärna något mot Dal Forno eller Quintarelli om du har ;)

De jag har kan man endast hälla i grytan, se tidigare inlägg
Hyddmannen skrev:
rödvinerna kan du ha i en gryta nån dag.

vintjej skrev:
Och träffande liknelse med Lagerbäck.:D
Absolut, Lagerbäck har dock avgått men annars så representerar båda det förflutna
 

Jos

Medlem
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

vintjej skrev:
Nu drar jag ju iofs inte in Parker alls i diskussionen. (Expert torde jag inte heller vara, då jag t ex hatar Bierzo.) Men tydligtvis är han, jag och du ense om en sak: Rhône 2007 är mumisgt.
Men jag vihåller att sådan frukt och alkohol skulle anses vara vulgo om det hade rört sig om zin eller aussie-viner.
Och träffande liknelse med Lagerbäck.:D

Nej du nämnde ju inte Parker så jag syftade inte på dig heller ;)

Men jag vet inte om jag håller med dig ändå ang. frukten och alkoholen. En och annan Aussie slinker ner i bland och den söta frukten och alkoholen tycker jag inte går att jämföra med Södra Rhone. Visst finns det frukt och alkohol men jag tycker aldrig att det blir på samma vulgära sätt som en Aussie eller Amerikan. Det blir liksom aldrig den här "nya världen-frukten" för mig. Sist klämde jag en Amon-Ra -06 och den hade iofs en fin balans på bombardemanget men det blir aldrig som Rhone(men visst, den bör jämföras med norra rhone).
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Det var länge sedan den här tråden spårade ur men när jag fick se den här bilden måste jag bara
återuppta den. Både bilden och namnet är oemotståndliga, eller vad säger du Jimmy?


if%20you%20see%20kay%20Reflection4-9-12IMG_0039.jpg


Och en närbild på etiketten:


IFYOUSEEKAYhiresfacelabel-rgb.jpg



If You See Kay is a Cabernet Sauvignon blend made by Jayson Woodbridge of Hundred Acre and Layer Cake with grapes sourced from top vineyards in Lazio, Italy. The bold, seductive, adventerous packaging and wine style is aimed squarely at today’s young, irreverent wine drinkers. The eye-catching label features a striking painting of a heavily tattooed woman in a roadster. The wine will retail for $19.99 and will be available this summer. A Layer Cake Garnacha from Calatayud, Spain, is also set to release in June.
 

Keen

slan
SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker

Du känner inte för att förminska bilderna något...

Fixade, så kopiera bildadressen av mig :)

xo8oRl.jpg



gE7nkl.jpg
 
Toppen